Hur skulle du lösa det här?

Sleepy

Trådstartare
Ponera att du har en valp som precis upptäckt världen över diskbänksnivå. Du står och bakar bröd på köksbordet/lagar mat på diskbänken. Bam så landar ett par tassar på kanten. Vad gör du?

:)

Sv: Hur skulle du lösa det här?

Säger lugnt men bestämt -Gå ner- och ger den en mycket bestämt blick. Det brukar faktiskt räcka..:D

Mvh Domino_s

Det har hänt.
Säger ett bestämt Gå ner! och sen brukar tassarna försvinna från bänken, precis som för Domino_s.

Yep ... fast jag sa, "Exactly what are you thinking?" medan jag tittade ha forovaren som hastigt gick ner och jag sa till henne att ga ut ur koket. :p

Min har hittills inte ens försökt kliva upp med tassarna på diskbänken, men skulle hon göra det så skulle jag nog göra precis som hemlig. När hunden är nere så skickar jag ut henne ur köket :D

Använda mitt inlärda brytkommando "Oj!" med förvånad röst. Står tassarna kvar kan rösten bli lite besviken och till slut puttar jag ned hunden. Ser självklart till att den inte får möjlighet att självbelöna sig när den kikar upp på bänkar.

Vuxna hundarna får höra "Nämen OJ DÅ *namn* - VART är du nu då?". Är Boss i närheten kör han bestämt ned dem från bänkar/bord. Han vet vad som gäller i det här hemmet;)

Om det var första gången det hände skulle jag nog bara lugnt putta ner hunden och säga typ "gå ner" eller "hörre du". Inte göra någon stor sak av det.

Ponera att du har en valp som precis upptäckt världen över diskbänksnivå. Du står och bakar bröd på köksbordet/lagar mat på diskbänken. Bam så landar ett par tassar på kanten. Vad gör du?

:)

Blixten slår ned i köket och valpis får väldigt klart för sig att detta inte var en bra idé. Därför händer det bara en gång.

Omplaceringen var mera förslagen och valde att undersöka bänken när köket var tomt på människor. Så honom gillrade vi en fälla för - en god korv fastbunden vid ett kastrullock av rostfritt stål O_o Oj vilket skrammel det blev. Funkade väldigt bra faktiskt.

Jag puttar till honom lite lätt så att tassarna försvinner bort och säger "öööh, vad håller du på med?". Det fungerar på det mesta han hittar på som jag inte uppskattar (om det inte är så att han är väldigt inne i sin egen värld och struntar i mig, då är det ett bestämt nej som gäller)

Håller med om att "Gå ner" eller liknande är första impulsen. Min alternativa lösning: Lyft upp valpen på kökssoffa el dyl i närheten. :)

Ur valpens synvinkel vill den se vad som händer däruppe och veta vad som luktar så spännande. Får den då komma upp lite högre så kan den få titta på vad man grejar med och få lämpliga bitar att undersöka. Man belönar nyfikenhet och initiativförmåga; två egenskaper jag värderar högt och samtidigt skapar man delaktighet och engagemang. Valpen får känna sig stolt över sin uppgift med frihet under ansvar att "se men inte röra" och spänningsmomentet kring "världen däruppe" minskar. :p

Säger nej och puttar ner.
Ser till att det aldrig är något nåbart på diskbänken.

Resultatet är dock inte alltför imponerande hittills...

Håller med om att "Gå ner" eller liknande är första impulsen. Min alternativa lösning: Lyft upp valpen på kökssoffa el dyl i närheten. :)

Ur valpens synvinkel vill den se vad som händer däruppe och veta vad som luktar så spännande. Får den då komma upp lite högre så kan den få titta på vad man grejar med och få lämpliga bitar att undersöka. Man belönar nyfikenhet och initiativförmåga; två egenskaper jag värderar högt och samtidigt skapar man delaktighet och engagemang. Valpen får känna sig stolt över sin uppgift med frihet under ansvar att "se men inte röra" och spänningsmomentet kring "världen däruppe" minskar. :p

Här hade det snabbt resulterat i att hunden är nere ur soffan och tillbaka vid diskbänken...

kl
Och ja, gå ner/gå ut ur köket använder vi också. Men jag har en riktig mattjuv till unghund...

Nu har ju jag små hundar och de står ofta på bakbenen och spanar när vi lagar mat.
Hade det varit en stor hund som nått upp hade det inte varit okej dock.

*kl*

Ett "Neh-he-he-he. Vaaaaaad göör duu???" Det är enda gången han vet att jag menar allvar ;)

Om det var första gången det hände skulle jag nog bara lugnt putta ner hunden och säga typ "gå ner" eller "hörre du". Inte göra någon stor sak av det.

Samma här, fast jag skulle göra så oavsett hur många gånger det skett innan.

Blixten slår ned i köket och valpis får väldigt klart för sig att detta inte var en bra idé. Därför händer det bara en gång.

Om du skulle ha en hund där det inte fungerade då?

(Jag provade nämligen precis det med min hund, det hjälpte inte ett smack.)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 808
Senast: Maniac123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 668
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31