Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan ta vilken hund som helst av vilken ras som helst och jaga, bara du gett den hunden rätt förutsättningar och tränat den hunden för jakten.
Föresten BLÅSTA BLONDINER vad är det våra hundar är RÖDA hahahaoch jag har inte märkt att dom är dumma på nåt vis. Du har tydligen stor erfarenhet av alla jaktraser. Och alla arbetande raser. Det enda du ser i en hund är ju att dom är ett arbetsredskap, mina hundar är som mina barn jag älskar och högaktar dom. Dom ska ligga min säng på nätterna dom ska vara mina aldra bästa vänner och dom ska vara med på fjället, i skogen, på lydnadsplanen, på semstern i husvagnen och på utställningar och prov. Dom ska vara mina följeslagare i alla väder. Och vet du, jag ÄLSKAR mina hundar, dom är inga arbetsredskap för mig utan vi arbetar tillsammnas i vått och torrt. Jag är inte en sån som säljer eller tar bort mina hundar för att dom inte är perfekta för det är varken du eller jag.
Här är en av hennes döttrar nu 10månader, mamma upp i dagen.
bilden är fotad i oktober.
![]()
och här är en av hennes söner fotad samma dag
![]()
.
Jag har pratat med jakthundsuppfödare inom setter och dom säger att det är ingen söndagspromenad att gå en jaktprov med setter. Mycket ska läras in innan och man måste kunna stoppa hunden när den hittar fågel och då den stöter upp fågeln måste den dessutom stanna..
Så vad? Ska man strunta i det då för att det är jobbigt? Det är jobbigt att träna en schäfer till bruksprov också? Om hunden har goda anlag borde det väl som Jadzia säger gå att få till ovanstående?
Det är bara i sverige som man har hårdare krav på om tävlan om cert jämfört med hela världen. SiSK har varit duktig och infört även apportprov på en icke apporterande hund från grunden. Det kravet finns bara i sverige på jaktprov. Jag har pratat med jakthundsuppfödare inom setter och dom säger att det är ingen söndagspromenad att gå en jaktprov med setter. Mycket ska läras in innan och man måste kunna stoppa hunden när den hittar fågel och då den stöter upp fågeln måste den dessutom stanna. Att dessutom lägga in apportprov på en ickeapporterande fågel gör bara saken svårare. Många jaktsettrar godkänns inte heller fast dom är av sk jaktlinjer. Norrmännen tex tycker att svenska regler är helt galna. Inte ens på irland har man dessa krav på jaktproven.