Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ponera att du har en valp som precis upptäckt världen över diskbänksnivå. Du står och bakar bröd på köksbordet/lagar mat på diskbänken. Bam så landar ett par tassar på kanten. Vad gör du?
Praktiskt. Har en sån vovve som ser till att katterna i huset sköter sig.Är Boss i närheten kör han bestämt ned dem från bänkar/bord. Han vet vad som gäller
Håller med om att "Gå ner" eller liknande är första impulsen. Min alternativa lösning: Lyft upp valpen på kökssoffa el dyl i närheten.
Ur valpens synvinkel vill den se vad som händer däruppe och veta vad som luktar så spännande. Får den då komma upp lite högre så kan den få titta på vad man grejar med och få lämpliga bitar att undersöka. Man belönar nyfikenhet och initiativförmåga; två egenskaper jag värderar högt och samtidigt skapar man delaktighet och engagemang. Valpen får känna sig stolt över sin uppgift med frihet under ansvar att "se men inte röra" och spänningsmomentet kring "världen däruppe" minskar.
Säga nej och lyfta ner i nackskinnet.
Om det var första gången det hände skulle jag nog bara lugnt putta ner hunden och säga typ "gå ner" eller "hörre du". Inte göra någon stor sak av det.
Blixten slår ned i köket och valpis får väldigt klart för sig att detta inte var en bra idé. Därför händer det bara en gång.