hur ska jga ta mig till?

K

knasenknas

äger ett stall med 3 boxar å en liten till min minishettis.
jag ska börja med att säga att jag har ej min ena ponny som står i stallet själv nu, har en fodervärd på henne, och så har vi köpt en mini till och har dom ute nu istället. och dom har jga börjat ta hand om nu igen, har fått mitt hästintressetillbaka å ska alltså ta "tillbaka" min polla :love: , men mitt problem ligger hos en tjej i stallet

hon har haft häst hos oss väldigt länge, men HON TROR ATT HON ÄGER STALLET, fattar ni vad det är störande. hon bestämmer så mycket om allting. och den andra tjejen är ju typ jätte bra kompis med denhära tjejen. :mad:

jag ska ta en del exempel:

hon har sagt till MIG att jga inte får ha min "gaderob" där jga ville ha den för den var ivägen :eek:

hon har bestämmt vad som ska ingå när man ha helgen

hon säger till MIG att jga inte får gå in i stallet med mina småttingar för att hon skulle stå med sin häst mitt i gången :eek:

behöver jga fortsätta? ni fattar väl vad jag menar. :cool:

å min mamma är ju å snäll mot den hära tjejen hon säger till mig att vi inte ska tjabba, men ska jga behöva följa en tjej som hyr en box hos oss eftere hennes regler? åhh

å hon har ju tagit dethär övertaget när jga inte var i stallet, men hur ska jga kunna få henne att förstå?

vad tycker ni att en stallägare ska bestämma och inte?

tror ni att kan sätta regler nu när dom redan hyr en box hos oss?
för vi bryr oss ändå inte om dom flyttar för dte är så många som vil ha sin häst hos oss.

hur ska jga göra? :confused:

Sv: hur ska jga ta mig till?

Jajjemän...fram med lite stallregler och det omgående. Sätt dig ned med din mamma och ordna lite regler, sedan kan ni tillsammans framföra dessa till era inhyrningar. Följs dom inte så har dom ingenting där att göra. Ställ krav för tusan, är väl erat stall och dessutom är väl du den som har sista ordet eller hur ?

Mynta2 skrev:
Jajjemän...fram med lite stallregler och det omgående. Sätt dig ned med din mamma och ordna lite regler, sedan kan ni tillsammans framföra dessa till era inhyrningar. Följs dom inte så har dom ingenting där att göra. Ställ krav för tusan, är väl erat stall och dessutom är väl du den som har sista ordet eller hur ?

ja då :)
japp ska sätta mig ner med min mamma :bow:
nu ska dte bli ändring :D

Det värsta jag vet som inackordering är när regler gäller alla andra utom stallägaren, så de regler som ni kommer fram till är det lämpligt att alla följer för att undvika gräl och missförstånd.

Självfallet är det stallägaren som bestämmer, men som sådan kan det vara svårt att motivera varför andra skall göra/bete sig på ett sätt när stallägaren får göra på ett annat. :angel:

Obervera att om hon hyrt boxen länge kan hon ha besittningsrätt enligt hyreslagstiftningen. Det beror på tiden och vad som ingått i avtalet.

Obervera att om hon hyrt boxen länge kan hon ha besittningsrätt enligt hyreslagstiftningen. Det beror på tiden och vad som ingått i avtalet.

Det har i sig inget med regler för allas trivsel att göra, om det inte passar en person så står det valfritt att säga upp sig och flytta.

Det kan ha att göra med att hon inte respekterar dej (obs! respekt förtjänar man, inte tar) och att du helt enkelt borde sätta upp gränser. Rimliga gränser. Den tjejen är ju tydligen duktig på att säga hur hon vill ha det, så då får du säga hur du vill ha det och utifrån det kompromissa. Framförallt SÄG TILL om det är något som DU inte tycker passar, och var beredd att kompromissa med det som inte är viktigt.

Om du är konsekvent, om du är villig att kompromissa, om du säger hur du vill ha det, ja då tror jag hon kommer ha lättare att respektera dej och att det är ditt stall, mmen OM hon inte gör det så är det självklart du som bestämmer. Tänk då på att man inte behöver säga till någon på ett elakt sätt, man behöver inte bli arg utan det finns alltid ett sätt som är "fredligt" men ändå får fram budskapet. Att bli arg löser inget utan skapar bara fler motsättningar och konflikter.

Jag tror din mamma lyssnar för mkt på den andra tjejen, antagligen för att hon kanske är äldre än dig å föräldrar verkar ha en förmåga att lita på alla utom sina egna barn. :smirk:

chrysler skrev:
Jag tror din mamma lyssnar för mkt på den andra tjejen, antagligen för att hon kanske är äldre än dig å föräldrar verkar ha en förmåga att lita på alla utom sina egna barn. :smirk:

Haha! :D Skumt egentligen, för det är ju dom som uppfostrat sina barn. Vilket sägen en del om hur mycket de litar på sej själva.. :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar