Hur snabbt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Insanity
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 072
Sv: Hur snabbt

Mjölken var gråaktig.
Tempen hade gått ner.
Hon blev också lös i magen 1h innan fölning.
Så våra verkar ju stämma :)

Väldigt snabbt!!

Mitt sto som hade haft släppta bäckenband i fyra dar samt fyllt juver, men ej i spenarna eller någon råmjölk, var precis som vanligt enda fram till fölningen satte igång. Hon stod o åt precis som vanligt o sen så lade hon sig ner en gång o reste sig efter ca 1 min, precis så hade hon gjort i två veckors tid (vakade nätterna med kamera) så det var inget konstigt. Sedan så ställde hon sig o kissade (trodde jag men det var nog vattnet som gick) för 30 sekunder senare så ställde hon sig o "kissade" igen, det var bara det att hon stod kvar i den ställningen så efter ca 1min gick jag ner. Då så var framhovarna ute! Hon lade sig ner och plopp, så var ungen ute!! Från första tecknet på att det var dags tills att ungen var ute tog det 5minuter så jag är glad att jag hade kamera!! Fyllda spenar samt råmjölk kom först efter fölningen.

Den enda skillnaden var att hon kliade svansroten natten innan samt gick på i ovanligt alert tempo in från hagen till boxen på eftermiddagen. Hon fölade 21.50.

Gammelmärrens förstfödde:

06.05: morronfodrar. Inget onormalt.
06.15: går ner och öppnar hagarna.
06.25: hon ligger ner, fosterblåsa framme, krystar.
06.35: han är född!
06.40: hon står upp igen och äter det sista kraftfodret. Inte ens svettig.
06.45: upptäcker fölet och börjar ägna sig åt honom.

Ja, araber hade vi väl båda också;).
Min var väl lite efter din tjeja om jag inte minns fel...Mon ami kom på 321 dygn.
Men hu vad bekymrad jag var att hon skulle komma på tok förtidigt med alla dessa tidiga tecken på att det var på g.
Tack för ditt Pm:bow:
Mvh Rosenlund

Näe, ingenting här :(

Har ringt ut en kompis som kan en del om avel så hon ska kika på henne.

Jag börjar faktiskt bli lite orolig nu, nojjig som man är.

Tittade bara till henne två gånger från det att jag stallade in henne igår kväll så jag har ju inte direkt varit där och stört heller.

Men, när har hon gått fullt?

Du behöver nog inte oroa dej, säger jag som inte ens betäckt mitt
ännu :S Jag kommer nog vara som du när det är dax :P

Jag vet inte.
Jag äger inte stoet och hon gick på bete med hingsten från slutet på juni förra året och två månader framåt.

Aaha det är på sådant vis. Men du ska inte oroa dej.. Det kommer nog snart ska du se ;)

Å då ska bilder fram :P

När din kompis kikat på henne så informera oss gärna..
Lycka till!!

Kompisens prognos är;

Vi är båda överrens om att hon är extremt stor och juvret är större än gigantiskt.
Spenarna var nu mjuka igen, tidigare var de hårda idag, vilket de också var igårkväll.

Hon har börjat släppa bäckenbanden, dock inte helt, vilket jag trodde, nybörjare som jag är.

Så hennes prognos är att jag nog får vänta ett par dagar till, kanske till och med en vecka :(

Vätskan från juvret är åt det gula hållet och klibbigt iaf.
Slemhinnorna är mer åt det röda hållet (detta varierar från dag till dag, ena stunden jätterött, i nästa mer rosa).
Slidöppningen är slapp och ibland är det väldigt svullet där.. ser helkonstigt ut.
Svullnaden som är ganska stor har kommit och gått de senaste två dagarna.

aaha, ok.. Ja men då kommer det nog ett litet fölis snart hos er :)

Håller koll på tråden iaf, så får vi se vad det blir och när det blir..

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 407
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar... 2
Svar
30
· Visningar
6 148
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 855
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka