Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

S

_Sweetheart_

Vi hopptränar för tränare 1 gång i veckan.

Hur ofta kan man rida cavaletti utöver det?

Hur ofta kan man hoppa mindre övningar på väldigt låga höjder? (50cm.)

Vill inte "förstöra" min häst, därför jag frågar.

Hur gör ni dagen efter en hoppträning? Vilar hästen, eller rids den?
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

när jag tränade "aktivt" (hästen 9år gammal och i tävlingskondition) brukade en vecka se ut ungefär såhär

mån: hopp (träning)
tis: lättare markarbete
ons: dressyr
tors: "bompass" med liggande bommar eller låga "hinder" osv...
fre:lättare markarbete
lör: vila
sön: dressyr/skogsrunda

ridklubbens hästar med lektionselever går hopplektion 2 dagar i veckan + 1 bompass (mån+tors, tis+fre eller ons+lör) övriga dagar markarbete och vila på söndagar. vilket jag tycker är lite väl mkt, med tanke på att hästarna går 2-3h per dag....

men det gäller ju oxå att ta hänsyn till hästen kondition och ålder.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Hur ofta kan man rida cavaletti utöver det?
Varje dag om man vill det. Om du menar om det sliter på hästen så gör det inte det.

Hur ofta kan man hoppa mindre övningar på väldigt låga höjder? (50cm.)
Samma svar som med cavaletti. Dock blir det kanske enformigt för hästen att göra det så ofta, långvarig hållbarhet byggs ju genom omväxlande arbete på omväxlande underlag.

Det sagt enligt de tränare jag senast tränat för.

Hur gör ni dagen efter en hoppträning? Vilar hästen, eller rids den?
Beror lite på hur jobbig hoppträningen blivit. Var det en riktig genomkörare så skrittar jag hästen för hand dagen efter.
En inte så jobbig hoppträning kan jag rida dagen efter, beror lite på hur "ridschemat för veckan" ser ut. Hellre att hästen rids ett lugnare pass dagen efter hoppträning än att den står två dagar på raken för att jag på förhand vet att jag inte hinner rida två dagar efter hoppträningen.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

För att inte förstöra eller tråka ut hästen, ska man Hoppträna 1 gång/vecka och markarbet 1 gång/vecka. Under tävlingssäsongen räcker det med 1 markarbetespass/vecka de veckorna man tävlar.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

ska hästen bara stå resterande 5 dagar/vecka under tävlingssäsongen då menar du??
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

När du skriver markarbete, menar du småhinder då eller endast cavaletti?

Nu är jag självklart inte ute efter att hoppa varjedag. Men min häst är ganska "vild" & älskar att hoppa. Behöver träna på massor såsom att lyssna på mig osv.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

ska hästen bara stå resterande 5 dagar/vecka under tävlingssäsongen då menar du??

Tror nog att Jordgubbsskit menar att resterande dagar kan man rida ut eller dira dressyr istället för att andvända bommar/småhinder


Till TS
Annars är jag inne på samma linje som Kopparberg. Så länge du varier din träning så spelar det ingen roll om du har framme bommar och småhinder flera dagar i veckan. Finns ju mängder med olika sätt som man kan variera sin träning på med hjälp av det.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Jag är rädd för att han ska tröttna (Om nu en hoppgalen häst kan tröttna..) Därför jag frågar hur ofta man kan hoppa. Vill inte heller slita ut hästens ben. Hästen i fråga är född 2003, dvs fyller 6 år i år.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Du kan hoppa varje dag om du vill. Då menar jag inte att du ska hoppa ett hoppträningspass varje dag. Om du rider på banan och tar ett par språng på småhinder eller bommar så skadar det inte hästen. Det sliter inte mer än om du rider på släta backen.

Om din häst blir spänd av att det kommer fram hinder kan det vara bra om du har hinder framme och tar något språng "av bara farten" så att säga. Det kan ju räcka med 1 eller 2 språng om det funkar bra. Då blir det inte så stor grej av hoppning. När hästen blir äldre och (kanske) lugnar ner sig kan man minska.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Min häst är en sån pålle som måste få ridas mycket på hinder och bommar för att vara kontrollerbar. Kör ordentlig hoppträning för tränare varannan vecka. När det inte är träning försöker jag hoppa lite serier och stärkande övningar, ibland lite högre språng också för att checka av läget.

Utöver det försöker jag ta bommar till hjälp 1 gång i veckan. Tränar lydnad och att hon svarar bra på hjälperna. Att kunna forma henne, korta och länga.

Vissa veckor blir det även gymnastikhoppning och lydnadshoppning på låg nivå. Små sockerbits hinder för att hon ska få hoppa av sig.

Särskilt nu vintertid när det blir mycket ridning i ridhus åker det fram bommar och bockar ganska ofta för variationens skull, men även som stärkande inför den kommande tävlingssäongen.

Vila gör hon inte efter hoppning, rids som vanligt. Men har det varit ett mycket krävande pass joggas hon bara lätt ca 20 min dagen efter för att "rensa ur kroppen"
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

kl

jag håller med jordgubbsskit.

jag tycker inte man ska ha med bommar, små hinder mer än max två gånger i veckan. (utöver den riktiga hoppträningen) om ens det.
jag förstår inte vitsen av att ha med bommar och små hinder nästan jämnt när man rider? :confused:

och ja hästgalna hästar kan sluta hoppa.

RID MER DRESSYR istället och ut i skog och mark så ofta det går.
Dressyr är dessutom nycklen till all ridning men det glömmer visst fortfarande några människor.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Jag är rädd för att han ska tröttna (Om nu en hoppgalen häst kan tröttna..) Därför jag frågar hur ofta man kan hoppa. Vill inte heller slita ut hästens ben. Hästen i fråga är född 2003, dvs fyller 6 år i år.

Om du tränar enformigt så tröttnar hästen tillslut, då spelar det ingen roll om du hoppar eller rider dressyr.
Att ha bommar och småhinder sliter inte mer än "vanlig" ridning.

Legolaz
Det går ju alldeles utmärkt att träna dressyr med hjälp av bommar.
Jag räknar inte bommar som "hoppträning" utan mer till "dressyrträning" att lägga in bommar till lydnadsövningar tycker jag är jättebra.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

ja så länge man inte går över dom ;)

jag är rätt så känsligt när det gäller att använda bommar för mycket, vet inte varför riktigt. tycker inte det ska behövas så ofta.
visst det är "bara" bommar men för hästarna så blir det.. åh bommar! :love: bommar igen :love:..bommar :laugh:. bommmar:) och bommar igen. :confused:
kanske lite för drastiskt :D

i ett riktigt ordentligt dressyrpass existerar inga bommar.
även om vi har hopphästar behöver dom tränas mer i riktig hederlig dressyr än i markarbete.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Nej, TS frågar ju endast om hur ofta man bör hoppa en häst. Och jag besvarade frågan.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Den vilda egenskapen är ju något man vill behålla, om den då inte går till överstyr. Men det kan blekna ganska fort om hästen får hoppa väldigt ofta, och då ser den inte glädjen i att hoppa.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

kl

jag håller med jordgubbsskit.

jag tycker inte man ska ha med bommar, små hinder mer än max två gånger i veckan. (utöver den riktiga hoppträningen) om ens det.
jag förstår inte vitsen av att ha med bommar och små hinder nästan jämnt när man rider? :confused:

och ja hästgalna hästar kan sluta hoppa.

RID MER DRESSYR istället och ut i skog och mark så ofta det går.
Dressyr är dessutom nycklen till all ridning men det glömmer visst fortfarande några människor.

instämmer. Det är ju viktigare också när du nu har unhäst, de är ju fortfarande under upplärning. Tröttnar hästen om något år är risken att den inte vill hoppa.

EDIT: För att få hästen mer kontrollerbar kan man ju rida dressyr med små hinder på banan. Bara för att det står hinder på banan betyder det inte att man ska hoppa, och hästen ska inte heller stira upp sig.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

ja så länge man inte går över dom ;)

jag är rätt så känsligt när det gäller att använda bommar för mycket, vet inte varför riktigt. tycker inte det ska behövas så ofta.
visst det är "bara" bommar men för hästarna så blir det.. åh bommar! :love: bommar igen :love:..bommar :laugh:. bommmar:) och bommar igen. :confused:
kanske lite för drastiskt :D

i ett riktigt ordentligt dressyrpass existerar inga bommar.
även om vi har hopphästar behöver dom tränas mer i riktig hederlig dressyr än i markarbete.

Jag förstår mkt väl hur du tänker och tycker absolut inte att det är fel. Men det gäller ju att variera. Så länge man kan göra olika grejer med bommarna så tror jag inte hästen kopplar bommar till något dom tröttnar på.
Jag brukar ha bommar som cavaletti, på rakt spår pch på böjt. Sen kan jag ha bommar för att träna galoppombyte eller att variera galoppsprång mellan, alltså varierar jag med andväningen av dom.
Tror inte att hästen bara ser bommarna och kopplar dom till gårdagens övning, utan ser den nya övningen som något helt nytt med hjälp av bommarna.
Skulle man däremot rida cavaletti på böjt spår varje dag så sliter det ju och kan trötta ut hästen.
Men det gäller ju vad du än gör. Tror hästen skulle tröttna lika mkt om man red en likadant dressyrpass varje dag, eller samma runda i skogen varje dag.

Med en unghäst gäller det ju verkligen att variera, både ridning på ridbanan och ute i skogen. Sen om man rider varierat med hjälp av bommar 3-4 dagar i veckan tror jag inte påverkar.
Och som du skrev, man behöver ju inte alltid gå över bommarna heller.

Hederlig dressyr lägger jag in i alla mina ridpass. Att hästen ska lyssna framåt, bakåt och åt sidan för skänklarna är en självklarhet även om jag ska hoppträna.

Men det finns ju 100000000 olika teorier om hästskötsel och träning. Du har din teori och jag har min teori. Tror ingen är mer rätt eller fel.
Och sedan får man självklart se till indeviden.
:laugh:
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Jag är rädd för att han ska tröttna (Om nu en hoppgalen häst kan tröttna..) Därför jag frågar hur ofta man kan hoppa. Vill inte heller slita ut hästens ben. Hästen i fråga är född 2003, dvs fyller 6 år i år.

Min häst var 5 när han kom.
Han började tävlas då han fyllde 6. Gått på ridskola i 10år. Där har han gått majoriteten av hopplektionerna då han älskar och hoppa och är shysst och bussig.
Den hästen har jag fortfarande problem med i hoppningen då han blir alldeles upp i tok så fort de är hinder på ridbanan, de är ju fortfarande så skoooj!

Så hoppglädjen är svår att ta ifrån den såvida man inte använder oshyssta metoder, inte varierar sin ridning utan hoppar dag ut och dag in/harvar över cavalettibommar dag ut o dag in.
Precis som med vilken annan inriktning som helst :)

Sunt förnuft och varierad ridning.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Har jag sagt att jag VILL hoppa varjedag? Jag undrade hur ofta man KUNDE göra det, inte att jag SKA göra det.

Min häst rids ute i skogen flera dagar i veckan. Dressyr vill jag bara rida 1, max 2 dagar i veckan då jag anser att han har MYCKET lättare för att tröttna på det.
 
Sv: Hur ofta kan/bör man hoppa en häst?

Man kan rida över bommar/små hinder 7 dagar i veckan om man vill, utan att det sliter på hästen eller att den blir less eller "trött" på det, Det handlar om hur man gör det/hur många språng man tar/ hur hästen mentalt är osv...och hur bra man är som ryttare...Är man mindra bra, så tycker nog hästen efter ett tag att hoppning är mindre roligt också...

Hästar som är tittiga och försiktiga av naturen, ffa många unghästar, mår bra av att göra detta ofta för att det inte skall bli en stor grej av hoppträningen 1-2 ggr/vecka!

Att trava bommar, upphöjda cavalettin el galoppera över bommar/hinder på 50 cm är inte speciellt slitsamt för hästen (inte ens för den unga hästen, om man gör det varje dag), det beror på hur många upprepningar man gör varje gång (ej över bommar, endast om det är hinder och det blir ett språng över det).

Bommar är Aldrig slitsamt för benen/hästen , endast för hjärnan, om den behöver titta och tänka till...
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 281
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp