Hur ser jag om hon har eksem nu?

Sv: Hur ser jag om hon har eksem nu?

Sannolikheten att en vuxen svenskfödd islandshäst utan eksemtendenser får eksem är låg men inte obefintlig, gissningsvis är den i samma storleksordning som andra. Man bör förmodligen se upp med hästar som växt upp och bor i områden med få svidknott, jag antar att det ökar risken en hel del.

Som med allting när det gäller levande varelser eller snarare livet så finns det inga garantier, det är alltid något som kan gå snett och det även om man inte gör något alls.

Det är jättesvårt detta med eksem.

Hästen kan ha varit fri i alla år, du köper den och stallar den där det finns mer knott och då kan det utbryta.

Det kan utbryta vid sjukdom och medicinering.

Jag anser att köper du en isis så får du ha det i bakhuvudet.

Jag köpte en 13 islandshäst för två år sedan, hon hade tjock dubbelsidig man och svans.
Var svenskfödd och hade aldrig haft eksem, ägaren hade haft henne sen hon var 3 år.
Men andra sommaren fick hon eksem.
Hon fick den våren hovledsinflammation och behandlades, kanske var det den utlösande faktorn.

Jag vet ett annat liknande fall och den hästen kliade sig oxå helt plötsligt.

Som sagt, finns ingen garanti.

Villl du vara helt säker på att du iaf köper en för tillfället eksemfri häst så köp när knottsäsongen är som värst.
Hästen ska då inte ha sår i man, svans, m.m.
Det ska inte finnas skrov eller förhådnader i t.ex manen.
Svansroten ska inte se ut som en bortse.

ett ytterligare ställe att kolla och känna efter sår är runt skapet också.

vid den här årstiden tycker jag att många islandshästar ser lite skabbiga ut, många drabbas av pälsätare och vissa kan t.o.m få sår av det om det går för långt.
syns oftast även det på halsen under manen.

Jag köpte min på hösten och han var jättefin men på vintern kom eksemet då han hade varit tre år i Sverige. Snopet. Som tidsinställt.

Lite trådkap men...

Eksem är väldigt vanligt hos shetlandsponny och russ, nästan likvärdigt med islandshästen (tycker JAG)- och de, i synnerhet russen är svenskfödda i rätt många generationer..... = det finns inga garantier, särskilt eftersom "folk" avlar på eksemhästar, i synnerhet ston....... :o

Här i Finland finns det rätt mycket problem med eksem på finnhästar :( Hästar som avlas nästan enbart i Finland - alltså inga importer mm bakom - ändå växer eksemproblemet explosionsartat. Tyvärr avlas det gladeligen också på eksemhästar, vilket väl åtminstone delvis förklarar de ökade problemen :devil:

Jo, i de flesta fall är det fråga om samma knotteksem som på bl.a. islandshästar. Sen finns det förstås också andra sorters överkänslighet (som alla raser kan lida av), men det "klassiska" sommareksemet är nog största prolemet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Avel Hej. Hur vet man att hästen vi funderar på att köpa har fin stam? Ligger många ute på hästnet men vissa hittar man ingen info på om...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve