Sv: Hur reagerar din häst på bremsning?
*KL*
Lillen reagerar som ett skolboksexempel på brems. Bremsas i samband med viss sjukvård (ledstick t ex, samt ögonsalva/ögondroppar) och står då lugnt med öronen framåt.
Shettisen aldrig bremsad av mig/när jag varit med så vet inte.
Tiddigare hästar har alla utom en endera reagerat 'bra' på brems eller inte reagerat alls. EN däremot verkligen 'snedtände' på brems. Iofs var han så snäll så man behövde aldrig bremsas, men en veterinär envisades med att alla hästar som skulle ledstickas skulle ha brems - och den dan insåg jag hur de kan snedtända på brems. Han försökte sparka ner personen som höll i bremsen med frambenen, och gav veterinären som skulle sticka i ett bakben en kospark så veterinären for fem meter in i väggen och var fruktansvärt förbannad. När veterinären haltat tillbaka och tyckt 'ta av bremsen..' så stod hästen som ett ljus när leden bedövades..
Jag tyckte brems var otäckt förr, innan jag sett så att säga vilken positiv effekt för HÄSTEN det kan ha - att slippa bråka och 'bara bremsa'. När L hade ögoninflammation fick jag ju bremsa honom flera gånger per dag för att kunna spola och ha i salva och så. Jag 'räknade' med han skulle börja protestera när man närmade sig nosen efter några gånger, men han stod helt lugnt när man tog tag i mulen och bremsade. (Försökte man däremot ha salva i ögat utan att bremsa blev det cirkus. Så, i sådana fall känns det numera faktiskt inte alls elakt/otäckt med brems, tvärtom)
Jag är dock inte för brems 'för säkerhets skull' eller att behöva bremsa för normala saker såsom skoning, klippning osv.