Hur mycket vila per vecka?

Om nu någon häst mot all förmodan skulle ramla och orsaka tryck i gallren så stannar den. Faktum är att den stannar ganska lätt, det räcker att en häst inte vill gå och står still så känner maskinen av det och den stannar. Så det är ingen fara för den delen. Tror dock att detta är olika på olika märken.

Sedan så är ju inte(på min i alla fall) gallret ända ner till backen, utan det går nog under en shettis i alla fall.. Dvs om en häst ligger ner i maskinen så åker gallren över den.

Så starka är inte gallrena, skulle en häst fastna skulle den nog inte släpas efter, utan stanna hela maskinen. Dessutom är inte gallret tillräckligt brett för att hästen kan fastna, precis som gallret på boxarna.

Jag brukar oftast inte låta mina hästar vila alls. Men då skrittar jag dom minst en gång i veckan. Om jag verkligen inte hinner så blir det väl så...men det händer nästan aldrig. Dagen innan tävlingen brukar jag ut o skritta i skogen ca 2 timmar.

nej jag vet :crazy:
men eftersom jag är rädd för dom hade jag aldrig låtit min ponny gått där.
men jag tror att hon skulle mått bra av att gå där i en halvtimme på förmiddagen faktiskt.

"förresten ska man inte ha fler hästar än man kan ta hand om." "hästen mår bättre av att gå i hagen änn i en skrittmaskin" osv skrev du precis ang skrittmaskiner. Och nu skulle dín ponny plötsligt må bra av att gå i en? Här svänger det friskt. ;)

hennes kropp skulle mått bra av att gå i en skritt maskin en timme på förmiddagen
men hon hade blivit knäckt av att gå där dag efter dag varv efter varv.

Om man låter en häst gå i skrittmaskin är det för att "avrasta" hästens kropp, inte hjärnan.
Tänk er själva, hur kul är det att gå runt runt varv efter varv?
Släpp hästarna i en stor hage med kompisar i stället så blir både hästens hjärna och kropp avrastad.

När jag hade min häst i träning (är nu dräktig :)) tränade jag hådare pass 3-4 gånger i vekan och dom andra dagarna red jag ut i skogen, löshoppade, joggade i ridhuset eller liknade.
Det pasade min häst väldigt bra.

Tror jag läger mej i skrittmaskins pratet oxå :devil:.
När jag var på åby var den ovärdelig då hästarna skrittades innan och efter snabbjobb villket gårde att vi snabare blev klara med snabbjobben villket läde till att vi han vi han pysla om hästarne mer, och vi han även rida ut på dom som annars bara skulle gå i hagen.

Tror du verkligen att hästarna går där hela dagarna???

Så är det ju verkligen inte utan dom går i maskinen från 30 minuter till 1 timme om dagen beroende på häst!

Men även om dom "bara" går där 30 min - 1 h så går dom bara runt runt runt och det tror inte jag att någon häst är speciellt road av..

Jag har ingenting direkt emot skrittmaskiner för de som verkar tro det. Jag har ingan direkta egna erfarenheter, utan har mest hört och sett. men som sagt tror inte jag att en skritt maskin är en rolig syselsättning för en häst.

Alla hästar är inte heller roade av att gå i hage, eller att bara skrittas ut.

Roande eller inte (alla är tvungna att gå i skolan i nie år å inte var det roligt men nädvendigt) alla har inte den tiden som krävs att ha häst och om nu en häst mår bra av att skittas mycket skall den då bli tvungen att må dåligt för att ägan måste jobba på dagarna och ´"bara" bli riden på kvällarna, dom flästa är tvungna att jobba och det är ekonomisk omöjligt att driva ett stall om alla hästar skall skrittas ut i skogen varje dag.

Brukar inte låta ha helt vila Skrittar Hellre ut en runda på 40-50 minuter.

Nu hänger jag nog inte riktigt med på hur du menar? Gör du det?

Du är väldigt emot skrittmaskin, men helst plötsligt så skulle din häst nog må bra av att gå i en sådan en halvtimme på fm.

Då förstår jag inte VAD du har emot att vi som har hästar i skrittmaskinen 30 min - 1 h varje dag?

Är inte det nästintill det samma som du trodde skulle passa din häst?

Antingen är det jag som är helt förvirrad eller också är det du som inte kan bestämma dig!?! :confused:

jag skrev om du läser lite bättre:
hennes kropp skulle mått bra av att gå i en skritt maskin en timme på förmiddagen
men hon hade blivit knäckt av att gå där dag efter dag varv efter varv.

bla bla. orkar inte skriva.
missförstånd. :smirk:

Hon vilar 2-3 gånger/vecka eftersom det är en unghäst.
Skrittmaskin har vi också, och nää dom går inte uppbunda i den. men jag kan lika gärna gå med henne iskogen eftersom vi har som regel att inte lämna hästarna utan uppsikt i skittmaskinen. Vilket man annars skulle föredra och tex gå och mocka.. men det är ju praktiskt om man har många hästar.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 420
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur