Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Äter Du vegetariskt? Välj det som stämmer bäst!

  • Nej, jag äter inte vegetariskt

    Röster: 177 53,8%
  • Ja, jag äter helt vegetariskt

    Röster: 22 6,7%
  • Ja, jag äter vegetariskt, plus ägg, mjölk och ev fisk.

    Röster: 90 27,4%
  • Ja, jag är vegan

    Röster: 10 3,0%
  • Annat alternativ, vad?

    Röster: 30 9,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    329
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Fast helt ärligt, det tar inte 8 timmar om dagen. Du vet, i Sverige har man ganska noggranna innehållsförteckningar på alla livsmedel. Det tar inte 8 timmar om dagen att läsa dem. Dessutom är det ju många livsmedel som man direkt ser vad det är, tex potatis och champinjoner, så då går det ju ännu enklare.

Vilket godis som innehåller gelatin och så vidare, är det inte heller raketforskning att lära sig. Och det är ju enkelt att bara skippa de tveksamma fallen, istället för att ägna timmar åt att analysera dem.

Exactly.

tiotio
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Och jag förstår inte varför det ska antydas att man är intolerant eller t o m fundamentalist bara för att man står för sitt eget gränssättande gentemot ingen annan än sig själv.

Fast då missförstod jag din mening med ordet "måste", jag läste det som att jag har valt att vara vegetarian därför måste jag vara extremt noga med att inte få i mig minsta animalierest. Inte som ovan (senaste inlägget), jag har valt att vara vegetarian och jag har valt att vara extremt noga med att inte få i mig minsta lilla animalierest, därför måste jag göra än det ena, än det andra.

Det tidigare för mig är intolerant och lite fundamentalistiskt, eftersom man applicerar en extrem hållning som förutsättning för att kalla sig vegetarian.

Men om det inte var så det var tänkt - så var det ju inte det.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Fast helt ärligt, det tar inte 8 timmar om dagen. Du vet, i Sverige har man ganska noggranna innehållsförteckningar på alla livsmedel. Det tar inte 8 timmar om dagen att läsa dem. Dessutom är det ju många livsmedel som man direkt ser vad det är, tex potatis och champinjoner, så då går det ju ännu enklare.

Vilket godis som innehåller gelatin och så vidare, är det inte heller raketforskning att lära sig. Och det är ju enkelt att bara skippa de tveksamma fallen, istället för att ägna timmar åt att analysera dem.

Allt är upp till vilken grad av säkerhet man vill ha för att inte få i sig animalierester och vilken grad av begränsning av urval man vill ha. Nyligen såldes lasagne som innehöll hästkött, inte stod det på förpackningen. Många importvaror deklareras annorlunda än vad vi är vana vid och kan mycket väl innehålla rester. Matlagning på restaurang kan mer än genom själva innehållet innehålla rester av animalier, pga diverse slarv eller mindre noggrannhet ute i köket.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag är vegetarian men jag äter Ägg och Mjölk. Inte fisk, kyckling, skaldjur eller kött (såklart) För mig är det att vara vegetarian. Äter man inte mjölk och ägg är man Vegan. Äter man fisk är man inte riktigt vegetarian.. (enligt mig ;))
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

KL o kanske OT?

Jag äter det som är gott. Det är väldigt sällan jag funderar på om det är vegetariskt eller inte.

Jag har inga problem med att äta kött. Skulle faktiskt inte kunna vara utan det tror jag. Fast det betyer inte att jag måste ha kött i varje måltid.
Inte tänker jag att jag "äter vegetariskt" när jag gör en snabb soppa på vad jag hittade ute i landet. Eller när kvällsmålet är en hårdbrödbit med hummus.

För mig som inte är vegetarian känns det märkligt att säga att jag äter vegetariskt ibland. Jag äter mat. För vissa köttätare verkar det viktigt. Att klassa maten i veg elelr inte veg.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

du kan läsa tussinussens förklaring igen för det var så jag också tänkte

Som gammal moderator (på annat forum) skulle jag klassa det där som en oretorisk trådhierarkistisk kaosreferens. Och den här diskussionen är löjligt grälsjuk. Man skulle kunna tro att folk stoppar i sig fel mat, och blivit gnälliga.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Fast svarsalternativet var ju "äter inte vegetabiliskt".
Vadå, stod det så från början? Det såg jag inte i så fall. Jag tänker att vegetariskt och vegetabiliskt inte har riktigt samma betydelse. Vegetabiliskt = består av vegetabilier, vegetariskt = fri från kroppsdelar från djur.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Inte tänker jag att jag "äter vegetariskt" när jag gör en snabb soppa på vad jag hittade ute i landet. Eller när kvällsmålet är en hårdbrödbit med hummus.

Jag tänker inte "jag äter veganskt" varje gång jag äter heller. Trots att jag äter veganskt varje gång jag äter. Mat är ju så mycket mer och intressantare än huruvida den innehåller animalier eller inte. Att den (hemlagade) mat jag äter inte innehåller kött eller mjölk är lika självklart som att den inte innehåller bajs eller kattmat. Det är liksom ingenting jag funderar över till vardags.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Allt är upp till vilken grad av säkerhet man vill ha för att inte få i sig animalierester och vilken grad av begränsning av urval man vill ha. Nyligen såldes lasagne som innehöll hästkött, inte stod det på förpackningen. Många importvaror deklareras annorlunda än vad vi är vana vid och kan mycket väl innehålla rester. Matlagning på restaurang kan mer än genom själva innehållet innehålla rester av animalier, pga diverse slarv eller mindre noggrannhet ute i köket.

Så gott som varje gång vegetarisk kosthållning diskuteras här kommer du farandes med din bisarra nidbild av vegetarianer/veganer. Har vi inte diskuterat detta så många gånger nu att du vet att de flesta veggosar inte är fobiker som lider och lägger dygnets alla vakna timmar på att oroa oss över vad vi stoppar i oss?

Du tycks lägga mer energi på att bekymra dig över hur ansträngande det är för andra att låta bli att äta djur, än vad jag gör på att läsa innehållsförteckningar och fundera över vad jag ska laga till middag.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Eftersom jag vare sig har en nidbild, eller specifik bild, av en person som valt att äta enbart vegetarisk kost - förstår jag inte riktigt vad du menar. De personer jag har runt mig som valt att äta enbart vegetarisk kost, gör det av diverse olika anledningar. En del anledningar vet inte ens jag - och jag bryr mig inte särskilt mycket mer om det än anledningen till andra kostval man kan göra i meningen att jag har någon åsikt om hur valet ska göras för en annan människa. Det kan ändå vara intressant att diskutera.

Jag kommenterade ett enda inlägg, där ordet måste ingick, som jag tyckte antydde en konstig intolerans som jag gärna ville bidra till att reda ut - mest för egen del.

Att det är så många som hugger, när någon inte förstår vad som avses, antyder att det finns många ömma tår att trampa på. Och det är inte alls min avsikt att göra det. Min avsikt är att bättre förstå inläggen som skrivs i tråden.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag menar att du ofta babblar om hur svårt och krångligt - för att inte säga omöjligt- det är att äta vegetariskt. "Åtta timmar om dagen" och yadayadayada.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Vadå, stod det så från början? Det såg jag inte i så fall. Jag tänker att vegetariskt och vegetabiliskt inte har riktigt samma betydelse. Vegetabiliskt = består av vegetabilier, vegetariskt = fri från kroppsdelar från djur.

"Äter inte vegetariskt" stod det, så jag tog fel. Jag skulle använda uttrycket "Är inte vegetarian". Självklart äter jag vegetariskt, till övervägande delen. Eftersom de flesta livsmedel och de flesta maträtter är vegetariska.

Uttrycket "äter inte vegetariskt" associerar jag till den personlighetstyp som tror att en måltid måste innehålla kött för att kunna kallas för måltid, och som kallar grönsakerna för kaninmat.

Jag tänkte mig inte den betydelseskillnad du är inne på, även om jag håller med om att den är fullt rimlig.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Fast då missförstod jag din mening med ordet "måste", jag läste det som att jag har valt att vara vegetarian därför måste jag vara extremt noga med att inte få i mig minsta animalierest. Inte som ovan (senaste inlägget), jag har valt att vara vegetarian och jag har valt att vara extremt noga med att inte få i mig minsta lilla animalierest, därför måste jag göra än det ena, än det andra.t.

För mig är det samma sak. Har jag valt att vegetarian enl. min definition, vilket är den som jag har levt efter sedan 80-talet, så har jag valt bort att äta all kött, fisk och fågel och produkter därav, och då är jag tvungen att/måste (vilket ord/fras man nu FÅR använda i den här tråden) hålla koll, eftersom jag inte vill t ex börja knapra på en aptitretare och upptäcka att jag äter fisk av misstag.

Varför tycker du att det är svårt att förstå? :cautious:

Mina barn, däremot, stoppar i sig lördagsgodis med gelatin i, dom betraktar jag som "vegetarianer som struntar i gelatinfrågan" ;)
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Trådens upplägg och pollens luddiga, ofullständiga svarsalternativ har triggat diskussionen, jag blev inte klok på vad trådens syfte var från början, och är det inte än heller eftersom pollens svarsalternativ var så märkliga. Någonstans ska man ju komma till ett slags svar, men här uppstår bara en massa ofullständigheter.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag menar att du ofta babblar om hur svårt och krångligt - för att inte säga omöjligt- det är att äta vegetariskt. "Åtta timmar om dagen" och yadayadayada.

Det är nästan omöjligt om man intar en fundamentalistisk hållning eftersom även djuren ingår i ett kretslopp och döda djurdelar då dyker upp i vegetabilierna. Eftersom ingen aviserat den hållningen efter förtydliganden så har jag förstått det jag ville förstå - och min förståelse att man kan vara vegetarian med olika noggrann hållning är fortsatt helt korrekt.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Det du är ute efter är alltså den oerhörda problematiken med tex små maskar i frukt som man råkar äta, kanske någon liten insekt hamnar i ens mun, kanske någon av de mikroorganismer som finns på/i råvarorna är animalisk, kanske sväljer man animaliska organismer med havsvattnet när man badar ute och så vidare?

Eller vilken sorts fall tänker du på?

Hästlasagnen innehöll ju enligt innehållsförteckningen kött, om än inte av häst, så den hade ju vegetarianer ändå inte köpt.

I samma veva uppdagades ju att en köttpaj inte innehöll något kött alls, men jag tror ändå inte att den är en stor produkt bland vegetarianer.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Det du är ute efter är alltså den oerhörda problematiken med tex små maskar i frukt som man råkar äta, kanske någon liten insekt hamnar i ens mun, kanske någon av de mikroorganismer som finns på/i råvarorna är animalisk, kanske sväljer man animaliska organismer med havsvattnet när man badar ute och så vidare?

Den här typen av ångest, är antingen sjuklig (och sjukt jobbig), eller förbehållet födoämnesallergiker skulle jag tro. Det senare tillhör jag själv, och jag kan inte för en sekund tro att någon frivilligt utsätter sig för den typen av ångest. Inte ens för djurens skull. För mig handlar det om att få uppleva nästa dag i mitt liv eller inte. MEN, det finns de som uttrycker sig som att sin veganism skulle ligga på den nivån, därav skulle jag vilja säga att den andelen veganer, hör till den första gruppen jag refererade till i detta inlägget.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 510
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 185
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 606
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp