Hur står det till inom hundvärlden?

Sv: Hur står det till inom hundvärlden?

Nu påhoppar jag inte den där uppfödaren utan jag berättade en helt sann historia samt delgav min åsikt..

Det finns MÅNGA o inte bara i sverige som faktiskt har förstört både jaktegenskaper o utseende hos en ras. För även om ni inte verkar acceptera det så ÄR faktiskt settern en jakthund o INTE en showhund o så länge det KRÄVS jaktprovsmeritering för att kunna bli champion så är det ju så

Sen håller jag med dig om att även många settrar med jaktstam inte längre är så fina MEN det blir så om man måste avla ENDAST på jaktegenskaperna för att kunna behålla dom!!!!!!!!!!

Ja, och jag tror man bortser från hur svårt det verkligen kan bli när problemen slår till. Man har nån vision om hur glad hunden ska bli och hur mkt kärlek den ska få. Vad man missar är att den kanske inte kommer gå att lämna ensam, eller att den aldrig kommer gå att släppa lös, eller att den kommer vara väldigt rädd, eller smittad av en sjukdom som vi inte ens har i Sverige.
Men det kan ju drabba vilken hund som helst hur fin stantavla den än har.

Det är väldigt märkligt att du hittar åt en av RT hundar som står uppställda jämfört med en fri jakthund ur en rent av sK*tdålig vinkel så att man inte kan se hur hunden ser ut exteriört. Du kan väl kolla med myrholen 48 om hon kan lägga ut fristående bilder på hennes hundar ur den stora uppfödarens kennel.

Jag kan visa dig en annan bild. Irländsk röd setter anno 2009 taget från världsutställningen på RT Xellent Qaballero som fick rosa band på världsutställningen. (mina valpars morbror)
Picture065.jpg

Denna grupp fightades om första uppfödargruppplaceringen på världsutställningen. Vi kom 2:a med HP så helt fel ute kan inte vår uppfödare vara. Vinnande gruppen var den med världsvinnaren i, men den var inte lika jämn som våran. (I denna grupp står min tiks pappa, farbror, faster och bror.)

RedTail_Grupp.jpg

Kika in på dessa bilder från 60-talet båda bilderna föreställer Wendower Gentleman.
SH%20CH%20WENDOVER%20GENTLEMAN.jpg

SH%20CH%20WENDOVER%20GENTLEMAN%201.jpg

Eftersom vår uppfödaren avlar på gamla engelska linjer så kan ni förstå att denna hane är en av förfäderna till våra hundar.Som jag ser det som så har inte typen ändrats nämnvärt, eller?

På tal om jaktegenskaper så finns dessa i vår uppfödning, fast folk som vet allt är av åsikten att showsettrar inte ens har anlaget. Att så få hundar kommer till jaktprov är pga den dåliga informationen som krävs för att komma dit. Ordnas det träningshelger så är dom naturligtvis vikta mot jaktlinjerna. Har man showlinjer kommer man inte ens till tals.

Senast ändrad:

Efetrsom jag inte är så insatt i just avel,så drar jag mig ur här....

Men jag vill bara säga att bilderna var fantastiska:)Underbart vacker är denna ras med sin härligt röda färg:love:

Du behöver inte dra dig ur diskussionen. Jag ville bara peka på det som Prillan påstår att denna ras har förändrats sista 20 åren. Visst har den gjort det om man tittar på andra kennlar. Just denna kända kennel varifrån jag har mina hundar har fått påhopp om att dom förstört rasen. Därför tog jag fram bilder från en annan kennel från 1962 för att visa prillan om att hon vandrar på djupt vatten.

Visste ni om att den röda färgen är en genetisk mutation. Ungefär som kinesernas nakenhet.

Senast ändrad:

Helsike vad päls. Kan de där ens röra sig i skogen utan att fastna?

Sen det där med att så få hundar kommer till jaktprov....det låter precis som samma blaha blaha som exteriörschäfrarnas uppfödare ägnar sig åt. Hur mycket jagas det rent praktiskt med showhundar?
skulle en erfaren jägare välja hund ur showlinjer?
Är svaret nej får man nog ta sig en funderare på var rasen är på väg.

Jag kan inte mycket om Setter, men har hört precis samma snack i Rottweiler- och Schäfervärlden. Exteriöruppfödarna pratar om att deras hundar minsann har minst lika bra arbetsegenskaper som de prestationsavlade och att de prestationsavlade är så fula, men de visar inga resultat och glömmer att prestationsaveln i sig ger en exteriör lämpad för det arbete som ska utföras. En hund som inte har lämplig exteriör går sönder eller fungerar dåligt. Man kan dessutom undra hur viktigt det är att en arbetshund är snygg.

*kl*

Tänkte svara på TS fråga ang hur man tänker som hundköpare.

Jag köpte hund 2006. Ville ha en sällskaps hund som ändå var en aktiv hund (ingen "golvmopp" alltså).
Bestämde mig tidigt för att jag inte ville ha en blandras, det för att med en renrasig hund vet man lite mer hur hunden "är"/kommer bli. Lite svårt att förklara men på en blandras vet man ju inte riktigt vilka anlag som slår igenom och så. En ras som betraktas som lugn är ju större chans att det blir en lugn hund. Storlek likaså. Samtidigt var jag ju väl medveten om att även en renrasig hund kan skilja sig från rasstandarden.
Rasrelaterade sjukdomar är väl nackdelen med hårt avlade djur. Jag valde en seriös uppfödare med avelsdjur fria från sådana.
Skaffade mig en Engelsk springer spaniel och han är precis så lugn och tillitsfull som jag ville ha min hund, samtidigt som man kan göra massa aktiviteter med honom. Lagom stor blev han också.
Vet ju också att mycket har med uppväxt och göra när det gäller psyke också såklart.

Jag fick vad jag förväntade mig, skulle varit mer lotteri med en blandras.

Nu börjar jag bli lite:mad:
mig veterligen skaffade du din setter 2005 - alltså 3 år med rasen - o då anser du att JAG är ute på djupt vatten.

säger det igen att dagens showsettrar har varken fysik ( för mkt hår i vägen samt för djupa bröstkorgar o tunga kroppar för att kunna klara hårda dagar i fjäll o skog) eller jaktanlag (o då pratar jag o att stå o avvancera för fågel o inte jaga rådjur o dyl på måfå) och att detta beror på MEDVETEN PLANERAD AVEL !!!

visst, skulle kunna visa många bilder på riktiga jaktsettrar men då skulle det bli sånt liv på buke för de är ju så magra;)

tackar för mig i den här diskussionen

OBS jag har haft irl.setter sen 1980 och fött upp hundar sen 1996.

Men då kan man ju undra hur en av myrholen48:s uppfödning kunnat klara sig så bra med jaktprov i norge. Av 63 startande fågelhundar placerade en av hennes uppfödningar på 16 plats. Tycker jag är fullt godkänt av en setter av sk showlinjer. Hon har också sina röda från samma kennel och hon är fullt nöjd med rasen sen 20 år tillbaka.

Jag vet av flera av min uppfödares settrar som jagas praktiskt med också. Alla hundar är ju inte sålda bara runt om i sthlm där det inte finns några jaktmarker.

Ja, jag är ny inom rasen med nästan 4 år med rasen, tiken köptes in i mars-april 2005, och det har jag varit tydlig med också.
Däremot vet vad jag vill med min avel och har klara direktiv om hur jag ska gå till väga.
Och nej, jag är inte en underleverantör till RT som ni vissa vill tro. Jag har gått skk:s uppfödarutbildningar, har kontakter runt om i hela världen trots denna korta tid med rasen.

Jag har en bild på hur en setter ska se ut och hur dom ska vara i mentaliteten. Jag har också läst på rasstandarden och om anatomi.

Jag har haft 1 kull med valpar med en tik jag köpte från min uppfödare. Han har inte haft något med mitt val av hane att göra när jag skulle para. Att hanen har samma kennelnamn, men med andra linjer är bara ett sammanträffande.

Hanen jag valde är en mindre hane av samma typ som min tik. Där har ni svaret varför jag valde honom. Han är dessutom unik, då han är av gamla engelska linjer som det föddes 1 kull av 2004 éfter att varit i träda sen 80-talet. Myrholen48 har en tik ur samma kull.

Den kombinationen har gett mycket bra valpar och med mycket jakt i. Då innebär det inte per automatik att dom jagar en massa rådjur och annat vilt. Dom markerar och sekunderar fågel redan som småvalpar.

Jag är själv av den åsikten att irländsk röd setter ska fungera som en allroundhund. Man ska kunna jaga praktiskt med den och ha en fullt fungerande familjemedlem vilken man ska kunna lita på till 100%.

Däremot tycker jag att Prillan ska fundera ut varför hon fått så mycket kritik över hennes val av hane till sin tik. Jag tror det är där skon klämmer varför hon är så grinig med mig. Har nog hört talas om parningen och jag har hållt tyst hittills, men bättre parning kan man väl inte få om man bara tittar på meriter och VINNARE! För det innebär väl per automatik championhane=sålda valpar. Sen om hanen passar tiken är mindre intressant.

Senast ändrad:

OK slutgnatat om dett men se till att sopa rent framför din egen dörr innan du börjar att kritisera andra. MVH Ewa

Det är roligt att höra att det finns valpköpare som hittar det dom söker. Jag förstår precis hur du resonerar när du tycker att blandraser är mer som ett lotteri. Att hitta en seriös uppfödare som verkligen tar hand om sina valpköpare är en trygghet i sig. Det är roligt att höra att fler har sunda tankar om vad man ska tänka på när man köper hund..:bow:

Däremot tycker jag att Prillan ska fundera ut varför hon fått så mycket kritik över hennes val av hane till sin tik. Jag tror det är där skon klämmer varför hon är så grinig med mig. Har nog hört talas om parningen och jag har hållt tyst hittills, men bättre parning kan man väl inte få om man bara tittar på meriter och VINNARE! För det innebär väl per automatik championhane=sålda valpar. Sen om hanen passar tiken är mindre intressant.

OK slutgnatat om dett men se till att sopa rent framför din egen dörr innan du börjar att kritisera andra. MVH Ewa

Och NI kallar MIG oförskämd, vad är då ni ?:eek: då vet jag ju nivån på era sk diskussioner.

skk betalar domaren som dömer fram den räkiga schäfern, så visst kan man skälla på skk.

Jag gillar inte att skk har monopol på hundsverige.

Jag har haft både renras och blandras, båda renrasiga var "billiga" efter att jag prutat ett par tusen på dom båda.

Men blandrasen var betydligt billigare ändå. Om jag vill ha en bruks- eller sällskapshund för mitt eget intresse och aldrig tävla eller avla på den, varför ska jag då lägga ut 10 000kr på en hund om jag kan få en blandras som passar mig lika bra för 2000kr?

Visst finns det dyra blandraser och det finns människor med för mycket pengar också. Får dom sina valpar sålda till det priset så grattis till dom. Jag skulle dock inte köpa varken renras eller blandras för över 7000kr... Hellst inte över 5000kr heller...

Mina hundar jag har/har haft:

Groendeal tik renras med skkdomare som uppfödare 4000kr

Chinese crested dog hairless hane, skkreggad 6000kr

Blandras 75% schäfer 25% Collie 2500kr fick träffa båda förräldradjuren

Fantastiska hundar alla tre på sina egna sätt :)

En hund säger ingenting om showlinjernas lämplighet som jakthundar. Det säger bara att individen var lyckad. Jag har sett enstaka exteriörschäfrar som fungerat bra på tävlingsbanan också, men det innebär inte att exteriörlinjerna är lika bra som brukslinjerna.

En hund säger ingenting om showlinjernas lämplighet som jakthundar. Det säger bara att individen var lyckad. Jag har sett enstaka exteriörschäfrar som fungerat bra på tävlingsbanan också, men det innebär inte att exteriörlinjerna är lika bra som brukslinjerna.

Exakt min tanke!

Det är just därför det är så otroligt viktigt att den lyckade individen räknas, då domarna premierar hundar som egentligen inte är rätt och riktig.
Som Myrholen48 sa så premieras övervinklade hundar med korta kors så att dom knappt kan gå. Jag ser vart det barkar när det gäller setteraveln. Tyvärr börjar även dom se ut som hoppbackar med extrema linjer.
Därför är det så otroligt viktigt att vi som är små uppfödare ska jobba för att få tillbaka den ursprungliga hunden med korrekt anatomi och med egenskaper som tillhör rasen.

Du kommenterar skk;s domare att dom är mutade. Nej, det tror jag inte på utan oftast är domarna uppfödare sen många år tillbaka och en del gillar extrema hundar. Tyvärr.

Du kommenterar skk;s domare att dom är mutade. Nej, det tror jag inte på utan oftast är domarna uppfödare sen många år tillbaka och en del gillar extrema hundar. Tyvärr.

Mutade har väl absolut ingen sagt. Det som kommenterats var huruvida SKK hade ansvar för hur enskilda domare dömer, och det tycker faktiskt jag.

Ur avelssynpunkt är en enda individ ovidkommande. Det vet väl vem som helst. Hela kullar är vad som är intressant och om inte hela den lyckade individens kull är lika bra så ska inte den lyckade individens resultat räknas. Den lär inte ha gener som påverkar aveln positivt ändå. Vad domarna tycker är ointressant. Ut med hundarna och jaga så får ni automatiskt en exteriör som är lämplig.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 488
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 576
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka