Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Äter Du vegetariskt? Välj det som stämmer bäst!

  • Nej, jag äter inte vegetariskt

    Röster: 177 53,8%
  • Ja, jag äter helt vegetariskt

    Röster: 22 6,7%
  • Ja, jag äter vegetariskt, plus ägg, mjölk och ev fisk.

    Röster: 90 27,4%
  • Ja, jag är vegan

    Röster: 10 3,0%
  • Annat alternativ, vad?

    Röster: 30 9,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    329
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag är en sådan där "fejk"-fisk-veg.. äter fisk... (å ägg, mjölk osv).

Slutade helt när jag var 18... mellan typ 14/15-18 så smugglade mamma i mig kött :p lite att jag fick äta det som serverades hemma... ibland vegoköttbullar å så istället... begränsat med kött iaf!
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Är vegetarian men svarade "annat" eftersom jag tillhör dem som inte förstår hur fisk skulle kunna ha något med begreppet "vegetariskt" att göra överhuvudtaget och därför inte känner mig bekväm med att stoppa in mig själv i den kategorin. (Men det ÄR struligt med benämningarna, många som äter striktare än mig tycker i sin tur att man inte kan kalla sig vegetarian om man äter ägg.)

Är lite vegan-wannabe och äter periodvis veganskt hemma. Kött/fisk har jag inte ätit på 15 år.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Har inte ätit kött sedan 1985. Åt fisk i ytterligare ett halvår och sista fisken åt jag vid nyår 1986. Har varit lakto-ovo vegetarian ända sedan dess och kommer nog att vara det livet ut.

Barnen har också blivit vegetarianer, eget val. Min man var köttätare i ett par år efter att jag blev vegetarian, men gick så småningom över till vegetariankost. Sedan kanske 8 år tillbaka är han "värst" dvs vegan, äter inte ens honung.

Har genom åren ätit mycket skitmat på restauranger och speciellt på konferenser där "det vegetariska alternativet" har ofta varit under all kritik.

Men har också ätit mycket gott :d
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag är nästan-veggis. Med det menar jag att jag äter vegetariskt till vardags. Köper fisk någon gång, och faller kanske för ett litet paket rökt älgkött om jag är på en marknad eller så. Äter lite kött om jag blir bjuden men helst inte gris.

Jag har tänkte på att visst, det är nog nyttigt och bra att leva som jag gör. Men
jag använder mjölk och mjölkprodukter - väljer KRAV-märkt om möjligt. Kor får en massa tjurkalvar som inte behövs i aveln, och själva blir dom inte gamla i moderna besättningar. Kanske bara fem år i genomsnitt... Det blir en väldig massa kött och man kan väl inte bara göra katt och hundmat av alltihop? Så jag står för att kött är ok om du vill ha det så länge det kommer från djur som haft det bra. Visst, att äta rött kött ökar risken för en del sjukdomar men tycker du det är värt risken så ät och var glad så länge du är frisk!
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag har varit vegetarian i tio år men sedan ett år tillbaka är det enbart rött kött jag ratar.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag är omnivor. Äter kött kanske två gånger i veckan, sällan som den viktigaste delen i måltiden.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Alltså, vad är det som gör att vissa tycker att de är lite vegetarianer?? Äter man kött är man inte vegetarian med undantag eller kan välja "annat alternativ" i omröstningen. Äter man kött, oavsett hur ofta det är, så är man inte vegetarian.

Sen om man bara äter vilt eller vad det nu är spelar ju ingen roll. Man är liksom inte vegetarian!!
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Äter DU vegetariskt?

Oftast äter jag vegetarisk mat, men äter fisk eller eko.kött någon gång i månaden.
Har varit lakto-ovo-vegetarian i 14 år men nu börjat introducera kött till en viss del. Så jag kan inte kalla mig vegetarian längre :)
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Alltså, vad är det som gör att vissa tycker att de är lite vegetarianer?? Äter man kött är man inte vegetarian med undantag eller kan välja "annat alternativ" i omröstningen. Äter man kött, oavsett hur ofta det är, så är man inte vegetarian.

Sen om man bara äter vilt eller vad det nu är spelar ju ingen roll. Man är liksom inte vegetarian!!


Men duh, "annat alternativ" betyder ju inte att man är vegetarian :meh:
Valde det eftersom jag har annan kosthållning mht animalier än medelsvensson men inte sorterar in mig i facket vegetarian. (även om jag säger att jag är veg när jag är bortbjuden, då riskerar man inte att få fel) Får nog i mig mindre animaliskt än medel lakto-ovo veg, senaste 2v, 50g lax delat på 3 måltider.

Sen kan jag tycka som ex strikt vegan/vegetarian att man minst lika lite är det om man äter något av fiskkött, ägg, vassleost, gelatingodis eller mejeriprodukter som om man äter vilt eller en liten bit rött kött vid enstaka tillfällen om året. Om man ska vara riktigt petig alltså...
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Nej jag väljer att äta kött mm pga att jag inte ser nått syfte för mig att inte göra det men provar välja närproducerat så långt som möjligt. All fisk och den största delen av köttet vi äter har sambon själv fiskat/jagat.

Även om jag skulle vilja lära mig mer vegetarisk mat för att få mer variation från det, i mitt hem, vanliga så skulle jag nog inte beställa in vegetariskt (annat än om jag köper en sallad då) på resturang av de själ som nämns, det är ofta dåligt utbud och man har känslan av att det är något onödigt ont som måste finnas på menyn men att ingen av kockarna egentligen vill lägga ner energi på det. Det är säkert bättre i större städer men här i Norr är det den känslan man får tyvärr.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Nej, dels för att jag tycker om kött (dvs animaliskt protein) plus att jag har en sjukdom som gör att min mage inte klarar av vegetabiliskt protein (baljväxter). Däremot försöker jag begränsa rött kött eftersom min mage reagerar på det också om jag äter för mycket av det så det blir mycket fisk, skaldjur och kyckling.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag är inte vegetarian och har inte heller för avsikt att bli, därför valde jag alternativ 1. Dock äter jag rätt ofta vegetariskt, blir alltid minst 1-2 vegetariska(i bemärkelsen utan kött eller fisk) middagar i veckan hos oss.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Ja, jag äter så gott som bara vegetariskt (plus ägg, mjölk och ost då) men kan ibland äta räkor/fisk så jag tog alternativ 3. Hemma äter jag dock mest grönsaker faktiskt.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Nej, jag är inte vegetarian. Däremot äter jag ofta vegetariskt för att jag eg inte vill ha ihjäl djur.

Jag väljer ekologiskt och vilt om jag kan, då jag ska äta produkter från djurindustrin.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Vegetarian (äter mjölkprodukter och ägg) sedan 15 år.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag har varit lakto-ovo-vegetarian i 16 år. Har haft perioder då jag ätit helvegetariskt, men eftersom jag är lat och inte särskilt matlagningsintresserad har jag inte riktigt haft engagemanget som krävs för att hålla en helvegetarisk kost och få i mig allt jag behöver.

Sedan nåt halvår tillbaka har jag ätit fisk vid enstaka tillfällen av hälso- och bekvämlighetsskäl, men det känns fel och konstigt så jag kommer skippa fisken igen framöver.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 510
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 185
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 606
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp