Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Äter Du vegetariskt? Välj det som stämmer bäst!

  • Nej, jag äter inte vegetariskt

    Röster: 177 53,8%
  • Ja, jag äter helt vegetariskt

    Röster: 22 6,7%
  • Ja, jag äter vegetariskt, plus ägg, mjölk och ev fisk.

    Röster: 90 27,4%
  • Ja, jag är vegan

    Röster: 10 3,0%
  • Annat alternativ, vad?

    Röster: 30 9,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    329
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Inget av alternativen stämmer, äter kött nån enstaka gång i månaden, och då i princip uteslutande egenproducerat.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Barnen har också blivit vegetarianer, eget val. Min man var köttätare i ett par år efter att jag blev vegetarian, men gick så småningom över till vegetariankost. Sedan kanske 8 år tillbaka är han "värst" dvs vegan, äter inte ens honung.

Har genom åren ätit mycket skitmat på restauranger och speciellt på konferenser där "det vegetariska alternativet" har ofta varit under all kritik.

Men har också ätit mycket gott :d

Mina barn (18 och 20) har aldrig ätit kött.

Ja jisses, vilka konstiga maträtter man fått. Och vilka goda :)
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

-kl-

Jag är sedan 11 år tillbaka pescetarian (äter mjölk, ägg och fisk, men inget annat kött).
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Kom på att jag skulle skriva att jag röstade på "annat" eftersom inget av de andra riktigt passade. Äter inte kött på restaurang eller om jag är hemma hos någon eftersom jag inte har några garantier på hur köttet producerats.

Jag äter (lakto-ovo)vegetariskt de flesta dagarna, förmodligen i snitt 28 dagar i månaden. De dagarna jag inte äter vegetariskt så äter jag kyckling ifrån en bra uppfödare som har ett eget slakteri, viltkött eller i undantagsfall nötkött som är uppfött etiskt och slaktat i lugn och ro. Mitt ätande av kött skulle öka om jag hade en större frys och därför hade möjlighet att stoppa ned ett halvt får eller en kvarts ko som haft bra liv och en bra slakt.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Alltså, vad är det som gör att vissa tycker att de är lite vegetarianer?? Äter man kött är man inte vegetarian med undantag eller kan välja "annat alternativ" i omröstningen. Äter man kött, oavsett hur ofta det är, så är man inte vegetarian.

Sen om man bara äter vilt eller vad det nu är spelar ju ingen roll. Man är liksom inte vegetarian!!

Tack tack tack! Precis vad jag också tänkte skriva. Antingen är man vegetarian eller så är man det inte. Det finns inga andra alternativ.

/Narcissa, vegetarian sen 12 år tillbaka.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Ja, eller jag är fuskveggo. Jag äter inget rött kött och väldigt lite mejeriprodukter. Min akilleshäl är kyckling som jag har svårt att klara mig utan socialt. Och så äter jag fisk och skaldjur.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag äter vegetariskt några gånger i veckan :).

Ja, det där blev ju lite konstigt eftersom svarsalternativet var att "jag äter inte vegetariskt". Typ som att man lever uteslutande på animalier.

Jag tror nog att basen i maten är vegetarisk för de allra flesta. Jag tänker då på stapelvaror som bröd, potatis, ris och pasta. Förutom frukt och grönsaker då.

Att leva på kött med mjölk och ägg, känns ju sådär.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag äter vegetariskt flera gånger i veckan, men äter även kött (kanske 50/50 av måltiderna?). Dock i princip endast lokalproducerat och ekologiskt eller krav. Äter fisk, ägg och dricker mjölk, men äter inte gris- och kycklingkött (inte heller gelatin) av etiska skäl. Och så har jag lyxen att ha en vän som driver ekologisk uppfödning av nöt, så därifrån köper jag det mesta av mitt kött, en annan vän som fiskar och en svärfar som jagar så därifrån får vi vårt viltkött. :d
Nu önskar jag bara hitta någon som jag kan köpa ägg ifrån!
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Tack tack tack! Precis vad jag också tänkte skriva. Antingen är man vegetarian eller så är man det inte. Det finns inga andra alternativ.

/Narcissa, vegetarian sen 12 år tillbaka.

Men frågan är inte vad man är, utan om vad man äter. Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag kallar mig inte för något annat än matglad, och jag äter såväl animaliskt som vegetariskt.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag tycker att TS har klargjort att hon syftade på om man är vegetarian/inte/annat. Så varför fortsätta tjata om frågeställningen?
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag tjatar inte, jag svarade på en post. Varför är frågan så känslig? :confused:
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag tycker att TS har klargjort att hon syftade på om man är vegetarian/inte/annat. Så varför fortsätta tjata om frågeställningen?

Jag håller med dig. Frågan blir ju helt irrelevant i sammanhanget. Det framgår tydligt vad ts tänker.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag tjatar inte, jag svarade på en post. Varför är frågan så känslig? :confused:

Jag kan inte svara på om det är känsligt för TS. Jag tycker bara det är fullkomligt onödigt att fortsätta tjata om det när TS faktiskt har klarlagt hur hon menar. Låt andra få fortsätta svara istället för att älta.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Mäh, jag ältar inte? Med detta svar triggar du igång en bara dum diskussion som inte hör hemma i tråden. Jag svarade på narcissas post, var den inte onödig då? Jag förstår inte. Jag frågade dig och inte ts varför detta är så känsligt. Jag tycker det är intressant att nästla i var gränsen går mellan principiellt ställningstagande och var det blir en genre som ingår i annan kost. Det är inte älta, det är nördigt intresse för mat. OM det jag skriver är så vansinnigt irriterande, låt bli att svara då kan jag tycka. Läs inte.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag äter vegetariskt ca 5 daga/vecka men är inte vegetarian (uppenbarligen) och tänkte inte heller bli det. Har valt annat alternativ, eftersom jag ju äter vegetariskt men inte på heltid.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag är inte vegetarian. Men jag äter nästan aldrig kött.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag tror nog att basen i maten är vegetarisk för de allra flesta. Jag tänker då på stapelvaror som bröd, potatis, ris och pasta. Förutom frukt och grönsaker då.

Att leva på kött med mjölk och ägg, känns ju sådär.
(Lite knapplån/-spån)

Ja alla människor äter väl vegetabilier. Men är att äta vegetabilier samma sak som att äta vegetariskt? Att äta vegetariskt (att vara vegetarian) tänker jag betecknar en livsstil, en diet, en trend över en längre tid, snarare än vad du stoppar i munnen i varje enskilt ögonblick. En blandkostare äter inte vegetariskt för att denne råkar äta en tomatsoppa till lunch, däremot åt denne en vegetarisk rätt.

När folk som äter mindre mängd kött än många andra menar att de äter typ vegetariskt så definierar de sin kost utifrån köttnormen (det gör vi väl alla för all del). Att t ex äta kött en gång i veckan eller att bara äta viltkött bryter mot normen på ett sätt som får dem att betrakta sig som något annat än vanliga blandkostare. Vilket mest visar på hur mycket kött vanliga blandkostare äter (eller tros äta). :nailbiting:
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Valde kategorin "Annat" då jag inte vill hamna i samma kategori bland de som äter fisk.
Äter inget kött alls men min kost innehåller en del mejeriprodukter.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 510
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 185
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 606
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp