Hur ser jag om hon har eksem nu?

TinyWiny

Trådstartare
Jag är på gång att köpa min första islänning och en fråga av väldigt många är ju hur ser jag om en häst har eksem den här årstiden?
Enligt säljaren har hon inga eksem men folk har ju ljugit förr :crazy:
Jag såg en annan häst som såg väldigt maläten ut och frågade den ägaren om han hade eksem och det hade den men hur kan jag veta om den hästen kanske bara hade kommit längre i sin fällning?

Jag vill verkligen inte köpa på mig problem. Jag har haft nog med sjukdomar och elände :cry:
Snälla hjälp mig! Jag är så tacksam för alla hjälp jag kan få. Lägg gärna in bilder också om ni vill på eksemhäst-icke eksemhäst.

Sv: Hur ser jag om hon har eksem nu?

Det är svårt. Jag har två eksemhästar hemma och en utlånad, alla välskötta förra sommaren, och jag tror inte någon skulle ana det som skulle se dem nu. Svansen brukar vara lättast att se på, om den är betydligt tjockare allra överst kan det vara ett tecken på eksem.

Saeta har lagt ut nya bilder i gångartstråden på min ena eksemhäst. En skäck.

Jag köpte en häst i januari i fjol och hade precis samma fundering som du. Hästen var lite luggsliten efter lek i hagen och jag ville såklart vara säker på att det inte var utväxt eksem. Jag frågade säljaren/förmedlaren som intygade att hästen aldrig visat tecken på eksem och erbjöd helt på eget initiativ att skriva in det i kontraktet. Mycket bra hanterat av säljaren.

I kontraktet står: "Hästen har hos tidigare ägare från födsel fram till detta datum ej visat eksem eller varit skadad."

Om jag hamnade i samma situation skulle jag be säljaren intyga det i kontraktet. Det är ju ingen garanti för framtiden, men i alla fall att hästen inte visat några tendenser tidigare. Det är nog inte många som skulle sätta rena lögner på pränt och skriva under.

Ett annat tips är att be att få se bilder från augusti :)

De hästar med eksem som jag stött på har varit ojämna i man och svans, dvs en del partier är längre medan andra är kortare. Som Mist sa så är svansen ofta kortare och tjockare upptill.

Så här års är det omöjligt att se om hästen har ett välskött eksem.
En välskött eksemhäst kan t.o.m se bättre ut i man och svans en en utan eksem som har kliat sig pga flugor och knott.
Men man kan väl utgå ifrån att att en välskött eksemhäst har en medveten säljare som inte ljuger.
Eksemhästar har problem i mer än 3 mån som jag läste på en annons idag.
Man kan ju också se på annonsens utformning och tala med ägaren så får man en klarare bild av sanningshalten.
Är hästen svenskfödd så skulle jag lita mer på att den är eksemfri.
Så gott som alla islandsfödda häromkring har eksem.
Har hästen varit 7-10 år i Sverige och inte visar symtom så är det lite säkrare.
Många börjar visa symtom först efter 3-4 år efter import det ska man också ha klart för sig.
Att flytta häst till mer knottrikt bete kan också utlösa eksem på känsliga hästar.

Jag håller med. Det kan vara nästan omöjligt att se att en häst har välskött eksem även på sommaren. Och då helt omöjligt att se på vintern.

Det här är svansen på min syrras häst Geysir frá Akureyri i augusti 2012. Han har eksem. Behöver jag säga att hon sköter det väl? :D
IMG_0911.jpg

:D Nu ramlar poletten ner, ja du han är välskött. Som min , tjock svans och mycket man men liten pannlugg. Det har ju många andra hästar också.

Men hörni... kan det vara pannluggen man kan få en ledtråd från då? Hur väl man än sköter hästen så tar ju luggen en del stryk och nötning under eksemhuvan.

Det är ju som Korven säger. Det finns andra hästar som har kort pannlugg också. Men om en häst har riktigt lång och frodig pannlugg. Då borde det väl vara ett tecken på att hästen är eksemfri. Vad tror ni?

Vill du undvika eksem köp en svenskfödd häst. Är det en import där eksemet inte är synligt för blotta ögat så kan nuvarande ägare med fog hävda att eksemet utvecklades i samband med flytten, det skulle inte vara första gången. Dessutom så är risken påtaglig att hästen utvecklar eksem senare, i synnerhet om den inte varit i sverige så länge eller om den behandlats som en eksemhäst utan att vara det.

Tack så mycket för alla svar :bow:
Hästen är svenskfödd och jag har sett kort på hästen i sommarpäls och det syns inget anmärkningsvärt då. Pannluggen och manen är likadan då som nu.
Det som får mig att fundera är att hon är lite nappad på halsen uppåt nacken/örat. Enligt säljaren är det hästarna själva som står och nappar på varandra och det ser onekligen ut som om det är avklippta, dvs. avbitna hårstrån. De ser inte avkliade ut liksom.

Men hörni... kan det vara pannluggen man kan få en ledtråd från då? Hur väl man än sköter hästen så tar ju luggen en del stryk och nötning under eksemhuvan.

Det är ju som Korven säger. Det finns andra hästar som har kort pannlugg också. Men om en häst har riktigt lång och frodig pannlugg. Då borde det väl vara ett tecken på att hästen är eksemfri. Vad tror ni?

Nej då så enkelt var det ju inte. Min kompis häst har en väldigt fin lugg men ser hemsk ut i mankammen och under magen och svansen. Hon har täcken och huva jämt på sommaren men det hjälper inte.
Jag har bara täcket utan magplatta, så det är sååå olika.

På sommarbilder kan du titta efter om manen ser tillplattad ut, kan bli det av att alltid ha täcke :)

I stallet där jag har min häst finns det 7 stycken hästar som har eksem. 4 av dem är svenskfödda.

Tycker att det som lotols skriver om att skriva in i kontraktet låter vettigt. Som sagt skulle nog inte många skriva under på en lögn!

Fyra av sju svenskfödda som har eksem? Är de släkt eller samla ni på dem? Visst fins de svenskfödda eksemhästar, men särskillt vanligt är det inte och det är bara ett fåtal som får eksem som vuxna av de svenskfödda. I vilket fall är det knappast typiskt med så stor andel svenskfödda eksemhästar, snarast är det extremt ovanligt.

Tre av dem är egenuppfödda och är inte släkt. Den sista tror jag iofs utvecklade eksem efter ett ormbett eller nått sånt..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Avel Hej. Hur vet man att hästen vi funderar på att köpa har fin stam? Ligger många ute på hästnet men vissa hittar man ingen info på om...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve