Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Äter Du vegetariskt? Välj det som stämmer bäst!

  • Nej, jag äter inte vegetariskt

    Röster: 177 53,8%
  • Ja, jag äter helt vegetariskt

    Röster: 22 6,7%
  • Ja, jag äter vegetariskt, plus ägg, mjölk och ev fisk.

    Röster: 90 27,4%
  • Ja, jag är vegan

    Röster: 10 3,0%
  • Annat alternativ, vad?

    Röster: 30 9,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    329
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Vad är skillnaden mellan "Ja, jag äter helt vegetariskt" och "Ja, jag är vegan" när frågan är "Äter Du vegetariskt?"?
erkänner mig inte helt påläst, men har för mig att det är så att veganer väljer bort även annat än livsmedel som kommer från djurriket. Veganerna brukar ofta protestera om man klumpar ihop dem med vegetarianer, därför valde jag att dela på dem.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Tyckte det var konstiga alternativ, bara. Att det var lite för svart/vitt.

Och jag förstår inte...har du ätit ute på restaurang utan att bli mätt och fick äta dig mätt på desserten - vad har det med frågan att göra liksom? Åt du vegetarisk mat vid båda tillfällena, och i så fall beror väl din personliga mättnadsgrad vid dessa tillfällen på enormt många olika saker mer än vad för slags etikett den mat du åt kan tänkas ha haft? :confused:
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag äter (lakto-ovo)vegetariskt de flesta dagarna, förmodligen i snitt 28 dagar i månaden. De dagarna jag inte äter vegetariskt så äter jag kyckling ifrån en bra uppfödare som har ett eget slakteri, viltkött eller i undantagsfall nötkött som är uppfött etiskt och slaktat i lugn och ro. Mitt ätande av kött skulle öka om jag hade en större frys och därför hade möjlighet att stoppa ned ett halvt får eller en kvarts ko som haft bra liv och en bra slakt.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Äter vegetariskt + mjölk + ägg sedan 20 år.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Tyckte det var konstiga alternativ, bara. Att det var lite för svart/vitt.

Och jag förstår inte...har du ätit ute på restaurang utan att bli mätt och fick äta dig mätt på desserten - vad har det med frågan att göra liksom? Åt du vegetarisk mat vid båda tillfällena, och i så fall beror väl din personliga mättnadsgrad vid dessa tillfällen på enormt många olika saker mer än vad för slags etikett den mat du åt kan tänkas ha haft? :confused:
du är fri att tycka vad du vill...

Frågan UPPKOM efter att tillgången på vegetarisk mat varit usel vid dessa tillfällen. (De som arrangerat resan jag var på har sagt till att flera vegetarianer var med.) Många gånger när man påpekar på en restaurang att de har för dåligt vegetariskt utbud (ibland ingenting alls) är att det inte efterfrågas. Och därför är jag nyfiken på hur många det egentligen är som äter vegetariskt och skulle kunna fråga efter det på restaurang.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Efter 13 år som vegetarian är jag sen 3 månader tillbaka blandkostare :)
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

du är fri att tycka vad du vill...

Frågan UPPKOM efter att tillgången på vegetarisk mat varit usel vid dessa tillfällen. (De som arrangerat resan jag var på har sagt till att flera vegetarianer var med.) Många gånger när man påpekar på en restaurang att de har för dåligt vegetariskt utbud (ibland ingenting alls) är att det inte efterfrågas. Och därför är jag nyfiken på hur många det egentligen är som äter vegetariskt och skulle kunna fråga efter det på restaurang.

Då borde du formulera om svaren. Jag är allätare men äter gärna vegetariskt på restaurang om det finns något bra. Som på indiska ställen:d Men på andra ställen är rätt ofta uselt.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Det går inte att ändra omröstningen, hur dumt formulerad den än är...
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag är inte vegetarian, men jag äter inte kött varje dag för det heller. Har tidigare varit helveggo, men jag står inte ut med dessa köttsubstitut som quorn och soja. Blä!
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Röstade på alternativet "annat", eftersom jag inte är heltidare. Jag äter vissa måltider vegetariska eller till och med veganska eller raw-veganska. De flesta dagar är jag "lakto-ovo-pesco" alltså mjölk, ägg, fisk, men inga landlevande djurs kött...

Som idag:
Frukost: Solrosfrön och frukt (eh, slut fil i kylen) = raw-vegan
Lunch: Sallad på blandade bönor, kiwi, paprika, valnötter, mandlar, kryddor = raw-vegan
Mellanmål: Äpple = raw-vegan
Middag: Potatis + sill. = fisk
Som längst har jag varit lakto-ovo på heltid i 1 år.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

du är fri att tycka vad du vill...

Frågan UPPKOM efter att tillgången på vegetarisk mat varit usel vid dessa tillfällen. (De som arrangerat resan jag var på har sagt till att flera vegetarianer var med.) Många gånger när man påpekar på en restaurang att de har för dåligt vegetariskt utbud (ibland ingenting alls) är att det inte efterfrågas. Och därför är jag nyfiken på hur många det egentligen är som äter vegetariskt och skulle kunna fråga efter det på restaurang.

Håller med om att utbudet brukar vara kasst. Jag väljer gärna det vegetariska alternativet, om det finns ett riktigt vegetariskt alternativ. Inte bara en "blank sallad" eller en äcklig vegobörjare, eller ve och fasa - quorn :yuck:...
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Enligt en professionellt utförd opinionsundersökning av Demoskop 2009 sa sig 2 procent vara veganer och 4 procent vegetarianer.

Undersökningen var gjord på uppdrag av Djurens rätt.

Länk
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Kl

Jag äter inget rött kött, och väldigt lite fågel. Fisk, mjölk, ägg och liknande äter jag.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag valde svarsalternativet "inte vegetariskt", även om kött och fisk kan vara ganska sparsamt i mitt hushåll totalt sett. Men ska man se till enbart lunchserveringar och restauranger så äter jag aldrig annat än möjligen viltkött, annars vegetariskt eller fisk. Kyckling, fläsk- och nötkött går helt bort där.

Det är hygglig tillgång på vegetariska lunchvarianter i mitt område tycker jag. Men det blir ju också så att de ställen som inte funkar går jag inte till igen om jag en gång har ratat deras brist på vegoalternativ. Går vi ut med jobbet så kräver jag att veta i förväg att det finns ett matalternativ som jag accepterar och det har hittills gått att ordna bra.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

KL
Jag är inte vegetarian, men kan äta vegetariskt ibland.

Blir dock fundersam över en del svar, som jag lärt mig är vegetarian en som inte äter kött/djur men andra produkter från djur (som mjölk och ägg) medan en vegan inte äter djurprodukter över huvud taget. Men det är fel alltså? :confused:
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

*knapplån*

Jag är vegetarian + fisk och skaldjur sedan i våras. Av hälsoskäl. Funderar på att äta helt vegetariskt eller en "plant based diet" men har inte orkat genomföra förändringen än. Jag äter inte soya och inte mjölk eller mjöl/säd eller socker heller. Så min kost är rätt begränsad till just grönsaker, frukt, bär och nötter. Har tillfört ris också, vilket breddade möjligheten på restauranger en hel del :p Äter fisk och skaldjur då och då och under vinterlovet slank det faktiskt ned lite kyckling också :o

Lyckats kurera mig själv från utmattning och muskelvärk som jag haft ett par år samt så är min IBS mage helt lugn numera.

Mumin
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Svarade annat alternativ.
Är inte vegetarian men inte "vanlig" köttätare heller.

Äter nämligen inte kött eller ägg från storskalig animalieproduktion, köper inte heller mejeriprodukter (dock äter jag rätter med mejeriprodukter i om jag blir bjuden).

Det jag äter i animalisk väg är
*vilt
*utvald fisk och egenfiskad fisk
*ägg direkt från människor som håller mindre hönsflock på bra sätt
*rent principmässigt skulle jag kunna köpa kött från hobbyuppfödning med bra djurhållning eller föda upp egna djur och slakta.

Äter dock rätt lite animaliskt, snittar nog fisk två gånger i veckan (mycket egenfångad abborre på sommaren :d) och vilt en gång i månaden. Ägg lite då och då efter tillgång.
I övrigt försöker jag äta svenska råvaror och äter absolut Inte sojaprodukter
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag slutade äta kött 1981. Höll mig strikt laktovegetarisk i tio år. Sen fick jag lägga till fisk 1991 under en årslång jordenruntresa där alternativen oftast var kött, fisk eller ingenting. För tio år sen la jag till en och annan kyckling, men försöker köpa ekologiskt.
Kött från fyrbenta djur har jag dock inte ätit mer än en gång sen -81. Då fick jag ont i magen.

Så för mig var alternativ 3 närmast.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 510
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 185
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 606
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp