Hur ofta kan man rida?

Sv: Hur ofta kan man rida?

Hästen är gjord för att röra på sig. Det viktigaste är väl att vi sakta bygger upp hästen konditions och muskelmässigt. Idrottsmän tränar många timmar om dagen, hårt, hästar skulle orka mycket mer rent fysiskt. Men som sagt. Ett pass lugnt och ett pass lite hårade lider den nog inte alls av :)

Men 4200 meter är 4,2 km och inte 4,2 mil :angel::idea:

Ja det är det ju *snurrigt* Då tänkte jag rätt från början ändå... Men då lät det så himla mycket för då hamna jag på typ 6 mil så då tänkte jag efter hur mycket jag rider ungefär men tyckte 4 mil också lät mycket men inte lika mycket som 6...

Jag skulle tippa på att jag rider minst 1,5-2 MIL i alla fall per pass på ridbana... Hur kan man räkna ut det? Med gps?

Du hade rätt från början, du hade bara missat en nolla.. Det ska ju vara 35*1200m =42000 m =4.2 mil

WOW! Rider man verkligen så långt på ridbanan på en timme? Det blir till att räkna varven någon gång!

Har någon provat om en stegräknare fungerar korrekt på hästryggen? Den borde ju isf kunna räkna ut hur långt man rider..

Till alla som rider flera gånger om dagen: Jag är verkligen imponerad av er och tror att det är jättebra för de flesta hästar. Men hur hinner ni med två ridpass om dagen. Går det verkligen om man har ett vanligt jobb?

Jag tycker inte ridskole hästar har speciellt bra kondis. Man rider bara 45 minuter på ridskola och då är det en massa skritt arbete. Tar man ut en ridskole häst i skogen orkar den inte trava/galoppera långt alls innan den blir flåsig och svettig

Vad har du ridit för ridskolehästar eg?
Nog för att våra inte är riktigt rätt musklade över rygg och så, men konditionen slår nog de flesta privathästar som inte tävlar på högnivå.

Håller med! Våra ridskolehästar går ändå 60 minuter, ca 2 pass om dagen, och de klarar av det mesta. Vi har ju ibland lektioner med galopparbete, och hästarna klarar av det alldeles utmärkt. Visst, någon kanske flåsar litegrann, men är det några som är svettiga så är det ryttarna! :D

Du hade rätt från början, du hade bara missat en nolla.. Det ska ju vara 35*1200m =42000 m =4.2 mil

Nej, det var inte rätt. Ett varv var inte 1200 meter, det var 10 varv som var 1200. Ett varv=120 m. 35 varv är alltså visst 4,2 km.
Angående stegräknare tror jag inte att det funkar :) i stegräknare sitter det ju en avkännare som räknar två steg per skakning av maskinen. Stegräknaren räknar inte hur långt du färdas, utan du får mäta hur långt fyra skrittsteg är för din häst, och heltenkelt räkna var fjärde steg o se hur många steg som tas.. ;) Eller så fäster du stegräknaren på hästens framben eller liknande men det kan itne va särskilt praktiskt.

Då min syrra och jag fick våran första ponny så blev det två pass nästan varje dag iallafall under sommaren, visserligen gjorde vi upp om vem som skulle ta det lugna passet men han klarade det superbra...

Nej, det var inte rätt. Ett varv var inte 1200 meter, det var 10 varv som var 1200. Ett varv=120 m. 35 varv är alltså visst 4,2 km.
Angående stegräknare tror jag inte att det funkar :) i stegräknare sitter det ju en avkännare som räknar två steg per skakning av maskinen. Stegräknaren räknar inte hur långt du färdas, utan du får mäta hur långt fyra skrittsteg är för din häst, och heltenkelt räkna var fjärde steg o se hur många steg som tas.. ;) Eller så fäster du stegräknaren på hästens framben eller liknande men det kan itne va särskilt praktiskt.

4,2 mil på en timme skulle dessutom innebära en medelhastighet på 42 km/h, vilket är att jämföra med tempot för steeplechase vid trestjärnig fälttävlan. (690 m/min ger 690*60 = 41 400 meter/timme vilket ger 41,4 km/h). Jag tror få hobbyhästar orkar hålla det tempot konstant i en timme på ridbanan. Räknar man dessutom in att man ska hinna med framskrittning, avskrittning och uppvärmning på den timmen måste tempot då man arbetar vara avsevärt högre - jag tror inte ens det är möjligt att uppnå på en ridhäst.

till trådskaparen
inga problem att rida flera gånger om dagen som många redan skrivit.
Både ridskolehästar och GP hästar klarar det.

Sen till övrivga som siddkuterar hur långt man rider ett pass.

vi kan börja i ändan att varv i ett 20x40m ridhus inte är 120m
utan möjligen 19,5x39,5 och sen även minus hörnen, så ca 16x36
det är ca 104m

orkar inte räkna mer

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 700
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 486
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka