Hästen har ingen respekt för bommar

(ville bara lägga in att det nog är olika. De jag mötte som tonåring var mer väluppfostrade än ridskolehästar och stod som ljus, uppbundna i bara ett grimskaft, även hingstar.)
Ja, absolut. Jag kan ha uttryckt mig klantigt. Visst finns både och. Men det är aningens mer vanligt att man hoppar upp på galoppör i stallet/i farten och att man inte tragglar uppsuttna halter/lugn/lösgörande jobb etc än tex tävlingshalvblod. Det är inte så ovanligt att välja metoden ”gå fram” istället för ”lugna ner dig mentalt och vänta” om man har en häst som jagar upp sig lite på galoppen.
Sen så är det ju så klart inte gynnsamt att börja den träningen på en häst som är understimulerad och det kryper i kroppen på av energi. Man får väl se till att den får rasta ur sig om läget är så att man måste för att kunna nå fram och påverka känslorna på ett sätt som lugnar på sikt.

Om hästen är avlas för slätlöp så finns det inte så mkt hinderblod i ådrorna. Jag har själv haft några sådana och bommar på marken var otroligt stressande. Det var enklare att sätta upp kryss utan bom före och travhoppa, travhoppa och åter travhoppa.

Dom flesta fullblod funkar oxå bäst att hoppas på ponnyhack. En galopphäst är ju lärd att springa fortare när man tar i munnen och det tar ett tag att skola om det. På ponnyhack blir dom då betydligt lugnare.
Håller med om travhoppning

Men sista stycket är alltså en seglivad myt. Du bromsar/stannar en galoppör genom att dra i tyglarna precis som ridhästar.
Ja man tar om tygeltagen när man driver dem framåt och långa tyglar betyder generelt långsam galopp, så när tyglarna kortas kan det tolkas som att tempot skall sättas upp. Men man lär dem inte att de ska gå fortare när man tar dem i munnen.

Nu har jag inte sett den hästen du rider ts, men jag tänker på en galopphäst som låg och snabb, dvs inte samlad med bäring samlat mer uppåt och med bakbenen under sig. Om den rinner iväg framåt och "kastar sig" framåt istället för uppåt så blir det inte så bra balans sen över hindret och då snubblar hästen över bommarna av bara farten mer än hoppar i balans. Den måste liksom kunna bära sig själv i framåt i balans redan långt innan hindret. Dvs att alla dom råden du fått om att jobba från marken, på lösgjordhet etc borde göra god nytta :)

Kanske du kan föreslå att ni kan ha en dag i stället där ni ordnar gemensam löshoppning?. Har stått i en del stall där vi varit en grupp som satt upp en löshoppningsbana och tatt in hästarna en och en i ridhuset. Kanske nån som står i ert stall har erfarenhet av det från förr och kan hjälpa till att ordna. Kanske fler av hästarna som hade haft gott av det ☺️

Det här kanske är gammalt tänk men ofta känner jag att hästar som kommer direkt från banan (både trav och galopp) mår bra av att helt enkelt ställas av en hel säsong. Leva i hagen och landa i nuet. Få umgås och faktiskt (särskilt hos travarna) tappa en del av musklerna de byggt upp just för slätlöpning - sedan är det jättenyttigt med promenader, tömkörning eller lugna skritturer i skogen, utanför stigen i helt vanlig terräng. Gärna på lång tygel så att de själva kan balansera och lära sig ha koll på fötterna.

Nuförtiden är det förstås vanligare att hästarna skolas/rids utanför banan även under träning också men jag tror ändå att det är nyttigt med en period för omställning både fysiskt och mentalt.

Ja, absolut. Jag kan ha uttryckt mig klantigt. Visst finns både och. Men det är aningens mer vanligt att man hoppar upp på galoppör i stallet/i farten och att man inte tragglar uppsuttna halter/lugn/lösgörande jobb etc än tex tävlingshalvblod. Det är inte så ovanligt att välja metoden ”gå fram” istället för ”lugna ner dig mentalt och vänta” om man har en häst som jagar upp sig lite på galoppen.
Sen så är det ju så klart inte gynnsamt att börja den träningen på en häst som är understimulerad och det kryper i kroppen på av energi. Man får väl se till att den får rasta ur sig om läget är så att man måste för att kunna nå fram och påverka känslorna på ett sätt som lugnar på sikt.
Ja de blir nog mycket mindre avslappnade när de får röra sig markant mindre än de är vana vid sedan och aldrig blåsa ur. En del var nog att de fick utlopp för energin. Samtidigt som man inte gärna kan eller vill ha den nivån hemma utan måste ta ned den. (man slängdes ju upp såklart o småjoggade iväg på uteritt.)

Håller med om travhoppning

Men sista stycket är alltså en seglivad myt. Du bromsar/stannar en galoppör genom att dra i tyglarna precis som ridhästar.
Ja man tar om tygeltagen när man driver dem framåt och långa tyglar betyder generelt långsam galopp, så när tyglarna kortas kan det tolkas som att tempot skall sättas upp. Men man lär dem inte att de ska gå fortare när man tar dem i munnen.

Ja , korta tyglarna, omtag, drar i käften etc. Men det är ju precis vad folk normalt gör när hästen börjar springa så skulle inte kalla det för seglivad myt att dom springer fortare när trycket ökar i munnen.

Ja , korta tyglarna, omtag, drar i käften etc. Men det är ju precis vad folk normalt gör när hästen börjar springa så skulle inte kalla det för seglivad myt att dom springer fortare när trycket ökar i munnen.
Det är skillnad på "omtag" och att korta tyglarna när man rider ridhäst. Eller jag är i alla fall lärd mig så, men för dålig för att förklara ett omtag.

Det är skillnad på "omtag" och att korta tyglarna när man rider ridhäst. Eller jag är i alla fall lärd mig så, men för dålig för att förklara ett omtag.

Ja det är det och just därför är det många som blir tagna på sängen när dom gör samma på ett fullblod som kommer från banan och den börjar springa fortare.

svensk galopp har en bra guide om fullblod till ridhäst och tar upp detta under punkt 9.
Screenshot_20241126_152939_Chrome.webp

Det är trots allt den största skillnaden och det som folk har mest problem med i början. Instinktivt tar man ju mer i tygeln såklart men släpper man trycket i munnen så blir dom lugnare. Därav att många fullblod hoppas på hack inom fälttävlan. Eller ja, nu finns det väl inte lika många fullblod kvar i sporten som det fanns förr.

Mitt fullblod, avlad för slätlöp, löshoppade jag innan jag satte upp. Vi red sen mycket bommar på marken innan vi började hoppa lite. Hon kändes som en typisk unghäst vid inhoppningen men skulle något bli lite fel blev hon väldigt stressad (dvs ryttarfel).
Men hon var jättetrevlig och otroligt modig och vi började sedan hoppträna. Nu pratar jag kanske 2-3 år efter hon kommit t mig. Tyvärr gick vi omkull vid en träning och jag har inte hoppat sen dess då jag skadade mig och när jag väl kände mig bättre hamnade jag i en trafikolycka o skadades igen. Sen skadade jag mig i annan idrott så vi har inte hoppat sen dess.
Hästen hoppade dock lite efter olyckan med en annan ryttare utan problem.

Jag skulle stärka hästen ordentligt innan hoppningen och också få ner stressen på din.

Det skriv så många gånger i fullblod till ridhäst grupper att galopphästar är lärda att springa fortare när man drar i munnen. Men nej ingen lär en galopphäst att drag i tyglen betyder gå fortare. Drag i tyglen betyder stopp. Hur skulle man annars kunna bromsa om man använder samma signal för gas och broms?

Men ja, pillar man för mycket med tyglarna (vilket man ju ofta gör instinktivt) på "fel" häst kan det gå snabbt. Så det jag egentligen motsätter mig är att man skriver att de är lärda att gå fortare när man drar dom i munnen för det är dem alltså inte. Korta tyglen är ju lite som att man kortar upp tyglen på en ridhäst efter att ha travat fram i låg form.

Ja det är det och just därför är det många som blir tagna på sängen när dom gör samma på ett fullblod som kommer från banan och den börjar springa fortare.

svensk galopp har en bra guide om fullblod till ridhäst och tar upp detta under punkt 9. Visa bifogad fil 157447

Det är trots allt den största skillnaden och det som folk har mest problem med i början. Instinktivt tar man ju mer i tygeln såklart men släpper man trycket i munnen så blir dom lugnare. Därav att många fullblod hoppas på hack inom fälttävlan. Eller ja, nu finns det väl inte lika många fullblod kvar i sporten som det fanns förr.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 122
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
401
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
558
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Kan man bli obrydd/orädd att hoppa om man tidigare funnit visst obehag/rädsla? Alltså kan man träna så pass mycket, hoppa så pass mycket...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: Emsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka