Berätta du om din narkolepsi, de flesta är mer förstående än man tror.
Nej, inte nödvändigtvis. Gällande de mer "extrema" grejerna som kataplexi och sömnparalys är folk väldigt förstående, men när det kommer till trötthet (som oftast är det som ställer till det) så är folk inte alls lika förstående. Just trötthet är ett förvånansvärt laddat ämne för rätt många. Det är lite svårt att beskriva och förklara, men alla är ju trötta ibland så alla har egna erfarenheter och åsikter. Säger jag att jag har narkolepsi till någon som inte har det så är det förvånansvärt många som reagerar med att nästan göra det till en tävling i vem som har det värst och de verkar känna ett behov av att hävda sin egen trötthet och hur de minsann kämpar på ändå. Jag upplevde lite samma här i tråden gällande att prata i telefon och det var därför jag svarade från början. Alla har ju erfarenhet av att prata i telefon, och alla har vi väl pratat i telefon när vi inte haft lust och vissa tycker att det är lite obehagligt i allmänhet men gör det ändå. På samma sätt som att folk är trötta men får saker gjort ändå. När vissa skriver typ "att prata i telefon är en vardagsgrej man får lära sig att leva med" så drar jag direkt parallellen till "alla är trötta ibland, man får lära sig att rycka upp sig och fungera ändå". Det är inte så enkelt för alla.