Hur mycket vila per vecka?

då bör du veta då bör du vet då bör du veta. Den här planen har vi tagit fram i samarbete med vår veterinär och tränare som båda är topp i sverige.. och min häst hade ont i ryggen när jag fick honom för att de bara hoppat upp och "ridit in honom" han gick ju så att säga från noll till felfria 110 på tre månader. Så det blev mycket tömkörning osv. vilodagarna i hagen är främst till för den psykiska hälsan, men också för att hästens muskler skall kunna återhämta sig. En elitidrottare som är människa tränar inte varje dag, de behöver återhämta sig de med. Sen tror jag starkt på en kanske två (om tävlingssässongen varit tuff) månaders lungt arbete. Och med vila så menar jag inte att de står i padock hela dagen utan en rejäl hage.

Jag har alltså inte gjort några påhopp? Och var har jag skrivit att "då bör du veta.."? En ursäkt hade kanske varit på sin plats eller?

Jag vill bara upplysa om att då DU anklagade mig var det DU som gjorde dig skyldig till ett påhopp på mig. :mad: Du ska kanske tänka dig för innan du kastar ur dig sådant. :mad:

Jag tror inte ens att jag skrev till dig från början om påhoppen,, gjorde jag det så var det inte meningen och det kan jag be om ursäkt för, men något annat tycker jag inte jag ska behöva be om ursäkt för. Men det är ingen fara, jag tänker helt enkelt inte skriva mer här.

När min häst var i tävlingskondition vilade han ca 3 dar / vecka, gick annars ute i stor hage med hästkompisar ca 12 timmar per dag där han rörde sej ganska mycket. Tror på att träna ordentligt varannan dag med en dags vila mellan för att bygga upp muskler etc. (Muskler bryts ned vid träning & byggs upp i vila). Skulle absolut inte tycka att det var fel att skritta honom på vilodagarna istället men eftersom jag jobbar heltid hinns det inte med..

Ägare och ryttare som håller sina hästar på box varje dag anser inte jag är riktigt serösa, där tar hästarnas hälsa speciellt psykiska hälsa verkligen slut, men vill man ha en stall modig eller apatisk häst så ja visst

[/quote]

Nämen va kul! för då tränar du för en väldigt oseriös hästägare, där finns det nämligen aldrig några hästar ute i hagarna.

Och ja , det vet jag för jag ser deras stall varenda eviga dag....

om du syftar för sven (vilket jag antar att du gör) så tränar min syster för honom och inte jag.. och hon tränar för honom för att dom har en så bra dialog och att hon trivs himla bra med honom.. att deras hästar inte går ute sen det tycker jag inte är bra,, vare sig man heter ingvarsson eller svensson.

Vad intressant att ni vilar era hästar så mycket som tre dagar i veckan. Det gör jag också i perioder då min dotter har mycket att göra och inte hinner rida. Jag har alltid dåligt samvete för det men det behöver jag tydligen inte. :banana:

min har i ett par år varierat med ridning varannan dag, vila varannan, sedan blev det ridning fler dagar, och vila 2-3 dagar vecka fast vilan behövde ej komma typ varannandag.
sen nu rids han 6 dagar/vecka.
Är i ridhuset ca 2 dagar/vecka och i skogen 4 dagar/vecka.
ibland kan han få 2 vilodagar. han brukar tex vila dagen efter träning, dagen före tävling och dagen efter tävling.

Nej det behöver du inte ha. Hästar behöver ju precis som människor tid för musklerna att återhämta sig.. De är inga maskiner och behöver också vila. Från ridning då vill säga. ALDRIG från hagen.
Sanningen är tror jag att ryttarna behöver träna på sin ridning mycket mer än hästen egentligen behöver gå. Därför man egentligen bör ha mer än en häst. Sen min syster fick tre eller två hästar har de mått mycket bättre- rent utmärkt faktiskt i både kropp å skäl.. å då komm ännu fler bra resultat också.
:bump:

Det låter ju sunt, men hur blir det med konditionen då. Räcker den de får i hagen. Vissa dagar rör de ju inte allt för mycket på sig.

Det är just på grund av deras konditionsträning.. markpass.. skogsturer och annan träning som de behöver vila. Om man kollar på en elitidrottare så tränar dom olika muskelgrupper och stamina.. styrka.. elasticitet och sådant varje pass/dag blandat med vila. Det är i alla fall vad vi kör med våra hästar och de är friska och krya både psykiskt och fysiskt...
:banana:

Har man 10-15 hästar som måste hålla toppkondition, är skrittmaskinen kanonbra....För oss som har travare, är det J**ligt svårt att KÖRA 1 timme i skogen.....Skrittmaskinen har inget att göra med om man tar hand om sin häst eller inte, att hästen är en individ och inte en maskin etc. Det är skonsam BRA motion......

av ekonomiska skäl så har jag ingen egen häst, alltså tävlar jag inte speciellt mycket. Har tävlat upp till 1.20 (mest lägre klasser).

Har dock varit väldigt intresserad utav träningslära under en lägre tid. Jag hjälper till med två hopphästar som tävlar MSV klasser och deras ägare är också väldigt "påläst" i ämnet. Det är hon som har väckt mitt intresse för träningslära. Så hur jag (eller hästarnas ägare) skulle försöka pricka in hästarnas formtopp är följande.
Dagligt arbete: ex.
månd: Lätt pass
tisd: Medelhårt pass
onsdag: Hårt pass
torsd: vila
fredag: Lätt pass
lördag: medelhårt pass
söndag: hårt pass

på det sättet rullar hästarnas arbete på "vanliga" veckor där inte tävlingar eller speciella "weekend" träningar förekommer. men tanken är alltid densamma...

veckan innan tävling ser hästarnas arbet ut såhär istället.
mån: Hårt pass
tisd: Medelhårt pass
onsd: Lätt pass
torsd: vila (resan till tävling - lång för oss i norrl. :))
fred: tävling
lörd: tävling
Sönd: tävling

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 420
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur