Hur prioritera (i relation)?

Hur tänker ni? Hur resonerar ni med era partner som resor el dyl?
Jag hade åkt, alla gånger.
Jag var borta i över en månad (5-6 veckor) från mitt dåvarande sambo (nuvarande x), när jag var i Kina. Vi höll kontakten på Skype och allt funkade kanon bra. Det var en resa som var "once in a lifetime", så jag tog chansen och jag ångrar ingenting. Roligaste jag gjort.

Ekonomiskt var det inga problem, han kunde dra runt hushållet på bara sin lön under tiden jag var borta.

Jag tror att i ett sådant läge är det viktigt att man har en bra dialog med sin partner så ingen blir sur senare. :)

(svarar flera)
Vad jag menar är inte att man ska ge upp sig själv - jag tycker att man SKA ha egna och separata intressen, men menar heller nte att det är optimalt att fullblodsdela intressen. Om jag är en hängiven orienterare som i princip lever ute i buskarna tror jag inte att det är optimalt att min partner gör samma sak, men om partnern kan vara delaktig i att supporta mitt intresse genom att skjutsa, bre mackor, följa med och kanske göra annat medan jag hurtar runt i spenaten och sen ger mig välbehövlig massage efter mitt lopp (eller vad det nu kan heta om man orienterar), så är det ETT sätt att dela min upplevelse. Nästa dag kanske jag supportar min partner på liknande sätt i hans intresse. Jag tror att man kan supporta varandras intressen utan att nödvändigtvis behöva adoptera intresset men någonstans ändå delta i varandras intressen. En drömresa skulle jag vilja dela med den jag lever tillsammans med, det är ändå något som inverkar på både tid och ekonomi i Livet Tillsammans AB, och här ser jag det ganska sunt om man delar värderingar - det skulle vara ganska trist att vara slökorva-på-strandtypen och partnern är klättra-i-berg-typen. Jag ser det också som ganska basic att vi delar värderingar om saker och ting - själv skulle jag av princip inte vilja åka på solresa till Turkiet eller Thailand och skulle väl hoppas på att partnern delar min syn på varför vi inte gör sån resa.

Jag vete 17, jag håller inte med.
Jag har inga specialintressen på det sättet, min partner har 100874446 specialintressen.
Vi gör en del resor ihop, om jag vill. Andra får hen göra själv eller med BARNET eftersom det faktiskt blir roligare att göra dessa utan mig, jag har tråkigt och hen känner dåligt samvete, blir stressad och känner att jag borde underhållas. Bre mackor och stå för markservice är inte min kopp té, har testat och blev vansinnig.
Vi gör resor/utflykter tillsammans om det är något båda vill, annars åker den som vill. Vi försöker alltid ge utrymme åt varandra att göra dessa utflykter, det berikar vårt gemensamma liv.
Jag skulle just nu älska en kravlös vecka i solen, min partner skulle älska att ligga under en buske med kikare och spana på nån form av tretåigt, juvenilt fjäderfä av sällsynt typ.

Vad jag menar är inte att man ska ge upp sig själv - jag tycker att man SKA ha egna och separata intressen, men menar heller nte att det är optimalt att fullblodsdela intressen.
Det känns som att du resonerar lite svartvitt tycker jag. Vi talar om en resa i den här tråden. En enda. Inte att man aldrig gör nåt ihop för att man har helt olika intressen eller nåt sånt. Jag känner få som lever i såna relationer, där man inte har några gemensamma intressen alls, och det är absolut ingen som lyft det i den här tråden tror jag?
En drömresa skulle jag vilja dela med den jag lever tillsammans med
Jo, det har framgått tydligt. Vi kanske har olika syner på drömresa? Jag har flera drömresor, vissa som jag vill göra med min man och så den här som jag vill göra själv eller med en likasinnad vän. Det är inte den enda stora resan jag drömmer om, och det är definitivt inte den första jag gör.
ag ser det också som ganska basic att vi delar värderingar om saker och ting- själv skulle jag av princip inte vilja åka på solresa till Turkiet eller Thailand och skulle väl hoppas på att partnern delar min syn på varför vi inte gör sån resa.
Oj, det är verkligen svartvitt. Eftersom jag är den enda i tråden som nämnt nåt om etisk/moralisk aspekt så då kanske jag ska reda ut var du har missförstått: Min man är sin alldeles egna person med väldigt vettiga värderingar. Just det här resmålet har han en inre konflikt kring - han är väldigt nyfiken men känner att vissa saker gällande regimen gör det svårt för honom att känna sig ok med att åka. Han är så att säga conflicted. Jag förstår hans tankegångar och har haft dem själv men landat i att jag är OK med att åka, medan han ännu inte kommit fram till en slutsats än. För mig är det inga konstigheter alls - vi är inte samma människa som alltid har 100% samma åsikt om allt. Eller samma känslor.

Slutligen: Ditt prat om Familjen AB och Livet Tillsammans AB är för mig helt främmande. Ärligt talat fattar jag inte riktigt vad du pratar om.

(svarar flera)
Vad jag menar är inte att man ska ge upp sig själv - jag tycker att man SKA ha egna och separata intressen, men menar heller nte att det är optimalt att fullblodsdela intressen. Om jag är en hängiven orienterare som i princip lever ute i buskarna tror jag inte att det är optimalt att min partner gör samma sak, men om partnern kan vara delaktig i att supporta mitt intresse genom att skjutsa, bre mackor, följa med och kanske göra annat medan jag hurtar runt i spenaten och sen ger mig välbehövlig massage efter mitt lopp (eller vad det nu kan heta om man orienterar), så är det ETT sätt att dela min upplevelse. Nästa dag kanske jag supportar min partner på liknande sätt i hans intresse. Jag tror att man kan supporta varandras intressen utan att nödvändigtvis behöva adoptera intresset men någonstans ändå delta i varandras intressen. En drömresa skulle jag vilja dela med den jag lever tillsammans med, det är ändå något som inverkar på både tid och ekonomi i Livet Tillsammans AB, och här ser jag det ganska sunt om man delar värderingar - det skulle vara ganska trist att vara slökorva-på-strandtypen och partnern är klättra-i-berg-typen. Jag ser det också som ganska basic att vi delar värderingar om saker och ting - själv skulle jag av princip inte vilja åka på solresa till Turkiet eller Thailand och skulle väl hoppas på att partnern delar min syn på varför vi inte gör sån resa.
Vad menar du med livet tillsammans AB?
Att relationen/ familjen är ett företag? Ett projekt?

Det känns som att du resonerar lite svartvitt tycker jag. Vi talar om en resa i den här tråden. En enda. Inte att man aldrig gör nåt ihop för att man har helt olika intressen eller nåt sånt. Jag känner få som lever i såna relationer, där man inte har några gemensamma intressen alls, och det är absolut ingen som lyft det i den här tråden tror jag?

Jo, det har framgått tydligt. Vi kanske har olika syner på drömresa? Jag har flera drömresor, vissa som jag vill göra med min man och så den här som jag vill göra själv eller med en likasinnad vän. Det är inte den enda stora resan jag drömmer om, och det är definitivt inte den första jag gör.

Oj, det är verkligen svartvitt. Eftersom jag är den enda i tråden som nämnt nåt om etisk/moralisk aspekt så då kanske jag ska reda ut var du har missförstått: Min man är sin alldeles egna person med väldigt vettiga värderingar. Just det här resmålet har han en inre konflikt kring - han är väldigt nyfiken men känner att vissa saker gällande regimen gör det svårt för honom att känna sig ok med att åka. Han är så att säga conflicted. Jag förstår hans tankegångar och har haft dem själv men landat i att jag är OK med att åka, medan han ännu inte kommit fram till en slutsats än. För mig är det inga konstigheter alls - vi är inte samma människa som alltid har 100% samma åsikt om allt. Eller samma känslor.

Slutligen: Ditt prat om Familjen AB och Livet Tillsammans AB är för mig helt främmande. Ärligt talat fattar jag inte riktigt vad du pratar om.

Åh, jag dömer ingen, jag säger hur jag vill ha det och inte hur du borde ha det? Är jag en sämre människa för vi har olika åsikter om vad som är viktigt i ett förhållande? Jag förstår inte riktigt varför den otrevliga tonen, vi gillar olika, right? Diskuterar vi för att sätta någon slags standard för hur alla förhållanden ska vara och där din syn är den enda rätta, jag förstår inte riktigt? Jag säger flera gånger att du ska göra din resa eftersom din partner stöttar dig - jag säger inte emot dig på något sätt men jag ger input på vad jag också tycker är viktigt i min syn på mina förhållanden. Tack för din input.

Jag förstår nog inte riktigt, menar du att man inte bör planera runt sina egna drömmar om man inte kan involvera sin partner på något sätt? Ex en resa som den ena verkligen verkligen verkligen vill göra och den andra känner blä för. Varför skulle det vara fel att resa själv eller med någon annan än sin partner?

Om jag skulle vilja åka på en ridresa skulle jag planera det med en hästintresserad vän, inte med min partner som är rädd för hästar och som finner 0 intresse i det?

Oj vad olika man kan se på det.
Jag tycker om att resa med min sambo. Men hur mycket vi än älskar varandra och hur mycket vi uppskattar varandras sällskap så går det inte att komma ifrån att många av mina resplaner är helt omöjliga att kombinera med min sambo. Jag ska tex på er ridresa i höst. 5-6 timmar i sadeln varje dag. Sambon har vid ett tillfälle varit nära em häst. När han inte hann undan när min ridlärare parkerade hästen hos honom....

Väljer att citera er bägge :)
Året efter jag och sambon träffades/flyttade ihop så åkte jag och pappa på vår planerade resa. Funderade ett tag på om vi kunde få till det så sambon kunde följa med, men det var inte en resa han var intresserad av så han fick stanna kvar hemma. Det blev liksom det bästa för oss alla.
Sambon funderar på att ta upp sin dykning igen och kommer då troligen åka på någon sån resa. Aldrig att jag skulle följa med "bara för att", ingen av oss skulle må bra av det.

Vill jag verkligen lägga så mycket tid och pengar på en resa själv? Jag vill ju resa med honom OCKSÅ och känner att det blir så himla ego att jag drar i väg själv, med tid och pengar vi hade kunnat lägga på världens resa tillsammans.
Självklart ska du åka!
Sen är det klart att du vill spendera tid och resa med din partner också, men det finns ju tid för det med. Och pengar. Det handlar ju bara om att det inte blir lika långa resor, eftersom du inte har obegränsat med semester, utan det kanske blir mer weekendresor ihop. De är ju dessutom billigare!

Om ingenting annat har jag lite mark ni kan få campa på. Det är billigt!!

Men @honung jag tycker att det är du som är onödigt otrevlig. Du bemöter ingenting man skriver annat än med "men jag har ju sagt att jag tycker att du ska åka" eller "det här är mina åsikter". Du förklarar ingenting du skriver utan upprepar dig bara. Att jag bemöter dig när du skriver att du vill leva med nån som har lika värderingar som du, och att därför är det självklart att du inte skulle vara i en relation med någon som inte bojkottar samma länder som du, är knappast att vara otrevlig. Jag är den enda som ens nämnt en etisk/moralisk aspekt och givetvis förklarar jag då hur det kommit upp hos oss eftersom din reaktion känns lite off.

Du förklarar inte varför det är en större uppoffring att åka ensam än det är att modifiera en hel resa eller inte åka alls.
Du förklarar inte vad "Familjen AB" är.
Du förklarar inte varför du helt plötsligt svarar utifrån ett scenario där man aldrig någonsin vill göra samma sak, istället för scenariot i tråden.

Det är liksom ingen idé att diskutera med någon som skriver en massa åsikter men sen inte klarar av att man bemöter det. Jag tror inte vi kommer så mycket längre.

@honung om du skulle ha en drömresa likt den TS har, skulle du inte se det som ett enormt slöseri med pengar att släpa med ointresserad partner? Det här är inte en kaffe på det lokala caféet vi pratar om utan något som påverkar ekonomin så pass att de har pratat om att deras gemensamma resa kanske inte skulle ha blivit av enligt planen. Det är ju lite som att min make skulle gå och köpa en dator som jag inte ville ha bara för att han själv ska uppdatera sin vilket i sin tur gör att det tar längre tid innan vi kan bygga nytt kök som båda vill ha för att dra ett möjligt exempel från mitt liv.

Uppdatering!

Efter att ha skrivit tråden och funderat och diskuterat (med min man) bestämde jag mig för att åka nästa år. Då visade det sig att vännen som alltid sagt att hon vill åka med faktiskt inte törs.

Så jag drar själv. Redan i år. Jag lämnade in en ledighetsansökan för en liten stund sedan och blir borta ett par veckor i höst. Jag kompromissade ner det till två veckor (istället för fyra) eftersom jag tenderar att få hemlängtan när jag reser själv.

Iran, here I come! :love: (om typ ett halvår)

Uppdatering!

Efter att ha skrivit tråden och funderat och diskuterat (med min man) bestämde jag mig för att åka nästa år. Då visade det sig att vännen som alltid sagt att hon vill åka med faktiskt inte törs.

Så jag drar själv. Redan i år. Jag lämnade in en ledighetsansökan för en liten stund sedan och blir borta ett par veckor i höst. Jag kompromissade ner det till två veckor (istället för fyra) eftersom jag tenderar att få hemlängtan när jag reser själv.

Iran, here I come! :love: (om typ ett halvår)
Åh vad roligt! :)

Japp. Jag har varit med en gång (nykär...). Låg i buske i Upplands-Väsby och spanade efter en gulbrynad sparv.

Tranorna är en annan grej, och jag gillar att titta på dem, dricka kaffe och titta på klosterruiner.

:rofl:

Det där med att vara tyst och vara still är inte något jag skulle längta efter. Och så ser jag för dåligt. (Det där med att vara nykär gör en lite omdömeslös. Själv satt jag i min ungdom på hockeyläktare utan att kunna se pucken - för i min värld var det viktigare att inte ha glasögon = "vara snygg" än att se)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 809
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 900
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar