Hur mycket vila per vecka?

Jag har ingen tävlingshäst direkt, men hon brukar få vila en dag i veckan, o det är mest för att jag den dagen inte har möjlighet/tid att rida o inte för att hon behöver vila.

Sen tror jag det handlar mkt om vad för sorts hage du har. Om din häst går i en stor kuperad hage som min gör, o är ute många timmar om dagen, eller om din häst står i en lerig rasthage på 10 kvadratmeter, där kan den knappast röra sig heller.

1 dag/vecka... antingen hel vila och ingen ridning alltså denna dag eller skritt ut i skogen.

Ponnyn är sju år, full tävlingskondis, tävlar upp till LA. Går ute i hage några timmar per dag.. beror på årstid. Just nu är det väl 3-4 timmar.(han går bara ute halvdag nämligen)

De helger vi tävlar, går oftast de som inte tävlas bara i skrittmaskinen en timme om dagen och rids inte alls. Tävlar vi inte, rider vi. På vardagarna brukar de ha en vilodag i veckan, då går dom bara i skrittmaskinen.

Ja.. asså självklart motionerar hästarna sig oftast i hagen (beroende på storleken på hagar de går i) men precis som du sa... inte på samma sätt som de motioneras under ryttare...

En skrittmaskin är ett oumbärligt hjälpmedel om man har många hästar och lite människor!

Jag har aldrig ångrat den investeringen. :)

ingen.
Hon skrittas en gång/vecka för hand, men står aldrig helt
på vila. :smirk:

Jag tycker att det är lite fel att säga. ja si och så många dagar i veckan ska en häst vila. Man måste som med mycket annat se till hästens indeviduella behov. Vissa hästar kanske inte behöver återhämta sig varken psykiskt eller fysikt lika mycket som en annan häst. Så jag försöker lyssna på vad min häst "säger".

blörk för skrittmaskiner.

låt hästen gå längre i hagen i stället. :mad:
ska man börja sätta dom på rullband också snart?
eller bygga ett gym till den?
kanske bygga en robot som motionerar ens hästar också så man bara kan tävla tävla tävla? :idea:

:mad:

Ja prata med tomten lite snällt!! Det kanske kan hjälpa lite. :)

Tänk bara på att önska om en med tak...det glömde jag och skulle gärna vilja ha det, så kanske han kan ordna med ett tak till mig också! :D

Man har inte hästen i skrittmaskin för att man inte har den i hagen. Skrittmaskinen har man för att hästen ska få skritta och stärka sina leder och ligament. Plus för att ge ökad kondition.
Rullband finns för hästar och används av många som har tävlingshästar och det fungerar hur bra som helst.

Gym för häst finns väl med ? Ett ridpass för en häst är ju som en gym pass om den arbetas rätt. Jobbar hästen gör iaf jag för att den ska få muskler och bli stark.

Ok ett bättre argument då:

Har man en häst och vill att den ska skrittas extra utöver ridpasset får du gå med den själv. Skulle du villja bli fast bunden och gå i en rundring i 1 timme?? Trodde väll inte det. Har man häst ska man ha tid att ta hand om den också. :mad:

Min ena kille kan vila helt från arbete 1-2 dagar i veckan och bara gå och skrota i hagen. Den andra kräver 7 dagar i veckan för att må bra.

Fastbunden ? Hur många morderna skrittmaskiner är såna att hästen är fastbundna ? Inte så många så vitt jag vet utan hästen går lös mellan två grindar.

Har man 1 eller 2 hästar så klara man sig utan skrittmaskin. Men har du 5-8 hästar som ska ridas varje dag och sen oxå skrittas 1 h var så finns inte så många timmar över av dygnet.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama