Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Har jag sagt att jag VILL hoppa varjedag? Jag undrade hur ofta man KUNDE göra det, inte att jag SKA göra det.

Min häst rids ute i skogen flera dagar i veckan. Dressyr vill jag bara rida 1, max 2 dagar i veckan då jag anser att han har MYCKET lättare för att tröttna på det.

jag skrev knapplån på dig eller hur? :grin:

det jag skrev var allmänt till dom som skrev att man visst kan ha bommar och små hinder flera dagar i veckan.(och hur jag tycker) och Att man inte ska glömma bort det riktiga dressyrarbetet.
Det var inte riktat mot dig.

1-2 gånger i veckan räcker med dressyr arbete dessutom :)
en vecka har bara 7 dagar ;)
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Den hästen har jag fortfarande problem med i hoppningen då han blir alldeles upp i tok så fort de är hinder på ridbanan, de är ju fortfarande så skoooj!

Så hoppglädjen är svår att ta ifrån den såvida man inte använder oshyssta metoder, inte varierar sin ridning utan hoppar dag ut och dag in/harvar över cavalettibommar dag ut o dag in.
Precis som med vilken annan inriktning som helst

Låter bara som att den är oerhört odisciplinerad och olydig så fort den ser hinder!

Bara för att hästen drar och beteer sig som en tok behöver det inte betyda att den tycker att det är roligt...Den kanske blir nervös av hinder och hoppning och inte vet hur den ska bete sig?

Hästar skall hoppa avspänt och med förtroende för hinder och hindertyper samt sin ryttare, inte skena före/under och efter hinder! Då har man missat en väsentlig del i markarbetet med bommar och grundläggande inlärning i samband med hoppning!
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Man kan rida över bommar/små hinder 7 dagar i veckan om man vill, utan att det sliter på hästen eller att den blir less eller "trött" på det, Det handlar om hur man gör det/hur många språng man tar/ hur hästen mentalt är osv...
.

försök du rida min dam tre dagar på rad med bommar och små hinder och se vad som händer.
det sliter inte på hästen nej men vi får inte glömma bort hur hästarna upplever det och påverkas :mad:

jag hoppas att du menar kanske ett litet "språng" om dagen och inte mer.
men är det bara jag som tycker det är helt fel?
jag hoppas också att ingen verkligen gör såhär i verkligeheten :crazy:

sen kan jag också säga att det finns säkert vissa perioder som man behöver använda sig av hinder och bommar inklusive hoppträningar mer men då hoppas jag också att hästen får vila nån vecka från hoppningen, bommarna åtminstone?
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Jag menar exakt vad jag skriver! Jag har stor erfarenhet av unghästutbildning upp till Svår klass... Vilken erfarenhet har du?
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Jag menar exakt vad jag skriver! Jag har stor erfarenhet av unghästutbildning upp till Svår klass... Vilken erfarenhet har du?

Jaha du. :grin: och på dom stackars små unghästarna har du suttit och tjatat 7 dagar i veckan med med små hinder och bommar?
Tror jag inte ett smack på.
bara för jag inte har utbildat unghästar till svårt klass betyder inte det att jag inte kan nånting! :mad:
Har hållt på med hästar i hela mitt liv och varit i rätt så många olika tävlingsstall men där har ingen gjort på det viset. varken med unghästar eller äldre.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Jag menar vad jag skriver. Jobbar ihop med många Svårklassryttare och tränare och detta är ett system som fungerar på många unga häster som är tittiga/osäkra och behöver se bommar flera ggr i veckan för att det inte ska bli så stor grej av det. Ps (är själv tränare också:D)

(Verkar inte som att du är så gammal och erfaren??)
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

försök du rida min dam tre dagar på rad med bommar och små hinder och se vad som händer.
det sliter inte på hästen nej men vi får inte glömma bort hur hästarna upplever det och påverkas :mad:

jag hoppas att du menar kanske ett litet "språng" om dagen och inte mer.
men är det bara jag som tycker det är helt fel?
jag hoppas också att ingen verkligen gör såhär i verkligeheten :crazy:

sen kan jag också säga att det finns säkert vissa perioder som man behöver använda sig av hinder och bommar inklusive hoppträningar mer men då hoppas jag också att hästen får vila nån vecka från hoppningen, bommarna åtminstone?

Jag har helt ärligt väldigt svårt för folk som är så trångsynta i sin egen teori och inte kan inse att det finns andra sätt att träna andra individer på än just det som du säger.

Jag tycker som sagt inte att din teroi är fel. Du säger att det inte funkar på din häst, och då får man acceptera det. Då ska man självklart inte göra det med din häst, men med andra hästar kanske det funkar utmärkt.

Ingen kräver att du ska testa att rida med bommar varje dag varken på den hästen du har nu eller någon annan. Men det finns inget bevisat att alla hästar tröttnar på.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

under en period tills hästarna inte är tittiga längre så självklart! (om det är för tävlingarnas skulle, annars får det ta den tid det tar)
Men nu tog jag det som att det liksom aldrig får ett slut.
Förstår du hur jag menar?
Att sitta vecka in månaden ut och år in med bommar små hinder flera gånger i veckan. Så uppfatta jag det som.
För guds skull hoppas jag att det inte är så du menar? :crazy:


för att du undra så är jag 21 och erfaren av hästar är jag gott och väl kan jag be om att få tala om.
Se inte ner på oss som inte sysslar med svårklass tack.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Jag menar fortfarande att man kan markarbeta hästar i alla åldrar (från 4 år och uppåt), 2-3 ggr i veckan över bommar och små hinder upp till 1m utan att det sliter på dom, om det behövs för att lära in hos hästen ett förtroende och ett avspänt förhållande till hinder.

Vi löshoppar alla hästar ca 1g/vecka från 2.5 års ålder fram till 3.5 års ålder när vi sedan börjar att hoppa dom uppsuttet. Naturligtvis med viloperioder i kortsre och längre perioder. Har aldrig varit med om att en häst blir "less" på att hoppa! Snarare tvärtom, dom tycker att det är väldigt roligt! OM dom har blivit RÄTT inhoppade med förtroende, samt har en viss begåvning för det, dressyrhästar kan ju faktiskt vara rädda hela livet för bommar och hinder, men det är ju aveln som har gjort att vissa är bättre/ eller sämre på att hoppa än andra samt att mentaliteten till arbete med hinder spelar en oerhört stor roll. det kan vi inte påverka hur mkt som helst med träning, men en hel del med att ge hästarna lätare övningar flera ggr i veckan över bommar och SMÅ hinder som dom känner att dom klarar av!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Jag har helt ärligt väldigt svårt för folk som är så trångsynta i sin egen teori och inte kan inse att det finns andra sätt att träna andra individer på än just det som du säger.

Jag tycker som sagt inte att din teroi är fel. Du säger att det inte funkar på din häst, och då får man acceptera det. Då ska man självklart inte göra det med din häst, men med andra hästar kanske det funkar utmärkt.

Ingen kräver att du ska testa att rida med bommar varje dag varken på den hästen du har nu eller någon annan. Men det finns inget bevisat att alla hästar tröttnar på.

jag är inte trångsynt. och funkar det på andra hästar så är det ju bra..
men jag hade aldrig gjort så ändå även om jag haft en häst som inte tröttnat.
Jag kan knappt rida i ridhus 3 dagar i veckan utan att få dåligt samvete.
Men sån är jag.
Jag har aldrig sagt att alla hästar tröttnar men man får passa sig vad för häst man sitter på så det inte blir tvärstopp hos hästen.

Bättre safe then sorry.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Att sitta vecka in månaden ut och år in med bommar små hinder flera gånger i veckan. Så uppfatta jag det som.
För guds skull hoppas jag att det inte är så du menar? :crazy:

Men varför skulle inte det funka?
Att det sliter har vi ju tidigare i tråden kommer övrrens om att det inte göra, inte mer än vilken ridning som helst, så länge man varierar.

Men om man rider på banan 4 dagar i veckan (Eller 3 markarbetspass och 1 hoppass), varför skulle man inte kunna ha bommar och småhinder då?
Nu menar jag inte att man kanske ha båda sakerna hela tiden utan som sagt variera. Ibland kanske man bara har en lite cavaletti-serie med 5-6 upphöjda bommar på volt eller rakt spår.
Ibland har man små hinder som man kanske tränar variation av galoppsprång över.

Sen behöver man ju inte rida dessa pass 4 dagar i rad, utan sprider ut det under veckan. Man rider kanske ut 1-2 dagar och har en vilodag, eller så kanske man inte har en vilodag utan rider "ren" dressyr då.
Men dressyr är ju rätt lätt att lägga in trotts att du har bommar framme.

jag är inte trångsynt. och funkar det på andra hästar så är det ju bra..
men jag hade aldrig gjort så ändå även om jag haft en häst som inte tröttnat.
Jag kan knappt rida i ridhus 3 dagar i veckan utan att få dåligt samvete.
Men sån är jag.
Jag har aldrig sagt att alla hästar tröttnar men man får passa sig vad för häst man sitter på så det inte blir tvärstopp hos hästen.

Bättre safe then sorry.

Precis, man får se till individen. Man får helt enkelt se till att man känner sig egna häst så bra så man vet vad som är bäst för den.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Jag menar fortfarande att man kan markarbeta hästar i alla åldrar (från 4 år och uppåt), 2-3 ggr i veckan över bommar och små hinder upp till 1m utan att det sliter på dom, om det behövs för att lära in hos hästen ett förtroende och ett avspänt förhållande till hinder.


Mitt första inlägg var menat till att göra så 7 dagar i veckan.
Om det behövs ja självklart det förstår väl jag också som är ung och oerfaren. :grin:
Men om det inte behövs menar jag. Då ser jag ingen nytta med det.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Men varför skulle inte det funka?
Att det sliter har vi ju tidigare i tråden kommer övrrens om att det inte göra, inte mer än vilken ridning som helst, så länge man varierar.

Men om man rider på banan 4 dagar i veckan (Eller 3 markarbetspass och 1 hoppass), varför skulle man inte kunna ha bommar och småhinder då?
Nu menar jag inte att man kanske ha båda sakerna hela tiden utan som sagt variera. Ibland kanske man bara har en lite cavaletti-serie med 5-6 upphöjda bommar på volt eller rakt spår.
Ibland har man små hinder som man kanske tränar variation av galoppsprång över.

Sen behöver man ju inte rida dessa pass 4 dagar i rad, utan sprider ut det under veckan. Man rider kanske ut 1-2 dagar och har en vilodag, eller så kanske man inte har en vilodag utan rider "ren" dressyr då.
Men dressyr är ju rätt lätt att lägga in trotts att du har bommar framme.



Precis, man får se till individen. Man får helt enkelt se till att man känner sig egna häst så bra så man vet vad som är bäst för den.
''


att rida ut 1-2 gånger i veckan är på tok för lite anser jag.(om vädret tillåter men det finns bra kläder)
Jag börjar snart bli rädd hur mycket hästar rids i ridhus och på banor :crazy:
Mer ut i det fria.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

att rida ut 1-2 gånger i veckan är på tok för lite anser jag.(om vädret tillåter men det finns bra kläder)
Jag börjar snart bli rädd hur mycket hästar rids i ridhus och på banor
Mer ut i det fria.

Alla hästar tycker inte om att ridas ute, det är bara att acceptera! Dom tittar/spänner sig och kommer aldrig till arbete. Däremot så anser jag precis som alla andra att unghästar skall ridas ut så mkt som möjligt för att stärka sig, få frammåtbjudning, rakriktning etc...

Men alla hästar är individuella och det gäller att kunna läsa av varje individ och kunna anpassa träningen därefter.

En del hästar kanske mår bättre av att gå 1 tim i skrittmaskin, 4 tim i hage och därefter ridas i ridhus, är det helt fel enligt dig eller?
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

''


att rida ut 1-2 gånger i veckan är på tok för lite anser jag.(om vädret tillåter men det finns bra kläder)
Jag börjar snart bli rädd hur mycket hästar rids i ridhus och på banor :crazy:
Mer ut i det fria.

Återigen vill jag påpeka vikten av att se till olika individer. Håller förövrigt med om vad Seagril skrivit.
Jag tycker inte det är helt fel att kunna rida ut 2 dagar, ridhuset 2 dagar och paddock 2 dagar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Låter precis om vi gör på vintern. Men jag skall inte klaga...Vi har 4 ridhus, terrängbana, galoppbana, galoppbana under tak, 2 dressyr banor, ute hoppbanor både på grus/sand (2st) samt gräsbanor. Så Sommarhalvåret så rider vi bara utomhus förutom vid regn och rusk...
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Alla hästar tycker inte om att ridas ute, det är bara att acceptera! Dom tittar/spänner sig och kommer aldrig till arbete. Däremot så anser jag precis som alla andra att unghästar skall ridas ut så mkt som möjligt för att stärka sig, få frammåtbjudning, rakriktning etc...

Men alla hästar är individuella och det gäller att kunna läsa av varje individ och kunna anpassa träningen därefter.

En del hästar kanske mår bättre av att gå 1 tim i skrittmaskin, 4 tim i hage och därefter ridas i ridhus, är det helt fel enligt dig eller?

hästar som inte är vana att ridas ute blir såna. Sen givetvis finns det säkert hästar som hatar att ridas ute precis som det finns hästar som hatar att bli ridna i ridhus.

Jag har aldrig varit med om att hästar går en hel timme i skrittmaskin.
Inte hos privat ryttare, OS ryttare eller annat tävlingsstall.
Så länge hästarna mår bra så fine by me. Men jag vill inte mina hästar ska ha det så.
Hästen rör på sig i ca 6 timmar. och står still i en box i 18 timmar om dom har det som du beskrev.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Låter precis om vi gör på vintern. Men jag skall inte klaga...Vi har 4 ridhus, terrängbana, galoppbana, galoppbana under tak, 2 dressyr banor, ute hoppbanor både på grus/sand (2st) samt gräsbanor. Så Sommarhalvåret så rider vi bara utomhus förutom vid regn och rusk...

Oj, rena drömmen ju:laugh: Tyvärr så spelar det ju ingen roll hur bra ridmöjligheter man har så här års när vädret är så ostabilt. Är det minusgrader en natt så fryser ju marken och sedan behövs det ju flera dagar och nätter av plusgrader för att det ska bli ridbart igen och då är det ju jätteskönt att kunna ha ridhuset, även om det kanske blir mkt ridning där just då.

Men bara man har möjlighet att variera så tror inte jag att det behöver vara jättedåligt att under en perodi rida extra mycket i ridhuset. Det kan man ju kompensera genom att låta hästen "vila" från ridhuset under sommaren.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Låter precis om vi gör på vintern. Men jag skall inte klaga...Vi har 4 ridhus, terrängbana, galoppbana, galoppbana under tak, 2 dressyr banor, ute hoppbanor både på grus/sand (2st) samt gräsbanor. Så Sommarhalvåret så rider vi bara utomhus förutom vid regn och rusk...

Tänk om alla haft sån lyx.
Vi flesta får vara glada om vi har ett ridhus.
Ni har ju verkligen möjligthet att variera erat arbete på olika banor och det gör också mycket.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

hästar som inte är vana att ridas ute blir såna. Sen givetvis finns det säkert hästar som hatar att ridas ute precis som det finns hästar som hatar att bli ridna i ridhus.

Jag har aldrig varit med om att hästar går en hel timme i skrittmaskin.
Inte hos privat ryttare, OS ryttare eller annat tävlingsstall.
Så länge hästarna mår bra så fine by me. Men jag vill inte mina hästar ska ha det så.
Hästen rör på sig i ca 6 timmar. och står still i en box i 18 timmar om dom har det som du beskrev.

Vet inte vilka OS ryttare du varit hos...??? Men dom OS ryttare jag samarbetat med tränar sina hästar många ggr efter det systemet som jag beskrivit. Nej hästarna går inte ute i hagarna mer än 4 timmar per dag, snarare mindre pga skaderisk/hingstar som skall tappas för semin etc samt att de inte skall ödsla onödig energi på att stissa runt i en hage...

Nu pratar jag inte om Vanliga promenadhästar, utan om hästar och Ryttare som du ser på TV, läser om i Tidningar etc etc
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 286
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp