Hur står det till inom hundvärlden?

Sv: Hur står det till inom hundvärlden?

Jag tycker i och för sig 15 000 är mycket pengar,men självklart är det jättemycket värt med en seriös avel och meriterade föräldrar om man ska använda hunden till något särskilt.

Skulle jag vilja börja tävla eller ställa ut skulle jag gärna betala för att få en bra hund,och då kvittar liksom priset.

Skulle däremot inte betala lika mycket för en blandras.Inte för att den är mindre värd på något sätt utan just för att 1,jag vet inget om föräldrar och gener 2)jag kan inte, om jag skulle vilja, tävla och ställa ut hunden i samma utstäckning 3)Jag vill att vi ska ha friska hundar och uppskattar seriös avel i renraserna:)

12-15000kr är väldigt mycket pengar för en hund och jag vet att just inom min rasklubb är den rekommenderade priset mellan 7-9000kr. Jag satte ut mina valpar för 10 000kr då inte dessa linjer finns egentligen då pappan är från en inseminationskull och farfar är född 1978. Ändå har jag 2 valpar kvar som är födda i februari. Och alla valparna var tingade den dagen dom föddes. Sista återbudet fick jag dagen innan leverans, men det var nog nån tanke med det också.
Då fick jag mycket kritik för att jag satt priset för högt från mina uppfödar kolleger. Det har visat sig att de flesta uppfödare inom min ras tar trots allt mellan 9-10 000kr/valp oavsett stam och meriter, men i slutändan fått reducera priset kraftigt pga att man blivit kvar med valparna.
Då undrar jag ifall valpköpare väntar ut uppfödarna för att valparna ska reas ut. Jag vet flera som fått sälja för 5-6000kr istället för att bli kvar med valparna.
Tittar man på valpar efter tex jakthundar som jämtar, gråhundar mm så är det vanligt att priset är satt på runt 4000kr och dom som sätter priset på 8000kr för en jämte då blir ifrågasatt ifall hon/han är seriös. Tittar man på dvärghundar så ligger prisbilden bra mycket högre, varför det?
Då kommer jag till frågan. Vad anser ni är en seriös uppfödare?

Fast allt är ju relativt. 15.000 är mkt pengar men med en välplanerad avel så hoppas jag få tillbaka pengarna på det sättet att jag förhoppningsvis har en bra, frisk hund som ger mig glädje i många år.
Tänker faktist börja spara till en valp redan om två år då mina hundar örjar bli till åren & jag vill ha möjlighet att köpa den hund jag vill ha när de går bort & inte bara köpa vilken hund som helst..

Jag tycker i och för sig 15 000 är mycket pengar,men självklart är det jättemycket värt med en seriös avel och meriterade föräldrar om man ska använda hunden till något särskilt.

Skulle jag vilja börja tävla eller ställa ut skulle jag gärna betala för att få en bra hund,och då kvittar liksom priset.

Skulle däremot inte betala lika mycket för en blandras.Inte för att den är mindre värd på något sätt utan just för att 1,jag vet inget om föräldrar och gener 2)jag kan inte, om jag skulle vilja, tävla och ställa ut hunden i samma utstäckning 3)Jag vill att vi ska ha friska hundar och uppskattar seriös avel i renraserna:)

Tittar man på valpar efter tex jakthundar som jämtar, gråhundar mm så är det vanligt att priset är satt på runt 4000kr och dom som sätter priset på 8000kr för en jämte då blir ifrågasatt ifall hon/han är seriös. Tittar man på dvärghundar så ligger prisbilden bra mycket högre, varför det?
Då kommer jag till frågan. Vad anser ni är en seriös uppfödare?

Beror på efterfrågan. Det finns fler potentiellt lämpliga hem till en dvärghund än en jakthund i Sverige således lättare att sälja och uppfödarna kan kräva ett högre pris.

En seriös uppfödare är enligt mig en uppfödare som
*Har som mål att få fram friska och sunda hundar både fysiskt och mentalt.
*Inte säljer hundar till olämpliga köpare för just den rasen/hunden eller allmänt
*Finns som ett stöd för valpköparna
*Inte massproducerar valpar.
*Aktiverar och sköter om sina hundar på ett för den slags rasen/hunden lämpligt sätt.

Beror på efterfrågan. Det finns fler potentiellt lämpliga hem till en dvärghund än en jakthund i Sverige således lättare att sälja och uppfödarna kan kräva ett högre pris.

En seriös uppfödare är enligt mig en uppfödare som
*Har som mål att få fram friska och sunda hundar både fysiskt och mentalt.
*Inte säljer hundar till olämpliga köpare för just den rasen/hunden eller allmänt
*Finns som ett stöd för valpköparna
*Inte massproducerar valpar.
*Aktiverar och sköter om sina hundar på ett för den slags rasen/hunden lämpligt sätt.

Dessa punkter är i mångt och mycket det vi uppfödare jobbar för.

Det här med dvärghundar är en sanning med modifikation, men då måste jag fråga varför även dvärghundsuppfödarna blivit sittande med valpar och jag har sett chihuahua valpar till salu för 10 000kr senaste veckorna.
Även dvärghundar är aktiva hundar och oftast är dom stora hundar i litet format vilket kräver ännu mer av sin blivande husse eller matte när det gäller uppfostran. Många klemar bort sina små valpar, fast dom kräver en fast hand och mental aktivering och gärna gott om motion.
Sen kan jag inte låta bli att nämna alla dessa pälshundar som säljs till höger och vänster utan tanke på att informera vad som krävs pälsmässigt. Har sett en del eftersom jag är hundfrisör också.

Däremot massproducera valpar, när har man gjort det?
Är det bara kennlar som massproducerar?

Finns det inte blandrasuppfödare som kommit på att det är en nisch där dom kan föda upp och sälja valpar då dom kan ha 15st i kö för en blandrasvalp?

Är det massproduktion av valpar om man följer skk:s rekommendationer? Om man har tex 2 tikar att avla på och tar 2 kullar/år, dvs 1 kull/år och tik?
Eller om man har 1 tik, tar 2 täta kullar inom samma år och låter tiken vila 1 år och tar 1 kull till? Det är också enhetligt med skk:s rekommendationer. :eek:

Eller är det att föredra att man som uppfödare inte tar nästa kull förrän man har gjort en utvärdering på kullen man haft?
Ska man våga ta en kull om man blivit sittandes med första kullen? Och i så fall, ska man fortsätta att köra med sitt race med tanken utanför boxen, dvs använda sig av medelhanen gärna med championtitel som ingen annan tänker på?

Kan man blanda jakt och utställningslinjer i ert tycke om rasen delat på sig om individerna passar varandra typmässigt? Kan man blanda nytt och gammalt?

Eller är det någon som reflekterar över hur gamla tikarna är vid deras första kull? Enligt skk:s rekommendationer får man ta en kull valpar efter 2:a löpet på en dvärghund och vid 3:e löpet på en stor hund. Är tiken mogen mentalt vid 2:a löpet att få valpar?
Det är iof olika hur ofta tikar löper, men nog tycker jag att en tik ska vara 2,5-3 år innan man ens funderar att ta en kull och tiken bör framför allt vara färdigbygd.

Det här är en hel del funderingar jag brukar reflektera över med mina uppfödarkolleger, och det brukar skilja sig en hel del i det som tycks emellanåt.

Senast ändrad:

Jag har ingen aning om hur det står till i världen, men som hundköpare kan jag ge min syn.

Har en renrasighund var föräldrar är champions mm, "vi" kollade noga upp vad vi ville ha (jag var ganska liten).
Väldigt trevlig hund, dock var han kryptorchid visade det sig, han var tänkt till utställning och tävlan.
Fick testikelcancer, strax efter det fick han problem med sköldkörteln, fick fel dos medecin från början (han gick från att vara deprimerad till att vara fet innan det blev bättre. Efter att tränat två-tre-fyra dagar i fyra år gick det ner till noll i träning.
Foderallergiker. Allt pågrund av seriös avel.

Men det menar jag, det finns alltid den där risken. Man vet aldrig vad man får.

Har börjar titta på en eventuell hund nr. Har inga problem med en blandras, tycker däremot att det är positivt att priset på dem har gått upp, för ju mer de kostar desto färre impulsköp, dessutom så (vill jag) tro att de tas bättre hand om de ändå har kostat en slant. Sedan så tycker jag att det ska vara en skillnad på blandras och renras.
Jag tror däremot inte på att blandraser är friskare än övriga hundar.
Ifall det blir så att jag faller för en renras, så max två raser. Som jag dessutom hade kunnat tänka mig var för sig.

De som jag känner som har blandras har vart just impulsköp, inte för att det inte har blivit bra, men fyrvägskorsningar med de skarpaste hundar, då anser jag att man ENBART har haft tur.

Det är tråkigt att du haft otur med din hund. Jag får känslan av att du är mycket osäker på vad det blir för hund nästa gång. Man kan aldrig garantera en fullt frisk hund, men som uppfödare vill man alltid jobba för att föda upp mentalt och fysiskt friska och korrekta hundar.
Tyvärr är många renrasiga hundar sönderavlade och därför är det så viktigt att man använder sig av sunda linjer och friska individer när man väljer sina föräldradjur.
Det finns avelsprogram för renrasiga hundar och vi som är anslutna till skk och har registrerade hundar kan mot databas kolla upp bla inavelsgraden och olika ärftliga sjukdomar som finns inom olika raser just för att arbeta för en sundare hundavel. Vissa sjukdomar är rasbundna och man kan ibland gissa sig till vilken hundras en del haft genom att titta på sjukdomarna.

Just det här med utställning och titlar känner jag kluven till. Jag vet att inom vår ras kan man inte tävla om varken cert eller championtitel om man inte avlagt godkänt jaktprov eller tävlat utomlands och fått championtitel där med enbart utställningsmeriter.

Tittar man bara på championtitlar är det fortfarande domarnas tyckande som avgör hur man avlar och vad resultaten blir av den aveln. Här är riskerna tydligt med matadoravel då alla vill ha en vinnare.

Du har långt kvar i ditt funderande på vad du vill ha ut av din hund. Vill du tävla så är det bara renrasigt som gäller, men en kompis? Ja, då spelar det faktiskt ingen roll egentligen. Huvudsaken är att det är en hund som fungerar för dig, men köper man en renrasig så är det lättare att veta vilka sjukdomar som förekommer i rasen och hur man kan förvänta sig att hunden kommer att bli både mentalt och fysiskt. Sen har man trots allt bättre skydd när det gäller att köpa från en kennel där man faktiskt har rätt att återlämna hunden inom 3 år om det inte fungerar och att man skrivit kontraktet på rätt sätt.

Jag tycker det är väldigt svårt, man hör många pratar om att det är enkelt att titta upp sjukdomar, jag har ingen aning om hur eller var man gör det, inte heller vad resultat egentligen har för betydelse.

Men du har rätt, jag är väldigt osäker på vad min kommande hundras kommer att vara, då jag tycker att det finns många som passar inom ramen för mina kriterier, fast jag har inte fastnat för någon av de raser jag har tittat på (eller jo, men kom fram till att den rasen var för krävande av en i slutändan). Men en sak är jag säker över, min nästa hund ska vara unghund/vuxen alltså ingen valp.
Eftersom jag vill ha sällskap så kan jag mycket väl tänka mig en blandis, särskilt eftersom om man har en vuxenhund så vet man vad det blir för en.
Dessutom tycker jag att det verkar som om, bara man ställer ut hunden tillräckligt många gånger så är det alltid en dommare som gillar den (eller så har bara modet svängt).

Det jag ville säga att jag försöker hålla det öppet, och fastna för den vuxna individen.

Dina frågor är väldigt intressanta och svåra att svara på;)

Det är så mycket olika människor här i vår värld och många tänker också olika,därför är det svårt att komma fram till "korrekta" svar eftersom vi bara kan svara för våra egna erfarenheter.

Självklart finns det människor som gör inpulsköp,som köper en "gullig" blandras till familjen för att de ska he en hund,det finns de som köper hund för att vara "tuffa"(tänker kamphundar/rottweiler mm)och de som gått på trenden om en liten Paris Hilton hund att ha i handväskan:crazy:Det finns också de med ett hjärta av guld som vill rädda världens alla hundar och köper för att de tycker synd om en misshandlad eller sjuk hund från utlandet.

Jag är mycket klyven i de frågor om blandrasaveln då jag igentligen tycker att vi ska bevara våra raser för de egenskaper den är avlad för, samtidigt som jag har starkt emot våra räkrumpor på utställningsschäfern,andningsproblemen med diverse "plattnosar" och hudproblemen med våra skrynkliga vänner.

Tyvärr så blir ju även dessa hundar utställningsmeriterade och alltså i mångas ögon bra avelsmatrial för en utställningshund.

Jag håller inte med om att det är bra att blandrashundarna går upp i pris.en renras,precis som du skrev,är meriterade och har hos en seriös uppfödare både kostat pengar och kostat arbete och det bör också synas i kostnaden av valpen.Man får vad man betalar för just ur den synpukt med bra avelsmatrial och förhoppningsvis även en frisk och stabilt bra hund.

Det är ett problem med de människor som köper en hund(blandras)för en billig peng och inte vet något alls om vad ett ägarskap innebär,men jag tror inte problemet går att lösa genom att höja priset.Det kommer bara öka intresset att försöka tjäna pengar på att avla på de mest konstiga varelser för säljaren.
Jag tror att det är information som är lösningen i detta problem och det kan vi alla hjälpa till att försöka sprida till våra medmänniskor.

Angående valpar som blivit kvar av kullen.Kan det vara så att det helt enkelt föds för mycket hundar?Tittar man på kennlar i bara Sverige så finns det väldigt många.Visst växer det upp nya hundägare hela tiden men ibland finns det ju mer "varor" än efterfrågan och där kan det bli stiltje som i vilken bransch som helst.Även lågkonjukturen kan påverka ,då det trots allt kostar en hel del med en ny familjemedlem.

Jag tycker du har väldigt sunda åsikter och tar din avel på allvar,det uppskattar jag, och säkert många med mig och hoppas bara att fler tänker som du.God jul på er alla :)

Jag tycker du ska fundera över vilken roll din blivande hund ska ha. Vill du ha en sällskapshund så finns det många raser att titta på för att inte tala om raser som delat på sig.
En del jakthundar har delat på sig och blivit en gren med rena utställnings och sällskapshundar och andra grenen är enbart avlad för jakten. Samma sak gäller inom bruks och vallning.

Det gäller att prata med uppfödaren om vilken typ av hund den uppfödaren föder upp. Jag har haft schäfer som ren sällskapshund, men det var av gamla brukslinjer från hundskolan och det fungerade alldeles utmärkt då jag bodde på landet vilket jag gör även idag.

Fundera även på hur mycket tid får pälsvården ta. När jag köpte min första powder puff fick jag höra att den pälsen var lättskött, det var inte sant. När värsta tovåldern kom så fick jag kämpa på i flera timmar varje gång med pälsvården.

Vill man ha en äldre hund så kan man faktiskt höra av sig till uppfödare, för ofta kan dom ha äldre hundar som ska omplaceras eller att dom har äldre valpar/unghundar kvar sen förra kullen. Det tror jag inte är kännt att man kan prata med uppfödare direkt om köp av unghund eller vuxen hund som är urtagen ur aveln. För mer eller mindre platsbrist har alla kennlar då man är begränsad med utrymme.

För att få reda på rasspecifika sjukdomar kan man ta kontakt med skk om rådgivning. Dom flesta raserna har rasbundna sjukdomar och tar man kontakt med flera uppfödare kan man få svar även den vägen om man frågar. Det är alltid bra att kolla upp med flera uppfödare och fråga om vilka sjukdomar som förekommer och om uppfödaren gjort en utvärdering på kullen som varit innan och om det är en ny kombination som man tagit fram nu?

Jag tror på ärlighet från uppfödarnas sida och jag hoppas att det är fler som tänker som mig. Finns det problem i mina linjer bakåt i tiden talar jag om det för mina valpköpare. Det är en självklarhet att man måste informera, speciellt om något nytt kommit fram som inte varit kännt tidigare.

Jag är av den åsikten att man som valpköpare ska kunna lita på uppfödaren fullt ut och man ska kunna ställa krav på att uppfödaren delar med sig sitt kunnande fullt ut.

Jag håller med dig nästan fullt ut. Men mina funderingar över det här med kvarvarande valpar kan bero på mode. När det gäller min ras, Irländsk röd setter har vi haft 391 registreringar i år med importerna inräknade. Det har fötts 43 kullar och dom flesta har valpar kvar.
Trenden verkar följa även andra raser, då jag vet att vissa blivit uppringda och blivit ombedda att inte ta någon kull på sin välmeriterade tik då dom andra suttit med valpar.
Jag tror heller inte på den dåliga ekonomin då många med dålig ekonomi sitter med både hästar och hundar.
Köpare finns, men det gäller att hitta dom.

Jag fick en fråga av min uppfödare som hållt på med rasen sen 1971 om jag tycker att han ska byta typ på sina hundar. Jag ifrågasatte han och menar fortfarande att rätt köpare finns om man har tålamod att vänta på att modetrenden vänder. Vi båda föder upp av den irländks röd setter av den gamla typen. Vi använder oss av gamla engelska linjer som inte är så himla lätta att få tag i. Ska jag para min tik som är av dessa gamla linjer får jag gå utomlands för att inte tappa typen av hund. Så illa ställt är det med avelsmaterial här i Sverige.

Har man läst på lite så ser man till att inte främja matadoravel då avelbasen blir för smal.

Just detta med att en del sitter kvar med valpar.
I min ras (schnauzer) så har det varit svårt på vissa hålla att sälja valpar. Och jag tänkte både 2 och 3 ggr innan jag parade min tik.
Men jag sitter här med 9-10 tingade valpar och jag vet uppfödare som sitter kvar med valpar.
Jag vet inte vad det kan bero på. Bor jag kanske på ett bra ställe så folk känner att de inte behöver åka så långt?.. Gillar de min tik och hanen jag valt?...
Ja det är svårt, jag vet inte varför några inte får sålt sina valpar. Och det är ändå inga dåliga kombinationer mm.
Däremot vet jag att många fastnar för min hemsida. Och då inte just för de gillar bilderna mm, utan kanske lite mer att vi visar att vi har humor, vi gillar vårat liv med alla våra djur mm.
Vi ställer också upp att vara hundvakt mm åt våra valpköpare (gratis). Det har vi också märkt att många tycker är bra. Att de vet att de kan åka bort och deras hund får vara här.
Överlag ställer nog vi upp väldigt mycket. Känns mer som flera av våra valpköpare har blivit nya goa vänner.

Nu säger inte jag att andra också gör som vi och att vi skulle vara bättre på något vis, för det är vi inte. Utan jag funderar lite bara på varför vi har så lång kö på valpar, medans vissa sitter kvar med leveransklara ursöta valpar :love:

Jag håller med dig nästan fullt ut. Men mina funderingar över det här med kvarvarande valpar kan bero på mode. När det gäller min ras, Irländsk röd setter har vi haft 391 registreringar i år med importerna inräknade. Det har fötts 43 kullar och dom flesta har valpar kvar.
Trenden verkar följa även andra raser, då jag vet att vissa blivit uppringda och blivit ombedda att inte ta någon kull på sin välmeriterade tik då dom andra suttit med valpar.
Jag tror heller inte på den dåliga ekonomin då många med dålig ekonomi sitter med både hästar och hundar.
Köpare finns, men det gäller att hitta dom.

Jag fick en fråga av min uppfödare som hållt på med rasen sen 1971 om jag tycker att han ska byta typ på sina hundar. Jag ifrågasatte han och menar fortfarande att rätt köpare finns om man har tålamod att vänta på att modetrenden vänder. Vi båda föder upp av den irländks röd setter av den gamla typen. Vi använder oss av gamla engelska linjer som inte är så himla lätta att få tag i. Ska jag para min tik som är av dessa gamla linjer får jag gå utomlands för att inte tappa typen av hund. Så illa ställt är det med avelsmaterial här i Sverige.

Har man läst på lite så ser man till att inte främja matadoravel då avelbasen blir för smal.

Utan att hoppa på dig eller din avel så måste jag ändå komma med åsikter när det gäller "din uppfödare" det är ju faktsikt så att det är just den uppfödaren som förstört den ursprunliga irl settern dels genom att bara para o föra fram utställningssettrar , tunga dreglande mkt hårfagra saker :D o framför allt massproducera dom..

jag glömmer aldrig på stora stockholm i början på 80 talet då jag själv hade setter som vi både jagade o ställde med o denna gång var det en norsk jakthundsdomare som jobbade för att settrarna skulle bevaras som jakthundar.

Denna uppfödare var skogstokig o skrek o gormade i ringen så h*n ombades lämna området om h*n inte skärpte sig, allt pga av att domaren INTE ansåg att denna kennel följde rasstandarden

Sist jag var på en utställning o hade tid o kolla på setterringen som jag då inte gjort på över 20 år så GRÄT jag, ja det är faktiskt sant, lika mkt över psyket som utseendet på hundarna
prillan

Jag har ingen aning om hur det står till i världen, men som hundköpare kan jag ge min syn.

Har en renrasighund var föräldrar är champions mm, "vi" kollade noga upp vad vi ville ha (jag var ganska liten).
Väldigt trevlig hund, dock var han kryptorchid visade det sig, han var tänkt till utställning och tävlan.
Fick testikelcancer, strax efter det fick han problem med sköldkörteln, fick fel dos medecin från början (han gick från att vara deprimerad till att vara fet innan det blev bättre. Efter att tränat två-tre-fyra dagar i fyra år gick det ner till noll i träning.
Foderallergiker. Allt pågrund av seriös avel.

.

Jag hänger inte riktigt med. Var allt det där bevisligen beroende på att han var renras?

Angående valpar som blivit kvar av kullen.Kan det vara så att det helt enkelt föds för mycket hundar?Tittar man på kennlar i bara Sverige så finns det väldigt många.Visst växer det upp nya hundägare hela tiden men ibland finns det ju mer "varor" än efterfrågan och där kan det bli stiltje som i vilken bransch som helst.

Jag tog upp just detta ämne på det här forumet och ett annat hundforum, och frågade bla uppfödarna hur de "kollade marknaden" innan de gjorde en viss parning. Dvs, kollade dels hur intresset var just nu för rasen i allmänhet, hur många andra som parade samma ras, hur rasen hade sålt tidigare under året, hur intresset var för den specifika kombination uppfödaren hade tänkt sig, och om det rent av fanns någon som var intresserad redan innan parningen.

Generellt för svaren som jag fick var att jag nästintill var dum i huvudet, att ingen minsann födde upp för nån slags marknad, utan för att DE ville, och för att DE själva ville ha en avkomma, osv osv. Utifrån dom svaren är jag inte jätteförvånad att vissa uppfödare sitter med hundar kvar.

Många hundar har problem med sköldkörteln. Vi har haft en golden en gång på 80-talet som blev stort som ett hus och hon vägde 63kg den dagen hon fick somna in. Jag vet att retrieverraserna har haft dessa problem på 80-talet. Om uppfödarna lyckats få bukt med den här problematiken låter jag vara osagt. Jag hoppas dom lyckats skilja ut den defekta genen, för vår golden mådde inte bra.

Jag flaggade även i maj på vårt rasforum om att det var svårt att få iväg valparna. Och då var det inte många kullar födda överhuvudtaget. Många chansade, och sitter kvar med valpar...

Kruxet är att just den bilden som du serverar som lever kvar fastvi kommer in i 2009.
Jag förstår att du grinar över utseendet på den irländska röda settern, då det finns även andra aktörer här i sverige som har blivit stora och styr hela aveln. Jämför man den röda settern med andra setterraser så ser man att hela typen har förändrats.. Många hundar har blivit för långa och övervinklade och lämnar dålig hd-statistik och det gäller även andra raser.

Återigen. Alla vill ha en vinnare oavsett vilken typ man avlar på.

Jag fick några kloka ord av min uppfödare som jag kan vidarebefodra. Vi förvaltar en ras, men vi har inte fått rätten att förändra den att den avviker från rasstandarden. Han är en av få uppfödare som vågat blanda jakt med utställningslinjer. Så frågan är om du är så insatt i deras historia och avel egentligen.

Jaa du jag har haft Irländsk setter sen jag träffade min man. Han hade då en tik som var född 1976 vars pappa var en av de första Irländska importerna. Det var då jag fick upp ögonen för denna underbara ras, gick på alla utställningar i mellan sverige för att kolla dom "bästa" linjerna. Och fann då denna uppfödare som du säger har förstört rasen. Deras hundar var lugna, trygga och snygga tyckte jag då och det gör jag nu också. Vi köpte sen en tik i början av 90 talet, hon fick en kull valpar där jag hade kvar den sista tills han var nästan 12 år. Har nu också hundar från denne "STORA" uppfödare vilka jag nu förvaltar med hjärtat, anser fortfarande att hans hundar är av de gamla eng/irl linjerna, och av den riktiga typen. De sk jaktirländarna har blivit tvärt emot vad du tycker om showisarna, jättesmå (dvärgväxt), dåliga pigment, korta kors, ingen markerad nackknöl som är rastypiskt för irländsk setter. Sen är det så att i den int.rasstandarden så finns det ej nån angiven mankhöjd för rasen men i sverige är den ca 55-65 cm. Som då kan gämnföras med standarden för engelsk setter int. där hanhundar ska ha en mankhöjd på 65-68 cm och tikar 61-65cm. På hoppet på "uppfödaren" tycker jag att du tagit ur luften och det finns inga befogenheter för detta.

Jag fick några kloka ord av min uppfödare som jag kan vidarebefodra. Vi förvaltar en ras, men vi har inte fått rätten att förändra den att den avviker från rasstandarden. Han är en av få uppfödare som vågat blanda jakt med utställningslinjer. Så frågan är om du är så insatt i deras historia och avel egentligen.

Under 80 talet var jag otroligt insatt i rasen då jag framförallt jagade, ställde ut satt med i styrelser o i övrigt jobbade för jakthunden irl setter, men kan som sagt bara se hur många förstört( i mitt tycke, min åsikt) rasen, det finns några bra kennlar i sverige som jagar o bibehåller den riktiga settern o framför allt avlar på deras jaktegenskaper.. o ja jag är även insatt i deras avel o historia oxå..

dessa bilder hittade jag för att jämföra ..

redtail.jpg
NUCH_Skottjnnas_Fry_510x400.jpg

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 488
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 576
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka