Hur ofta diskar ni matskålen?

Sv: Hur ofta diskar ni matskålen?

Mina hundar har mat- och vattenskålar i glas, och de tvättas när de ser skitiga ut. (Det vill säga väldigt sällan)
Vattenskålen sköljer jag ur emellanåt, 1-2 gånger i veckan.

Allt för sällan om jag jämför mig med er andra. Vatten byts ju varje dag men skålen diskar jag bara någon gång i veckan ( har kermaikskålar ). Poppy äter färskfoder och skålen handdiskas varje kväll och några ggr i veckan slängs dom in i diskmaskinen.

*kl
Skålar i rostfritt. Vattenskålen "gnuggas" ren vid varje påfyllning, 1-2ggr/dag, körs i diskmaskin ~varannan vecka.
Matskålarna slickas ordentligt rena (färskfoder) och nej, det blir ingen hinna eller liknande i dem. Diskas ur med vatten mellan varje måltid, dvs en gång per dag. Körs i diskmaskinen någon gång i veckan. Hundarna är välmående, så ser inga fel i detta förhållningssätt.

Vattenskålen diskas varje gång jag byter vatten, vilket blir 1-2 ggr/dag.
Mina får enbart torr mat så matskålarna diskas när jag ser att det är behövligt helt enkelt..:laugh:

Jag har både skålar i rostfritt, plast och keramik. Har upptäckt att de rostfria är de som behöver diskas oftast.

Mvh Domino_s

Kl

Oj, vad ni diskar ofta:o

Min har rostfria skålar till både mat och vatten. Äter mestadels torrfoder, men om jag blandar i något gott (matrester, ägg, leverpastej, färskfoder tex) så diskas skålen när den är tom. Har hon bara torrfoder i skålen diskas den sällan (kanske 2 gånger i veckan) och bara fylls på med nytt. Vattenskålen kan få en ordentlig disk kanske varannan dag, annars bara sköljs den ur och att man drar lite med handen i botten innan man fyller på med nytt ( 1-2 gånger per dag).

Mina hundar äter torrfoder i rostfria skålar. Jag diskar dem faktiskt extremt sällan.
Vattenskålarna sköljs oftast ut när jag fyller på vatten men annars åker de in i diskmaskinen några gånger per halvår eller så.
Tycker inte alls att de blir snuskiga.

Rostfria skålar till båda hundarna. Diskar dem vid behov. Det blir ett par ggr i veckan. Hundarna äter torrfoder och lite matrester.

Hunden äter torrfoder. Skålar i keramik. Diskar innan varje måltid, mer eller mindre ordentligt (beroende på tid/lust). Vattenskålen diskas en gång/dag. :)

Oj, vad ni diskar ofta:o

Det var ungefär min reaktion på tråden också! Men jag har insett genom "hur ofta byter du sängkläder" och liknande trådar på senior att jag uppenbarligen är extremt äcklig jämfört med många andra. :D

Hundens matskål brukar jag ta upp och diska när jag plockar undan för att skura golvet... vilket kan vara någon månad mellan gångerna. :angel: Vattenskålen byter jag ut/diskar vid samma tillfälle (har mina vanliga frukostskålar som hundens vattenskål :p) och så brukar jag spola ur den när jag fyller på den under kranen. Jag förstår faktiskt inte varför man diskar den flera gånger varje dag, som vissa skriver, vad är poängen? Tror knappast hunden bryr sig (min skulle föredra att enbart dricka ur riktigt äckliga stinkande vattenpölar ute) och det finns knappast några reella sanitära/hygieniska skäl. Jag diskar inte ens min egen vattenskål så ofta, använder lätt samma glas i en vecka eller så (spara resurser, hallå!?). :o

Matskålarna diskas efter varje måltid (2ggr/dag). Har rostfria skålar. Ger torr och färskfoder.

Vattenskålen brukar jag bara skölja ur när jag byter vatten (1-2 ggr/dagen). Diskas vid behov.

Efter varje måltid (dom äter tort torrfoder) och vattenskålen 1gång om dagen,har plast och metell skålar.Alltid med diskmedel.

Tänkte bara skriva som parentes, vi har golvvärme och keramikvattenskål = vattnet blir varmt på bara några timmar och efter en natt är det 35 grader ungefär och ganska äckligt i skålen. Matbar man vi inte ha pga att hundarna välter den. Därför måste vi borsta ur skålen varje gång vi byter, och matskålarna tycker jag också känns ohygieniskt att ha ståendes odiskade på varmt golv. Känns lite som en bakteriehärd? :crazy:

Har skålar av keramik med glaserad yta (såklart). Får färskfoder och barfar. Kör i diskmaskinen varje dag. Lika med vattenskålen. Hon dricker väldigt sällan, ungefär ett par gånger i vecakan, då maten innehåller väldigt mycket vätska.

Senast ändrad:

Tänkte bara skriva som parentes, vi har golvvärme och keramikvattenskål = vattnet blir varmt på bara några timmar och efter en natt är det 35 grader ungefär och ganska äckligt i skålen. Matbar man vi inte ha pga att hundarna välter den. Därför måste vi borsta ur skålen varje gång vi byter, och matskålarna tycker jag också känns ohygieniskt att ha ståendes odiskade på varmt golv. Känns lite som en bakteriehärd? :crazy:

Kan ni inte ha en metallskål som man sätter på väggen då? Typ sån här:
14200.jpg

Det är alltså en ring runt skålen, så det är fortfarande otroligt lätt att byta vatten osv. Sådana hade de på "min" kennel och de var verkligen jättepraktiska :)

Sedan ser ju den här ut att komma upp lite från marken också?
384805.jpg

Den största är på 700ml, så det är ju ingen megagigantskål, men det kanske kan fungera, eller så kan man hitta någon liknande modell som finns i större storlek?

Kl

Matskålarna, den ena i rostfritt o den andra i keramik, diskas rätt så sällan..typ en gång i veckan eller vid behov. De får färskfoder och renslickar skålarna, så har inte riktigt känt att dom är så äckliga.

Vattenskålen som är i rostfritt diskas efter påfyllning, 1-2 ggr per dag. Vattenskålen tycker jag blir sådär äckligt slemmig om den inte diskas ur minst en gång per dag.

Den första såg faktiskt riktigt smart ut! Det måste sitta fast ordentligt när virvelvindarna kommer och ska dricka ;) Keramikskål har varit bäst hittils eftersom den är så tung Att dom inte enkelt rubbar den. Hur stor och vart finns den? I dagsläget är skålen 4 liter och det är ganska lagom.

Matskålarna diskas 1-2 ggr/dag och vattenskålarna diskas varje morgon i samband med att jag byter vatten.

Typ.....aldrig.

Vattenskålen sköljs ur när jag fyller på vatten men thats it.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 668
Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
6 204
Senast: EZMK
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 666
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej! Vi börjar bli desperata och behöver hjälp med vårt problem. Vi har en blandras på snart 3 år som skäller när hon är ensam. Det har...
2
Svar
24
· Visningar
14 383
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka