Hur ser en tröskel ut?

jacko

Trådstartare
I er utbildning av hästar, hur upplever ni de "berömda" trösklarna?

Låt säga att det är dags att höja ribban ett snäpp. Kan vara något så "enkelt" som mer aktivitet/energi. (Ehh... "Enkelt" får nog stå för någon annan... :D)

Rinner era hästar över ribban enkelt, eller kan det bli "hackigt" över tröskeln? Och om det blir hackigt - har ni något förhållningssätt ni alltid håller er till då? Eller varierar era tankar från häst till häst?

Jag frågar eftersom jag undrar om inte jag och Elephanten befinner oss på en tröskel. Och jag har inte så stor erfarenhet (har bara haft 2 hästar) av trösklar. En del av mig tänker "men om jag hade lagt all grund exakt rätt, skulle hästen ens känna av trösklar?!". En annan del tänker "ja, men det är klart att han inte villigt och engagerat kastar sig in i arbetsuppgiften med spetsade öron alltid, det är nya koordinationsbanor och ökade krav".

Jag vill gärna höra era funderingar kring trösklar, om deras varande eller ickevarande. (Jag är absolut inte ute efter "rätt" eller "fel", bara olika perspektiv!) Tack på förhand för att ni delar med er!
 
Sv: Hur ser en tröskel ut?

Jag tänker inte i termen trösklar utan mera tänja på gränsen för vad jag och hästen klarar av. Jag upplever som så att när vi gör något som är svårt för oss kommer tidigare brister och svårigheter fram igen. Så vi tänjer lite på gränsen och skiter det sig och vi exempelvis blir spända så gör vi en lätt övning som vi behärskar bra, blir mycket lösgörande på volt för våran del då jag väldigt lätt blir spänd och då blir ju hästen det oxå.
 
Sv: Hur ser en tröskel ut?

För mig är "tröskel" och "utvidga gränsen" samma sak, åtminstone menade jag det som du menade med att tänja på gränsen. ;)
 
Sv: Hur ser en tröskel ut?

Jag ser nog heller inte trösklar och stegpinnar, utan jag tänjer på gränsen... ungefär som ett gummiband.

Jag har i mina sju eller åtta år med akademisk filosofi haft min grundtanke hela tiden inom;

  • Reglera tempot
  • Reglera takten
  • Flytta framdelen åt sidan
  • Flytta bakdelen åt sidan
  • Böja

Och sen utifrån dagsformen använt mig av de olika rörelserna, som jag lärt mig med åren.

Ena dagen kan framdelsvändningarna och skänkelvikningen sitta som en smäck i paradiset och då kör jag lite öppnor med volter och serpentiner dagen därpå. Är det sen lite hackigt på slutet, ja då går jag tillbaka till takt och tempo, kanske lite enklare sidvärts innan jag slutar.

Och nästa dag igen, känner jag efter hur det känns. Känns det som att det är ngn idé att jobba med öppnan idag, kanske - ja. Då gör jag det och känns det bra, kanske jag även provar någon liten sluta på väg ur en volt. Det är liksom tajming.

Jag personligen har inte varit ute efter att komma till mål, som högre skolan. Utan läser man Podhajsky - "Den klassiska ridkonsten"

Om den djupare meningen i den högra skolan säger excellens von Holbein,
att den utan att haka upp sig på föråldrat pedanteri eller onyttiga ytterligheter,
alltid måste bestå i att bevara grundsatserna och erfarenheterna i ridkonsten.
Därigenom skall den förbli medel och väg för att på snabbaste sätt utbilda ryttaren
och att göra hästen foglig för ryttarens vilja. Varje i tjänst vid den Spanska
Hovridskolan stående överberidare, beridare och elev skulle därför göra sig en
klar bild över meningen och ändamålet med Spanska Hovridskolan och följa
denna med uppbjudandet av alla sina till förfogande stående själsliga anlag
och fysiska krafter. Om detta mål skall kunna nås i full utsträckning, måste de
vid Spanska Hovridskolan verksamma alltid ha för ögonen, att ridskolan inte
ensidigt får bedrivas som den högre skolan, utan desto mer måste omfatta tre
ridsätt:
1. Ridandet med hästen i naturlig hållning i icke samlade gångarter på raka
spår—det så kallade ridandet rakt fram. Detta ridsätt kan utföras helt för
sig självt, som självändamål.
2. Ridandet med hästen samlad i alla gångarter, vändningar och volter i
fullständig jämvikt—Campagneskolan. Detta befrämjar hästens framåtbjudning,
utvecklar dess naturliga anlag i hållningen och gången, stärker
hästen i alla dess leder och gör den böjlig och smidig i ledbanden, senorna
och lederna. Därigenom förstärks hästens skicklighet och uthållighet,
hans intellekt och förmåga att förstå och ger samtidigt ryttaren måttstocken
för såväl arbetet som för den metodiska gången i den vidare dressyren.
I Campagneskolan utvecklas bara de vanlig, naturliga gångarterna
och sprången, för att ge hästen den härför nödvändiga böjningen i bålen
och ganascherna och för att kräva den för tillfället lämpliga ställningen.
Först då allt detta är uppnått får man övergå till konsten, d.v.s. den högre
skolan, då man kan tänka sig natur utan konst men aldrig konst utan
natur. Detta andra ridsätt, som kommer som en följd av det första, utgör
den enda riktiga förberedelsen till den högre skolan.
3. Ridandet av hästen i en konstfull, upprätad hållning, med kraftigt böjda
hasleder såväl taktmässigt, skickligt som smidigt i alla vanliga och även
de av naturen uppträdande ovanliga och konstfulla gångarter och språng.
Allt detta erhållet på metodisk väg och utvecklat till högsta fulländning
kallas : “Den högre skolan”.
Detta ridsätt är helt enkelt inte tänkbart utan de två föregående och då speciellt
inte utan Campagneskolan. I princip skall alltså den fullständigt utbildade
skolhästen som kommit till den utbildningsståndpunkten, då den genom skicklighet
och uthållighet kan visas fram i förkortade och upplyfta gångarter, även
kunna användas vid snabbare gångarter och alltid vara en användbar Champagnehäst.“
,

så var min dröm, när jag kunde återkomma på hästryggen att nöja mig med...

1. Ridandet med hästen i naturlig hållning i icke samlade gångarter på raka
spår—det så kallade ridandet rakt fram. Detta ridsätt kan utföras helt för
sig självt, som självändamål.

Och där vet jag att jag ÄR.

Men i och med åren, tillsammans med Tima och tränare, både inom AR, CR, vanlig ridskoleridning och tävlingsdressyr, vet jag att jag även är en god bit på väg här...

2. Ridandet med hästen samlad i alla gångarter, vändningar och volter i
fullständig jämvikt—Campagneskolan. Detta befrämjar hästens framåtbjudning,
utvecklar dess naturliga anlag i hållningen och gången, stärker
hästen i alla dess leder och gör den böjlig och smidig i ledbanden, senorna
och lederna. Därigenom förstärks hästens skicklighet och uthållighet,
hans intellekt och förmåga att förstå och ger samtidigt ryttaren måttstocken
för såväl arbetet som för den metodiska gången i den vidare dressyren.
I Campagneskolan utvecklas bara de vanlig, naturliga gångarterna
och sprången, för att ge hästen den härför nödvändiga böjningen i bålen
och ganascherna och för att kräva den för tillfället lämpliga ställningen.
Först då allt detta är uppnått får man övergå till konsten, d.v.s. den högre
skolan, då man kan tänka sig natur utan konst men aldrig konst utan
natur. Detta andra ridsätt, som kommer som en följd av det första, utgör
den enda riktiga förberedelsen till den högre skolan.

Även om den gummisnodden, emellanåt torkar och måste smörjas upp eller bytas ut. :bow:

Så filosofin bakom klassiska ridkonsten, har ändå stärkt mig känsla och tanke. Att min kropp sen aldrig kommer räcka fullt ut, för att göra allt det jag vill. Så är jag så himla tacksam och glad, för att jag ändå har kunnat överraska mig själv och tänja ut gummisnodden hit.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser en tröskel ut?

I er utbildning av hästar, hur upplever ni de "berömda" trösklarna?

Låt säga att det är dags att höja ribban ett snäpp. Kan vara något så "enkelt" som mer aktivitet/energi. (Ehh... "Enkelt" får nog stå för någon annan... :D)

Rinner era hästar över ribban enkelt, eller kan det bli "hackigt" över tröskeln? Och om det blir hackigt - har ni något förhållningssätt ni alltid håller er till då? Eller varierar era tankar från häst till häst?

Jag frågar eftersom jag undrar om inte jag och Elephanten befinner oss på en tröskel. Och jag har inte så stor erfarenhet (har bara haft 2 hästar) av trösklar. En del av mig tänker "men om jag hade lagt all grund exakt rätt, skulle hästen ens känna av trösklar?!". En annan del tänker "ja, men det är klart att han inte villigt och engagerat kastar sig in i arbetsuppgiften med spetsade öron alltid, det är nya koordinationsbanor och ökade krav".

Jag vill gärna höra era funderingar kring trösklar, om deras varande eller ickevarande. (Jag är absolut inte ute efter "rätt" eller "fel", bara olika perspektiv!) Tack på förhand för att ni delar med er!


Ja jag tycker nog det beror på vad det gäller och vad den hästen har lätt eller svårt för, vissa saker är lätta, andra är svårare för hästen och precis som du säger kastar dom sej inte alltid med huvudet före in i det då och jublar:cool:

Men det handlar ju också om att som ryttare gå lagom fram och verkligen vara tydlig och visa vad man vill, där brister jag ofta, genom att jag själv har svårt med att koordinera och vara hundra på vad jag håller på med, :o

Så när man lär nytt måste man ta små små steg mot det nya och vara öppen för att backa vid behov. Just nu känns det inte som det är läge för nytt på länge, vi är inne i riktigt grund just nu, fast förhoppningsvis en bra grund, som leder vidare.

Eller så är det nytt helt enkelt, det beror på hur man ser det, förstås:idea: Ökade krav är också "nyheter" och behöver inte alltid tas emot utan diskussion om hur det fått vara tidigare.....:angel:
 
Sv: Hur ser en tröskel ut?

Men det handlar ju också om att som ryttare gå lagom fram och verkligen vara tydlig och visa vad man vill...

Vad menar du? Det finns alltså ryttare som inte är 100% säkra på vad de ber om, eller hur de ställer frågan, eller kan ta emot svaret?! Jag har då aldrig hört på maken! Jag tror ni behagar skämta! :D

;)
 
Sv: Hur ser en tröskel ut?

Ridandet rakt fram, det tar lååååång tid att få till... ;) (När man har en normal-, på gränsen till obegåvad ryttarkropp och har ridning som hobby)
 
Sv: Hur ser en tröskel ut?

Så sant, så sant. Därför är det så skönt att ha ett forum, där man kan få dryfta sina med- och motgångar med andra som har samma känsla nån gång i kvartalet... om inte annat för att visa allmänheten att vi inte sitter och trimmar runt i caprioler, levader och terre a terre, bara för att man nämner ordet AR. Vad jag vet, är det väldigt få ryttare, om det är någon här på bukefalos som har det som vardagssysselsättning.

Just nu försöker jag få in den naturliga hållningen i icke samlad form i skritt på raka spår, på min pälsbrämade vita hårboll efter vintersemester... på TRÄNSBETT, med martingal och brösta.

Och jo, naturlig hållning i Fatimas ögon är det nog just nu... "håll i hatten - Karlssons klister" blir det snart...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser en tröskel ut?

Vad menar du? Det finns alltså ryttare som inte är 100% säkra på vad de ber om, eller hur de ställer frågan, eller kan ta emot svaret?! Jag har då aldrig hört på maken! Jag tror ni behagar skämta! :D

;)

Nej, det är bara jag som inte kan det där :devil:
 
Sv: Hur ser en tröskel ut?

Kallas det för tröskel?
Jag anser att ngt "bara är" nästa delmoment av Tårtan.

Att man introducerar ngt nytt o är glad om hästen fattar vinken någotsånär- berömmer o avslutar o sen följer upp det o utvecklar vidare. Pö om pö.

Hmm:idea: tröskel ser jag förresten som ngt riktigt svårt- kan vara en teknik- byte, piaff eller passsage- mest.
Kanske även travökning- för den som inte har så lätt för det.

Med trösklar vill jag komma över dem så fort som möjligt- för att hästen ska förstå. Det betyder inte alls att den kan perfekt, men har fattat "galoppen" eller att Poletten har trillat ner.
 
Sv: Hur ser en tröskel ut?

Fast här har jag ju ett problem till...

Jag har inte utbildat några hästar. :o Jag håller ju på att utbildar mig själv samtidigt dessutom. Jag har liksom ingen erfarenhet av att ta oss över "tröskeln" snabbt och lätt. (Jag har förstått att många reagerat på ordet 'tröskel', men jag hade hört det uttrycket förut och trodde det passade in. FTR menar jag inte supersvåra moment som ska läras in, såsom galoppombyten osv).

Så för mig tillkommer svårigheten: Är det en fas (tårtdel) vi ska igenom - hur guidar jag oss på bästa sätt - är svårigheten MITT problem enbart (dvs orsakat av mig), eller ligger det även hos hästen? - och sen tillkommer ju den här lilla detaljen de kallar tajming...
 
Sv: Hur ser en tröskel ut?

Jag tycker det är svårt att spekulera utan att ha en bild av vart ni befinner er och vad ni försöker göra, som gör att du upplever detta. vad gör ni, och vad händer när ni gör det?

jag tycker inte att man generellt kan prata om att det normalt alltid kommer små bakslag när man höjt ribban, även om jag vet att det är vanligt att man anser just det. Lika ofta tycker jag att om man är ute i rätt skede och tid, så brukar "tröskeln" inte vara en tröskel så mkt faktiskt, utan snarare kanske bara ett litet gupp och vips är man uppe på slänten : ) Men det beror som sagt på vad vi pratar om förstås.
 
Sv: Hur ser en tröskel ut?

Jag var egentligen inte ute efter att diskutera just min ridning eller något problem som jag upplever, utan ville mer höra era tankar och inställningar.

Det blir så lätt att diskussionen blir person/ekipagebaserad, och jag vill gärna undvika det.
 
Sv: Hur ser en tröskel ut?

okej det köper jag, men då blir din sista frågeställning omöjlig att svara på, men jag ser att jag kanske inte skulle läst det som en fråga utan mer en retorisk fråga/allmän fundering.

Så för mig tillkommer svårigheten: Är det en fas (tårtdel) vi ska igenom - hur guidar jag oss på bästa sätt - är svårigheten MITT problem enbart (dvs orsakat av mig), eller ligger det även hos hästen? - och sen tillkommer ju den här lilla detaljen de kallar tajming...

jag ser alltid till mig själv och min egen hjälpgivning i första hand, om det inte går som jag avser och hästen inte förstår. Men visst kan det vara en kombination att bägge föder den andra, självklart.

ex: jag har problem med galoppombyten på min häst som är väldigt befäst i sin förvända galopp. 90% är att jag själv spänner mig i hjälpgivningen, den andra 5 % är att hästen spänner sig inför bytet. Men jag tror att det är jag som implanterat spänningen i hästen från början.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser en tröskel ut?

Jag ser det nog lite som både och, men ser "risken" med att tänka i termen trösklar;
det blir lätt att man försvårar det i sitt huvud! :p Som galoppen för mig t ex, det tänker jag som en tröskel och har med oflit lyckats förstora det massor i huvudet.
Om hästen inte kan en rörelse kan jag se det som en tröskel och då är det lätt att göra för mycket när det är dags.
Så även om jag ser vissa saker som trösklar så försöker jag ändå att i praktiken göra det som det känns att vi kan klara av just då men som ändå är liite utmanande. Vad det är kan vara väldigt olika beroende på dagsformen, kanske t o m väldigt olika under ett och samma ridpass beroende på hur väl man förberett, hur fokuserad och taggad man är osv :p

Sen är det den där biten med inställningen. Jag är nog omedvetet skraj att det jag upplever som "bra" när jag rider inte egentligen är bra, att det inte räcker till. (Försöker istället uppskatta det som känns bra och acceptera att känns det bra så var det nog det DÅ även om det säkert kan gå ännu bättre... för även med känslan är jag ändå ganska petig.) Så för mig blir det naturligt så att om allt känns som att det bara flyter på, då ser jag om vi kan få ytterligare en detalj bättre eller passar på att jobba med vårt "toppjobb" eller vad man ska kalla det. Det vi kan men som ändå är lite klurigt.
 
Sv: Hur ser en tröskel ut?

Trösklarna behöver inte vara de supersvåra övningarna, utan för oss har det varit och är de situationer där antingen hästen har besvär med en sak, att förstå eller utföra, eller jag har svårt att ge rätt signal eller utföra. -ibland det mest grundläggande och då man klättrat över den rinner det på sedan.

Trösklar kan ju bli högre en dag utan flyt, och plana ut och erbjuda värsta flowet uppåt i svårighetsgrad då man är i form mentalt och fysiskt.

Våta trösklar verkar ha hydraulisk höj och sänkning och försvinner då vi är på topp både hästen o jag. Då handlar det mer om gummiband, att försiktigt glida vidare och töja på svårighetsgrad, men utan att slå tån i tröskeln.

Vissa dagar blir tån blå och då får vi sakta ner på kraven och bara kliva över sakta så vi båda inner med att både tänka och koordinera oss.:laugh:

Dert är ett ständigt moraliskt dilemma det där med hur man tacklar svårigheter tycker jag. Bara låta vara och gå in i djupa filosofiska funderationer eller bara försöka några saker utan exakt full koll och klämma sig förbi träseln för att sedan vara nöjd!
 
Sv: Hur ser en tröskel ut?

Min prioritetsordning i trösklarna är för hästens del

1) förståelse
2) koordination
3) upprepning

I steg 1 o 2 har jag inga problem med att det är knackigt och ojämnt - innan hästen har förstått och därefter lärt sig koordinera kan jag inte förvänta mig att det finns flyt. När hästen har uppnått 1 o 2 och är stadig i utförandet går jag in i jobb med 3 och uppnår så småningom flyt och lätthet, vilket är mitt mål. Rent konkret innebär det att min uppgift i 1 o 2 är att lägga upp arbetet så att jag underlättar för hästen så mycket som möjligt både fysiskt och mentalt genom olika variationer, tempoväxlingar, mönster, pauser, beröm! etc så att vi inte fastnar i just det som är tröskeln. Den uppgiften ligger ju kvar på mig även i nr 3 men fokus flyttas mer och mer från underlättandet till kvaliten på utförandet.
 
Sv: Hur ser en tröskel ut?

Ja jag tycker nog det beror på vad det gäller och vad den hästen har lätt eller svårt för, vissa saker är lätta, andra är svårare för hästen och precis som du säger kastar dom sej inte alltid med huvudet före in i det då och jublar:cool:


Hur menar du här?

Vilka saker kan vara lättare för den och den hästen? Och hur vet man att hästen har lättare för det? Är det då mindre viktigt att träna på det, för att hästen har lättare för det?

Utveckla gärna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 173
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 501
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp