Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 188
  • Visningar Visningar 16 205

Äter Du vegetariskt? Välj det som stämmer bäst!

• Nej, jag äter inte vegetariskt

Röster: 177 53,8%
  • Ja, jag äter helt vegetariskt

Röster: 22 6,7%
  • Ja, jag äter vegetariskt, plus ägg, mjölk och ev fisk.

Röster: 90 27,4%
  • Ja, jag är vegan

Röster: 10 3,0%
  • Annat alternativ, vad?

Röster: 30 9,1%

• Antal omröstningsdeltagare
    329
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

(Lite knapplån/-spån)

Ja alla människor äter väl vegetabilier. Men är att äta vegetabilier samma sak som att äta vegetariskt? Att äta vegetariskt (att vara vegetarian) tänker jag betecknar en livsstil, en diet, en trend över en längre tid, snarare än vad du stoppar i munnen i varje enskilt ögonblick. En blandkostare äter inte vegetariskt för att denne råkar äta en tomatsoppa till lunch, däremot åt denne en vegetarisk rätt.

När folk som äter mindre mängd kött än många andra menar att de äter typ vegetariskt så definierar de sin kost utifrån köttnormen (det gör vi väl alla för all del). Att t ex äta kött en gång i veckan eller att bara äta viltkött bryter mot normen på ett sätt som får dem att betrakta sig som något annat än vanliga blandkostare. Vilket mest visar på hur mycket kött vanliga blandkostare äter (eller tros äta). :nailbiting:

Så bra skrivet.

För egen del så är det inte så att jag "äter vegetariskt", utan jag ÄR vegetarian. Det är en del av min identitet, och har varit det i över 25 år.

(Lite knapplån/-spån)

Ja alla människor äter väl vegetabilier. Men är att äta vegetabilier samma sak som att äta vegetariskt?

Fast svarsalternativet var ju "äter inte vegetabiliskt". Inte "är/inte vegetarian". En standardmåltid är vegetabilisk i mitt liv, eftersom de flesta livsmedel är vegetabiliska. (Hur stor andel av de måltiderna som är vegana, har jag inte riktigt koll på.)

Jag tänker inte att jag är nästanvegetarian eller något liknande. Jag tänker överhuvudtaget inte på maten som vegetarisk, vanligtvis. När jag äter kött, tänker jag däremot på att det är kött. Fisk och skaldjur, tänker jag dock mest på ur artbevarandeperspektiv.

I den mån maten är en identitetsmarkör, vilket den är, så är den det på ett ganska spretigt vis för mig. (Visar min sammansatta och intressanta identitet, kanske? :p )

Det är knappt jag vågar skriva här eftersom folk är snabba på att halshugga mig som grälsjuk eller ältande, men måste ju få säga att precis så tänker ju jag också.

Fast svarsalternativet var ju "äter inte vegetabiliskt". Inte "är/inte vegetarian".

Nej det var "äter vegetariskt". Inte samma sak som vegetabiliskt. "Äta vegetariskt", för mig, signalerar ett medvetet val av en typ av mat.

Jag som är vegetarian har f ö inte den möjligheten som du har att helt enkelt inte tänka på om maten är "vegetarisk" eller inte - det måste jag göra, på restauranger o bjudningar och liknande. Är morotssoppan gjord på grönsaksbuljong. Går det att beställa salladen utan baconstrimlor. Nej tack jag äter inte marshmallows, det är gelatin i dom. Jo jag vet att tapenade är gjord på oliver, men det är ofta sardeller i, så kan jag få läsa på burken först.

Jag menar att "vara vegetarian" är ett långt mycket mera komplicerat liv än att "äta vegetariskt" ibland (vilket de flesta verkar göra medvetet, vilket ju är bra :)). Jag tror att man kanske kan ha svårt att förstå den milsvida skillnaden mellan "äta" och "vara" om man inte själv är vegetarian eller umgås nära med folk som är det.

Ja jag äter vegetariskt och har varit vegetarian i 32 år nu i juni. Jag röstade på annat eftersom jag är lakto ovo vegetarian vilket innebär att man även äter mjölk och ägg. Att jag skulle äta mjölk och ägg var villkoret ifrån min mammas håll för att jag skulle få bli vegetarian när jag var barn och det har jag fortsatt med eftersom det fungerar bra för mig.

Jag som är vegetarian har f ö inte den möjligheten som du har att helt enkelt inte tänka på om maten är "vegetarisk" eller inte - det måste jag göra, på restauranger o bjudningar och liknande.

Jag vet inte riktigt vad du försöker säga. Jag har varit vegetarian i sådär 10-15 år, sedan lade jag ner det av lite blandade skäl, främst för att jag inte står ut med att vara en person som ställer specialkrav på maten och som inspekterar maten så att den är korrekt, hemma hos andra och ute på stan.

För övrigt är min man vegetarian, liksom ungefär hälften av mina kollegor och många av mina kompisar. I vissa delar av mitt umgänge, blir jag förvånad om någon äter kött.

Sen har du ju bara rätt så till vida att vegetarianer inte "kan" äta animaliskt, om de vill fortsätta att vara vegetarianer. Om det är komplicerat, får man väl göra en avvägning, helt enkelt.

*kl*
Jag valde annat, jag äter mycket vegetariskt men även animaliskt. Finns det vegetariskt på menyn så väljer jag många gånger att äta det istället för den vanliga lunchmaten, beroende på vad det är naturligtvis. :cautious:

Jag är inte vegetarian och en person som äter fisk och skaldjur är inte vegetarian utan hycklare om den kallar sig för vegetarian. :cautious:

Jag som är vegetarian har f ö inte den möjligheten som du har att helt enkelt inte tänka på om maten är "vegetarisk" eller inte - det måste jag göra, på restauranger o bjudningar och liknande.

Nej. Det är inget måste. Det är något du själv valt. Imorgon kan du välja bort.

Så möjligheten finns definitivt kvar. Det är du som har definierat bort den på eget bevåg. I det lägger jag ingen värdering.

Visst måste man få kalla sig vegetarian även om man fick i sig 3ml soppa gjord på fel buljong av misstag 2009? Eller börjar vi prata religiös fundamentalism som en förutsättning för att kalla sig vegetarian?

Nej. Det är inget måste. Det är något du själv valt. Imorgon kan du välja bort.

Well, duh....
Jag måste, iom att jag har gjort det ställningstagandet.

Visst måste man få kalla sig vegetarian även om man fick i sig 3ml soppa gjord på fel buljong av misstag 2009? Eller börjar vi prata religiös fundamentalism som en förutsättning för att kalla sig vegetarian?

Var har jag ens antytt något sådant?

Jag vet inte riktigt vad du försöker säga./QUOTE]

Jag menar att som "committed" vegetarian måste man tänka på maten, på ett sätt som t ex du och andra som ibland "äter vegetariskt" inte behöver göra. Vad är det som är kontroversiellt med det?

Jag försöker bara ge mitt perspektiv på detta med "äta" och "vara", med erfarenhet av en kvarts sekel som vegetarian. Varför har så många taggarna utåt i den här diskussionen? O_o

Well, duh....
Jag måste, iom att jag har gjort det ställningstagandet.

Var har jag ens antytt något sådant?

Därför att du beskriver det att du måste göra än det ena eller än det andra för att undvika att få i dig animalier. Det antyder för mig att man nog inte är vegetarian i ditt tycke om man slarvar lite här och där, även om det är omedvetet.

Min uppfattade definition av vegetarian är att man bara äter vissa saker genom medvetna val. Man är fortfarande vegetarian även om man någon gång då och då inte tog reda på exakt vad tapenaden innehöll innan man åt upp den.

Att ägna en extrem effort åt att undvika animalier i allt som hamnar i munnen, menar jag är en glidande skala bland vegetarianer och inget måste.

Man är fortfarande vegetarian även om man någon gång då och då inte tog reda på exakt vad tapenaden innehöll innan man åt upp den. 0
Men när man valt att äta enbart vegetariskt så vill man inte äta tapenaden om den innehåller sardeller. Man vill inte äta ärtsoppan om den är gjord på köttbuljong istället för grönsaksbuljong, osv. DÄRFÖR vill man se innehållsförteckningen, för att veta om det är något man vill äta eller inte. Det är inte konstigare än att andra kollar innehållsförteckningen efter smakförstärkare för att kunna undvika, eller läser på om produkter innehåller svenskt eller importerat kött. Osv... Man har gjort ett val, ett ställningstagande, vad man vill äta.

Jag menar att som "committed" vegetarian måste man tänka på maten, på ett sätt som t ex du och andra som ibland "äter vegetariskt" inte behöver göra. Vad är det som är kontroversiellt med det?

Alltså, det är inte jag som säger att jag äter vegetariskt. Jag säger att de flesta livsmedel kommer från växtriket. Och att frågan lät som att man utesluter vegetabilier om man äter kött, vilket jag tror är ovanligt.

Det råkar vara så att de flesta av veckans måltider i mitt liv inte innehåller kött, och detta är inte mer märkvärdigt för mig än att jag inte tänker på det i termer av "vegetariska" måltider. Jag tänker inte "vegetarisk Soupe au Pistou", jag tänker "Soupe au Pistou". Får jag däremot kött måltid efter måltid, tex på konferenser, så tänker jag på det. För det är jag ovan vid och jag tycker att det är helt onödigt och fel att servera så mycket kött.

Sen är det ju alltså inte alls så att vegetarianer "måste" tänka på om buljongen är kyckling- eller grönsaks-. Vegetarianer måste göra det om de vill ses som och kalla sig vegetarianer, men inte bara för att kunna äta. Den delen av det är ju snarare en identitetsgrej än en matgrej, skulle jag nog säga.

Det är ett val, och det valet är inte kopplat till ett måste. Däremot kan det tex vara kopplat till en vilja att ens etiska principer får spela roll i vardagen, och att det rentav kan vara viktigt att de gör det. Men det är fortfarande inget måste. Vegetarianismen är frivillig.

Men när man valt att äta enbart vegetariskt så vill man inte äta tapenaden om den innehåller sardeller.

Jag förstår det precis. Men hur många lik man kan tänka sig att vandra över och hur mycket tid man ägnar åt att säkerställa icke-existensen av animalier i livsmedel tror jag skiljer sig åt mycket mellan vegetarianer. Och jag tycker att man ändå kan vara vegetarian, även om man inte är lika fundamentalistisk i sin syn på vad man måste säkerställa.

Jag äter vegetariskt några dagar i veckan, men är inte vegetarian.

I och med matplåtartrenden håller jag hårt på #göttutankött och #meatfreemonday och tycker att det är roligt att prova nytt. Och så är det till viss del ett statement, om jag äter vegetariskt regelbundet och köper svenskt, närpdoucerat och kravmärkt så mycket det bara går så gör jag i alla fall något för andra jordlingar och den här stackars planeten.

På söndag kommer det förresten en journalist hem till mig, där vi ska prata om just det här med meat free monday. :)

Jag förstår det precis. Men hur många lik man kan tänka sig att vandra över och hur mycket tid man ägnar åt att säkerställa icke-existensen av animalier i livsmedel tror jag skiljer sig åt mycket mellan vegetarianer. Och jag tycker att man ändå kan vara vegetarian, även om man inte är lika fundamentalistisk i sin syn på vad man måste säkerställa.
Problemet är väl när somliga envisas med att peta in i olika fack. Det är därför jag valt formuleringen "äter vegetariskt" istället för "är vegetarian". Det finns många olika orsaker till varför man äter vegetariskt och lika många skäl till hur noga man är med att undvika animaliska ingredienser. Jag förstår inte varför du anser dig behöva hacka på den som väljer att vara noga.
Men tyvärr uppkommer den diskussionen varje gång ämnet är uppe till diskussion och den visar bara hur generellt intolerant samhället är mot dem som väljer att inte följa strömmen.

Men tyvärr uppkommer den diskussionen varje gång ämnet är uppe till diskussion och den visar bara hur generellt intolerant samhället är mot dem som väljer att inte följa strömmen.

Jag tycker snarare att det är de som 'följer strömmen' som har svårt att acceptera de som är tolerantare och mindre gränssättande. Det är de senare som står utanför, vilket är väldigt tydligt i den här märkligt snarstuckna tråden.

Det finns alltid fler vinklar än en.

Nu förstår jag inte alls.

Jag lägger ingen värdering i det.

Jag ville bara bemöta vad jag ansåg som en felaktig utsaga - att man för att man är vegetarian måste vara fundamentalist och ägna mycket tid åt att säkerställa att man inte får i sig någon animalierest alls. Det finns liksom olika inställning. Och det borde väl vara det som kallas tolerans.

Vilken ström menar du? Den som är fundamentalist och ägnar 8h om dagen åt att se till att man inte får i sig någon animalierest. Eller den som är mindre noga? Eller den som äter kött? Eller den som äter veganskt?

Måste är ett högst eget val, oavsett om man kallar sig vegetarian eller inte.

Fast helt ärligt, det tar inte 8 timmar om dagen. Du vet, i Sverige har man ganska noggranna innehållsförteckningar på alla livsmedel. Det tar inte 8 timmar om dagen att läsa dem. Dessutom är det ju många livsmedel som man direkt ser vad det är, tex potatis och champinjoner, så då går det ju ännu enklare.

Vilket godis som innehåller gelatin och så vidare, är det inte heller raketforskning att lära sig. Och det är ju enkelt att bara skippa de tveksamma fallen, istället för att ägna timmar åt att analysera dem.

Jag tycker snarare att det är de som 'följer strömmen' som har svårt att acceptera de som är tolerantare och mindre gränssättande. Det är de senare som står utanför, vilket är väldigt tydligt i den här märkligt snarstuckna tråden.

Det finns alltid fler vinklar än en.

Frågar jag också, vilken "ström"?

Den som väljer att vara vegetarian är inte den som följer strömmen, det kan jag lova dig. Så mycket kommentarer man har fått utstå genom åren för att man "inte bara gör som alla andra". Inte minst alla kommentarer om att jag måste ha tvingat min man att sluta äta kött, för att det kan ingen riktig karl välja själv. (Har inte räknat ut om det är mest förolämpande för honom eller för mig :meh:).

Och jag förstår inte varför det ska antydas att man är intolerant eller t o m fundamentalist bara för att man står för sitt eget gränssättande gentemot ingen annan än sig själv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 397
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka