Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?
Så bra skrivet.
För egen del så är det inte så att jag "äter vegetariskt", utan jag ÄR vegetarian. Det är en del av min identitet, och har varit det i över 25 år.
(Lite knapplån/-spån)
Ja alla människor äter väl vegetabilier. Men är att äta vegetabilier samma sak som att äta vegetariskt? Att äta vegetariskt (att vara vegetarian) tänker jag betecknar en livsstil, en diet, en trend över en längre tid, snarare än vad du stoppar i munnen i varje enskilt ögonblick. En blandkostare äter inte vegetariskt för att denne råkar äta en tomatsoppa till lunch, däremot åt denne en vegetarisk rätt.
När folk som äter mindre mängd kött än många andra menar att de äter typ vegetariskt så definierar de sin kost utifrån köttnormen (det gör vi väl alla för all del). Att t ex äta kött en gång i veckan eller att bara äta viltkött bryter mot normen på ett sätt som får dem att betrakta sig som något annat än vanliga blandkostare. Vilket mest visar på hur mycket kött vanliga blandkostare äter (eller tros äta).![]()
Så bra skrivet.
För egen del så är det inte så att jag "äter vegetariskt", utan jag ÄR vegetarian. Det är en del av min identitet, och har varit det i över 25 år.