Sv: Hur står det till inom hundvärlden?
Beror på efterfrågan. Det finns fler potentiellt lämpliga hem till en dvärghund än en jakthund i Sverige således lättare att sälja och uppfödarna kan kräva ett högre pris.
En seriös uppfödare är enligt mig en uppfödare som
*Har som mål att få fram friska och sunda hundar både fysiskt och mentalt.
*Inte säljer hundar till olämpliga köpare för just den rasen/hunden eller allmänt
*Finns som ett stöd för valpköparna
*Inte massproducerar valpar.
*Aktiverar och sköter om sina hundar på ett för den slags rasen/hunden lämpligt sätt.
Dessa punkter är i mångt och mycket det vi uppfödare jobbar för.
Det här med dvärghundar är en sanning med modifikation, men då måste jag fråga varför även dvärghundsuppfödarna blivit sittande med valpar och jag har sett chihuahua valpar till salu för 10 000kr senaste veckorna.
Även dvärghundar är aktiva hundar och oftast är dom stora hundar i litet format vilket kräver ännu mer av sin blivande husse eller matte när det gäller uppfostran. Många klemar bort sina små valpar, fast dom kräver en fast hand och mental aktivering och gärna gott om motion.
Sen kan jag inte låta bli att nämna alla dessa pälshundar som säljs till höger och vänster utan tanke på att informera vad som krävs pälsmässigt. Har sett en del eftersom jag är hundfrisör också.
Däremot massproducera valpar, när har man gjort det?
Är det bara kennlar som massproducerar?
Finns det inte blandrasuppfödare som kommit på att det är en nisch där dom kan föda upp och sälja valpar då dom kan ha 15st i kö för en blandrasvalp?
Är det massproduktion av valpar om man följer skk:s rekommendationer? Om man har tex 2 tikar att avla på och tar 2 kullar/år, dvs 1 kull/år och tik?
Eller om man har 1 tik, tar 2 täta kullar inom samma år och låter tiken vila 1 år och tar 1 kull till? Det är också enhetligt med skk:s rekommendationer.
Eller är det att föredra att man som uppfödare inte tar nästa kull förrän man har gjort en utvärdering på kullen man haft?
Ska man våga ta en kull om man blivit sittandes med första kullen? Och i så fall, ska man fortsätta att köra med sitt race med tanken utanför boxen, dvs använda sig av medelhanen gärna med championtitel som ingen annan tänker på?
Kan man blanda jakt och utställningslinjer i ert tycke om rasen delat på sig om individerna passar varandra typmässigt? Kan man blanda nytt och gammalt?
Eller är det någon som reflekterar över hur gamla tikarna är vid deras första kull? Enligt skk:s rekommendationer får man ta en kull valpar efter 2:a löpet på en dvärghund och vid 3:e löpet på en stor hund. Är tiken mogen mentalt vid 2:a löpet att få valpar?
Det är iof olika hur ofta tikar löper, men nog tycker jag att en tik ska vara 2,5-3 år innan man ens funderar att ta en kull och tiken bör framför allt vara färdigbygd.
Det här är en hel del funderingar jag brukar reflektera över med mina uppfödarkolleger, och det brukar skilja sig en hel del i det som tycks emellanåt.