Intressant att så många lägger in snäll som något negativt. Kanske därav uttrycket ”för snäll”?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker nog inte snäll som en personlig egenskap. Jag tänker att jag ibland kan vara snäll och göra snälla saker och ibland är jag inte alls snäll utan agerar utifrån helt andra premiser.Jag anser nog också att det är en självklarhet, mer eller mindre. Lite som att en människa är oskyldig tills motsatsen bevisats tänker jag nog att människor är generellt snälla.
Det behöver inte för mig betyda att de är fantastiska på något sätt, utan att de är hövliga och trevliga och normala människor, därför blir det jättekonstigt att läsa att folk beskriver sig som "snälla" som om det vore ett undantag. Som om alla andra går runt och sparkar valpar och våldför sig på sina medmänniskor, och så är det ju inte.
Det kanske låter lite naivt, men det beror nog på vilken laddning man ger ordet, tror jag.
Självisk och snäll kan man vara samtidigt i mina ögon. Självisk är inte heller en dålig egenskap, och det är nog alla människor.
Jag tycker det är fint att vara snäll.Intressant att så många lägger in snäll som något negativt. Kanske därav uttrycket ”för snäll”?
Ja det känns till och med som att snällhet förknippar jag nog med lite handlingskraft och kontaktsökande beteende.Blyg och snäll är två helt olika saker.
Fast att vara mesig är inte så lätt att ändra på bara sådär. Det är inte lätt att få bättra självkänsla och mesiga personer gör sällan något med mening för att förstöra för andra. Gör någon en handling och menar gott så är det en snäll person även om handlingen kan slå fel ibland.Jag tycker @stjarnhimmel beskriver det bra. De flesta som kallar sig själva snälla skulle jag snarare kalla "mesiga". Och många saker de gör av mesighet är bara att smita undan obehag eller rent elakt mot andra.
Jag kan inte förstå hur man inte kan vara snäll och ändå leva med bra samvete. Jag kanske inte alltid tänker snälla tankar om allt och alla men det dåliga samvetet över att inte vara snäll hade ju ätit upp mig. Förstår inte hur man inte kan vilja uppfattas som en snäll person, personer som inte är snälla hade jag aldrig stått ut med då dom i mina ögon oftast är bittra och otrevliga. Det finns ingenting som är dåligt med att vara snäll. Däremot väldigt mycket dåligt med att inte vara en snäll person.
Snäll för mig är att man gör så gott man kan, man ska inte göra mer än vad man kan för det är inte sunt men man gör så gott man kan för andra och för sig själv. Att man inte klarar av att vara dryg och tråkig och mot folk utan att känna ett uns av dåligt samvete efteråt. För alla kan vara less ibland på saker och ting, något annat hade varit omänskligt men att inte känna att man faktiskt kanske inte var så schysst efteråt, då är man ingen snäll person.
Så man kan inte vara både blyg och snäll menar du?Ja det känns till och med som att snällhet förknippar jag nog med lite handlingskraft och kontaktsökande beteende.
Jo men jag tänkte såhär. Om jag är rejält blyg och kommer in på en fest och inte har någon att prata med (jag är blyg på riktigt..) så tänker jag på den som snäll som kommer fram och tar hand om mig och pratar med mig och presenterar mig för någon. Men själv är jag för blyg så jag vågar inte lika ofta göra det för andra, så jag kan just i det tillfället inte vara snäll på det viset, jag verkar kanske snarare lite snäv.Så man kan inte vara både blyg och snäll menar du?
Mvh blyg och nu kränkt... ()
Fast att vara mesig är inte så lätt att ändra på bara sådär. Det är inte lätt att få bättra självkänsla och mesiga personer gör sällan något med mening för att förstöra för andra. Gör någon en handling och menar gott så är det en snäll person även om handlingen kan slå fel ibland.
Det är även så att det någon gör kan räknas som snällt även om man själv inte gynnas av det. Att göra alla nöjda åt alla håll är omöjligt. Jag har för övrigt inte skrivit någonting om att det är snällt att dumpa över medvetet saker på andra trots att man själv kunnat ta tag i det.Jag är själv ganska mesig och självklart är det inte lätt att bara ändra sådär. Men nä, jag håller inte med om att något är snällt för att personen själv tycker det fastän det blir negativt för mottagaren. Som i tidigare exempel, någon som inte uttrycker en åsikt eller fattar beslut utan lämpar över det på andra, det är ju enbart egoistiskt och att göra det så lätt som möjligt för sig själv utan att bry sig om hur det blir för den andra.
För att kunna stå för något krävs det självsäkerhet vilket sällan mesiga personer har i alla situationer. Mesighet har ingenting att göra med ifall man är snäll eller inte. Dessutom är folk sällan mesiga i alla situationer i livet, man kan vara försiktig och blyg på ett ställe och framåt och tuffare på ett annat. Kommer man så långt att man kan stå för att man är mesig, då är man nog inte särskilt mesig.Sen tycker jag också att det är skillnad på att vara mesig/osäker (tycker ordet "mesig" är lite knepigt, använder det mest skämtsamt eller om mig själv) och stå för det och att vara det men påstå att man inte är det eller försöka omskriva det med ord som "snäll". T.ex. i exemplet ovan så om någon säger att jag ska välja var vi ska äta för att hen inte vågar/vill/orkar så kan jag (som också hatar att fatta beslut) acceptera det, men om någon påstår att hen vill att jag väljer för att vara "snäll" så blir jag vansinnig.