Så att kvinnan alltid är hemma mest med barnet är alltså bäst för barnet alltid?Problemet med dessa krav är väl eventuellt om det leder till att barnen får det sämre för att man måste knöka in en jämn fördelning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så att kvinnan alltid är hemma mest med barnet är alltså bäst för barnet alltid?Problemet med dessa krav är väl eventuellt om det leder till att barnen får det sämre för att man måste knöka in en jämn fördelning.
Nej, ibland kan det nog vara bättre med mannen ibland med kvinnan, kan t.om. variera inom samma föräldraledighet men man kan ha slut på dagar för rätt person eller att ekonomiska morötter gör att man väljer en sämre lösning.Så att kvinnan alltid är hemma mest med barnet är alltså bäst för barnet alltid?
Problemet med dessa krav är väl eventuellt om det leder till att barnen får det sämre för att man måste knöka in en jämn fördelning.
Du har väl motkrav idag. Du ska väl ha ungar...Återigen tycker inte jag att man kan påstå att det är odemokratiskt att styra bidrag i en jämställd riktning. Vi är väl oense om vad som är odemokratiskt och orättvist men jag förstår inte varför just föräldraförsäkringen skulle ges utan motkrav?
ett lustigt svar på en rak fråga. Normer ändras hela tiden, men knappast uppifrån.Ditt påstående befäster ännu en norm som borde ändras.
Jo, normer ändras även "uppifrån".ett lustigt svar på en rak fråga. Normer ändras hela tiden, men knappast uppifrån.
Jo, normer ändras även "uppifrån".
Några exempel:
Förbud för barnaga - skulle innebära kaos och samhällets upplösning. Idag är det norm att inte slå barn.
Borttagandet av samtaxeringen för gifta, dödade hemmafru normen.
Jag tror att det handlar om att bilen oftast är "hans". När jag var sambo var bilen "min" och det var jag som körde, när vi skaffade två bilar så var det oftast jag som körde "min" bil och han som körde "hans" om det inte var långa sträckor för då turades vi om. Jag som pendlade mest hade även alltid största bilen och då var det även den som vi brukade använda om vi åkte bort. På samma vis ses nog ungen mer som "hennes" och inte deras.Jag tänker på små saker som fortfarande är norm som staten inte kommer att styra över men som är förbryllande.
Om ett tvåkönat par ska åka och handla så är det förvånansvärt ofta mannen som kör bilen.
Pappan packar ur barnvagnen och mamma plockar barnet ur bilen och monterar det i barnvagnen. Mamman kör barnvagnen, pappan varuvagnen.
Inne i affären pekar mamman ut vad pappan ska hämta i hyllorna.
Varför är det så? Är det här lätt att ändra på? Vad lär det barnet i vagnen?
Mannen tar alltså ansvar för att tryggt köra sin familj till affären - men kan inte ta beslut om vad som ska ätas/handlas.
Förbud mot barnaga var ngt som växte fram och som hade en majoritet bakom sig.Jo, normer ändras även "uppifrån".
Några exempel:
Förbud för barnaga - skulle innebära kaos och samhällets upplösning. Idag är det norm att inte slå barn.
Borttagandet av samtaxeringen för gifta, dödade hemmafru normen.
Klippte ut det jag svarar på.Tanken att se på familjen som ett bolag är, som jag ser det ngt positivt, om man genomför det hela vägen.
Dvs att alla pensionspoäng som arbetas ihop under den tid man lever ihop (gifta eller under avtal) delas vid dödsfall eller skilsmässa. Så att om mannen (vilket fortfarande är vanligast) jobbar ihop en hög pension och hon pga 1/2 och låglönejobb får en skitpension så får hon ex , beroende på tid 30% av hans pension utöver sin egen fram till sin död.
Det skulle självklar fungera åt båda hållen. Jag tog exemplen för att det är just i dessa förhållandena vi finner de kvinnliga fattigpensionärerna idag.Klippte ut det jag svarar på.
Verkligen inte för alla oss där "hon" är den med störst potential för hög inkomst och/eller mindre intresse för umgänge med spädbarn. Allt som vidmakthåller stereotypen lägger krokben för oss och gör att vi förfördelas p.g.a. andra familjers val.
Det skulle självklar fungera åt båda hållen. Jag tog exemplen för att det är just i dessa förhållandena vi finner de kvinnliga fattigpensionärerna idag.
Verkligheten är ju trots allt sådan att många i ett långvarigt förhållande har en betydligt lägre livsinkomst än den andra partnern.
Naturligtvis ska samma jobb ge samma lön. Men det är ju rätt sällan båda individerna i ett förhållande har samma lön så.?...Är inte det rimliga att man istället försöker se till att kvinnor har lika höga löner som män istället för att de ska få en del av männens pension?
Om ett tvåkönat par ska åka och handla så är det förvånansvärt ofta mannen som kör bilen.
Självklart finns den andra varianten. Vi brukar turas om att köra för ingen av oss vill.Då var vi normlösa, för jag hatar att köra bil och mitt ex älskade det så jag satt på passagerarsidan eller i baksätet med barnen för 20+år sedan. Inget är nytt under solen.
Ändrar det till mina ex faktiskt, jag slipper gärna köra när en förare jag litar på kör och så har det varit i alla år.
Respekt.Man vill avskaffa det patriarkala samhället.
När jag frågar vad man vill ha och hur man vill få till det så blir svaret bara -ett jämställt samhället.
Fine, men hur rent praktiskt? det är frågan, det är ju som bekant lättare att saga tulipanoros än göra en...
Att respektera andra, andras åsikter och andras val är en självklarhet. Men det ändrar ju inte de löneskillnader som finns.Att ha ett samhälle med lika lön för lika arbete är, på sikt en genomförbar väg. Att kompensera, på ngt sätt de kostnader den ene tar på sig i form av 1/2 , och avstående från karriär pga av att man tar hand om barnen är en annan. För familjerna kommer även i fortsättningen att välja att den med lägst lön tar på sig dessa kostnader oavsett vad samhället ser som korrekt ideologiskt sett.Respekt.
Det är inte så svårt egentligen, respekt för alla mot alla.
Det är det enkla som är svårt att genomföra men det är ofta det enkla som är lösningen. Det är så enkelt egentligen. Alla vinner på ökad respekt mot varandra.
sorry, glömde vem som skrev det, och orkade inte leta upp för att tagga...Det går bra att skriva Luff menade normlöst. Sen att jag inte menade utan etik och moral och lag är en annan sak.