Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Ja, du mena på att en ryttare som enbart rider en häst har inte samma behov av träning (för sin egen räkning fattade jag det som) som en som rider 10 hästar.
Nej, men tvärtom! Den som rider 10 hästar/dag och hoppar dessa hästar 2ggr/vecka får nog tillräckligt många språng i kroppen jämfört med den ryttaren som bara hoppar 1 häst 2ggr/vecka.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Måste bara säga att där jag har jobbat så fanns där en häst, som ägaren av stallet och hästarna, köpte för den var så ful-söt.
Hon köpte den för hälften av pengar som hon annars köper unghästar för.
Denna hästen reds in som dom andra hästarna men sen skulle den bli hennes egna. Den fick abolsut inte lika mycket träning som dom andra mycket finare hästarna (eftersom den skulle inte bli en ny stjärna).
fick gå på lösdrift och sommarbete för det var hennes häst som hon skulle skutta rundor lite på. En häst som alla kunde rida på.
Dom börja tävla den lite på skoj och sen helt plötsligt vann den 4 års championatet :D
:bump:
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

*KL*

Jag håller med SeagirlM till fullo.
Sålänge du gör det rätt, varierande och roligt för hästen spelar det ingen roll m du rider bommar/cavaletti varje dag.
Hästar är individer självklart och vissa hästar skulle kanske tröttna, men då skulle jag fråga mig om det verkligen var en hopphäst?
Jag skulle då aldrig satsa på större klasser med en häst som tröttnade fort på bommar.
Men allt handlar ju om att du varierar din ridning, bara för att du tar ett skutt betyder inte det att den tröttnar om du gör det på rätt sätt vill säga.
Den kan ju isåfall lika gärna tröttna på att göra dressyrjobb med isåfall?
Jag rider nästan ngn bomövnng varje dag på mian hästar, speciellt unghästarna just för att dom ska få in vanan.
Men gör inte för många repetitioner.

Sen kan jag bara påpeka att min 6åring rids inte ens ut, utan han går för tillfället i ridhuset varje dag och går över bommar säkert 5-6dgr/v o ännu har han inte tröttnat.
Så som sagt, jag tror stenhårt på att om man gör det rätt och ett bra upplägg tröttnar inte hästen.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

*KL*

Jag håller med SeagirlM till fullo.
Sålänge du gör det rätt, varierande och roligt för hästen spelar det ingen roll m du rider bommar/cavaletti varje dag.
Hästar är individer självklart och vissa hästar skulle kanske tröttna, men då skulle jag fråga mig om det verkligen var en hopphäst?
Jag skulle då aldrig satsa på större klasser med en häst som tröttnade fort på bommar.
Men allt handlar ju om att du varierar din ridning, bara för att du tar ett skutt betyder inte det att den tröttnar om du gör det på rätt sätt vill säga.
Den kan ju isåfall lika gärna tröttna på att göra dressyrjobb med isåfall?
Jag rider nästan ngn bomövnng varje dag på mian hästar, speciellt unghästarna just för att dom ska få in vanan.
Men gör inte för många repetitioner.

Sen kan jag bara påpeka att min 6åring rids inte ens ut, utan han går för tillfället i ridhuset varje dag och går över bommar säkert 5-6dgr/v o ännu har han inte tröttnat.
Så som sagt, jag tror stenhårt på att om man gör det rätt och ett bra upplägg tröttnar inte hästen.

varför är det så "farligt "att rida ut med sin häst?
Det är bara bra att visa dom nya saker så blir tävlingsplatsen inte lika "skrämmande" och nytt ? :)
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

därför att just den hästen tycker inte om det utan står endast på bakbenen, skjuter rygg och backar ner i diken och tänker inte riskera liv och lem för att han promt ska ridas ut, utan på den hästen får jag helt enkelt variera mig mer i ridhuset.

ska dock sägas att mina andra hästar rids ut.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

därför att just den hästen tycker inte om det utan står endast på bakbenen, skjuter rygg och backar ner i diken och tänker inte riskera liv och lem för att han promt ska ridas ut, utan på den hästen får jag helt enkelt variera mig mer i ridhuset.

ska dock sägas att mina andra hästar rids ut.


okej det förstår jag. :) Men på nya ställen så sköter han sig?
måste bara säga att min häst går också ner i diken och bara backar när vi är ute... men bara när hon vet att vi är på väg till ridhuset :o :D
Hästar är bra roliga dom.

jag kanske skulle behöva tips på att variera ridning i ridhus eftersom både jag och häst tröttnar snabbt även om vi gör olika saker varenda gång. (har ett j*kla sto som hatar att jobba) ute är hon en helt annan häst. Ridhus går rätt bra Men paddockar är det inte lönt att gå in i ens för då säger det stopp. :crazy:
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

han sköter sig när han känner för det helt enkelt :D
Rida ut har slutat tycka om misstänker jag då det inte handlar om tittighet el dyl utan det är när man ska gå ngnstans där han inte vill gå.


Lägg upp olika mål, rid olika saker. sen ska man även tänka på det att inte byta hej vilt heller utan du repeterar samma program ett par dagar så det kan "sjunka" in i hästen med så att övningarna faktiskt går igenom och sätter sig.
Men som bommar tex, släng fram en bom och gör ett byte över. lägg fram två bommar på långsidan o öva på att korta/länga galoppen. det är så simpla saker men väldigt nyttiga.
se behöver du ju inte göra samma sak hela passet, det jag menar med repetitioner.
som min sexåring idag så red jag först fram, flyttade lite, sen tog jag lite sockerbitar som jag ställt upp på mitten av ridhuset och red serpentiner över, sen flyttade jag lite igen, sen tg jag sockerbitarna ett par gånger igen. som sagt så tror jag variation är a och o.

har man dålig fantasi finns det massor av roliga övningar på tex hippson m.m som man kan rida
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

tack för tipsen :)

hästen är redan välriden och välutbildad därför tappar jag nog fantasin eftersom det inte finns något vi verkligen behöver träna på. För allt funkar :D
men okej vi gör inga piaffer och passager och byten i vartannat men det kräver jag inte vi kan i heller.
Därför blir det nog mycket uteritter för vår del :laugh:
Samma i hoppning, allt funkar och behöver aldrig få "hjälp" på träningar för det går som klockan ändå.

men ska kolla övningar så det blir roligare för oss båda :)
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Nej, men jag har lång erfarenhet av hästar, hästutbildning, utb av elever, avel etc så jag har sett en hel del av det jag beskriver ute i Europa/USA/Mexico hos de allra främsta uppfödarna samt ryttare på allra högsta nivå. Jag har rest mkt i världen och sett hästar prestera på allra högsta nivå utan att gå i hage med kompisar etc. Det är inte vad jag själv förespråkar, Mina unghästar föds upp på lösdrift fram till 2.5 år när inridning börjar, sen är det hage 8 tim/dag, vissa av tävlingshästarna endast 4 tim/dag. Det fungerar för mig och mina hästar, samt att dom presterar bra på tävlingar.
Jag har aldrig påstått att det inte ÄR såhär. Därimot att det INTE hänger ihop med god hästhållning i mina ögon, och säkert inte i många andras heller. Det jag reagerar på är att du skriver att du ser inget fel i det. Nu skriver du att det inte är något du själv förespråkar.


Nej, inte till godkända avleshingstar som är värda mkt pengar! Skaderisken är för stor för att spoliera hela avelskarriären el tävlingskarriären för att gå ihop m andra hästar!
Som sagt, JAG tycker det är helt fel att tänka så . Jag tycker inte det är rätt att låta sina hingstar/tävlingshästar stå i en sandad fyrkant eller i box större delen av dygnet ensam, för pengars räkning. Att jag sen inte lär kunna göra mycket åt det, är en annan sak, men att påstå att det är de bra förhållanden att hålla häst på är fel.


Då är du antingen för okunnig på att utbilda hästar eller för dålig på att rida...

Vad har det med anställning/arbetsplats att göra?

För att jag inte når framgång med gnat och tjat? Vad är det du rider in, robotar?
Jag hade inte fått vara kvar på en arbetsplats om jag trodde att hoppa 5-6 dagar i veckan , och nöta samma övningar från dag till dag var rätta metoder.

Kunskap/korta pass och repetitioner, det är vad som fungerar bäst på unghästar!
Kunskap, korta pass och variationer säger jag. Visst kan man repetera saker, men att harva i ridhus flera dagar veckan på en unghäst förespråkar defintivt inte jag.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Nej, men tvärtom! Den som rider 10 hästar/dag och hoppar dessa hästar 2ggr/vecka får nog tillräckligt många språng i kroppen jämfört med den ryttaren som bara hoppar 1 häst 2ggr/vecka.

Det var ju så jag också menade, så nu missförstod du mig:

"Ja, du mena på att en ryttare som enbart rider en häst har inte samma behov av träning (för sin egen räkning fattade jag det som) som en som rider 10 hästar"

De har inte samma behov nej. Förstnämde ryttare har ett större behov.
Då menade jag att man kan inte sitta och hoppa i timmar på en och samma häst bara för att man bara har den hästen att träna sig själv på.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

*KL*


Sålänge du gör det rätt, varierande och roligt för hästen spelar det ingen roll m du rider bommar/cavaletti varje dag.

Men allt handlar ju om att du varierar din ridning, bara för att du tar ett skutt betyder inte det att den tröttnar om du gör det på rätt sätt vill säga.
Den kan ju isåfall lika gärna tröttna på att göra dressyrjobb med isåfall?

Men gör inte för många repetitioner.


Så som sagt, jag tror stenhårt på att om man gör det rätt och ett bra upplägg tröttnar inte hästen.

Det HÄR tycker jag låter mycket vettigt, och håller med till fullo.

Därimot att hästen går sex dagar i veckan i ridhus förstår jag inte riktigt.. Konstrar hästen vid tur så är det ett problem som borde lösas. Att man struntar i att rida utanför ridhusväggarna är ju ingen lösning, man bara skjuter upp problemet.
Känner man att man vill lägga in bommar ofta, och därmed gärna låser fast sig i ridhus/på ridbana så kan man ju faktiskt sitta tio minuter i ridhuset, och sen rida på tur.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Alla hästar gillar inte att rida ut - är det så svårt att förstå?
Alla hästar gillar inte hoppning, det tycker jag inte heller är svårt att förstå.
Jag har en sjuttonårig häst som är hur tittig som helst i skogen, han kommer aldrig att bli otittig om man så tränar i 27 år till. Däremot funkar han hur bra som helst i tävlingssammanhang. Att rida en häst så att den blir spänd och osäker tycker inte jag är bra träning.
Denna gamle man rider jag förvisso ut med, men vi kör bara två olika rundor, de rundor som han gillar.
En häst som varit mer rädd skulle jag dock låta bli att rida ut med. Lyckligtvis har jag personligen aldrig råkat ut för någon sådan häst.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Alla hästar gillar inte att rida ut - är det så svårt att förstå?
Alla hästar gillar inte hoppning, det tycker jag inte heller är svårt att förstå.
Jag har en sjuttonårig häst som är hur tittig som helst i skogen, han kommer aldrig att bli otittig om man så tränar i 27 år till. Däremot funkar han hur bra som helst i tävlingssammanhang. Att rida en häst så att den blir spänd och osäker tycker inte jag är bra träning.
Denna gamle man rider jag förvisso ut med, men vi kör bara två olika rundor, de rundor som han gillar.
En häst som varit mer rädd skulle jag dock låta bli att rida ut med. Lyckligtvis har jag personligen aldrig råkat ut för någon sådan häst.



Hästen kanske inte känner sig säker/trygg med dig. Eller föregående ryttare.
Sen är hästen ett flockdjur och att rida ifrån stallet kan såklart kännas olustigt i början. Man behöver ju inte rida ut ensam, om man känner att man inte kan hantera det.
Utöver den faktorn att hästen blir less av att harva i ett ridhus, så sliter det också på hästen att ridas på samma underlag dag ut och dag in.
Hästar behöver omväxling. Både mentalt, och för leder och ligaments skull.
Och är hästen tittig så får man helt enkelt vänja den vid det. Precis som man kan använda sig av bommar regelbundet till en häst som blir spänd och nervös vid hoppning.
Nej, jag köper inte den här teorin "min häst tycker inte om att ridas ut"
Visst har jag ridit hästar som varit mer eller mindre spända och nervösa på tur, men ingen som man inte har kunnat skapat en trygghet hos.


Att rida en häst så att den blir spänd och osäker tycker inte jag är bra träning.

Givetvis inte. Det är din uppgift som ryttare att rida hästen på ett sätt så den inte blir osäker och spänd. Och INTE genom att undvika problemet, utan genom att ta itu med det. Du är hästens ledare och skall få den trygg. Om du inte kan det/känner dig osäker, så kanske någon annan skall åta sig det arbetet.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Bra att du vet hur alla hästar fungerar.
Jag känner mig inte osäkert på någon av mina hästar och jag äger inte ens ett ridhus. Jag har två utebanor som jag rider på, jag rider ut, rider i ridhus ibland. Dock vet jag att korrekt ridning i ridhus inte sliter på hästen. Utomlands finns många hästar som bara rids i ridhus och håller hur bra som helst.
Du missar min poäng: det går inte att generalisera som du gör.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Då tycker jag att du kan komma och sitta upp på min häst och rida ut om du känner för att riskera liv och lem för att ridas ut.
Ska sägas att jag jobbat som beridare och ridit mycket jobbiga hästar och mitt jobb har varit att rida just hästar som ingen annan vill sitta upp på, så jag är ingen mes som säger "ojdå nu vill jag inte rida mer, han skuttade".
Men när en häst uppenbarligen inte tycker det är kul, säg mig då varför jag ska tvinga honom?
Skulle du tvinga en häst som inte tycker om att hoppa att hoppa?

Han har ridits ut regelbundt av mig, men nu vill han inte utan han vänder och vill springa hem in på banan.
Jag tänker inte tvinga någon häst att göra något den inte vill. Låter helt sjukt för mig.
Jag vet ju att det GÅR, inte det det handlar om, han vill inte...
och han är inte nervös eller spänd för skrittar jag ut honom när vi är på tävling el joggar lite så går det utmärkt.
Dock kan jag köpa det du säger om underlag. men tack och lov varieras det mycket då jag tränar i olika ridhus med olika bottnar.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Bra att du vet hur alla hästar fungerar.
Jag känner mig inte osäkert på någon av mina hästar och jag äger inte ens ett ridhus. Jag har två utebanor som jag rider på, jag rider ut, rider i ridhus ibland. Dock vet jag att korrekt ridning i ridhus inte sliter på hästen. Utomlands finns många hästar som bara rids i ridhus och håller hur bra som helst.
Du missar min poäng: det går inte att generalisera som du gör.


:bow::bow::bow:
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

I detta fallet tycker jag att man kan göra det jo.


Och du kanske missat att också är ganska så vanligt med förslitningsskador hos hopphästar. Det kan vara/ÄR en bidragande faktor.
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 281
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp