Hur snabbt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Insanity
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 072
I

Insanity

kan en fölning gå?

När jag vara ner för ca 40-50 minuter sen var pållen jättelugn och avslappnad, och juvret som tidigare ikväll var stenhårt hade nu fått lite mjukare spenar igen.

Hur snabbt kan förloppet gå fram tills det är dags att krysta?

Det är ju inte kul att gå ner dit med 30-40 minuters mellanrum hela natten och hon är lika lugn och avslappnad hela tiden :p

Menar att jag vill ju gärna få lite mer förhoppningar om att det faktiskt kanske blir föl här inatt.

Sv: Hur snabbt

kan en fölning gå?

När jag vara ner för ca 40-50 minuter sen var pållen jättelugn och avslappnad, och juvret som tidigare ikväll var stenhårt hade nu fått lite mjukare spenar igen.

Hur snabbt kan förloppet gå fram tills det är dags att krysta?

Det är ju inte kul att gå ner dit med 30-40 minuters mellanrum hela natten och hon är lika lugn och avslappnad hela tiden :p

Menar att jag vill ju gärna få lite mer förhoppningar om att det faktiskt kanske blir föl här inatt.

Ja det kan gå snabbt...min stod helt avslappnat o åt för att 30min. senare ligga raklång o föla:D
Har du kollat nåt hur mjölken ser ut?

Tidigare idag var mjölken ganska gul.
Nu ikväll när jag tvättade av juvret lite så var det nog möjligt mer åt det grågrumliga hållet, svårt att avgöra då det var dåligt ljus.

Slemhinnorna är ganska mörktrödrosa till färgen nu iaf, och idag har hon även fyllt spenarna med mjölk.

Tidigare var spenarna jättehårda, men sen jag stallade in henne är de mer mjuka igen.

Tidigare idag var mjölken ganska gul.
Nu ikväll när jag tvättade av juvret lite så var det nog möjligt mer åt det grågrumliga hållet, svårt att avgöra då det var dåligt ljus.

Slemhinnorna är ganska mörktrödrosa till färgen nu iaf, och idag har hon även fyllt spenarna med mjölk.

Tidigare var spenarna jättehårda, men sen jag stallade in henne är de mer mjuka igen.

Mjölk är det inte förrän den är vit...har hon släppt bäckenbanden?
Du kan ju även tempa henne om du vet vad hon brukar ha för temp?

Bäckenbanden är släppta sen ca 5 dagar tillbaka.
De senaste två kvällarna har hon dessutom vankat av och an i hagen och med tanke på att hon knappt orkat röra sig senaste veckorna så hör det inte till vanligheterna.

Då skulle jag nog springa gatlopp mellan stallet o huset:rofl:
Skämt o sido..gå ut o kolla henne igen ,mjölka ur lite i handflatan o ta med en ficklampa om du har dåligt lyse..o som sagt tempa henne gärna..

Jag blir galen om det inte är dags inatt.

Jag fyllde år igår (torsdag) och imorgon/eller ja, ikväll har vi ett 20-tal gäster här och ska festa till det lite, då är jag allt annat än sugen på att fölvaka :p

Tänkte gå ner om 10 minuter och kika lite, vill inte störa henne för mycket, även om jag knappt kan sitta still här :)

070613_2_1181766261.jpg

070613_1181766071.jpg

Juverbilder, tre dagar gamla. Och juvret är större nu :)

Kollade till henne nu och hon är lugn som en ko.
Det gick väldigt segt att få ut nåt från juvret och det som kom var mer genomskinnligt.

Jag fattar inte hur du kan sitta kvar inne,jag hade vatt skitnervös..
När min fölade så gick inte "påsen" sönder utan jag fick ta hål på den o det var inte lätt,den var tjock..
Jag har tänkt många gånger hur galet det kunde gått:eek:

Det är ju det att hon är så lugn där nere, står där och äter som ingenting :p

Hade hon varit orolig och gått runt hade jag suttit bänkad där nere, men som det känns nu lär det väl inte bli nåt föl inatt heller.

I onsdagsnatt satt jag uppe till 5.30, det var första natten hon vankade runt som en galning.

Vart i småland bor du förresten?

Kollade till henne igen och nu står och darrar till med hela kroppen titt som tätt och hon biter sig även mot magen...

Näe, ingenting :(

Slemhinnorna är ordentligt röda nu iaf.
Mjölken är fortfarande inte vit. Juvret är som på en omjölkad mjölkko och det är fyllt nästan helt ut i spenarna.

Har släppt ut henne i hagen nu iaf.
Tycker det borde bli föl nu under dagen eller inatt iaf.

Mitt ena sto visar inga tecken på att det är föltajm, hon har inte ens vit mjölk, inget fyllt juver, ingenting. Hon står och mumsar hö som om det regnar, sen lägger hon sig och klämmer. Fölet är ute på mindre än 5-10 minuter och jag har fått vara med båda gångerna tack vare att jag flyttat ner sängen till stallet...

Hon är inte heller sån som bryr sig om man är med, blir tvärtom bara glad över alla morötter och berömmet hon får efteråt haha :p

Jag får snart panik här alltså.
När ska fölet komma? :D

Vi som ska ha fest här ikväll, och det lär ju bli ännu en natt med fölvakande också.

Jag smakade på den vätska hon hade i juvret och den var söt. Så jag var helt säker på att det vara nära så jag drog fram en tältsäng till hennes box. Öppnade en liten glipa så att jag kunde se in i boxen och ha full koll.

Hon var helt lugn hela natten. Stog och åt till klockan 10 sedan stog hon helt blixtstilla och sov. (Jag tänkte bara men hallå du ska föla inatt).

Iaf så somnade jag. Klockan prick 12 väcker hon mig. Då står hon och äter. Verkar nu väldigt konstig och jag får på känn att det är dags (ringer killen och säger att den kommer nu). Hon lägger sig ner kvart över 12. Först låter det som att hon ligger ner och kissar sen hör man hör man hur en hel spann vatten kommer ut typ.

Hon reser sig upp igen och börjar äta då ser man ett framben och som en ballong. Så står hon i en kvart och äter.
Sedan satte det igång på allvar och resten gick säkert på bara 10-15 min innan min lilla Revansch var ute.

Det gick väldigt lugnt och stilla till. Jag trodde att de skulle bli mkt oroligare än så här. Men efter 4 fölningar så är det inte så :)
Ingen av hästarna har varit som mig när jag fick barn :rofl:

Har precis kommit in efter att ha tagit in ett av våra ston som fölade ute idag. Vid utsläpp visade hon inga direkta tecken på fölning, sen har vi kollat henne varje halvtimme (ser henne från fönstren) och plötsligt stog han bara där nästan torrslickad. Det tar inte många minuter för dem att föla. Det bästa tecknet på förestående fölning har för oss varit att stona kliar sej, de har kliat sej frenetiskt dygnet innan de har fölat.

Första tecknet på min var att hon var så pigg och energisk när jag tog in henne från hagen, hon var så vaken i blicken liksom.
Detta var vid 20 tiden på kvällen.
Tempen hade också sjunkit ½ grad.
Precis innan det satte igång så man verkligen visste att det var dax bajsade hon 3 g på raken och var lite lös i magen typ runt 22 tiden och då hade tempen sjunkit ytterligare.
Fölis var ute 23.15.
Kan inte direkt säga att jag tyckte mjölken var solklart vit men den droppade vid 22 tiden också.

Lycka till
Mvh Rosenlund

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 407
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar... 2
Svar
30
· Visningar
6 148
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 855
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka