Hur ofta skurar du toan?

Du kan få komma och städa på hotellet en vecka så ska du få se hur vanligt det är, samt hur okul det är att folk inte borstar bort dem. :D Nej men skämt åsido, allas magar är ju väldigt olika. Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att det händer och är glad att läsa att folk skrubbar de gångerna.
Det finsn alldeles för mycket skam runt avföring i världen tycker jag, särskilt bland kvinnor.
Viss bajsskam är jag glad för, den som gör att man borstar efter sig. Inne på vårt kontor där det i princip bara är kvinnor har jag ALDRIG sett ett enda bromspår. Inte en enda gång. Toaletter på andra ställen däremot...
 
Viss bajsskam är jag glad för, den som gör att man borstar efter sig. Inne på vårt kontor där det i princip bara är kvinnor har jag ALDRIG sett ett enda bromspår. Inte en enda gång. Toaletter på andra ställen däremot...
Fast det är ju inte skam för att en råkar ha dåligt i magen, en helt annan sak att folk bör skämmas när de inte städar upp efter sig när de vet att andra ska använda samma toalett. Jag menar att en inte ska behöva skämmas för att det kanske luktar eller låter eller liknande, särskilt som kvinna där det är stor tabu.
 
Ni som duschar hela badrummet, har ni då hela badrummet som våtzon 1? Jag är nog lite för nojig för fukt för jag har aldrig ens tänkt tanken att duscha det som enligt normal standard är våtzon 2.

Det undrar jag med.
Sambon som gör bla tätskikt i badrum rekommenderar det inte, speciellt inte med kakel eftersom det är mindre tätt än matta och fukten inte går att se.
 
Nä det är nog bättre att låta bli om man inte torkar upp efter sig alt har golvvärme på galet hög temperatur så det torkar så gott som direkt.
Ni som duschar hela badrummet, har ni då hela badrummet som våtzon 1? Jag är nog lite för nojig för fukt för jag har aldrig ens tänkt tanken att duscha det som enligt normal standard är våtzon 2.
 
Jag skurar med rengöringsmedel en dag i veckan, när jag städar hela badrummet. Vi är två vuxna, som varken ståkissar eller slabbar i största allmänhet.

(Torkar dock damm från tank, lock och handfatet så gott som dagligen, det ser fort sunkigt ut.)
 
Vet inte, men jag skurar nog toan ett par gånger i veckan inuti. Jag försöker städa hela badrummet varje vecka, men oftast blir det nog mer sällan. Jag "små-duttar" gärna, dvs någon dag blir det tvättstället, en annan dag blir det toan på utsidan. Skurar badkaret gör jag ofta innan jag ska ta ett bad.
 
En aspekt av spår i toan är också formen på toastolens insida. Hos mitt ex hade de satt in en toastol där allt liksom hamnade i en skål för beskådan (?) och tacka fan för att det blev spår där oavsett konsistens på skiten. Det blev nästan en sport att försöka pricka det lilla hålet längst bak. Har sett sådana här toaletter i gamla Östeuropa men aldrig i Sverige och denna var dessutom rätt så ny.

Edit alltså lilla hålet på toan... Så dumt det blev.
 
"Skurar" för mig betyder att man rengör med rengöringsmedel och rejäl borste, iförd gummihandskar. Det vore ju helt bisarrt att utföra VARJE GÅNG man varit på toa!! Låter snarare som nån slags besatthet, eller fobi rentav?

Däremot tar jag givetvis bort ev ränder med toaborsten, annars ingenting. Nån gån swishar jag runt lite extra med borsten, kanske tillsätter en skvätt såpa, inget mer. Storrengöring blir kanske högst en gång i månaden, ihop med resten av badrummet.
 
Aldrig! (alltså förutom efter att lämna rent efter sig). Det är nog den enda städinsatsen i hemmet där en större insats från min sida enbart skulle vara helt onödig och klimatbelastande - och inte tillföra det minsta lilla för någon.
 
"Skurar" för mig betyder att man rengör med rengöringsmedel och rejäl borste, iförd gummihandskar. Det vore ju helt bisarrt att utföra VARJE GÅNG man varit på toa!! Låter snarare som nån slags besatthet, eller fobi rentav?

Däremot tar jag givetvis bort ev ränder med toaborsten, annars ingenting. Nån gån swishar jag runt lite extra med borsten, kanske tillsätter en skvätt såpa, inget mer. Storrengöring blir kanske högst en gång i månaden, ihop med resten av badrummet.
Håller med. Tycker det är snudd på oansvarigt av ett boendestöd att framställa den nivån på städning som normal. Det kan man syssla med för sin egen skull, men det är knappast en eftersträvansvärd prioritering för den som har nedsatt kapacitet och behöver överväga vad som görs och till vilken nivå.

(Givetvis kan man säga hur man själv gör OM personkännedomen och relationen är sådan att det är uppenbart att det endast är tal om en personlig preferens, och omsorgstagaren har tillräckliga referensramar för att sätta sådan information i perspektiv.)
 
En gång i veckan torkar jag utvändigt, locket och ringen. Torkar av den där uppersta porslinsdelen där vattnet kommer runt (vad sjutton heter den?), samt skrubbar ordentligt med toaborste och rengöringsmedel.
En gång varje halvår gör jag även rent i den där ringen under den uppersta porslinsdelen.
 
Typ varannan vecka.

Jag är dock lite förvånad över det här med bromsspår? Är det vanligt? Har jag inte sprutdiarré så har jag aldrig varit med om att det blivit spår i toaletten.
Det hänger mycket på hur toastolen är utformad också :) vissa blir det spår i oavsett, vissa blir det aldrig nästan. Är stolen mer sned \ än rak | blir det lättare spår.
 
Ni som duschar hela badrummet, har ni då hela badrummet som våtzon 1? Jag är nog lite för nojig för fukt för jag har aldrig ens tänkt tanken att duscha det som enligt normal standard är våtzon 2.

Alltså, vårt badrum är 3,5 kvm varav duschen är kanske 2 utav dem. Med ett felaktigt fall dessutom så man måste skrapa hela golvet efter dusch. Så ja, hela badrummet är en dusch oavsett hur man gör. Lite som makens lägenhet när vi dejtade, duschen ovanför toaletten :D Men vi skrapar såklart undan vatten.

Nu är det här ett gammalt badrum på 29 år så kommande ägare kommer behöva renovera i sinom tid.
 
Ni som duschar hela badrummet, har ni då hela badrummet som våtzon 1? Jag är nog lite för nojig för fukt för jag har aldrig ens tänkt tanken att duscha det som enligt normal standard är våtzon 2.
:D Tidigare yrke som städerska har jag sett min beskärda del av klinkergolv och skulle aldrig för mitt liv få för mig att lägga in det i badrum (likställer klinker med heltäckningsmatta i bad och toalettrum). Har precis lagt in våtrumsmatta och även matta i duschhörn och målade väggar i våtrumszon2. Hög mysfaktor med vattenburen golvvärme och spottar i taket. :love:
Det finsn alldeles för mycket skam runt avföring i världen tycker jag, särskilt bland kvinnor.
Exakt! En bok, en och annan intressant artikel och en massa tid på youtube har bidragit till att jag älskar mina tarmar och har svårt att hålla glädjetjutet borta varje gång min kropp sköter sig exemplariskt på toan. Min glädje dämpas inte av lukt, ljud eller märken i toa.
 
En toalett ser verkligen skitig ut oavsett hur mycket jag skrubbar och har mig. Något med vattnet? Eller att toastolen är så gammal? Jag vet inte men hjälper att lägga i ättika över natten längst med kanten. Innan det ta bort vattnet i toan sen låta det ligga och gosa till sig över natten då lossnar mer beläggning nästa dag. Men så orkar man ju inte hålla på så ofta så bara lärt mig leva med att hela toastolen ser ut som skit oavsett vad.
Annars tvättar jag toaletterna lite olika ofta. Beroende på hur många som använt den. Hur mycket jag har med annat och så. Men minst en gång i veckan som minimum. Varje dag nej det blir det inte. Så stor rullians är det inte här att det känns tvunget 💩
Men ättika är väl inte speciellt effektivt mot beläggningar?

Kalk går bort med Kalkrent eller Citronsyra som jag gör pasta av med nån droppe vatten. Järn har jag skrubbat med Vim/Jif-creme

Är det tjockare beläggning tipsade grannen mig om att blöta en pimpsten och gnugga. Jag får en rand vid vattenytan, runt hela kanten. Pimpstenen fixade det.
 
Men ättika är väl inte speciellt effektivt mot beläggningar?

Kalk går bort med Kalkrent eller Citronsyra som jag gör pasta av med nån droppe vatten. Järn har jag skrubbat med Vim/Jif-creme

Är det tjockare beläggning tipsade grannen mig om att blöta en pimpsten och gnugga. Jag får en rand vid vattenytan, runt hela kanten. Pimpstenen fixade det.
Ättika är super mot kalk.
 
Det hänger mycket på hur toastolen är utformad också :) vissa blir det spår i oavsett, vissa blir det aldrig nästan. Är stolen mer sned \ än rak | blir det lättare spår.
Ja, jag har undrat hur folk får spår i toan. Jag är kass i magen rätt ofta, men får inga spår. Så jag har nog en bra toastol.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 268
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 927
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 459
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 253
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp