Hur står man ut med varandras olikheter?

Jag tänker att det kanske kan vara lättare att acceptera sådant man har svårt för om man känner att båda liksom gör en ansträngning för varandra, på varsitt håll? Kompromisser handlar väl inte om att tillåta/förbjuda utan om att hitta lösningar som båda är nöjda med, men som kanske inte var exakt det parterna helst hade velat om de ensamma fick bestämma?
Låter mer som omyndiga syskon än som jämbördiga vuxna för mig.

Fast då kan ju det som man har sagt att partnern inte får ha i det gemensamma hemmet trots allt inte ha varit så horribelt. Så varför då neka det från första början?

Jag tänker att det finns skalor. Vissa saker är dealbreakers på riktigt, vissa saker undviker man helst men kanske kan acceptera under speciella förutsättningar. Sen tycker inte jag att det handlar om vad partnern får/inte får, där håller jag med Petruska. Man kan inte hålla på och förbjuda folk saker. MEN jag tänker att man kanske undviker att göra någonting för att man vet att partnern inte gillar det? Om partnern då verkligen vill göra något som jag har svårt för, kanske jag då kan göra något annat som hen har svårt för?

Typ som du skriver ovan kanske? Den ene får ha katter om den andre får ha TV i sovrummet/hästhår i bilen/bastu i tvättstugan eller något annat som den andra parten sätter sig emot.
Gud, jag tog verkligen bara det som exempel på skoj. :D Så kan man ju inte hålla på?

Kompromiss är ungefär att välja 3 när en vill 1 och den andra vill 2. (Inte katter, då :D)

Jag tänker att det finns skalor. Vissa saker är dealbreakers på riktigt, vissa saker undviker man helst men kanske kan acceptera under speciella förutsättningar. Sen tycker inte jag att det handlar om vad partnern får/inte får, där håller jag med Petruska. Man kan inte hålla på och förbjuda folk saker. MEN jag tänker att man kanske undviker att göra någonting för att man vet att partnern inte gillar det? Om partnern då verkligen vill göra något som jag har svårt för, kanske jag då kan göra något annat som hen har svårt för?
Då låter det som man förhandlar fram villkor.
Jag försöker tänka på att inte få Marmite i smöret eftersom jag vet att sambon faktiskt äcklas av det. För att jag inte vill att han ska behöva äcklas, inte för att förhandla fram att jag i min tur ska få ha skalbaggar i skåpet för toarullar.
(Hmm. Det Här kan bli intressant! Kommer jag nu behöva handla toalettpapper oftare om sambo nu drar sig för att titta in i skåpet och kontrollera lagret ?)

Gud, jag tog verkligen bara det som exempel på skoj. :D Så kan man ju inte hålla på?

Kompromiss är ungefär att välja 3 när en vill 1 och den andra vill 2. (Inte katter, då :D)

Det där tycker jag mest känns som hämnd?
"Du tog min spade så därför ska jag ha dina stövlar som barkbåtar" =
"du har katt så därför ska jag få ha gyttjebad i vardagsrummet på torsdagar", typ.

Haha! Alltså, TV i sovrummet tycker jag inte låter helt orimligt. Kanske inte som kompromiss för just katter, men typ "om du vill ha LAN i vardagsrummet så vill jag ha en TV i sovrummet så att jag kan stänga in mig och kolla på Game of Thrones när ni dygnar med en Starcraft-turnering". Det känns som en lösning som båda skulle kunna vara nöjda med, trots att den ene inte gillar LAN och att den andra inte gillar TV i sovrummet? (Eller vad det nu är.)

Hämd blir det enligt mig om man av ren illvilja tar upp något som man vet att partnern har svårt för och tvingar igenom för att man vet att partnern skulle ha svårt att opponera sig. Det är bara elakt.

Haha! Alltså, TV i sovrummet tycker jag inte låter helt orimligt. Kanske inte som kompromiss för just katter, men typ "om du vill ha LAN i vardagsrummet så vill jag ha en TV i sovrummet så att jag kan stänga in mig och kolla på Game of Thrones när ni dygnar med en Starcraft-turnering". Det känns som en lösning som båda skulle kunna vara nöjda med, trots att den ene inte gillar LAN och att den andra inte gillar TV i sovrummet? (Eller vad det nu är.)

Hämd blir det enligt mig om man av ren illvilja tar upp något som man vet att partnern har svårt för och tvingar igenom för att man vet att partnern skulle ha svårt att opponera sig. Det är bara elakt.

Alltså, TV i sovrummet pga LAN i vardagsrummet låter som en betydligt mer rimlig diskussion än TV i sovrummet för att det finns en katt. :D

(Jag ser alltid lite framför mig vid sådana här trådar hur partnern gör något/har något och man sitter och funderar stenhårt på något rimligt att "sätta emot". Det är nog därför kompromiss i min värld låter så trist. Alltså att man drar upp helt irrelevanta saker när chansen är som stört att få sin vilja igenom. :o)

MEN jag tänker att man kanske undviker att göra någonting för att man vet att partnern inte gillar det? Om partnern då verkligen vill göra något som jag har svårt för, kanske jag då kan göra något annat som hen har svårt för?

Jag skulle nog i ett sådant läge säga att man inte har tänkt på att ett samboförhållande innebär att man faktiskt lever med en annan människa som har sitt liv, sina intressen, mål och värderingar.

Skulle någon kompromiss vara acceptabel så är det i så fall den eventuella kompromiss som man gör med sig själv när man väljer att bo med en annan människa trots att man vet att man därmed inte kommer att kunna bestämma exakt allt hemma. Men det är ju i så fall en kompromiss som man gör med sig själv. Sedan, när man väl bor med någon annan, får man nog helt enkelt acceptera hur partnern lever sitt liv eller bestämma sig för att gå isär.

Jag försöker tänka på att inte få Marmite i smöret eftersom jag vet att sambon faktiskt äcklas av det. För att jag inte vill att han ska behöva äcklas, inte för att förhandla fram att jag i min tur ska få ha skalbaggar i skåpet för toarullar.
(Hmm. Det Här kan bli intressant! Kommer jag nu behöva handla toalettpapper oftare om sambo nu drar sig för att titta in i skåpet och kontrollera lagret ?)

Jag tror att dom flesta "kompromisser" som jag talar om inte sker genom förhandling utan av omtanke. Om nu din sambo inte uppskattar skalbaggarna i toarulle-skåpet fullt lika mycket som du ( :D ) så kanske han ändå tänker "amen hon kletar iaf inte Marmite i smöret, då kan jag köpa det här med skalbaggarna." Däremot kanske Marmite-i-smöret + skalbaggar i toarulleskåpet hade varit en dealbreaker för honom?

Och att du får handla oftare kanske också kan vara en del i en kompromisslösning? "Älskling, jag står för toapappersshoppningen (ponera att du egentligen hatar att köpa just toapapper) om jag får ha mina skalbaggar i skåpet, ok?"

:)

Vi har varsitt smörpaket. :) Min sambo trycker ner kniven i smöret medan jag vill att det ska se orört ut.

Alltså, TV i sovrummet pga LAN i vardagsrummet låter som en betydligt mer rimlig diskussion än TV i sovrummet för att det finns en katt. :D

(Jag ser alltid lite framför mig vid sådana här trådar hur partnern gör något/har något och man sitter och funderar stenhårt på något rimligt att "sätta emot". Det är nog därför kompromiss i min värld låter så trist. Alltså att man drar upp helt irrelevanta saker när chansen är som stört att få sin vilja igenom. :o)

Ah, ja det är inte riktigt så jag menar även om jag förstår att det kan tolkas så. Det du beskriver är mer som att ligga in anfallskrig och ständigt försöka hitta en chans att sätta dit den andre; det tror även jag fungerar mycket dåligt om man ämnar leva i någon typ av symbiotiskt samboförhållande.

Jag skulle nog i ett sådant läge säga att man inte har tänkt på att ett samboförhållande innebär att man faktiskt lever med en annan människa som har sitt liv, sina intressen, mål och värderingar.

Skulle någon kompromiss vara acceptabel så är det i så fall den eventuella kompromiss som man gör med sig själv när man väljer att bo med en annan människa trots att man vet att man därmed inte kommer att kunna bestämma exakt allt hemma. Men det är ju i så fall en kompromiss som man gör med sig själv. Sedan, när man väl bor med någon annan, får man nog helt enkelt acceptera hur partnern lever sitt liv eller bestämma sig för att gå isär.

Jag har inte varit sambo superlänge (typ 1,5 år) och jag har nog omvärderat vissa saker som jag trodde var just SUPERVIKTIGA och OKOMPROMISSBARA för mig iom att jag blev sambo. Jag ville bo ihop och var beredd på förändringar, sen exakt vad dessa förändringar innebär i praktiken har kommit lite pö om pö. Och jag tycker att vi har kompromissat kring flera saker, dvs båda har gjort eftergifter från sina respektive särboliv för att hitta lösningar som båda är nöjda med. Sen kanske ordet "kompromiss" som Petruska påpekade inte är det bästa i sammanhanget men jag hittar liksom inget bättre (och försöker lite grann definiera ordet - många här verkar tänka lite annorlunda kring vad det innebär att "kompromissa" än vad jag har gjort tidigare).

"Kompromiss betyder ungefär detsamma som ömsesidiga eftergifter." Hmm, alltså blir "ensidig kompromiss" lite av en paradox.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 130
Senast: gullviva
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 343
Senast: corzette
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 120
Senast: monster1
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 710
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar