TS; Jättebra att du ber om hjälp även om en del svar är lite beska.
Jag har varit i samma sits, vad jag inte fattade var att min hund hade separationsångest - hon fick helt enkelt ren panik och ångest av att vara ensam.
Att träna ensamhet med en sådan hund är ganska lurigt; om man använder fel metoder eller går för fort fram så är det, faktiskt, snudd på djurplågeri.
Jag menar givetvis inte att ni plågar er hund med flit, men det här är ett långsiktigt projekt - en del hundar lär sig aldrig att vara ensamma
och vara trygga med det.
Det kan gå att lära hunden att hålla klaffen, ja, men det är egentligen inte det ni behöver träna på utan ni behöver få er hund trygg - i alla lägen.
Mina råd;
1, Släng citronhalsbandet åt fanders, det gör mer skada än nytta. (Tänk dig att utsättas för rejält obehag varje gång du har en ångestattack - och du förstår inte ens varför du straffas)
2, Sätt upp en lapp/prata med grannar och hyresvärd om att ni är medvetna om problemet.
Folk brukar vara betydligt lättare att ha att göra med om de inser att man inte struntar i deras klagomål.
3, Skaffa en dagmatte, hunddagis eller NÅGOT som löser problemet, i alla fall tillfälligt.
Ett tips är att försöka hitta en pensionär eller liknande som kan ge just sällskap. Hen kanske inte ens kan gå ut med hunden - men den slipper vara ensam!
4, Se över hela ert hundägande. Vad är hunden otrygg med, i vilka situationer? Hur mycket aktivering kan den tänkas behöva och i vilken form? En väl aktiverad hund har givetvis lättare för att slappna av överlag.
Jag tycker att ni skall ta hjälp av en instruktör för att få handfasta råd som gäller just er och er hund.
Lite allmänna lästips som egentligen inte handlar om ensamhetsträning utan om hundägande och relationer överlag;
Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt, Bra relation av Kenth Svartberg och Min bästa vän av Marie Hanson.
Lycka till, det går att lösa på något sätt för er men sånt här tar tid
!