Hur står det till inom hundvärlden?

Sv: Hur står det till inom hundvärlden?

Jag fattar inte heller varför man skaffar en jakthund om man inte tänkt jaga med den
Finns väll en uppsjö raser som man kan ha till sällskap?

Föresten BLÅSTA BLONDINER vad är det våra hundar är RÖDA hahaha:) och jag har inte märkt att dom är dumma på nåt vis. Du har tydligen stor erfarenhet av alla jaktraser. Och alla arbetande raser. Det enda du ser i en hund är ju att dom är ett arbetsredskap, mina hundar är som mina barn jag älskar och högaktar dom. Dom ska ligga min säng på nätterna dom ska vara mina aldra bästa vänner och dom ska vara med på fjället, i skogen, på lydnadsplanen, på semstern i husvagnen och på utställningar och prov. Dom ska vara mina följeslagare i alla väder. Och vet du, jag ÄLSKAR mina hundar, dom är inga arbetsredskap för mig utan vi arbetar tillsammnas i vått och torrt. Jag är inte en sån som säljer eller tar bort mina hundar för att dom inte är perfekta för det är varken du eller jag.

Du kan ta vilken hund som helst av vilken ras som helst och jaga, bara du gett den hunden rätt förutsättningar och tränat den hunden för jakten.

:rofl::rofl::rofl::rofl:

vi har ganska många olika typer av jakt o jakthundar som beter sig på olika sätt så då menar du på fullaste allvar att tex en setter kan lära sig o skälla o ställa fast en älg flera timmar o att bara man tränar en ställande älghund så kan den stå, stöta o apportera en fågel. Hmmm konstigt att ingen jägare eller jakthundsuppfödare har kommit på det förut:D

Jag tror inte det var så "Gumman" menade

Alla hundar har ju mer eller mindre jaktinstinkt det kommer man aldrig ifrån

*kl*

hoppar in här som potentiell valpköpare, dock inte av setterras.

det ligger en trippelchampion vid mina fötter. SBCH, SLCH, SUCH och dessutom korad och SM-finalist. form och funktion måste inte nödvändigtvis gå skilda vägar! men avlar man för en kombination räcker det inte med att en lekman säger att hunden "har anlag". jag skulle aldrig köpa en hund där dessa anlag inte fanns dokumenterade. funktion är absolut viktigast för mig, men kan jag även köpa en vacker hund så finns det ingen anledning att låta bli. så därför letar jag nu uppfödare som strävar efter att få med så mycket som möjligt i samma paket, utan att ge avkall på kvalitén. jag tror att det är fullt möjligt.

Gumman:om organisationen kollapsar av för många anmälda hundar, ja låt den då kollapsa och låt problemet bli riktigt påtagligt. att låta bli att anmäla för att skydda systemet från kollaps är att skjuta sig själv i foten. jag förstår strävan efter att avla på det som i retrievervärlden kallas "dual purpose", men för att nå dit måste man föra fram fler hundar till prov. att föräldradjuren är vackra och ställer sig när de ser fågel räcker inte. min labbe ställde en ko en gång. med ett monotont skällande fick han kon att bli helt paralyserad. betyder det att han har något att tillföra älghundsaveln? nej knappast. men det är på den nivån dina hundar befinner sig i mina ögon. det är möjligt att de verkligen kan bli superba jakthundar med rätt träning, men det går inte att säga nu.

myrholen84: jadzia är också väldigt mån om sina hundar, och jag är väldigt mån om mina. det handlar inte om det. utan om att man inte vill ge avkall på arbetsegenskaperna hos en arbetande ras. bruksfunktionen är helt enkelt viktigare än sällskapsegenskaperna. jag ställer mig personligen mycket tveksam till om man bör avla på hundar som har stora problem i "privatlivet", t ex problem med bristande tillgänglighet, men jag vet att andra är av annan åsikt.

Föresten BLÅSTA BLONDINER vad är det våra hundar är RÖDA hahaha:) och jag har inte märkt att dom är dumma på nåt vis. Du har tydligen stor erfarenhet av alla jaktraser. Och alla arbetande raser. Det enda du ser i en hund är ju att dom är ett arbetsredskap, mina hundar är som mina barn jag älskar och högaktar dom. Dom ska ligga min säng på nätterna dom ska vara mina aldra bästa vänner och dom ska vara med på fjället, i skogen, på lydnadsplanen, på semstern i husvagnen och på utställningar och prov. Dom ska vara mina följeslagare i alla väder. Och vet du, jag ÄLSKAR mina hundar, dom är inga arbetsredskap för mig utan vi arbetar tillsammnas i vått och torrt. Jag är inte en sån som säljer eller tar bort mina hundar för att dom inte är perfekta för det är varken du eller jag.

Men vad har DETTA med saken att göra, att du älskar dina hundar? Jag har själv väldigt starka åsikter kring "mina" raser (schäfer och west highland white terrier) där jag är för bruksprov el i westiens fall grytprov för att främja raser som är skapade att arbeta. Jag vill ha högre krav i dagens avel i ordning 1.Hälsa 2. Egenskaper 3. Utseende och detta är enkelt hjälpt att skapa förutsättningar för när man börjar fokusera på sunda hundar med goda egenskaper som skall representera rasen, då räknar jag inte in "snäll och fin/söt".

Trots att jag vill se at större krav ställs på aveln och att hundarna faktiskt ska kunna sköta sina jobb ordentligt innebär inte det att jag inte älskar mina hundar, mer bortskämda kräk finns inte. Dom ligger bägge två i soffa och säng och pluttas och gosas med när vi inte är ute på diverse aktiviteter.
Varför skulle inte detta kunna gå hand i hand?

på de här bilderna tycker jag att man ser tydligt skillnad på en showsetter o en jaktsetter, hundarna är i ungefär samma ålder. den här tiken har jaktstam, är jaktprovsmeriterad o dessutom Cert o BIR på utställning

skulle jag nånsin ha en setter igen skulle det defintivt vara drömvalpen undan denna tik ..
il9.jpg
[/IMG]
Här är en av hennes döttrar nu 10månader, mamma upp i dagen.
bilden är fotad i oktober.
Enya%20BIM.jpg

och här är en av hennes söner fotad samma dag
arthur_bir.jpg

.

obs inget påhopp utan vill visa skillnaderna

Senast ändrad:

Återigen, att visa anlag är inte samma som att fungera i praktiken.

Och vad spelar det för roll om dina linjer finns i jakthundarnas stam när det är långt tillbaka. Det är vad som prestationsavlas på i dagsläget som är intressant. Återigen låter det som blaha blaha från någon som bara vill avla exteriör och vänstervarva.

Varför skapa ett mellanting när det enbart innebär en försämring för jakttypen?
Jag kan inte se att en exteriörlinje inom någon ras har en enda positiv sak att tillföra de prestationsavlade. Spelar roll om hunden är snygg. De ska användas till jakt, inte tittas på.

Och jo, det är bara att knata iväg och göra ett prov. Jag har inte påstått att det inte kräver förarbete, men det är inte svårare än att man tränar hunden och sedan anmäler sig. Alla de praktiska svårigheterna som räknas upp sitter mest i era huvuden. Hur tror ni att vi andra gör egentligen. Jo, vi tränar hundarna och gör oss klara för tävling och så åker vi. Svårare är det inte.

Jag ser det dessutom som ganska negativt om man måste lägga ned sin själ i en stående fågelhund för att få den att fungera som just det. Nog för att allt praktiskt arbete kräver träning, men det ska gå lättare med en lämplig hund än med en olämplig.

Nej, det är inte det enda jag ser, men det är det primära. Det gäller alla arbetande hundar. I andra hand är de familjehundar. Prioriteringen får inte vara omvänd, för hundens och rasens skull. Arbetet skapade rasen och arbetet kommer att bibehålla den. Vad som förstör är köpare och uppfödare som har rasen primärt som sällskap och utställningsexemplar. Det är vad delningen av raser beror på. Oschysst mot hundarna och taskigt för rasen.

Förklara för mig...

En setter måste i Sverige ha ett godkänt jaktprov för cert - Hur kan detta vara ett sätt att dela rasen?

Hur kan jaktprovet (som enligt ditt tidigare resonemang inte bör vara så svårt för era hundar att erövra) hindra hunden från att tävla internationellt? Är det förbjudet med jaktprov s meriter i internationella sammanhang?

Jag fattar inget av ditt inlägg :confused:

Det borde snarare vara så att borttagning av meritkrav innebär permanent delning av rasen.

Min lilla tjej - schäfer - tillhörde förrut en erfaren jägare. Under decennier höll han tax, jämthund etc. Du skulle ha sett hans min när lill-tjejen fick stående ovationer vid eftersök. Han blev oerhört rädd att hennes tjänster skulle efterfrågas. För oavsett hur skicklig hon var, så saknade hon egenskaper som jakthundarna hade. Hon arbetade inte självständigt och hon hade ingen bra känsla för hur man agerar vid skott. Dessutom hade hon mer mod än förnuft. Hon följde spårvittring utan att emellanåt kontrollera om hon hade luftvittring av ett djur som vänt tillbaka. Skadade djur kan ibland anfalla ur "bakhåll". En bra jakthund är magi!

Det är bara i sverige som man har hårdare krav på om tävlan om cert jämfört med hela världen. SiSK har varit duktig och infört även apportprov på en icke apporterande hund från grunden. Det kravet finns bara i sverige på jaktprov. Jag har pratat med jakthundsuppfödare inom setter och dom säger att det är ingen söndagspromenad att gå en jaktprov med setter. Mycket ska läras in innan och man måste kunna stoppa hunden när den hittar fågel och då den stöter upp fågeln måste den dessutom stanna. Att dessutom lägga in apportprov på en ickeapporterande fågel gör bara saken svårare. Många jaktsettrar godkänns inte heller fast dom är av sk jaktlinjer. Norrmännen tex tycker att svenska regler är helt galna. Inte ens på irland har man dessa krav på jaktproven.

Jag har pratat med jakthundsuppfödare inom setter och dom säger att det är ingen söndagspromenad att gå en jaktprov med setter. Mycket ska läras in innan och man måste kunna stoppa hunden när den hittar fågel och då den stöter upp fågeln måste den dessutom stanna..

Så vad? Ska man strunta i det då för att det är jobbigt? Det är jobbigt att träna en schäfer till bruksprov också? Om hunden har goda anlag borde det väl som Jadzia säger gå att få till ovanstående?

Så vad? Ska man strunta i det då för att det är jobbigt? Det är jobbigt att träna en schäfer till bruksprov också? Om hunden har goda anlag borde det väl som Jadzia säger gå att få till ovanstående?

Det är lättare att ta en skogspromenad och kolla om hunden spanar efter fågel.

Det är bara i sverige som man har hårdare krav på om tävlan om cert jämfört med hela världen. SiSK har varit duktig och infört även apportprov på en icke apporterande hund från grunden. Det kravet finns bara i sverige på jaktprov. Jag har pratat med jakthundsuppfödare inom setter och dom säger att det är ingen söndagspromenad att gå en jaktprov med setter. Mycket ska läras in innan och man måste kunna stoppa hunden när den hittar fågel och då den stöter upp fågeln måste den dessutom stanna. Att dessutom lägga in apportprov på en ickeapporterande fågel gör bara saken svårare. Många jaktsettrar godkänns inte heller fast dom är av sk jaktlinjer. Norrmännen tex tycker att svenska regler är helt galna. Inte ens på irland har man dessa krav på jaktproven.

Fast nu fattar jag inte. Ska inte dessa prov/krav finnas för det är jobbigt att lära in? Måste allt vara enkelt?
Det är väl jobb med allt, oavsett om man håller på med bruks eller jakt eller vad det må vara.

Jobbigt om något är väl att hålla på med avel, och även utställningar kräver sitt pyssel och sin tid, så lite misstänkt låter det när just jaktprovet är ett sådant oöverstigligt hinder.

Apporteringens nödvändighet kan diskuteras. Jag vet att samma problem finns hos Gordonsetter där man i mångt och mycket blir tvungen att köra tvångsapportering.

I övrigt är det riktigt illa om man som ägare av jakthund inte anser sig ha ork eller tid att få fram hund till prov. Att lära hunden stanna eller stoppa vid fågel måste man ju ändå om man ska kunna jaga med den. Om man inte orkar med detta då sitter man med fel ras.

Och självklart godkänns inte alla hundar av jaktlinjer. Det finns sämre hundar inom prestationsaveln med och de ska inte heller gå i avel.

Alltså, men den här inställningen till en jagande ras verkar det nödvändigt att skärpa kraven ytterligare så man kan få bort de som bara är intresserade av vänstervarv.

Jadu, där tvista de lärda om det inte finns någon anledning till varför jag inte kommit dit än.
Kan det bero på barnafödande, valpkull, uppstart av företag tex.? Mina hundar fungerar alldeles utmärkt, det kan både gnist och pippi27 intyga då båda träffat alla mina hundar, Myrholen har träffat alla mina vuxna hundar så hon vet ju också att det är lugna sansade och harmoniska hundar.
Som det låter på dig så är jag en uppfödare som vänstervarvar med mina hundar för att dom duger ingenting till och att jag är alldeles för lat för att ta mig ut i skogen och komma med träningshelger mm.
Mina hundar får promenader, jobba med huvudet, träna lite spår och lydnad. Skillnaden med jakthundar och brukshundar är att man ska lära hunden att utnyttja sina instinkter på rätt sätt. En brukshund lär man in alla moment.
Självklart kan man lära hundarna att tvångsapportera, men gör man det på fel sätt så har man en hund som inte tar något i munnen. Därför tycker jag att just denna del är faktiskt onödig i provdelen, för om hunden i övrigt jagar och fungerar bra på prov blir inte godkänd pga tvångsapporteringen som inte hör rasen till.
Nog tjafsat om detta. Jag håller på med min avel och står för hundarna jag tagit fram. Mina valpköpare är vanliga hundägare som håller på med bruks och utställning och jag ställer inte höga krav på dom att dom måste ut och jaga, då jag vet att dom får det dom behöver i alla fall. Men valparna jag har kvar har jag fria händer att forma till det jag vill, men ni är ju av den uppfattningen av att vänstervarvade settrar inte duger till annat.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 488
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 576
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka