Jag tror att det ökat. Innan internet, sms och mail hörde jag aldrig talas om det. Innan Buke hörde jag aldrig talas om det. För mig framstår det som en "diagnos" (verkar inte finnas i DSM 5) som folk självdiagnosticerat sig med när de sett andra hänvisa till den. Vi fick sms, vi fick mail, den där lilla obekväma känslan med att behöva ringde växte till en "fobi".
Här refereras till en undersökning där hela 40 proc av 18-24-åringarna var nervösa inför telefonsamtal. Den åldersgrupp som jag skulle säga växte upp med internet.
http://www.hrreview.co.uk/hr-news/l...-workers-nervous-of-using-the-telephone/48919
Jag kan tänka mig att
@MM har helt rätt i att telefonfobin beror på hennes funktionsnedsättning. Jag kan helt klart se det som en aspekt av social ångest. Men i övrigt - not so much. Där är jag liksom du förvånad över att man inte verkar försöka göra något åt det.
Buke:
"Jag behöver [något], hur fixar jag det?"
"Det är enkelt, du bara ringer [någon]."
"Nej det går inte för jag har telefonfobi."
Punkt.
+
@Sol
Enligt en psykolog som svarade på en fråga för sex år sedan, då det intressant nog kallades telefonskräck istället, kan den här skräcken ses som en variant av fobi. Den är så avgränsad att den kan behandlas med självhjälp, skriver hon. Eller KBT.
http://blogg.dn.se/fragainsidan/2010/10/19/jag-har-telefonskrack-8319/
Självhjälpen borde kunna gå till så att man trappar upp sitt sina försök. Ring Fröken ur, ring Försäkringskassan, Skatteverket eller nån annanstans där man hamnar i lång kö (och lägger på innan man svarar), ring mamma, bästa kompisen, en lagom bekant kompis osv. Om man anser att det är en fobi borde sådan fobiträning funka.