Hur står man ut med varandras olikheter?

Kompromiss är ungefär att välja 3 när en vill 1 och den andra vill 2. (Inte katter, då :D)

Det är ungefär det jag uppfattar som kompromiss. Typ som när vi valde tapet hemma. Han hittade en randig han gillade (aptråkig, jag la veto), jag hittade en med luftballonger jag gillade (dyr och galen, han la veto), nu har vi indiantält som båda kan leva med och tycker om. Ingen av oss hade valt den om vi bodde ensamma, men båda är mycket nöjda med resultatet (jag misstänker att vi båda i längden skulle ha ledsnat på ränderna och luftballongerna, även om de verkade bra inledningsvis).

Senast ändrad:
"Kompromiss" verkar mixas ihop med "Ultimatum" i den här tråden.
Om jag inte får x så får du inte y, fast omskrivet till en kompromiss.

Det kan nog bidra till förvirringen.

Det är ungefär det jag uppfattar som kompromiss. Typ som när vi valde tapet hemma. Han hittade en randig han gillade (aptråkig, jag la veto), jag hittade en med luftballonger jag gillade (dyr och galen, han la veto), nu har vi indiantält som båda kan leva med och tycker om. Ingen av oss hade valt den om vi bodde ensamma, men båda är mycket nöjda med resultatet (jag misstänker att vi båda i längden skulle ha ledsnat på ränderna och luftballongerna, även om de verkade bra inledningsvis).

Roligt att se att fler arbetar med veto :D.

Vi slår vad om veto. D v s någon är bombsäker, någon annan lika bombsäker. En part har rätt. Den vinnande parten vinner då ett veto. Att använda när det finns anledning.

Jag vill köpa en fjordning. Mannen tycker det är så vidrigt att han slösar ett värdefullt veto för att förhindra inköp av ostbåge. Jag fogar mig utan att muttra. Nöjd i vetskap att jag aldrig köpt ostbåge men han slösat ett veto ;)

https://www.dropbox.com/s/svmw26tgd9v7kfr/20160303_135206.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ns9fj42bfq2mlzp/20160303_133856.jpg?dl=0

De är lite svåra att fota eftersom de gömmer sig när det blir ljust när man öppnar skåpet.
Det är dubia och de äter pulveriserad kaninmat och ekologiska frukter. Dom äts i sin tur av ödlan.
Jag vill att ni noterar att "vän av ordning" köpt toarullar redan innan näst sista rullen påbörjats.
Det finns alltså minst tre rullar i huset och han har ändå köpt ett nytt paket.

Nu undrar jag var denna luftballongstapet finns?

Åh gud! Jaaa - ännu en härlig källa till skojiga diskussioner i vårt hem. Sen har vi skidbacken på osten eller var man klämmer på kaviartuben gudbevars. Vi är antaligen skitenkla människor som skrattar åt sånt.
För att återgå till ts. Jag tror att den viktiga delen här är att vi (för det mesta) skrattar åt det. Inte att det blir "gråtfest" när man försöker prata om det. Då känns det som om det är riktigt snett någonstans.

Det där med resorna känner jag ingen. Han ska bara säga ett datum (eller en årstid kan räcka) så bokar jag och ordnar allt. Men det går bara inte. Det kommer nog sluta med att jag ger honom en annan present. Mentalt har jag jag någon slags deadline att om han inte har kommit fram till ngt innan månadsskiftet får jag avbryta reseprojektet. Resor är väl annars ganska oväsentligt för mig. Jag har gjort resor med kompisar de senaste åren, så jag behöver inte sitta hemma för det. Det är väl mest resorna till mina föräldrar/släktingar som blir lidande. Men han är ju inte tillsammans med dem bara för att han är tillsammans med mig.. :) Så jag får väl fortsätta att mestadels träffa dem ensam.

Men du har gett honom en present, kan du inte släppa det sedan? Om jag hade fått en resa av min sambo i present skulle jag bli galen om han skulle detaljstyra allt och planera när vi skulle åka. En present ger man väl för att glädja någon inte för att kontrollera någon?

Det räcker med att min sambo är i köket i 5 s och brer en macka så är det smulor och smör på diskbänken igen. Och vad ska jag göra då? Torka upp det? Leva med det? Båda alternativen får mig att må dåligt. I slutändan är det hur som helst nästan alltid jag som åker dit och får göra den hushållssyssla som behöver göras. Sedan fattar jag att det å hans sida är jobbigt att städa och hålla på eftersom han knappast skulle göra det regelbundet eller ofta om det inte vore för mig. Jag önskar att vi kunde mötas halvvägs, men hur..?
Nu vet jag att ni skulle prata med varandra, hur har det gått?

För den händelsen ovanför hade jag ifrågasatt med "Om inte du torkar upp det på diskbänken, vem ska göra det då?" och se vad han säger. Jag tror helt enkelt inte att han är medveten om hur mekanismen ser ut i ert hushåll.

Roligt att se att fler arbetar med veto :D.

Vi slår vad om veto. D v s någon är bombsäker, någon annan lika bombsäker. En part har rätt. Den vinnande parten vinner då ett veto. Att använda när det finns anledning.

Jag vill köpa en fjordning. Mannen tycker det är så vidrigt att han slösar ett värdefullt veto för att förhindra inköp av ostbåge. Jag fogar mig utan att muttra. Nöjd i vetskap att jag aldrig köpt ostbåge men han slösat ett veto ;)
Men det är ju skitroligt! :laugh:

"Älskling, jag tänkte göra en helkroppstatuering."

"NEJ!"

"Okej, där rök ett veto." :sneaky:

(Jag har INGA tatueringar).

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 186
Senast: gullviva
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 965
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 593
Senast: corzette
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 389
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar