Hur ska jag förhålla mig till min bror?

Pyrite

Trådstartare
Min bror är ett par år äldre än mig, närmare 40.
Kortfattat så har vi alla en dålig relation med vår far och min bror var retad/mobbad under hög och mellanstadiet. Vår syster avled i soomras under oklara omständigheter - det tog honom rätt hårt.

Då han dricker brukar han bete sig ganska illa. Säger konstiga saker och gör konstiga saker.
Som exempel så har han nypt och bitit mig, och menat att det var på skoj.
Han beter sig barnsligt och kan som sagt bete sig...märkligt.
Skämtar hårt och otrevligt - kan säga att han brukar sätta på nåns mamma och skrattar bara åt det. Det är "typiskt honom"

Därför undviker jag att dricka eller vara i hans sällskap.
Nåväl.

För 4-5 år sedan var han tillsammans med en tjej under ett par år och hon bjöd in till fest en sommardag. Jag medbringade mig barndomskompis och min bror var där. (Det var ungefär vid denna tidpunkt jag började ta avstånd från honom och alkoholen)
Då festen var över gick jag och min brors tjej och la oss.
Jag vaknade på natten av att min barndomsvän och min bror hade sex i rummet bredvid.
Detta resulterade i att jag inte pratade med honom eller henne på över ett år.
Min brors tjej anade att ngt hade hänt men min bror sa till alla att hon var sjukligt svartsjuk, paranoid och dum i hela huvudet. Så småningom tog det slut av andra anledningar - jag knep käft.
Enligt honom brukade flickvännen anklaga honom för det ena och det andra och att hon hittat ljusa hårstrån i huset. Han skyllde dem på mig (?)

Under denna tid:
En väninna till mig och min mamma visade stort intresse för min bror både före och efter förhållandet.
Han avfärdade henne inför oss men jag fick senare veta - och tyvärr än en gång erfara att de brukade ha sex.Jag fick vakna till detta en gång då jag sov över.
Jag ifrågasatte detta( inte minst pga att han pratat så illa om hennes personlighet) - men han skrattade bort det.

Sagt och var - han träffar därefter sin stora kärlek - trodde han. Efter en kort och stormig relation där de på kort tid hinner göra slut/förlova sig och göra slut igen så träffar han SAMTIDIGT sin nuvarande fru via nätet.
De gifte sig för 1 år sedan.

I veckan får jag ett meddelande av frun där hon berättar att hans telefon avslöjat att han varit otrogen/haft en affär med hans kompis fru.
Jag frågar min bror - som säger att frun är paranoid och att ingenting annat än kyssar har hänt.
Och det hade hänt pga av att hon varit deprimerad och han inte haft någon att prata med (?)
(Nu vet ju inte min bror att jag fått se copyprint på deras sexsms som de skrev till varandra.)

Jag förstår att min bror har problem.
Jag förstår och tycker han är en manipulativ, känslokall människa.
Men jag vet helt ärligt inte hur jag ska förhålla mig till honom!

Jag har försökt att prata med honom och få fram vad problemet egentligen är - men han skyller BARA ifrån sig.
Det är BARA andras fel, andra som är dum i huvudet och får för sig saker och ALDIG han som gör fel eller borde ändra på sig.

Hur hade ni gjort om det var er bror?
Slå inte in öppna dörrar utan tänk er in om det var ER bror?

Enkelt svar: jag hade hållit mig utanför hans kärleksliv. Oavsett om det såg ut som du beskriver eller om han var en hängiven cockerspanieltyp med livslångt förhållande.

Det hade inte varit så dumt!
Men!
Han söker dels empati då det tar slut.

Sen "råkar" jag alltid ut för massa jobbiga saker då han är med: båda gångerna jag hört honom ha sex med andra är de två enda gånger jag sovit där :0

Samma sak med då hans nuvarande fru berättade om otroheten: samma dag skulle hon och jag julhandla.
Vi har aldrig shoppat ihop innan, vad är oddsen att då det väl händer, blir han busted dagen innan.

Men det hade varit skönt att inte veta nåt.
Håller med.

Senast ändrad:
Jag och min bror har en relation, han och hans sambo har en relation. Deras relation är inte min relation. Om min bror (eller för all del hans sambo) skulle söka något slags stöd hos mig gällande något i deras relation skulle jag försöka ge det stödet inom vår relation, alltså inte lägga mig i vad som eventuellt gått snett dem emellan utan fokusera på hur han mår och hur han ska komma framåt. (Skulle han inte söka något stöd skulle jag verkligen inte försöka pressa mig in i situationen!)

Min bror är min bror, jag tycker om honom och han kommer att vara min bror hela livet. Blir det bråk mellan honom och hans sambo är han fortfarande min bror. Om han skulle ha gjort något fullständigt fruktansvärt mot henne, något som jag över huvud taget inte kan acceptera, då får jag väl så lov att fundera på hur jag ska förhålla mig till honom inom vår relation därefter. Men det är fortfarande inte min plats att lägga mig i deras relation.

Nu har det liksom hamnat i knät.
Och jag vet inte hur jag ska.. Eller VAD jag ska göra med situationen.

Egentligen struntar jag i frun och exen.
Jag funderar ju på hur jag kan hjälpa HONOM.
Uppenbarligen mår han inte bra.
Men ser det inte själv.

Nu har det liksom hamnat i knät.
Och jag vet inte hur jag ska.. Eller VAD jag ska göra med situationen.

Han vill skiljas by the way.

Fast du måste ju inte ha det i knät? Om du gör klart för dig själv var dina gränser är, vad du tycker har med dig att göra och inte, då kan du göra dessa gränser klara för andra också.

"Jag stöttar dig gärna, men det är inte min sak att säga hur du ska göra", tex. Och alla försök till dramaqueenande (vilket jag tycker mig utläsa lite av i vad du skriver) hade jag stängt dörren för direkt, från alla inblandade.

Det hade inte varit så dumt!
Men!
Han söker dels empati då det tar slut.

Sen "råkar" jag alltid ut för massa jobbiga saker då han är med: båda gångerna jag hört honom ha sex med andra är de två enda gånger jag sovit där :0

Samma sak med då hans nuvarande fru berättade om otroheten: samma dag skulle hon och jag julhandla.
Vi har aldrig shoppat ihop innan :0

Men det hade varit skönt att inte veta nåt.
Håller med.

Men gör du något för att inte dras in i det, tex säga att du är fel person att diskutera hans relationer med? Sätt stopp för det det så fort det kommer upp så är det ur världen.

Jag slutar aldrig förundras över att man tydligen förväntas agera annorlunda mot någon man har blodsband än mot någon man är obesläktad med. Varför då?

OM det hade varit en helt okänd man som betett sig så här, vad hade du gjort då?

Hade min bror betett sig sådär så hade jag bett honom dra åt helvete och hålla sig så långt ifrån mig det bara går. Varför ska jag dra in i hans skit, liksom? Jag vill inte umgås med någon som beter sig som en skitstövel, oavsett om vi är släkt eller inte. Och han skulle få reda upp sin skit själv.

Om det hade varit min bror hade jag minimerat kontakten och sett till att jag tex inte behövde sova över hos honom eller handla julklappar med hans fru (såvida du inte får ut något att ha en relation med hans fru). Samt helt undvika alla träffar där det serveras alkohol (alltså bara ses på typ barnkalas eller fika). När fru, ex eller bror vill ha stöd eller råd skulle jag säga att jag inte vill bli inblandad i relationen alls och att det är deras relation/problem att lösa.

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 093
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 729
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 607
Senast: Fibusen
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 802
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar