Hur ser jag om hon har eksem nu?

Sv: Hur ser jag om hon har eksem nu?

Ingen av föräldrarna har eksem vad jag vet. Vet inte om det är extremt med knott heller, de tror jag inte.

Fyra av sju svenskfödda som har eksem? Är de släkt eller samla ni på dem? Visst fins de svenskfödda eksemhästar, men särskillt vanligt är det inte och det är bara ett fåtal som får eksem som vuxna av de svenskfödda. I vilket fall är det knappast typiskt med så stor andel svenskfödda eksemhästar, snarast är det extremt ovanligt.

Om stallet har sju eksemhästar och fyra av dem är svenskfödda, hur många procent av stallets svenskfödda hästar har då eksem?

Svar: En olöslig ekvation då vi inte vet hur många svenskfödda hästar som totalt finns i stallet ;) :)

Sorry - har en son som går i åttan och har den typen av tal i läxa :laugh:

Ja jag ska absolut skriva in i kontraktet att hon enligt säljaren är både frisk, skadefri och eksemfri.

Fyra av sju svenskfödda som har eksem? Är de släkt eller samla ni på dem? Visst fins de svenskfödda eksemhästar, men särskillt vanligt är det inte och det är bara ett fåtal som får eksem som vuxna av de svenskfödda. I vilket fall är det knappast typiskt med så stor andel svenskfödda eksemhästar, snarast är det extremt ovanligt.

Sen finns det ju några hingstar som använts flitigt i den svenska aveln där hingstägarna mörkat eksemen och minst en av dem har jag noterat nedärvt många eksemhästar men då har det också använts eksemston i avel, vilket man inte heller varit öppna med.

Fast det garanterar egentligen inget för dig utan mer för säljaren. Miljöombyte triggar ofta eksem, och eksem kan hästkraken få när som helst.....

Om stallet har sju eksemhästar och fyra av dem är svenskfödda, hur många procent av stallets svenskfödda hästar har då eksem?

Svar: En olöslig ekvation då vi inte vet hur många svenskfödda hästar som totalt finns i stallet ;) :)

Sorry - har en son som går i åttan och har den typen av tal i läxa :laugh:

Jag är visst inte läskunnig :), tolkade som fyra av sju svenskfödda hade exem.

Men hörni... kan det vara pannluggen man kan få en ledtråd från då? Hur väl man än sköter hästen så tar ju luggen en del stryk och nötning under eksemhuvan.

Det är ju som Korven säger. Det finns andra hästar som har kort pannlugg också. Men om en häst har riktigt lång och frodig pannlugg. Då borde det väl vara ett tecken på att hästen är eksemfri. Vad tror ni?

Jag hade ett sto, eksemfri men här var pannluggen långt ifrån lång. Den såg mest ut som en dagobert macka framtill så det vill jag inte påstå ska vara ett säkert tecken. Även här finns gott om hästar befriad just då från eksem, de är ingen garanti att hästen inte utvecklar eksem hos en ny ägare.

Ja jag ska absolut skriva in i kontraktet att hon enligt säljaren är både frisk, skadefri och eksemfri.

Men fortfarande kan hästen utveckla eksem i din ägo, miljöbyte är en känd orsak för hästen att utveckla eksem även om den inte visat något tidigare.

Det finns 26 svenskfödda hästar i stallet så det är bara att räkna ;)

Nu var de längesen jag gick i skolan men 15% stämmer det lotols? :)

KL
... nån av er som skriver som själva har/har haft eksem? Det har jag och jag önskar ingen det för det är en riktig mardröm. Men jag kan fortfarande sakna det ibland, för det skönaste som finns i hela världen är att klia upp såren... Jag har en häst med eksem i ett knotthål och han går i en hage med hur många saker som helst att klia sej på om han vill, skulle aldrig någonsin klara av att ta bort möjligheten att klia sej för honom. Nu klarar sej min häst otroligt bra om jag sköter hans hudvård - vilket jag såklart gör. Och om någon undrar om jag skulle köpa en häst med eksem igen så är svaret ett rungande JA, jag ångrar inte en sekund att jag köpte Geysir, det enda jag tycker är tråkigt är att jag inte fick träffa honom tidigare:love:

Fast många vittnar ju om ständig ångest inför hur hästen mår, hur bunden man blir och stora kostnader som följer en eksemhäst. Sen tror jag det är det förstnämnda som smärtar eksemhästägare mest.

Jag har haft eksem, ja det är skönt att klia men gör ordentligt ont efteråt, och åtminstone jag ångrade mig. Jag har också haft en eksemhäst och kommer aldrig att medvetet skaffa mig en. Min häst hade lindriga symptom och det var egentligen inga större problem alls, men bara vetskapen och oron gör att jag helst vill undvika det igen. Nu vet man inte vad som händer i framtiden så man ska väl aldrig säga aldrig...

Fast det garanterar egentligen inget för dig utan mer för säljaren. Miljöombyte triggar ofta eksem, och eksem kan hästkraken få när som helst.....

Men fortfarande kan hästen utveckla eksem i din ägo, miljöbyte är en känd orsak för hästen att utveckla eksem även om den inte visat något tidigare.

Jo det vet jag men här har vi tack och lov inte så mycket knott och det blåser mycket här. Jag använder också alltid riktigt bra insektstäcke med magplatta på hästarna under den tiden det är mycket insekter. Jag har ju en islandskorsning sedan innan och jag vill ju inte att hon ska få eksem heller så därför försöker jag förebygga så mycket jag kan. Tyvärr klarar jag pga mina handikapp inte av att klä på ett eksemtäcke för annars hade jag använt det förebyggande också men det är ändå skillnad på att köpa en häst med eksem och att försöka förebygga så gott det går. Sedan kan jag bara hålla tummarna.

Då låter det ju som att du ska försöka satsa på svenskfött i flera generationer och kolla av släktingar till hästen så det absolut inte finns några uppenbara risker att eksem kan komma att utvecklas. Kan ju klart hända, men för att minimera risken.

Mamma, pappa och farmor är eksemfria iallafall så det bådar ju gott. Dem har jag träffat också och inte heller de bär några spår av eksem. Säljaren verkar också ärlig så det känns ju bra. Av olika anledningar som jag inte behöver gå in på här så tror jag inte att hon ljuger. Jag ville ändå veta om jag själv kunde se nu om hon har eksem för jag vill ju undersöka så mycket som möjligt själv också.

Lite trådkap men...

Eksem är väldigt vanligt hos shetlandsponny och russ, nästan likvärdigt med islandshästen (tycker JAG)- och de, i synnerhet russen är svenskfödda i rätt många generationer..... = det finns inga garantier, särskilt eftersom "folk" avlar på eksemhästar, i synnerhet ston....... :o

Precis det jag ville få fram när jag berättade om stallets svenskfödda eksemhästar. Man kan aldrig vara säker men risken är ju säkert större för islandsfödda. Men är man rädd för eksem kan man ju använda eksemtäcke i förebyggande syfte också!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Avel Hej. Hur vet man att hästen vi funderar på att köpa har fin stam? Ligger många ute på hästnet men vissa hittar man ingen info på om...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve