Hur mycket vila per vecka?

JA?

Så läste jag också! Jag undrar då fortfarande Vad du har emot att hästar går i skrittmaskinen, om det är ok för din häst att göra det 1 timme på fm, men inte andras?

du är nog lite trög.
och jag lite otydlig.

jag menar att min häst skulle mått bra att röra på sig(skritta) i en timme på fm.
men inte i en skrittmaskin för då tar det knäcken av henne att bara gå runt runt runt.

förstår du?

hon skulle inte må bra av att gå i en skritt maskin psykiskt men fysiskt.
:smirk:

hon skulle inte må bra av att gå i en skritt maskin psykiskt men fysiskt.

Enligt min åsikt så vilar dom som svarat sina hästar alldelles för lite.
Vi har två hopphästar på hög nivå, den ena kommer från John Whitaker. Och grejjen är att alla hästar som tävlar och så kan redan hoppa. Manbehöver inte träna på att hoppa höga hinder. Den hoppning vi ger våra är mest lågt på teknikhinder och att få dom slappna av och hoppa med självförtroende och bra kommunikation och förtroende för sin ryttare. Vi tränar dom båda för Sven Ingvarsson var annan vecka och han har mycket sådana här övningar i sin träning. Sedan under veckorna så vilar dom och bara går i hagen ca tre dagar. Resten är mycket markarbete och ridning ute i skogen. En ryttare behöver träna så oändligt mycket mer än en häst och rider ofta för mycket. Det går bra i början men sen tar det stopp. Det är lätt att rida slut på sina hästar. Och det är inge vidare bra om man vill kunna tävla dom i många år. En häst tar ofta slut i huvudet om man rider slut på dom och dom har svårare att komma igen psykiskt än fysiskt. Så tänk er för och lägg upp en bra plan för era hästar. :banana:

Nu var inte frågan hur ofta man tränar utan hur ofta hästarna vilar. Bara för att våra går 6-7 dagar i veckan betyder det inte att de tränas 6-7 dagar i veckan.

Du skrev:

"hennes kropp skulle mått bra av att gå i en skrittmaskin en timme på förmiddagen

Nu är det helt plötsligt inte skrittmaskin!?

Trög? Nja, inte riktigt va!

Tror snarare att det är du som inte riktigt vet varken vad du menar eller vad du tycker!

men här snackas det väl inget om att hoppa höga hinder??
vad har det med saken att göra?
En häst som står på box, samt går ute på dagarna
rör inte tillräckligt på sig, därför ska de helst
röra på sig varje dag.

Det med höga hinder är mer en allmän kommentar om mina åsikter. Våra hästar vilar helt från arbete 3dagar/vecka cirkus. Jag menar att många hästar hoppar och hoppas för hårt och ofta ojämt fördelat. Man måste tänka och lägga upp sin planering långsiktigt.
Andledningen till att jag anser att hästar i bland inte behöver ridas varje dag är att de kan få problemmed ryggen om de har lite svag rygg. Mestadels är det dock för deras psykiska hälsa jag menar. Kroppen tål betydligt mre än deras huvud gör.
Och går hästen i hage varje dag så får den ändå ett visst mått med "rörelse" per dag. Ägare och ryttare som håller sina hästar på box varje dag anser inte jag är riktigt serösa, där tar hästarnas hälsa speciellt psykiska hälsa verkligen slut, men vill man ha en stall modig eller apatisk häst så ja visst

problemmed ryggen om de har lite svag rygg

Då måste ju hästen arbeta för att bygga upp ryggmuskulaturen ordentligt.

Vad säger att våra hästar hoppar mer eller era oregelbundet änn dina? Du läser in väldigt konstiga antaganden här.

jag vet vad jag tycker.
men jag orkar inte älta mer nu.
jag har svårt att skriva mina tankar.
och att försöka förklara vad jag menar.

Ok, men då borde du också veta att "rygghästar" bör absolut
röra på sig hela tiden, för att inte bli stela..
Skritt för hand istället för hel vila anser jag
och även de som jobbar med rygghästar (vet, equiterapeuter mfl)
Min häst har aldrig haft en ledskada el dyligt, hon
vilar aldrig helt ifrån arbete, så länge man varierar
arbete och underlag så tror jag på att röra på dem varje dag. :smirk:

Jag håller med Lady Lusifer. Hästar behöver vila, både mentalt och fysiskt. Det är basfakta inom muskelläran att en muskel behöver 48 timmar på sig att återhämta sig efter ett ansträngande pass. Sedan varierar förståss vad som är ansträngande beroende på individens grundkondis och -styrka.

Det finns olika teorier om hur man kan variera sin träning.
Att variera träningen genom olika former av arbete är ju en bra princip, både för kropp och psyke. Men att variera arbetsform dagligen är inte tillräckligt för att ge musklerna den vilan de behöver, om de ansträngs mycket dagen före. Även tömkörning anstränger rygg- och magmuskler om den sker i rätt form. Konditionsträning kan omöjligt ske utan viss muskelansträngning. Uppsuttna skrittpromenader belastar ryggmusklerna. Det blir svårt att variera sig på ett sätt som inte belastar de trötta musklerna om man inte låter hästen vila.

Dessutom, som någon påpekade - man planerar in sitt tränings- och tävlingsår efter krav på formtoppar, efter en sådan kommer efterföljande återhämtningsfas och därefter ny uppbyggnadsfas. Ju fler eller ju längre formtoppar du kräver, destu viktigare att planera in lämplig återhämtning. Du kan ju förlänga tiden som hästen orkar ligga på topp om den får vila ordentligt efter de tuffaste passen, och gå lugnare inför tävlingarna.

Sedan är det klart att en häst i toppkondis kan ridas och tränas oftare utan att det räknas som särskilt ansträngande för den, man kan ju lägga träningen på en jämn nivå en period. Men vägen mot den kondisen kräver planerad vila. Och även i toppkondis behöver hästen samla på sig nya glykogener och läka ut småblödningar etc med jämna mellanrum, om man vill att den ska hålla sig där utan skador. För även med god styrka och kondis blir man trött av ett träningspass.

Vilodagar - och viloperioder - behövs alltså, men kan innehålla en återhämtningsform som passar hästen. Både skrittpromenader vid hand eller i maskin, eller enbart hagvistelse (om hagen är någorlunda bra), är enligt min mening utmärkta alternativ. Gäller det viloperioder kanske lättare ridturer och långa skrittpromenader är ett alternativ för den som inte vill ställa av helt.

Inom trav, galopp och distans är man noga med sånt här, eftersom det syns så tydligt på deras hästars prestationer om de tränats rätt eller ej. De balanserar ständigt på gränsen mot överträning för att ha optimal kondition på hästarna, men destu viktigare att bygga en stadig grund före, och planera in återhämtning under tävlingssäsongen.
Länktips: http://w1.490.telia.com/~u49006524/ny_sida_64.htm

vila från hård träning, absolut, men att vila helt , när de går i hage under dagen och står på box resten
(som ändå de flesta hästar gör) av dagen tror inte jag på.
Skrittpass och promenader, men inte hel vila. :smirk:

Jag har hört av en veterinär (minns inte hans namn, men rätt välkänd) att man inte ska låta hästen vila alls. Den måste hålla lederna igång. De flesta hästar rör sig inte särskilt mycket i hagen så därför bör man skritta eller promenera hästen i stället för att låta den stå helt.

/Kristin

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 420
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur