Hur ofta skurar du toan?

Jag borstar ur toan lite då och då. Med medel när det är fläckigt.
Med medel kanske en gång i veckan.
Jag har järn i vattnet så det behöver gnuggas lite extra ibland.

Kompisen städaren lärde mig att blöta en pimpsten och gnugga på järnränder. Funkar ypperligt.
Det borde funka på kalk också?
Hade faktiskt funderat på att starta en tråd just om hur jag får bort kalkranden. Blir ju gulare och ser ut som jag glömt svabba toan på ett tag. :yuck:
 
Jag skulle inte vilja spola av vare sig badrummet eller toaletterna. Badrummet har noll lutning skulle bli bara extra jobb få bort allt vatten och toaletterna tveksamt om de tål så mycket vatten. Känns inte värt att få fuktskador
Ni som duschar hela badrummet, har ni då hela badrummet som våtzon 1? Jag är nog lite för nojig för fukt för jag har aldrig ens tänkt tanken att duscha det som enligt normal standard är våtzon 2.

Vi har ju gjort badrummet själv, men det är gjort med lutning mot golvbrunnen just för att man ska kunna spola av hela om så önskas. Jag hade det likadant i lägenheten tidigare.
Det känns viktigt med lutning med golvbrunn + bra fläkt som gör att vattnet inte blir stående utan att fukten försvinner snabbt.
Jag har även förberett för att kunna sätta in tvätt/tork och då är man ju tvungen att förberedda för att det blir översvämning tex.
 
En aspekt av spår i toan är också formen på toastolens insida. Hos mitt ex hade de satt in en toastol där allt liksom hamnade i en skål för beskådan (?) och tacka fan för att det blev spår där oavsett konsistens på skiten. Det blev nästan en sport att försöka pricka det lilla hålet längst bak. Har sett sådana här toaletter i gamla Östeuropa men aldrig i Sverige och denna var dessutom rätt så ny.

Edit alltså lilla hålet på toan... Så dumt det blev.
När jag var i asien i höstas slog det mig att jag tyckte de hade "amerikanska" toaletter (åtminstone som jag kommer ihåg det). Stor skål med mycket vatten och det var sällan det inte var att bara spola bort.
Vi är ju rätt snåla med vattnet på gott och ont, bra om man inte gör av med så mycket vatten vid var spolning, men känns bakvänt om man behöver spola fler gånger för att bli av med skiten.

kl
Vad är era tankar om bidé? Jag har börjat sukta efter en. Hade varit bekvämt vid mens att spola av sig.
 
Nja. Det rinner ju av eller hamnar på botten av stolen där det sällan är problem?
Jag dränker som in det i toapapper sen låter det ligga. Viktiga är bara att vattnet från toastolen är borta eller så långt ner så det funkar göra så. Funkar bra men är lite pyssligt plus funkar ju inte om man behöver använda toan inom några timmar. Jag låter den stå så över natten eller så sen skrubba med toaborsten
 
Det här med att se andra städa. Speciellt toaletter är så tillfredsställande på något sätt. Hamnade av en slump och kollade på Aurikatariina på youtube och numer kollar jag något avsnitt nån gång för då känns det genast så simpelt att städa hemma sen :D
Fattar bara inte riktigt det där pudret som används vad det är riktigt men snyggt blir det!
 
Det borde funka på kalk också?
Hade faktiskt funderat på att starta en tråd just om hur jag får bort kalkranden. Blir ju gulare och ser ut som jag glömt svabba toan på ett tag. :yuck:
Ja, det där gula är pimpstenen effektiv mot.

vet dock inte hur det funkar om man använder det för ofta.

Fick byta handfat och spis när jag flyttade in. Förra kvinnan i huset hade skrubbat med gröna sidan på svampen. Ytan var helt matt. Emaljen var borta.
Liksom den praktikant som fick tvätta fönstren på kafeet. Hon tog grönsvampen. Fina skrapringar på det handblåsta glaser :cry: :cry: :cry:
 
Ja, det där gula är pimpstenen effektiv mot.

vet dock inte hur det funkar om man använder det för ofta.

Fick byta handfat och spis när jag flyttade in. Förra kvinnan i huset hade skrubbat med gröna sidan på svampen. Ytan var helt matt. Emaljen var borta.
Liksom den praktikant som fick tvätta fönstren på kafeet. Hon tog grönsvampen. Fina skrapringar på det handblåsta glaser :cry: :cry: :cry:
Har en bekant som gjorde så på båten när hon skulle tvätta den på våren. Krävdes ordentligt med rubbing och vax få i ordning på den efteråt.
 
En lite fånig detalj - men att se till att locket är stängt innan man spolar minskar hur gojjigt det blir.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 268
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 927
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 459
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 253
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp