Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Om hästen inte är nervös eller spänd, vad är det då som är problemet?
Att han inte "vill"? Låter i mina ögon som en brist på ledarskap och uppfostran.
Hästen vill inte gå in i transporten. Nehej, då slipper den.
Hästen vill inte gå förbi den där läskiga stenen. Okej, då vänder vi hemåt.

Och det handlar inte om att tvinga en häst. Det handlar om ledarskap, hästen skall lita på dig så pass mycket att den gör det du ber den om. Sen finns det hästar som inte är rädda utan som bara fått ta kommandot.
Tycker man inte det är ok, så kanske man inte ska syssla med hästar och ridsport, för i grund och botten är inget naturligt för hästen, det är inte naturligt för hästen att ridas, stå i stall, vara borta från sin flock.

Sen är ju de bästa förutsättningarna om hästen redan som unghäst gått på tur som en naturlig del i sin utbildning.
Givetvis är det svårare med en häst som ridits i ridhus större del av sitt liv. Historiken påverkar en hel del.
Likadant om man rider ut en gång i halvåret, och tror att det ska ske förändring mellan gångerna.
Och jag köper verkligen inte idén på att hästar tycker det är obehagligt att ridas ut, bara sådär utan någon anledning. Tror det handlar om osäkerhet/rädsla hos hästen, eller ryttaren. Eller brist på respekt för sin ledare. Jag tror alltid det finns någon bakomliggande faktor.
Tycker det är viss skillnad mot att tvinga en häst att hoppa. Men även där tror jag att det går att locka fram en häst som är positiv till arbetet, om än på en låg nivå. Siktar man högt så tror jag inte man får ut så mycket av en häst som inte har viljan. Men även den mest hopprädde häst tror jag kan bli positiv till att skutta över småhinder.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Om hästen inte är nervös eller spänd, vad är det då som är problemet?
Att han inte "vill"? Låter i mina ögon som en brist på ledarskap och uppfostran.
Hästen vill inte gå in i transporten. Nehej, då slipper den.
Hästen vill inte gå förbi den där läskiga stenen. Okej, då vänder vi hemåt.

Och det handlar inte om att tvinga en häst. Det handlar om ledarskap, hästen skall lita på dig så pass mycket att den gör det du ber den om. Sen finns det hästar som inte är rädda utan som bara fått ta kommandot.
Tycker man inte det är ok, så kanske man inte ska syssla med hästar och ridsport, för i grund och botten är inget naturligt för hästen, det är inte naturligt för hästen att ridas, stå i stall, vara borta från sin flock.

Sen är ju de bästa förutsättningarna om hästen redan som unghäst gått på tur som en naturlig del i sin utbildning.
Givetvis är det svårare med en häst som ridits i ridhus större del av sitt liv. Historiken påverkar en hel del.
Likadant om man rider ut en gång i halvåret, och tror att det ska ske förändring mellan gångerna.
Och jag köper verkligen inte idén på att hästar tycker det är obehagligt att ridas ut, bara sådär utan någon anledning. Tror det handlar om osäkerhet/rädsla hos hästen, eller ryttaren. Eller brist på respekt för sin ledare. Jag tror alltid det finns någon bakomliggande faktor.
Tycker det är viss skillnad mot att tvinga en häst att hoppa. Men även där tror jag att det går att locka fram en häst som är positiv till arbetet, om än på en låg nivå. Siktar man högt så tror jag inte man får ut så mycket av en häst som inte har viljan. Men även den mest hopprädde häst tror jag kan bli positiv till att skutta över småhinder.

kunde inte skrivit det bättre själv :bow:
när jag var yngre fick jag hoppa en arab som asvkydde hoppa, gick inte ens över bommar.
Den hästen fick jag hoppa varenda gång vi hoppa. jag förstod inte varför för det var inte så himla roligt men rätt som det var så börja hästen att hoppa bättre och bättre och vi ställde tillochmed upp i en klubb tävling och var felfria fast ingen någonsin skulle kunna tro att den hästen skulle börja hoppa ;)
måste bara tillägga att hästen fick aldrig smaka på spö red den inte med något. inte sporrar heller för den delen :D
sen har vi ett bra exempel på en häst på buke som sluta hoppa men med rätt ryttare och tålamod hoppar hästen glatt nu igen :laugh:
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Det jag reagerar på är att du skriver att du ser inget fel i det. Nu skriver du att det inte är något du själv förespråkar.

"Flexibilitet" kallas det, eftersom hästarna inte far illa av det utan är pigga, glada och presterar bra så ser jag inget problem med det PÅ EN VUXEN TÄVLINGSHÄST.

Att jag sen inte lär kunna göra mycket åt det, är en annan sak, men att påstå att det är de bra förhållanden att hålla häst på är fel.

Har aldrig påstått att det är bra! Men jag förstår att det i vissa stallar är så pga bristande faciliteter i form av hagar eller alltför dyrbara individer.

För att jag inte når framgång med gnat och tjat? Vad är det du rider in, robotar?

Har ALDRIG PÅSTÅTT att man uppnår framgång men gnat och Tjat! Läs mina tidigare inlägg innan du Citera mig på FEL sätt!!!

harva i ridhus flera dagar veckan på en unghäst förespråkar defintivt inte jag.

Det är väl ingen som har förespråkat det med en unghäst??? Inte jag ialla fall...

Då menade jag att man kan inte sitta och hoppa i timmar på en och samma häst bara för att man bara har den hästen att träna sig själv på.

Men "lilla" vän.. Det är väl ingen som har förespråkat att man dag ut och dag in skall hoppa sin häst i timmar som du skriver...
Väx upp och läs inläggen noggrannare innan du kastar dig över tangentbordet och förvränger och förfalskar det man skriver!

Du verkar bara vilja "märka" ord i stället för att ha en kreativ diskussion och utbyta erfarenheter! Allt är inte bara svart eller vitt, det kallas ödmjukhet att kunna lyssna och lära av andra!
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

men varför ska jag tvinga min häst till att ridas ut om han inte trivs med det?
jag KAN om jag vill, men då är det fight i 10-15 min, om du skulle tycka sånt var kul så visst.
Men att väga in skaderisker mm gör att jag avstår.

Förstår inte hur allt kan vara så svart eller vitt?

Hästar är individer, jag har aldrig stött på en häst som inte tyckt att det vart kul att ridas ut, men denna gör inte det. Så VARFÖR ska jag tvinga den åter igen? Det är inget som är nödvändigt för honom att ridas ut.
Så du menar att alla ryttare som har tävlingshästar som inte rids ut(vilket är MÅNGA) ska inte få ha häst?

och vem har sagt att hästen har tagit kommandot? Sluta försöka "veta" så mycket om en häst du aldrig träffat.
Jag har nog bra mycket mer pli och koll på den hästen än vad många andra har på sina.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

jo men det tycker jag är lite skillnad om hästen tappat förtroendet och man bygger upp det igen, det är en helt annan sak än att den helt enkelt inte tycker det är kul.
Behöver inte vara så att den vägrar el dyl, men man märker rätt tydligt att den inte tycker det är kul, då skulle jag dock inte tvinga den mer än att ta ett skutt då och då kanske.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

"
Du verkar bara vilja "märka" ord i stället för att ha en kreativ diskussion och utbyta erfarenheter! Allt är inte bara svart eller vitt, det kallas ödmjukhet att kunna lyssna och lära av andra!


haha vad roligt, såg nu efter jag skrivit nästan samma sak att du skrivit detta och fått samma intryck
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

jo men det tycker jag är lite skillnad om hästen tappat förtroendet och man bygger upp det igen, det är en helt annan sak än att den helt enkelt inte tycker det är kul.
Behöver inte vara så att den vägrar el dyl, men man märker rätt tydligt att den inte tycker det är kul, då skulle jag dock inte tvinga den mer än att ta ett skutt då och då kanske.

den tyckte inte det var kul helt enkelt.
Det hade inte hänt något med den så den tappa förtroendet.
den var aldrig rädd för hinder den ville bara inte.
Nej jag skulle aldrig i hela mitt liv tvinga min häst att hoppa eller något annat för den delen.
man ska aldrig nånsin tvinga någon häst till nånting. Aldrig. Man går andra vägar. Tvingar man en häst så blir det värre nästa gång man hamnar i den situationen som man tvinga hästen i.
Men det är vi nog alla överens om :)

Sen kan jag säga att du har inte koll och pli på din häst om ni inte kan rida ut utan problem. Nej jag anser inte det.
Och det du säger med underlaget så är det nästan same shit.
Du får aldrig den variationen i underlaget fast du rider i olika ridhus med "olika" bottnar.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

förstår inte hur du kan uttala dig så pass starkt om en häst och ryttare du aldrig sett?

som jag sa förut, allt är inte bara svart eller vitt, hästar är individer.

Hade jag inte haft pli på hästen hade den inte vart så passa hanterbar och foglig i andra situationer.
Men om han inte vill tänker jag inte tvinga honom, det har jag gjort ett ex antal ggr och inte tycker han att det är roligare för det.

Nej absolut får du inte samma variation, men med olika bottnar och olika uderlag blir det en tillräcklig variation om du rider rätt för att förebygga skador.
Hur förklarar du annars alla dessa tävlingshästar som inte ens går i hagen?
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

okej det var kanske lite för starkt. Det kan jag medge.
Jag har ju faktiskt inte sett eller ridit alla hästar i världen :D
Jag är nog mest lite chockad att folk inte tar sig tid att verkligen skapa ett förtroenda mellan sig och sin häst.(sen menar jag inte att din häst inte har förtroende för dig) Något som gör att man nästanintill aldrig hamnar i problem tillsammans.
Eller hur jag ska uttrycka det.
Det är så himla svårt att förklara saker på nätet tycker jag. :(



på dom flesta ställen jag varit på så har nästan alla hästar fått komma ut i hage en stund om dagen. (förrutom vid för läskigt väder, snö och halt.)
Till och med lilla magic bengtsson ;)
Även en godkänd hingst fick sin lilla rastning i hage.
En annan mycket fin hingst gick till och med på sommarbete/lösdrift när han var 5 år. Vann unghästchampionetet när han var 4 men sen varit oren.
Desutom så rids tävlinghästar ut, iaf på dom ställen jag varit på.
Speciellt på sommaren där reds alla hästar ut så fort det inte var träning eller tävling. Dom fick även komma ut och betas förhand en halvtimme vars nästan varje dag + gå i hagen.
Det stället är det bästa jag varit på. (när det gäller tävlinsstall)
Dom har hopphästar som är värda mycket pengar men ändå låter dom hästarna vara lite hästar. :)
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

jo jag förstår absolut vad du menar med förtroendet och jag håller med dig där.
Därför vet jag att det inte är det som är problemet just för att jag lägger ner mycket tid på sånt.
Men den hästen har humör och har väldigt mycket idéer för sig helt enkelt.
Skulle han vara människa har vi nog kommit fram till att han skulle ha adhd :D
Så det är inte ledarskaps och tillitsgrejen som brister kan jag säga med största säkerhet.

Jo på dem flesta ställen i sverige ja.
Men utomlands är det faktiskt rätt ovanligt.
Jag tycker att dom ska få gå ut i hage osv, men det är faktiskt så verkligheten ser ut.
Så det är det jag menar med skador osv. bara för att du inte rider ut hästen behöver den inte få förslitningsskador.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

på dom flesta ställen jag varit på så har nästan alla hästar fått komma ut i hage en stund om dagen. (förrutom vid för läskigt väder, snö och halt.)
Till och med lilla magic bengtsson
Även en godkänd hingst fick sin lilla rastning i hage.
En annan mycket fin hingst gick till och med på sommarbete/lösdrift när han var 5 år. Vann unghästchampionetet när han var 4 men sen varit oren.
Desutom så rids tävlinghästar ut, iaf på dom ställen jag varit på.
Speciellt på sommaren där reds alla hästar ut så fort det inte var träning eller tävling. Dom fick även komma ut och betas förhand en halvtimme vars nästan varje dag + gå i hagen.
Det stället är det bästa jag varit på. (när det gäller tävlinsstall)
Dom har hopphästar som är värda mycket pengar men ändå låter dom hästarna vara lite hästar.

Det är ju exakt detta jag menar! Eftersom jag känner dessa människor som du associerar till så vet jag också att hästarnna har det bra, tränas på rätt sätt etc, men att det också är oerhört individanpassat.

Hingsten som du beskriver, är inte en godkänd hingst, den har dessutom varit halt länge och ingen riktig diagnos fått, men lång vila behövde han och det fick han. Toppenbra att gå på lösdrift med andra! Hur det är med honom nu, det vet jag inte? Är han såld eller?

Men han har också gått bruksprov som 3-åring (Med annan ägare), men bröt pga skada i löshoppningen, samt varit anmäld som 4 el 5-åring och fått bryta veterinärt även då, kanske hovböld el något... Unde den träningstiden mot bruksprov kan jag inte tänka mig att han gick i hage med andra skodda hästar och busade runt?

Menar att visst får vissa topphästar gå i hage, men inte ihop med andra hästar och väldigt sällan mer än ett par timmar, dels för att inte ödsla onödig energi, samt för att inte skada sig.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

jo jag förstår absolut vad du menar med förtroendet och jag håller med dig där.
Därför vet jag att det inte är det som är problemet just för att jag lägger ner mycket tid på sånt.
Men den hästen har humör och har väldigt mycket idéer för sig helt enkelt.
Skulle han vara människa har vi nog kommit fram till att han skulle ha adhd :D
Så det är inte ledarskaps och tillitsgrejen som brister kan jag säga med största säkerhet.

Jo på dem flesta ställen i sverige ja.
Men utomlands är det faktiskt rätt ovanligt.
Jag tycker att dom ska få gå ut i hage osv, men det är faktiskt så verkligheten ser ut.
Så det är det jag menar med skador osv. bara för att du inte rider ut hästen behöver den inte få förslitningsskador.

Det var så skönt att läsa :laugh:
inte att din häst som människa hade ansetts ha adhd :D men att du bryr dig att knyta band med din häst. Därför är nätet inte bra för sånt här för man får sig en bild och drar förhastiga slutsater och dömer för snabbt :o
ja utomlands, fy. Hästar i sverige ha det väldigt bra ändå.
Nej det är också sant att den inte behöver få det, om man är en skicklig ryttare.
Men med en dålig ryttare kan hästar i och för sig "lättare" få förslitningskador fast denna rider så himla varierat och på olika underlag. :angel:
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Det är ju exakt detta jag menar! Eftersom jag känner dessa människor som du associerar till så vet jag också att hästarnna har det bra, tränas på rätt sätt etc, men att det också är oerhört individanpassat.

Hingsten som du beskriver, är inte en godkänd hingst, den har dessutom varit halt länge och ingen riktig diagnos fått, men lång vila behövde han och det fick han. Toppenbra att gå på lösdrift med andra! Hur det är med honom nu, det vet jag inte? Är han såld eller?

Men han har också gått bruksprov som 3-åring (Med annan ägare), men bröt pga skada i löshoppningen, samt varit anmäld som 4 el 5-åring och fått bryta veterinärt även då, kanske hovböld el något... Unde den träningstiden mot bruksprov kan jag inte tänka mig att han gick i hage med andra skodda hästar och busade runt?

Menar att visst får vissa topphästar gå i hage, men inte ihop med andra hästar och väldigt sällan mer än ett par timmar, dels för att inte ödsla onödig energi, samt för att inte skada sig.

Okej då förstår jag :)
Den första hingsten jag beskrev är visst godkänd ;) eller var sist jag kollade. :crazy:
Den bruna inte den lilla grå.

Den andra(grå)
Han är såld till en liten tjej har jag för mig jag läste om.
Världens goaste lilla hingst :love:
Han var med i 4 års och vann sen har man inte sett han.
Vet att dom var iväg med han i Tyskland och fick han kollad men hitta inget märkbart, då fick han gå på lösdrift.
Sen försökte dom få han godkänd i Tyskland också men gick inte igenom där heller. Tyvärr.

Jag kommer inte riktigt exakt ihåg nu men jag vet att vissa av 4 åringarna gick på bete/lösdrift (på sommaren) innan 4 års championatet och då fick denna hingst gå med dom. men han måste varit 5 då.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Utan förtroende kommer man inte runt en banhoppningsbana, särskilt inte när hindren börjar bli stora.
Såg ni inte världscupen i helgen? Där kan man snacka om förtroende mellan häst och ryttare, Jessica Kurten satsar allt och hennes häst hänger på.
En sådan ritt kräver mer förtroende än att rida runt bland några granar.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Utan förtroende kommer man inte runt en banhoppningsbana, särskilt inte när hindren börjar bli stora.
Såg ni inte världscupen i helgen? Där kan man snacka om förtroende mellan häst och ryttare, Jessica Kurten satsar allt och hennes häst hänger på.
En sådan ritt kräver mer förtroende än att rida runt bland några granar.

En häst ska ha förtroende för sin ryttare i alla situationer.
Har dessutom inte påstått att det inte finns förtroende mellan häst och ryttare i tävlingssamanhang.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Jag håller med dig. Jag skulle inte heller rida ut på en häst som mer eller mindre kryper runt och stirrar upp sig. Och när det som i ditt fall inte verkar gå över. Tycker skaderisken är för stor, och har hästen ändå en annan framtid, en fungerande brukbarhet, så varför krångla?

Visst det BORDE inte vara så, men ngn gång har det ju fastnat så hårt och oåterkalleligt att det inte fungerar. Vilket jag tycker är konstigt att många här på Buke inte kan visa hänsyn för! En häst har formats till det den är, har ngt av någon anledning gått fel, då kan felet vara kvar, och den som senare i hästens liv har hand om hästen har ingen skuld i det. Den får bara förvalta hästen vidare så att säga.

Men det är synd att din häst missar allt kul med en mysig uteritt! Synd min häst inte kan komma och tala om vad din kuse missar! ;)
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Låter bara som att den är oerhört odisciplinerad och olydig så fort den ser hinder!

Bara för att hästen drar och beteer sig som en tok behöver det inte betyda att den tycker att det är roligt...Den kanske blir nervös av hinder och hoppning och inte vet hur den ska bete sig?

Hästar skall hoppa avspänt och med förtroende för hinder och hindertyper samt sin ryttare, inte skena före/under och efter hinder! Då har man missat en väsentlig del i markarbetet med bommar och grundläggande inlärning i samband med hoppning!

dedär kan faktiskt bero på just det att hästen ÄLSKAR hoppning!
Min före detta dressyr häst, 9 år har inte hoppat så ofta i sina dagar, men hon har tävlat en del. i dagsläget så hoppar jag inte jättemkt eftersom hon fortfarande är ny för mig och jag känner att jag vill få lite kontroll. vi tränar 1 gång i veckan som bäst, alltså för tränare och då är hon helt galen i början. hon bockar, kickar och galopperar med öronen framåt hela tiden. allt eftersom tiden går och träningen lider mot sitt slut slappnar hon av och hoppar riktigt lugnt och kontrollerat. självklart jobbar vi ju på lydnaden, för den är det egentligen inget fel på. problemet blir ju lite att eftersom hon hoppas så sällan blir de så roligt att hon inte kan hålla känslorna inne. med tiden kmr hon gå över hinder betydligt oftare och då tror jag att hon självmant kommer sansa sig lite...
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Att HOPPA hästen en gång per vecka tycker jag är bra sen kan man göra gymnastikövningar, cavaletti eller andra övningar med bommar flera andra övningar. Jag använder mycket bommar även när jag rider "dressyr". Finns massa bra övningar där man får hjälp av bommar med tex rakriktning och planering av vägen mm mm.

Jag har hittat en sida med massa bra övningar. Titta om du hittat nåt som passar dig.
http://www.123minsida.se/StallEkeberg1/ Jag gillar verklligen övningen med fyra bommar som ligger så här:
b
0
m

bom

b
o
m

Man rider rakt över första bommen, lägger en volt utåt och rakt över nästa bom. Jobbigt för hästana, jag gör det i både trav o galopp. Skissen blev inte så bra, gå in på sidan o kolla
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

jo men exakt!
Varför ska man hålla på att bråka med en häst när det inte är ett måste att den måste utföra detta moment?
Visst, det går ju, om jag bråkar lite först, men varken jag eller hästen tycker det är kul att bråka så då gör vi något båda tycker är kul istället :)

haha jo! jag har försökt ta med honom ut med andra hästar för att visa att det är superduperkul att vara ute men nej då, han vänder och vill gå hem igen, vare sig den andra följer med eller inte haha
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

PÅ EN VUXEN TÄVLINGSHÄST.

Så helt plötsligt så har hästen andra behov bara för att den har blivit äldre, och börjat tävla? Jag tror en 10-årig tävlingshäst har samma behov av utevistelse, hästkompisar, etc som en 2-årig unghäst.

Har aldrig påstått att det är bra! Men jag förstår att det i vissa stallar är så pga bristande faciliteter i form av hagar eller alltför dyrbara individer.


Ja, så är det på många ställen, tyvärr. Men jag tycker inte att dessa anledningar är godtagbara "ja, men vi har inte tillräckligt med mark, så våra hästar får inte gå ute", eller "den här hästen är värd två miljoner, så därför ska den hållas bakom lås och bom för att minimera skaderisken"
När pengar går i första hand, så tycker jag man har valt helt fel sport/yrke.


Har ALDRIG PÅSTÅTT att man uppnår framgång men gnat och Tjat! Läs mina tidigare inlägg innan du Citera mig på FEL sätt!!!

Var har jag citerat dig på fel sätt?


Det är väl ingen som har förespråkat det med en unghäst??? Inte jag ialla fall...

Så bra då.

Men "lilla" vän.. Det är väl ingen som har förespråkat att man dag ut och dag in skall hoppa sin häst i timmar som du skriver...
Väx upp och läs inläggen noggrannare innan du kastar dig över tangentbordet och förvränger och förfalskar det man skriver!

Jag har inte förfalskat eller förvrängt någonting, om jag har missuppfattat dig någonstans ur det du skrivit så ber jag om ursäkt, men då får du gärna förklara dig lite bättre.


Du verkar bara vilja "märka" ord i stället för att ha en kreativ diskussion och utbyta erfarenheter! Allt är inte bara svart eller vitt, det kallas ödmjukhet att kunna lyssna och lära av andra!

Nej, men man får gärna kunna stå för vad man skrivit.
Och visst, men då får ju den vägen gärna vara ömsesidig, jag tycker knappast du verkar vara idel öra för mina åsikter, "lilla vän", och "väx upp" ? :grin:
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 281
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp