Hur reagerar din häst på bremsning?

Sv: Hur reagerar din häst på bremsning?

Min avskyr det, han ruskar på huvudet, höjer upp huvudet jättehögt och gör det mesta inom fredlighetens tecken för att slippa. Väl på så fungerar den sådär, men en liten stund kan jag komma åt att göra vad jag vill göra i form av sårvård innan han ruskar hej vilt för att få bort den.

Öglebrems är hopplös att få på, tar för lång tid och då har han redan hunnit pillra runt med näsan så att den inte går att fästa ordentligt - och kräver därför många medhjälpare - sådan där tångbrems är lättare, men även den brukar han lyckas pillra sig ur... :crazy:

Jag föredrar dock bremsning framför lugnande medel när det gäller kortvariga obehag som inte annars skulle accpeterats (typ sårvård) av hästen, men effekten är helt klart varierande på olika hästar och liksom lugnande rätt beroende av att hästen inte redan innan är uppe i varv och stressad.

Jag vet egentligen inte hur min skulle reagera, har aldrig provat, men jag kan tänka mig att någon annan gjort det i hans ungdom med tanke på hans personlighet. Stor häst med nerver på utsidan och som absolut inte går att sko bakhovarna på, därför går han barfota bak.

Min nuvarande hovslagare är en mycket klok kvinna som sa till en förbipasserande som frågade varför vi inte bresade honom; "För att han kommer aldrig att förlåta mig".

För det är lite så med den hästen. Han vill så gärna att folk ska vara snäll med honom och han är värdens snällaste häst, men han har ett väldigt skört förtroende och att sätta en brems på honom känns som om att allt jobb jag lagt ner på honom kommer att flyga ut genom fönstret. :crazy:

kl

Min (förra) häst blev bremsad en gång på klinik, blev from som ett lamm.
Hon skulle få lugnande inför röntgen och var skogstokig innan... sen gick allt hur bra som helst! :)

Min häst blir jättelugn, det är som att ge en lätt dos av lugnande ungefär.

Fast jag tyckte det var jätte intressant att läsa vad Coari skrev !

Hej från Hambo

Det må så vara, men jag vill inte att tråden ska bli en tråd som handlar om bremsningen vara eller icke vara och all smutskastning som kommer därtill.

Min häst blir jättelugn, det är som att ge en lätt dos av lugnande ungefär.

Så upplevde jag det idag på kliniken när han skulle sprutas i hovleden. Men det var första gången både för han och mig. Men jag vet ju inte hur han reagerar nästa gång. Han blev sederad också för första gången och jag tyckte han snetände lite på det.

KL

Jag har genom åren bremsat många hästar och jag gillar metoden. Bremsar man lugnt och med en bra brems är det en mycket skonsam metod att få hästen avslappnad. Inga kemikalier i blodet och föga våld.

Normalt brukar jag bremsa när jag chippar. Det tar inte många sekunder och hästen reagerar inte på sprutan då.

Har chippat en bekants häst utan brems, då hon var helt emot metoden. Den hästen var väldigt snäll men tyckte det gjorde oerhört ONT att få chippet. Min tro är att den skulle fått mindre ont om den varit bremsad vid sprutan.

Nu är jag av den äldre stammen och förut har ju inte brems varit något man diskuterat - det har varit en "normal" metod för att få hästen lugn och hanterbar vid sårvård eller andra situationer där det krävs avslappnad häst. Denna diskussion om bremsen är ny för mig.

Jag använder tång. Rätt placerad är den ett enkelt och milt sätt att "sedera" under en kort stund anser jag.

Mina blir rädda och oroliga bara de får syn på bremsen. Jag har aldrig användt brems på dem, men veterinärer har försökt, och troligtvis fd ägare. Min ponny som har en historik med mkt allvarliga sårskador börjar slå med frambenen och försöker resa sig, desperat efter att komma undan. Helt uppenbart att de förbinder bremsning med smärta och obehag.

Man kommer långt med att gå långsamt fram, och använda positiv förstärkning/avledning som tex mat och bli kliad. Tex så har min ena varit extremt spruträdd vilket ledde till stark rädsla för veterinärer öht. Istället för att bremsa, binda fast och diversa andra tvångsmetoder som endast gör honom mer rädd så håller jag för ögat på den sidan vet står, och kliar hårt på halsen. Då märker han knapt att det sticker och han är inte längre panikslagen varje gång han ser en veterinär. Bara ett exempel bland många på att man uppnår ett betydligt bättre resultat utan tvång. :)

Kan man upparbeta ett förtroende mellan häst och människa så går det också att vårda även djupa och smärtsamma sår utan brems eller lugnande. Det kanske inte alltid är möjligt (man kan ju inte vänta ett år med att ta hand om såret) men jag tycker att man skall göra sitt yttersta för att sträva efter det.

Senast ändrad:

kl

Min häst hatar bremsen, får nästan inte på den. Men när den väl sitter där gör den nytta. Används dock mycket sällan, bara om jag verkligen måste medicinera oralt, vilket hon hatar (även avmaskning hatar hon, tack gode gud för träckprov:angel:). Förr fick vi bremsa när hon skulle sprutas, men det behövs inte längre om det bara är rätt person som sprutar.

Jag är väldigt glad att hon funkar på brems, värdefullt vid akuta situationer. Men ännu gladare är jag över att den inte behöver användas så ofta:)

Varför valde du att överhuvudtaget sko en häst som måste bremsas om du är så emot det ? :confused:

Jag var ute efter att få höra olika hästars reaktion på bremsning, inte att skapa en tråd om bremsningens vara eller icke vara, det får du gärna skapa en egen tråd för :idea:

Jag tycker det ingår extremt mkt när man diskuterar hur hästar reagerar på bremsning att även det tåls att diskutera hur dom reagerar utan brems för det finns ett klart samband. Lika stort samband som frågan, varför tvingas använda brems???

Om du nu finner mina inlägg som "besvärande" så läs i alla fall mackans inlägg både i denna tråd och inläggen i en annan tråd i samma ämne.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=14677485&postcount=3

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=14680292&postcount=16

Jag hoppas det leder till eftertanke, främst att Sverige förmodligen kommer följa i Danmarks fotspår i grundfrågan.

Slutligen så valde jag inte att sko denna häst,, jag blev tilldelad den av en så enkel anledning att man ansåg mig mest lämpad att sko den eftersom jag enligt (dom) är känd för att ha god hand med problemhästar och inte låser mig vid ett visst förfarande utan försöker utgå ifrån den enskilda individens förutsättningar och helhetsbilden.

Jag uppfattar dig som att du anser att jag lägger mig i ngt jag inte förstår och jag respekterar det.

Lycka till..

Min blir kolugn och står helt still. Inget skrik och panik här inte.

Min åring har blivit bremsad 2ggr.
första gången bremsade vet när hon blev chippad. Hon blev super lugn.

nu sista gången var bara för någon vecka sedan på klinik och även där lugnade hon sig och verkade bara tycka om det.
När vet var klar och lossade på den försökte hon att bremsa sig själv med den :) sträckte sig efter den och försökte pilla in nosen igen :)

jag var emot bremsning först men efter att ha sett att endel hästar faktiskt blir lugna och tycker om det så har jag bytt åsikt från hat till att vissa hästar är det helt Ok på. allt beror på hästens reaktion.

även om hästen blir lugn ska man inte bremsa sönder sin häst.

Det må så vara, men jag vill inte att tråden ska bli en tråd som handlar om bremsningen vara eller icke vara och all smutskastning som kommer därtill.

Oj såg nu att ni inte ville ha åsikter utan bara hur hästen reagerar vid bremsning....

lata mej som bara skumläser lite lätt!:crazy:
men som sagt min åring gillar det och blir som lamm :)

jag har faktiskt aldrig provat att bremsa någon av mina, varken de jag har nu eller tidigare ägda, så jag har ingen aning om hur nån av dem reagerar... jag tycker inte det behövs

Min mors häst blir mycket värre av brems (pålagd ett fåtal gånger av olika erfarna yrkespersoner). Min häst har aldrig och kommer (om jag får bestämma) aldrig i närheten av en brems.

min har bremsats ett par gånger vad jag kan komma ihåg och blivit lugn alla gånger..

Kan just nu bara komma ihåg 3 gånger
gång 1. hovslagarbesök när han hade hovböld och var svår att lyfta fötterna på fram så han bråkade men med bremsen på så fick vi kolla klart och lägga omslag
gång 2. när vi kollade halsen på honom
gång 3. när jag skulle kolla hur skadad han var i munnen före Vet kom.

Har aldrig behövt bremsa någon av mina hästar. Mina hästar står stilla vid sårvård, verkning, skoning, ögontvätt, munkontroll, uppvärkning av hovböld osv. osv. då säkert många använt brems. Jag anlitar hovslagare och veterinärer som vet hur det fungerar hos mig och gillar mitt tankesätt så de är helt okej med att det kan ta lite extra tid efter som vi genom tid och arbete hjälper hästarna till att förstå att det vi gör inte är farligt.

Har själv varit med om en hemsk olycka i samband med bremsning där hästen reste sig rakt upp och sparkade min kompis rakt i huvudet :(

kl

vid sårvård både hemma och på klinik samt vid sprutor på klinik har jag varit med om att hästar blivit bremsade, ingen har reagerat dåligt på det men ingen har väll heller varit stört förtjust, det har helt enkelt bara funnit sig i det.

Jag har aldrig bremsat min häst själv (har haft honom 10 år). Dock har man på klinik försökt bremsa men hans ben viker sig, det är precis som att han svimmar, det ser väldigt otäckt ut. Han accepterar att få på den men sen sjunker han bara ihop så numera tillåter jag inte att de försöker. Behöver han vara stilla eller är orolig får de ge lugnande.

vi använder inte brems på våra hästar men har använt oss av att " hålla" i vid mulen och nypa tag för att sedan släppa trycket vid ett fåtal tillfällen ..
Köpten en helt ohanterad unghäst som hade en benägenhet att göra illa sig i tid och otid och när hon gjort illa sig och veterinären fick komma ut mitt i natten och titta på ett äckligt sår on hon inte kunde stå stilla och steppade runt så att vet inte fick titta va enda lösningen att greppa tag runt mulen och nypa åt så att hon lugnade sig..
Även när vi skulle ge samma häst antibiotika några gånger i början av behandligen fick vi klämma åt för att inte ha av nålen då hon vägrade stå stilla trots att vi försökt med allt för att lugna henne nu därimot e hon lugn vid all hantering..
Jag tror att om man klämmer åt med handen så känner man bättre hur hårt man tar i ett brems verktyg kan göra att man drar åt för hårt ..
Håller man i med handen kan man lätta på trycket fortare och bara hålla handen mot så brukar hästen förstå att nu måste jag stå stilla..

Man känner ju sig inte snäll att behöva använda sig av att stå hålal dem ui mulen men om de har gjort illa sig och man måste behandla dem har man ju inget val tyvär..
Har dock aldrig använt brems vid klippning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 915
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 023
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka