Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Återigen vill jag påpeka vikten av att se till olika individer. Håller förövrigt med om vad Seagril skrivit.
Jag tycker inte det är helt fel att kunna rida ut 2 dagar, ridhuset 2 dagar och paddock 2 dagar.


När du skrivit det på det viset kan jag hålla med för då blir det ändå en variation mellan ridhus och paddock också. Inte bara ridhus 4 dagar i veckan,
men som du skrev längre ner att när det är skit väder och halt så ibland har man inget val.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Tänk om alla haft sån lyx.
Vi flesta får vara glada om vi har ett ridhus.
Ni har ju verkligen möjligthet att variera erat arbete på olika banor och det gör också mycket.

Ja, det är FANTASTISKT! Man är oerhört bortskämd av alla faciliteter! Man kan på allra bästa sätt träna allt från 2.5-åringar till GP hästar i Hoppning, Svårklass hästar i Fälttävlan, Galoppörer samt travhästar i mindre skala....
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Vet inte vilka OS ryttare du varit hos...??? Men dom OS ryttare jag samarbetat med tränar sina hästar många ggr efter det systemet som jag beskrivit. Nej hästarna går inte ute i hagarna mer än 4 timmar per dag, snarare mindre pga skaderisk/hingstar som skall tappas för semin etc samt att de inte skall ödsla onödig energi på att stissa runt i en hage...

Nu pratar jag inte om Vanliga promenadhästar, utan om hästar och Ryttare som du ser på TV, läser om i Tidningar etc etc

det var för något år sen och det var klart och tydligt hur länge hästarna fick gå i maskinen men inte va det i en timme iaf.
tänker inte kommentera det andra för jag blir så less på oss människor som burar in våra djur.

och jag vet det handlar om säkerhet och massa pengar men jag tycker ändå det är så synd att det ska vara så.
för det är vi människor som gör såhär för endast vår egen skull.
Nu har vi nog spårat ur tråden rejält dessutom. skyller på att det är en fredag natt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Lite off topic, men..

Alla hästar tycker inte om att ridas ute, det är bara att acceptera!

En del hästar kanske mår bättre av att gå 1 tim i skrittmaskin, 4 tim i hage och därefter ridas i ridhus


Det där vet jag inte om jag tror på. Kanske de som håller sina hästar så vill tro på det, för att det underlättar så för ryttarna att ha hästarna i box större delen av dygnet, rena och lättillgängliga och mindre skaderisk.
Men det känns som om man ljuger rätt bra för sig själv, om man tror att det är vad hästarna hade valt om de hade haft möjligheten att välja själv.
Men, dom är oftast väldigt anpassningsbara individer, och går med på det mesta vi utsätter dem för.



kl
För övrigt - variation, och anpassning till varje individ. Unghästar generellt sätt - ett-två pass räcker. De ska tycka det är roligt.
Har man en häst som är väldigt het på hinder, med mer bjudning än vad man önskar, så är det kanske lämpligt att använda bommar oftare så hästen ser det som en något naturligt, som "alltid finns där".
Sen kan man ju också ställa frågan till sig själv, hur mycket behöver vi egentligen hoppa? Är det kanske främst hos ryttaren som behovet ligger och inte hos hästen?
Visst kan man under ett dressyrpass lägga in ett par språng, men inte repetion efter repetion.
Enbart bommar kan du använda på varje pass om man vill - men samma övningar dag ut och dag in lär tråka ut hästen.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

*KL*

Nu svarar jag för hur jag gör, inte för hur andra ska göra.
Max tre dagar i paddock och tre dagar ute.
Hoppning 1 dag och ev. bomarbete 1 dag. Är det träning tar jag bort 1 uterittsdag.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

jag hoppar ca 1 gång i veckan, varav varannan gång för tränare. resten av veckan varierar jag arbetet så mycket som möjligt. :) uteritter, dressyr, tömkörning/longering, "lek"- o ledarskapsövningar mm. jag o pållen gillar o rida ut så vi försöker göra det så mkt som möjligt.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Vad grundar du det på att det i ett dressyrpass aldrig ska vara bommar? De ryttare jag hört som säger sådant är bara ryttare som rider dressyr 7 dagar i veckan på bana och anser att uteridning är ett nödvändigt ont, och genomförs bara i skritt.
Ingen kritik, är bara nyfiken på ditt resonemang!

Jag anser att bommar piffar upp humöret på en häst i stort sett alltid. Dålig bakbensaktivitet fås enkelt igång genom att trav över ett par bommar.
Likaså så kommer ofta framåtbjudningen av sig själv när det blandas in ett par bommar eller en bom på sockerbitar.
Tex så blir min häst alltid som mest lösgjord efter "sockerbitshoppning".

Som jag nämnde, omväxlande ridning på omväxlande underlag håller humöret uppe på hästen och gör den hållbar.

Dessutom kan ryttaren behöva träna att hoppa mer än ett hoppass i veckan och ett pass med småhinder. Jag till exempel är "ordinerad" av min hopptränare att "det kan aldrig bli för mkt bom på sockerbit".
Att jämföra med att träna dressyr som man gör flera dagar i veckan, så är det ju logiskt att få hoppningen att fungera tar mkt längre tid om man övar mer sällan.

Även jag hade ditt resonemang för ett par år sedan. Men efter att ha haft hästen uppstallad i ett hoppstall (som noggrant tränar och stärker hästen genom omväxlande arbete) och träning för mkt duktiga tränare har jag ändrat uppfattning. Då jag med egna ögon sett resultatet de hästar som tränats med mkt hoppning får. Resultat både räknat i rosetter, arbetsvilja och fria från skador.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Det där vet jag inte om jag tror på. Kanske de som håller sina hästar så vill tro på det, för att det underlättar så för ryttarna att ha hästarna i box större delen av dygnet, rena och lättillgängliga och mindre skaderisk.
Men det känns som om man ljuger rätt bra för sig själv, om man tror att det är vad hästarna hade valt om de hade haft möjligheten att välja själv.
Men, dom är oftast väldigt anpassningsbara individer, och går med på det mesta vi utsätter dem för.

Nu kan ju inte ALLA hästar välja hur dom vill ha det:p Stall/bete/lösdrift, antal timmar ute i hage etc. Dom är ju ganska domesticerade vid det här laget och anpassningsbara som du själv skrivit.

Hästarna som är högpresterande inom någon disciplin, hopp, dressyr, fälttävlan, trav el galopp och värda ett antal miljoner kronor behandlas idag bättre än våra gamla åldringar som ligger inne på långvården!!! Dom har full uppmärksamhet runt omkring sig ofta 8 tim/dag, året runt..

För övrigt - variation, och anpassning till varje individ. Unghästar generellt sätt - ett-två pass räcker. De ska tycka det är roligt.
Har man en häst som är väldigt het på hinder, med mer bjudning än vad man önskar, så är det kanske lämpligt att använda bommar oftare så hästen ser det som en något naturligt, som "alltid finns där".

Självklart skall unghästarna uppleva hoppning och bommar som ett roligt och lustfullt pass och gå därifrån med en positiv lärdom och inställning!

En tittig häst el spänd häst bör se bommar oftare, som jag skrivit ovan.



Sen kan man ju också ställa frågan till sig själv, hur mycket behöver vi egentligen hoppa? Är det kanske främst hos ryttaren som behovet ligger och inte hos hästen?

Det måste vara väldigt individuellt hos varje ryttare/häst. Dom som rider 10 hästar/dag har nog inte samma behov som de som endast har en att rida och hoppa på...

Visst kan man under ett dressyrpass lägga in ett par språng, men inte repetion efter repetion.

Varför inte??? Om det behövs för att hästen skall slappna av och inte göra någon större grej av det!

Enbart bommar kan du använda på varje pass om man vill - men samma övningar dag ut och dag in lär tråka ut hästen.

Vem har sagt eller bestämt det, du eller hästen? Hästen skall göra det den blir tillsagd att göra av ryttaren, annars anser jag att den är olydig:(
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Nu kan ju inte ALLA .
Hästarna som är högpresterande inom någon disciplin, hopp, dressyr, fälttävlan, trav el galopp och värda ett antal miljoner kronor behandlas idag bättre än våra gamla åldringar som ligger inne på långvården!!! Dom har full uppmärksamhet runt omkring sig ofta 8 tim/dag, året runt..
Fast vem har påstått att det är efter hästarnas premisser dom behandlas så "väl"? Jag tror alla dessa miljonhästar hade varit fullt nöjda med att få gå i stor hage med hästkompis. Tror de värdesätter det mer, än att bli inlindad i bomull och ha lyxstall med solarium och andra faciliteter.

Självklart skall unghästarna uppleva hoppning och bommar som ett roligt och lustfullt pass och gå därifrån med en positiv lärdom och inställning!

En tittig häst el spänd häst bör se bommar oftare, som jag skrivit ovan.

Det här var ju dock inte riktat åt enbart dig, utan som ett svar i tråden.


Det måste vara väldigt individuellt hos varje ryttare/häst. Dom som rider 10 hästar/dag har nog inte samma behov som de som endast har en att rida och hoppa på...


Det här var dock riktat som ett svar till ts, inte just åt dig.


Varför inte??? Om det behövs för att hästen skall slappna av och inte göra någon större grej av det!
För att undvika att hästen ska bli less, och att hoppa hinder var/varannan dag tror jag kan slita på hästen i längden, även om det är en låg höjd. Jag tror också att variation medför till en avslappnad häst. Och som jag skrev innan - bomarbete till en häst som har nerverna utanpå kan man köra i princip dagligen - med varierande övningar.


Vem har sagt eller bestämt det, du eller hästen? Hästen skall göra det den blir tillsagd att göra av ryttaren, annars anser jag att den är olydig:(

Så om du rider runt fyrkantsspåret 7 dagar i veckan och gnatar samma övningar dag ut och dag in , hoppar samma hinder gång på gång på gång, tror du att du får en alert och sammarbetsvillig häst då? Tveksamt.
"Hästen skall göra det den blir tillsagd att göra av ryttaren annars anser jag att den är olydig" . Jag anser att det kan ligga mycket annat till grund. Att hästen har ont exempelvis. Om vi bortser från det - ryttarfel. Jag tycker det är ett ryttarfel om man sitter och tjatar igenom samma övningar dag ut och dag in. Då hade jag som häst också protesterat. Sen behöver det inte vara att hästen inte "lyder" ryttaren för den är uttråkad. Men risken är att den tappar all lust till att göra sin uppgift, och gör det bara slentrianmässigt. Dvs tappar bjudningen, och viljan till att göra sin ryttare hundraprocentigt till lags.
Framför med en unghäst jobbar man inte så.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Det måste vara väldigt individuellt hos varje ryttare/häst. Dom som rider 10 hästar/dag har nog inte samma behov som de som endast har en att rida och hoppa på...

Jo fast då bör man kanske hitta någon annan häst att "öva på" vid sidan.
Jag menar, bara för att ryttaren inte riktigt har satt slutet av den där serien, så hoppar hon ju inte sin dyngsura häst i tre timmar bara för att ryttaren har energi kvar.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Vad grundar du det på att det i ett dressyrpass aldrig ska vara bommar? De ryttare jag hört som säger sådant är bara ryttare som rider dressyr 7 dagar i veckan på bana och anser att uteridning är ett nödvändigt ont, och genomförs bara i skritt.
Ingen kritik, är bara nyfiken på ditt resonemang!

Jag anser att bommar piffar upp humöret på en häst i stort sett alltid. Dålig bakbensaktivitet fås enkelt igång genom att trav över ett par bommar.
Likaså så kommer ofta framåtbjudningen av sig själv när det blandas in ett par bommar eller en bom på sockerbitar.
Tex så blir min häst alltid som mest lösgjord efter "sockerbitshoppning".

Som jag nämnde, omväxlande ridning på omväxlande underlag håller humöret uppe på hästen och gör den hållbar.

Dessutom kan ryttaren behöva träna att hoppa mer än ett hoppass i veckan och ett pass med småhinder. Jag till exempel är "ordinerad" av min hopptränare att "det kan aldrig bli för mkt bom på sockerbit".
Att jämföra med att träna dressyr som man gör flera dagar i veckan, så är det ju logiskt att få hoppningen att fungera tar mkt längre tid om man övar mer sällan.

Även jag hade ditt resonemang för ett par år sedan. Men efter att ha haft hästen uppstallad i ett hoppstall (som noggrant tränar och stärker hästen genom omväxlande arbete) och träning för mkt duktiga tränare har jag ändrat uppfattning. Då jag med egna ögon sett resultatet de hästar som tränats med mkt hoppning får. Resultat både räknat i rosetter, arbetsvilja och fria från skador.


När jag träna för en dressyr tränare en gång i veckan i över ett år så hade vi aldrig med några bommar. Är det dressyr arbete så använder jag inte bommar, det är markarbete. Jag hopptränade varannan vecka för tränare och dressyr för tränare en gång i veckan varje vecka. Hoppade aldrig över dressyrträningen och min häst hoppa betydligt bättre tack vare dressyrträningarna. (en häst med grymt dålig trav och svår att få bakbenen att arbeta korrekt, men tack vare dressyren fick vi så småningom igång dom)
här hjälpte inga bommar eller små hinder utan jag var tvungen att verkligen komma till ridning själv utan att ta hjälp av bommar.
sedan satt bakbensaktiviten i om vi så red ut, hoppa eller red dressyr.
Jag är ingen som sitter och rider dressyr 7 dagar i veckan, jag rider ut så ofta jag bara kan. jag en blandning mellan dressyrfjant, uteritt nisse och hopptok.
har dessutom haft min häst i snart 7 år och hon har aldrig varit halt eller skadad i heller. peppar peppar ta i träd.
Kan även påpeka att vi aldrig någonsin haft problem med hoppningen, går som en klocka varenda gång så det tilloch med känns onödigt att lägga pengar på hoppträning :D
för nån månad sen hade vi inte hopptränat på 2 år och det gick lika bra som sista hoppningen två år tidigare.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Jo fast då bör man kanske hitta någon annan häst att "öva på" vid sidan.
Jag menar, bara för att ryttaren inte riktigt har satt slutet av den där serien, så hoppar hon ju inte sin dyngsura häst i tre timmar bara för att ryttaren har energi kvar.

????? Förstår inte ditt inlägg:confused:
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Fast vem har påstått att det är efter hästarnas premisser dom behandlas så "väl"? Jag tror alla dessa miljonhästar hade varit fullt nöjda med att få gå i stor hage med hästkompis. Tror de värdesätter det mer, än att bli inlindad i bomull och ha lyxstall med solarium och andra faciliteter.

"Money talks", tyvärr! det är inte alltid efter hästarnas ursprungliga behov (frigående på stäppen...)som dessa hästar behandlas och personligen ser jag inget fel i det:)

Dom tränar, tävlar och presterar som dom skall och har inga större problem med dom rutiner som dom får. Det är bara att inse att alla hästar ffa dom högpresterande dyra miljonhästarna inom alla discipliner och många är dessutom hingstar, kan inte gå i samma hage som andra hästar pga den stora skaderisken. Dom verkar inte må dåligt av det, dom vet dessutom inget annat.

För att undvika att hästen ska bli less, och att hoppa hinder var/varannan dag tror jag kan slita på hästen i längden, även om det är en låg höjd. Jag tror också att variation medför till en avslappnad häst. Och som jag skrev innan - bomarbete till en häst som har nerverna utanpå kan man köra i princip dagligen - med varierande övningar.

Hästar blir inte less på saker och ting, om det utförs på ett korrekt och riktigt sätt! Nu pratar jag inte om att nöta dumdristigt i 3 timmar!!! det är det väl bara en oerhört okunnig människa som skulle få för sig att göra?

Så om du rider runt fyrkantsspåret 7 dagar i veckan och gnatar samma övningar dag ut och dag in , hoppar samma hinder gång på gång på gång, tror du att du får en alert och sammarbetsvillig häst då? Tveksamt.
"Hästen skall göra det den blir tillsagd att göra av ryttaren annars anser jag att den är olydig" . Jag anser att det kan ligga mycket annat till grund. Att hästen har ont exempelvis. Om vi bortser från det - ryttarfel. Jag tycker det är ett ryttarfel om man sitter och tjatar igenom samma övningar dag ut och dag in. Då hade jag som häst också protesterat. Sen behöver det inte vara att hästen inte "lyder" ryttaren för den är uttråkad. Men risken är att den tappar all lust till att göra sin uppgift, och gör det bara slentrianmässigt. Dvs tappar bjudningen, och viljan till att göra sin ryttare hundraprocentigt till lags.
Framför med en unghäst jobbar man inte så.
Idag 00:20

Det är uppenbarligen att vi har olika erfarenheter och utbildningståndpunkter du och jag...

Jag har arbetat med unghästar och hoppning i många år och har ganska stor erfarenhet av det, samt har sett många olika sätt att lösa uppkommna problem situationer med unghästar på.

Vad har du för erfarenhet?
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

????? Förstår inte ditt inlägg:confused:

Ja, du mena på att en ryttare som enbart rider en häst har inte samma behov av träning (för sin egen räkning fattade jag det som) som en som rider 10 hästar.
Då menar jag att man kan inte sitta och hoppa samma häst tre timmar på raken, eller sju dagar i veckan (- med en viss överdrift ja, men för att du ska förstå min poäng) bara för att ryttaren behöver träna för sin egen skull.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

"Money talks", tyvärr! det är inte alltid efter hästarnas ursprungliga behov (frigående på stäppen...)som dessa hästar behandlas och personligen ser jag inget fel i det:)

Dom tränar, tävlar och presterar som dom skall och har inga större problem med dom rutiner som dom får. Det är bara att inse att alla hästar ffa dom högpresterande dyra miljonhästarna inom alla discipliner och många är dessutom hingstar, kan inte gå i samma hage som andra hästar pga den stora skaderisken. Dom verkar inte må dåligt av det, dom vet dessutom inget annat.



Hästar blir inte less på saker och ting, om det utförs på ett korrekt och riktigt sätt! Nu pratar jag inte om att nöta dumdristigt i 3 timmar!!! det är det väl bara en oerhört okunnig människa som skulle få för sig att göra?



Det är uppenbarligen att vi har olika erfarenheter och utbildningståndpunkter du och jag...

Jag har arbetat med unghästar och hoppning i många år och har ganska stor erfarenhet av det, samt har sett många olika sätt att lösa uppkommna problem situationer med unghästar på.

Vad har du för erfarenhet?



Nu skrev jag ett väldigt långt inlägg - som raderades för jag loggats ut under tiden, så håller mig lite kortare.

Din attityd är rå. Och är pengar det viktigaste , så tycker jag man ska byta sport/yrke. Hästar är inga maskiner.
Sen behöver man inte släppa ut sina tävlingshästar i en stor flock (även om de nog själva hade valt det om den möjligheten hade funnits)
En mindre oskodd ponny är ett utmärkt sällskap. Eller åtminstone en häst på andra sidan staketet (utan mellanrum) som den kan nafsas och klias med.

Att de sedan står i box större delen av dygnet finns det inga bra skäl för. Det är ju enbart för ryttarens bekvämlighet, och möjligen att det finns för lite utrymme . Då får man väl sälja en av sina miljonhästar och köpa/arrendera mer mark.

En häst kan inte tröttna? Det var något nytt det. Måste vara jädrans bussiga hästar du har. Hade jag arbetat med hästar med den attityden så hoppas jag att de hade slängt in mig i ridhusväggen. Hade jag haft den attityden så hade jag inte heller varit anställd särskilt länge på de arbetsplatser jag varit / är på.


Jadu, jag har också sysslat mycket med unghästar , och har aldrig uppnått resultat med dem genom gnat och tjat. Jobbat hos en av de bästa - enligt många - i Sverige på unghästar, (om inte annat så i alla fall med det bästa ryktet någon kan ha) men jag förstår inte varför det är väsentligt, jag kan stå för mina åsikter i en diskussion utan att behöva bre på med meriter. Ärligt talat så struntar jag i om du så vunnit världscupen tre år i rad, tycker inte det är väsentligt, för det är sannerligen inget bevis på att man har en bra inställning och god hästhållning. En ridskoleunge kan ha bättre hästvett.
T ex så finns det hästar som barreras bakom låsta dörrar , som går höga klasser. Betyder det att det är rätt? Nej.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Kul att din häst fungerar bra! Alltid kul när man hör sådant att folk hittat rätt sätt att jobba på! :laugh:
Fortsätt så!

Jag är "skadad" sen min förra häst. För min skull så måste jag ha massor med bommar på sockerbit så jag tränar "hoppning" flera dagar/vecka. Annars kommer jag ingenstans. Har ägt min nuvarande häst 2,5 år, tävlade henne efter ett halvår, gick ganska bra, hade placering och högsta stilpoäng.
Sedan "gick det utför". Jag gissar pga för ambitiös träning, jag sa inte ifrån när hindren blev för höga. Hoppningen "kraschade" helt, hästen och jag kom inte över en bom på sockerbit längre!
Nu är jag på rätt spår, sista hoppträningen red jag en 1,00-bana! :laugh:
Med detta vill jag säga, ekipaget jag och min häst MÅSTE "hoppa" flera ggr i veckan. Jag för att få rutin och pålle för att få förtroende för mig.

Fö så har dressyren börjat gå så bra att jag ska tävla dressyr. Och dressyrtränaren ifrågasatte varför jag inte startat ÄN?! :D
Så bristande dressyrarbete är inte boven till min ej fungerande hoppning.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

det beror på vad hästen(och ryttaren)fungerar bäst på skulle jag säga:D om man hoppar "rätt" sliter det inte så hemskt:rofl:
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

När jag gick på ridsportsgymnasiet m hoppinriktning så såg en vecka ut ungefär såhär:

dag1. "dressyr m bara bommar på backen"
dag2: Hoppträning. bana osv
dag3 Uteritt (klättra el galoppbanan)
dag 4. Vila, liten promenad till fots.
dag 5. Markarbete/tävling. ex studs, sockerbitshinder
dag 6.Uteritt
dag 7. Dressyr


hade tidigare en "hoppgalen häst"
då fick jag lägga till bommar i dressyren oxå ibland, hon höll på att krypa ur skinnet varje gång hon såg ett hinder så alla tränare sa att jag skulle rida mkt bommar. Bara trava galoppera över, de sliter ju inget iaf =)

lycka till m din häst =)
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Din attityd är rå.

Nej, men jag har lång erfarenhet av hästar, hästutbildning, utb av elever, avel etc så jag har sett en hel del av det jag beskriver ute i Europa/USA/Mexico hos de allra främsta uppfödarna samt ryttare på allra högsta nivå. Jag har rest mkt i världen och sett hästar prestera på allra högsta nivå utan att gå i hage med kompisar etc. Det är inte vad jag själv förespråkar, Mina unghästar föds upp på lösdrift fram till 2.5 år när inridning börjar, sen är det hage 8 tim/dag, vissa av tävlingshästarna endast 4 tim/dag. Det fungerar för mig och mina hästar, samt att dom presterar bra på tävlingar.

En mindre oskodd ponny är ett utmärkt sällskap.

Nej, inte till godkända avleshingstar som är värda mkt pengar! Skaderisken är för stor för att spoliera hela avelskarriären el tävlingskarriären för att gå ihop m andra hästar!

En häst kan inte tröttna? Det var något nytt det. Måste vara jädrans bussiga hästar du har. Hade jag arbetat med hästar med den attityden så hoppas jag att de hade slängt in mig i ridhusväggen. Hade jag haft den attityden så hade jag inte heller varit anställd särskilt länge på de arbetsplatser jag varit / är på.

Då är du antingen för okunnig på att utbilda hästar eller för dålig på att rida...

Vad har det med anställning/arbetsplats att göra?

Jadu, jag har också sysslat mycket med unghästar , och har aldrig uppnått resultat med dem genom gnat och tjat.

Vad bra då! Vem har sagt något om gnat och tjat? Det brukar aldrig leda till något bra i slutänden? Kunskap/korta pass och repetitioner, det är vad som fungerar bäst på unghästar!

Ärligt talat så struntar jag i om du så vunnit världscupen tre år i rad, tycker inte det är väsentligt, för det är sannerligen inget bevis på att man har en bra inställning och god hästhållning.

Sant! Tur att jag inte har dom höga meriterna då:angel:

Jag tror att vi lämnar denna diskussionen sinsemellan för det har inte längre med TS frågeställning att göra.;)
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 286
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp