Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Äter Du vegetariskt? Välj det som stämmer bäst!

  • Nej, jag äter inte vegetariskt

    Röster: 177 53,8%
  • Ja, jag äter helt vegetariskt

    Röster: 22 6,7%
  • Ja, jag äter vegetariskt, plus ägg, mjölk och ev fisk.

    Röster: 90 27,4%
  • Ja, jag är vegan

    Röster: 10 3,0%
  • Annat alternativ, vad?

    Röster: 30 9,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    329
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Det är nästan omöjligt om man intar en fundamentalistisk hållning eftersom även djuren ingår i ett kretslopp och döda djurdelar då dyker upp i vegetabilierna. Eftersom ingen aviserat den hållningen efter förtydliganden så har jag förstått det jag ville förstå - och min förståelse att man kan vara vegetarian med olika noggrann hållning är fortsatt helt korrekt.

Men du förstår väl att vegetarianism/veganism handlar om att välja bort att äta mat som kommer från djurkroppar - från en industri som går ut på att producera och döda levande varelser?

Det är bara du som bryr dig om de där molekylerna. I varenda tråd. Även om du verkar tro det så är vi som väljer bort att äta djur inte tappade bakom en gärdesgård. Jag blir provocerad av ditt molekyldillande för du vill i varenda tråd framställa dig själv som smartare än alla andra, för du har minsann kommit på att det inte går att äta "fundamentalistiskt vegetariskt". Jag förstår inte ens vem du pratar med och varifrån du pratar. Ärligt talat.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag äter enbart vegetarisk kost och har gjort det sedan jag var 15 år..vilket betyder ca 30 år.:)
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Men du förstår väl att vegetarianism/veganism handlar om att välja bort att äta mat som kommer från djurkroppar - från en industri som går ut på att producera och döda levande varelser?

Det är bara du som bryr dig om de där molekylerna. I varenda tråd. Även om du verkar tro det så är vi som väljer bort att äta djur inte tappade bakom en gärdesgård. Jag blir provocerad av ditt molekyldillande för du vill i varenda tråd framställa dig själv som smartare än alla andra, för du har minsann kommit på att det inte går att äta "fundamentalistiskt vegetariskt". Jag förstår inte ens vem du pratar med och varifrån du pratar. Ärligt talat.

Jag håller med. Fattar inte varför diskussionen har kommit att handla om ytterligheter, eftersom det är ingen som säger sig vara vegetarian som uttryckt dom ytterligheterna.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Svarar flera. Jag ville reda ut det eftersom jag INTE känner igen det "måstet" jag läste i ett inlägg hos de vegetarianer jag känner som spänner över hela skalan från noggrann till inte alls speciellt noga.

Läser jag inlägget igen, får jag samma bild, som jag fick vid första läsningen. Att "måstet" att vara noggrann hängde ihop med att kalla sig vegetarian enligt skribenten. Men eftersom jag fått det förtydligat att det rör sig om ett eget frivilligt val att vara noggrann, och inget generellt måste för begreppet vegetarian, är liksom det utrett.

Inget annat.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Svarar flera. Jag ville reda ut det eftersom jag INTE känner igen det "måstet" jag läste i ett inlägg hos de vegetarianer jag känner som spänner över hela skalan från noggrann till inte alls speciellt noga.

Läser jag inlägget igen, får jag samma bild, som jag fick vid första läsningen. Att "måstet" att vara noggrann hängde ihop med att kalla sig vegetarian enligt skribenten. Men eftersom jag fått det förtydligat att det rör sig om ett eget frivilligt val att vara noggrann, och inget generellt måste för begreppet vegetarian, är liksom det utrett.

Inget annat.

Men herregud menar du att allt ditt ältande om molekyler mm utgår ifrån ETT ORD som jag skrev i ett inlägg?

Att du liksom "nu har förstått att det handlar om ett eget frivilligt val att vara noggrann" - jamen vad trodde du ifrån början, trodde du att jag menade att vegetarianpolisen hade kommit o sagt åt mig att "nu MÅSTE du vara noggrann" annars - vad, man åker i veggofängelset? :banghead:

Ursäkta att jag är något yttepyttelite sarkastisk, men din förklaring för dina hårklyverier låter som en enorm efterkonstruktion måste jag säga. :meh:
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Skaplig efterkonstruktion ja. Särskilt med tanke på att det varken är första, andra eller ens tredje tråden som detta molekyltrams dras fram av sjoberga.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Den här typen av ångest, är antingen sjuklig (och sjukt jobbig), eller förbehållet födoämnesallergiker skulle jag tro.

Jag känner hur många vegetarianer och veganer som helst, och ingen av dem är i närheten av det där.

Men jag har fått intrycket att det är så Sjöberga tänker sig att vegetarianer håller på. Men det är ju en fågelskrämma i så fall.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Självklart inte.

Citerar:
"Jag som är vegetarian har f ö inte den möjligheten som du har att helt enkelt inte tänka på om maten är "vegetarisk" eller inte - det måste jag göra, på restauranger o bjudningar och liknande."

Jag som är X gör att jag inte har möjlighet att inte göra Y, jag måste Y.

Sedan i nästa inlägg förtydligar Tussinussen att det handlar om ett frivilligt val.

Helt i strid med första utsagan, men visst kan man slarva i skrift i forum ibland.

Sedan att det de facto är svårt att helt undvika animalier är en annan fråga, som bara vore intressant om Tussinussen hade stått fast vid sin första (som jag förstått slarviga) utsaga.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

.

Sedan att det de facto är svårt att helt undvika animalier är en annan fråga, som bara vore intressant om Tussinussen hade stått fast vid sin första (som jag förstått slarviga) utsaga.

Du tycker alltså att det vore intressant om Tussinussen under hänvisning till att hen är vegetarian, undvek havsbad för att på inte riskera att få i sig animaliska plankton?
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Skaplig efterkonstruktion ja. Särskilt med tanke på att det varken är första, andra eller ens tredje tråden som detta molekyltrams dras fram av sjoberga.

Är det ett sjysst diskussionsklimat tycker du, att korsreferensa till andra trådar? Oavsett hur sjöberga argumenterar så är det knappast något som lyfter denna tråden att du är långsint och gör så.
+
TS är sur för att hen var tvungen att äta sig mätt på desserten när den vegetariska maten hen hade beställt på krogen inte mättade, och vill därför veta hur stor andel av bukefalisterna som äter vegetariskt.

Buke är ett parallellt universum ibland.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Nja. Det hade varit intressant om någon påstod att för att få kalla sig vegetarian MÅSTE man äta 100,00 % vegetabiliska födoämnen. Dvs att någon som äter 99, 73% vegetabilier genom att få i sig av misstag några gånger om året INTE får kalla sig vegetarian. Då blir diskussionen om vart gränsen går ganska intressant.

I övrigt har jag exakt samma erfarenhet av spännvidden inom dem som kallar sig vegetarianer som du. Därför är det intressant när det i flera trådar i detta forum kommer utsagor som inte alls klingar på det sättet. Då vill jag veta mer. Men tydligen finns det inte utrymme för det på detta forum.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

KL

I denna lite gnälliga men ändå intressanta tråd, så kanske jag kan få lov att fråga några saker som jag undrat över avseende "väldigt noggranna" veganer, alltså de som inte äter honung och/eller undviker/avstår från läderskor etc.

Kan man som vegan äta vegetabilier som vuxit på mark gödslad med naturgödsel från tamdjur, alltså kogödsel, hönsgödsel o.s.v.?

Om man har för avsikt att avstå från att äta vegetabilier som producerats med hjälp av "biprodukter" från djurhållning (som naturgödsel), hur säkerställer man då det, för det står ju inte direkt innehållsförteckningen?

Om det anses olämpligt att äta vegetabilier som producerats på mark som gödslats med naturgödsel, så betyder det också att den här kategorin av veganer måste avstå alla certifierade ekologiska produkter som KRAV-märkta eller EU-ekologiska produkter, eftersom det är en förutsättning för sådan certifieringar att produktionen är "kretsloppsinriktad" (=gödsling med naturgödsel).
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag har varit vegetarian i ungefär 3 år nu. Dvs allt kött uteslutet - dvs ingen fisk heller. Får ofta höra "Jag är också veggo! Fast jag äter fisk..." eller "Äter du fisk då?".. Mejeriprodukter & ägg äts gaaanska ofta men tar gärna veganska alternativ om det går, tex har vi aldrig komjölk hemma.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Ja, plus mjölk, ägg och fisk. Blev rekommenderad av min hudläkare att byta till vegetarisk kost för att se om det hade någon inverkan på min akne. Sen har jag fortsatt med det. Så har ätit vegetariskt i 20 år snart.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Hemma äter jag oftast vegetarisk, ev fisk ibland. Tycker rött kött smakar rätt illa egentligen så de äter jag bara om jag blir bjuden på det.

Jag är laktosintolerant så vi har nästan aldrig mjölk/yoghurt/liknande hemma heller.

både jag och sambon älskar nästan alla grönsaker och bönor så ser ingen anledning att släpa hem kött.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Äter vegetariskt på skolan (och om jag äter ute och inte vet vad det är för kött jag äter) men inte hemma.

Hemma vet jag att köttet är ekologiskt och/eller lokalproducerat, men vet jag inte det äter jag vegetariskt istället :)
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag äter mest vegetariskt d v s inte döda djur, för jag är så trött på köttindustrin. Jag äter inte heller fisk för det tycker jag inte om men jag kan äta ekologisk bacon någon gång.

Svarade att jag inte är vegetarian.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Självklart inte.

Citerar:
"Jag som är vegetarian har f ö inte den möjligheten som du har att helt enkelt inte tänka på om maten är "vegetarisk" eller inte - det måste jag göra, på restauranger o bjudningar och liknande."

Jag som är X gör att jag inte har möjlighet att inte göra Y, jag måste Y.

Sedan i nästa inlägg förtydligar Tussinussen att det handlar om ett frivilligt val.

Helt i strid med första utsagan, men visst kan man slarva i skrift i forum ibland.

Sedan att det de facto är svårt att helt undvika animalier är en annan fråga, som bara vore intressant om Tussinussen hade stått fast vid sin första (som jag förstått slarviga) utsaga.


Fast inlägget inte är riktat till mig (antar jag, eftersom du pratar om mig i tredje person) så svarar jag ändå.

Nu ska jag förklara jättejättejättetydligt.

1) Det är ett frivilligt val att vara vegetarian.
2) Att stå för det frivilliga valet kräver en del beteendeförändringar.

Hajar du nu?
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Är det ett sjysst diskussionsklimat tycker du, att korsreferensa till andra trådar? Oavsett hur sjöberga argumenterar så är det knappast något som lyfter denna tråden att du är långsint och gör så.

Jag tyckte att det var intressant information, eftersom det förklarade en del.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Nej, det blev mer förvirrande.

Om K vill kalla sig vegetarian, vilken nivå av beteende och vilken andel intag av vegetabilier, kräver det av K?

Som jag förstod nyss, var den nivån upp till var och en (och passar då observationer i min närhet). Nu skriver du "kräver" istället som en direkt foljd av valet att kalla sig vegetarian. Det är som jag uppfattade det från början.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 510
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 185
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 606
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp