Hur räknar man?

NeverEver

Trådstartare
Vi har nu beslutat oss för att skaffa syskon till liten. Spiralen åker ut 23/3 och jag har ägglossning i månadsskiftet.

Om jag räknar själv 40 v från ÄL blir BF i början av januari. Men alla verktyg på nätet räknar från första dag på sista mens. Räknar man alltid från första dag på sista mens om man prickar ägglossning och kan säga när bebis blev till?

Alltså? När ska jag tidigast bli gravid för att få barn rätt sida nyår?

Sv: Hur räknar man?

Ja, jag har fattat det som att MVC alltid räknar från senaste mens, och att det är på det sättet en graviditet blir 40 veckor lång. Alla graviditeter har ju prickat ägglossning, det blir inget barn annars, så där är det ingen skillnad mellan dig och något slags statistiskt genomsnitt. I själva verket är man ju inte ens befruktad de första två veckorna av de 40. :)

Utifrån det får du räkna själv, jag tänker inte bli ansvarig för att ett barn måste fira födelsedag på annandag jul. :)

Senast ändrad:

Jag läste om det där igår!

Man räknar att en genomsnittlig graviditet är 266 dagar. Graviditet är alltså från ägglossning till förlossning.

En genomsnittlig menscykel är 28 dagar, och man har ägglossning på 14:e dagen. Så man får räkna ihop 266+14 dagar = 280 dagar från senaste mensens första dag till beräknad förlossning.

Vet du vilken dag du har ägglossning kan du ju åtgå från det, men det är ju inte alla som har koll på det, utan det är lättare att ha koll på när mensen var.

Hur som helst så skulle jag inte satsa på att pricka ägglossningen i månadsskiftet mars-april, det skulle bli BF i slutet av december.

Om det är viktigt så skulle jag nog - för säkerhets skull - vänta till nästa månad.

förmodligen kommer vi vänta till ägglossningen efter.

För att förtydliga.. skitviktigt är det inte, men kan man planera - så varför inte?! och hur kul är det att fylla år i mellandagarna?! Jag kanske inte ens blir gravid direkt!

Jag satt och räknade på det och då kom frågan upp helt enkelt. Graviditeten med sonen var helt oplanerad och då räknade jag aldrig. Jag fick ett BF efter ultraljud helt enkelt!

Om det är viktigt så vänta att och ha oskyddat sex till i slutet av april.

Hur vet du att du kommer ha ägglossning i månadsskiftet? När jag tog ut min p-stav var mensen helt förivrrad och ingenting stämde i början. Enligt min BM så tar det mellan en vecka och tre månader innan ägglossningen kommer igång efter att man tagit ut en p-stav.

Men va f*n, hur galet kan man läsa?:confused:

Ursäkta TS! (Jag tycker fortfarande att du ska vänta till nästa månad, i alla fall).

Som jag skrev tidigare kommer vi vänta till nästa ÄL (runt 25/4).

Jag har hormonspiral och jag har mens trots den. Därför kan jag räkna ut ÄL ungefär. BM sa att man kunde bli gravid direkt efter spiralen var ute!

Elias fick bf 5 januari och är tillverkad i början på april MEN de kan ju lika gärna komma tidigare också vet du! Så för att vara hel säker skulle jag nog vänta till maj dvs hoppa 2 ägglossningar barn nr 2 kommer ju gärna tidigare också.

*hrm*

Min dotter är född 2 januari, vi hade ett oskyddat samlag frågan är ju om jag minns vilket datum de var :o

Edit: 17-18 april e hon nog tillverkad ;) Hade mensens första dag 31/3

Senast ändrad:

Petruska har rätt. Om du räknar från Äl, räkna 38 veckor. Om du räknar från mensens första dag, räkna 40 veckor.

Jag hade ägglossning 15/4 och sonen föddes 6/1. MEN vi var in på förlossningen en sväng på nyårsafton för jag hade värkar. Dom tyckte dock vi skulle få sova lite innan för vi hade vart vaken hela natten så jag fick en brickanyl så värkarna stannade av och väntade en vecka istället;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 139
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar