Hur skulle du lösa det här?

Sv: Hur skulle du lösa det här?

Om du skulle ha en hund där det inte fungerade då?

Det har jag, och där använde jag trix nr 2 med kastrullock fastbundet vid det smaskiga som jag "glömt" framme. Peppar peppar så har det verkat hjälpa. Men det året vi lämnade julskinkan framme utan Zorrovakt på köksbänken hjälpte det inte. Härlig julafton för maken - ingen julskinka, magsjuk hund som sket på mattorna och hustrun på jobbet..

Hur gjorde du då? (Bara nyfiken)

Jag lärde henne hoppa upp på saker på kommando, sedan lärde jag henne hoppa ner från saker på kommando. Därefter belönade jag nedhoppet enormt mycket mer än upphoppet. Sedan såg jag även till att bli duktig på att städa på diskbänkar och inte lämna mat oövervakad, men när det gått ett tag utan att hon hittat något kul på bänkarna och jag hela tiden sagt "hopp ner" när jag upptäckt henne så slutade hon.

Nu kan jag lämna mat även hyfsat oövervakad (så länge jag är kvar i hemmet) och har även ett kommando för att få henne att avbryta det hon håller på med och istället ta kontakt med mig. Det sistnämnda kan alltså användas när jag ser att hon går och sneglar på bänkar, innan hon gjort minsta ansats till att faktiskt ta något.

Det tog säkert längre tid än att få till något fungerande på en hund som man kan korrigera osv. Men ja, på fröken saluki fungerar inga korrigeringar. De kan vara hur vältajmade och perfekta som helst, hon bryr sig helt enkelt inte och jag har inte lust att bryta ett ben på henne bara för att se om det möjligtvis skulle kunna ge önskad effekt. Det finns så mycket trevligare saker att pyssla med.

Eftersom jag bakar bröd så har jag massor med deg på händerna så då är det inte så smart att ta i hunden ;). Så jag knuffar nog ner den med höften/sidan typ. Att låta himlen ramla över lille valpen finns inte på kartan för mig, jag tycker att man får ju åtminstone hinta lite om att den närmar sig förbjudet område först. Det blir ju ett himla jobb att bygga upp relation och förtroende hos valpen om man låter himlen ramla ner varje gång den gör något som man inte vill att den ska göra. Men det finns faktiskt inte heller på kartan att göra det onödigt omständigt genom att låta den hoppa upp på stol/bänk så den får se. Valpen måste inte veta allt utan får helt enkelt finna sig i mina regler. Står jag mitt uppe i matlagning med kladdiga händer så har jag inte riktigt tid med superpedagogiken.

Jag använder mig av "Stanna". Både för att i det här fallet be valpen sitta still i kökssoffan, eller för att be en hund stå still i duschen, vara stilla vid kloklippning/hantering hos veterinären, stanna då den rusar efter nåt, stanna på promenaden, vänta i en dörröppning, vänta på mig en kort stund etc. Det betyder helt enkelt stanna och var stilla hos oss.; mycket användbart. :)

*kl*
Jag säger inget, tycker vi babblar alldeles för mycket med våra hundar som ändå lyssnar bättre på kroppsspråk. Jag petar bara ner den. Samma om den hoppar upp i soffan, vilket jag märkte att valpen klarade av idag, tar ner och lägger honom på hans plats.

Inga himlar som ramlar ner här heller, skulle aldrig våga riskera vår relation på det sättet.

Röst och kroppsspråk kan ju med fördel kombineras; det ena behöver ju inte utesluta det andra. :) Användbart när de blir äldre och hör dåligt; då ser de vad man säger istället. De har ju en fantastisk förmåga att utveckla ett "ordförråd" och förstå olika nyanser av samma ord, använda i kombinationer i långa meningar. Ju mer jag pratar desto mer lär de sig att förstå, som jag ser det.

Så ni har nått soffåldern, så spännande. :D

En valp skulle jag peta ner och sedan berömma när den är på marken igen.

Mina hundar vet vad "ner" betyder och de lyder genast ner när jag säger till. Men jag har inte riktigt fått dem att förstå att det är av vikt att de håller sig kvar där nere, för de är raskt uppe med tassarna på diskbänken igen. "Inte röra" funkade på min IG som annars stal allt som fanns inom räckhåll (glömde jag säga "inte röra" så tog hon det). Whippetfröknarna är av det mer skamlösa slaget. Allt som ligger inom räckhåll är fritt byte enligt deras uppfattning. Påstår jag annorlunda så får jag ett förvånat "Vadå?" till svar.

Så ni har nått soffåldern, så spännande. :D

Jooo...:D

För övrigt, klart man kan kombinera, tycker bara själv att jag blir tydligare om jag inte kan luta mig mot mitt talade språk hela tiden.
Ser allt för ofta hundägare som bara tycker att hunden ska förstå, tex om man vrålar "Tyyyyst" åt den.

Eftersom jag bakar bröd så har jag massor med deg på händerna så då är det inte så smart att ta i hunden ;). Så jag knuffar nog ner den med höften/sidan typ. Att låta himlen ramla över lille valpen finns inte på kartan för mig, jag tycker att man får ju åtminstone hinta lite om att den närmar sig förbjudet område först. Det blir ju ett himla jobb att bygga upp relation och förtroende hos valpen om man låter himlen ramla ner varje gång den gör något som man inte vill att den ska göra. Men det finns faktiskt inte heller på kartan att göra det onödigt omständigt genom att låta den hoppa upp på stol/bänk så den får se. Valpen måste inte veta allt utan får helt enkelt finna sig i mina regler. Står jag mitt uppe i matlagning med kladdiga händer så har jag inte riktigt tid med superpedagogiken.

Men precis.
Jag haller ocksa med Blandras tik om att vi pratar aldeles for mycket med vara hundar. Darfor har min tjej lart sig fina uttryck som, "Ga away!" och det har blivit ett comando.:o Jag borjade helt enkelt saga saker som, "Go away from there" nar jag holl pa med hastarna. Jag insag snart att hon hade lart sig fast det inte later sarskilt vackert.
Jag har ocksa for vana att ga fram till henne nar hon gjor fel, skaka pa huvudet och saga, "Not good enough". Den lilla damen har lart sig att om jag tittar pa henne och skakar pa huvudet gjor hon fel och far gjora om. Klart forvirrande om jag da svarar pa en fraga med ett nekande huvudskak medan jag tranar.:o

Men precis.
Jag haller ocksa med Blandras tik om att vi pratar aldeles for mycket med vara hundar. Darfor har min tjej lart sig fina uttryck som, "Ga away!" och det har blivit ett comando.:o Jag borjade helt enkelt saga saker som, "Go away from there" nar jag holl pa med hastarna. Jag insag snart att hon hade lart sig fast det inte later sarskilt vackert.
Jag har ocksa for vana att ga fram till henne nar hon gjor fel, skaka pa huvudet och saga, "Not good enough". Den lilla damen har lart sig att om jag tittar pa henne och skakar pa huvudet gjor hon fel och far gjora om. Klart forvirrande om jag da svarar pa en fraga med ett nekande huvudskak medan jag tranar.:o

Det är helt fantastiskt vad hundar kan lära sig utan att man tänker på det :o Min kan en hel massa meningslösa kommandon och ord som hon lärt sig av att jag babblat på, helt i onödan :banghead:

KL

Jag skulle antagligen bara putta ner valpen och säga "Gå ner" med vänligt bestämd röst, alternativt låta den titta vad som händer uppe på bänken först. Min numera vuxna hund fick titta på köksbänkar och andra ställen när han var valp och allt var sååå spännande, men han fick också lära sig att säger jag "gå ner" och han inte gör det så puttar jag ner honom. Nu räcker det med ett milt "men var är du?" om han råkar glömma, vilket nästan aldrig händer.

Efter att ha jobbat bort ljudkänslighet på min egen hund så skulle jag aldrig rekommendera någon att skrämma en hund med hjälp av ljud. Det tar mindre tid och engagemang att träna bort att hunden hoppar upp på diskbänkar och bord, än att hunden råkar bli riktigt skrämd av ljudet och du därefter måste hjälpa den med det.
Nu förstår jag dock att du inte gjorde det med en valp!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 808
Senast: Maniac123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 668
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31