Hur mycket vila per vecka?

Ja nu är dom flesta hästar lösa i skrittmaskinen och inte fastbundna.
Har du EN häst är det väl hur lätt som helst att skritta ut en timme i skogen men har du FLERA hästar är det inte lika enkelt.
Vissa hästar går i skritten en timme på morgonen och värms upp innan dom rids vilket är jättebra, andra hästar går där för att röra på sig extra mkt vilket dom knappast gör i hagen och speciellt inte vid denna årstiden med isiga stenhårda hagar.

Har du 8 hästar brukar du ju inte vara ensam om att ta hand om dem. eller?? :smirk:

De flesta skritt maskiner jag har sett är sådana man sätter fast dem i. Men jag har ju sett sådana som hästen går mellan 2 grindar i också, jag har även sett exempel där det går el i dessa grindar. så slutar hästen gå får den världens stöt! :mad: Nej ska man ha häst får man faktiskt ha tid att se efetr och ta hand om dem själv.

En häst är en indevid precis lika mycket som du ingen maskin. :mad:

med hjälp av variationen i ridpassen och vilan kan du ju planera formtopparna på din häst...

Om du har 8 tävlingshästar och är ensam som rider dem vilker de flesta gör som har tävlinghästar. Antagligen har du 1 eller kanske 2 hästskötare till hjälp om man har råd. Som rytter så rider man ca 6-8 hästar/dag vilket gör att du inte hinner skritta mer än max 1 häst om ens det.
Som hästskötare så ska det mockas åt alla hästar, de ska fodras och släppas in och ut i hagen. Plus att du ska ha hästarna klara så att ryttare kan rida dem och sen ta hand om den ridna hästen. Sen ska det smörjas och hästarna ska hållas klippta och vältrimmade. Då har du inte tid att skritta ut varje häst 1 timme.
El i skrittmaskiner är inte längre tillåtet och hästarna är inte så dumma att de stannar mer än en gång i skrittmaskinen och får en smäll av grinden bakom.

Märkligt att du som är en känd tävlingsryttare som har fått mer än sin beskärda del av framgång inte ens fattar hur det går till i ett tävlingsstall :devil:

Vad det inte så du beskrev dig själv :angel:

:bow:

Du skrev nästan exakt som jag tänkte när jag läste inläggen.
Precis så fungerar det ju hos oss också!

Snälla lilla du nu är du faktiskt något patetisk. För alla är inte mål nr ett att tävla WC vissa vet om att hästar inte är maskiner utan individer vilket inte du verkar at hänsyn till. Dessutom tycker jag att du borde ta och tänka efetr lite. Det var mer än 6 månader sedan den tråden var aktuell och människor som ältar saker har faktiskt ett allvarligt problem. Jag må ha uttryckt mig som så att jag är nöjd med mina tävlings reslutat, detta betyder dock varken att jag är känd eller äger 8 tävlings hästar. SKÄRPNING! :mad:

Jag behöver inte älta saker bara för att minnas att du ljög om vilka klasser du har ridit och det handlade inte om att du "bara" var nöjd med dina tävlingsresultat utan att du har fått mer än din beskärda del av framgång.

När man hittar på saker och blir avslöjad får man leva med det helt enkelt.....

Det är inte alls så säkert att man har hjälp som hästskötare eller beridare när du har 8 hästar. Hos min tidigare arbetsgivare tog denna ryttare hand om sina 9 hästar själv, red och så men när det då blev en tillökning i stallet med 11 hästar så vart denne tvungen att anställa 2 hästskötare.

Jag ser absolut INGET negativt med att använda skrittmaskin såvida hästarna inte sitter fast (jag vet att det dock finns sådana men jag personligen skulle inte vilja ha min häst i en sådan och verkligen inte om den inte är inbyggd.)

Strömmen som finns i grindarna till skrittmaskinen är knappast starkare än den som finns i eltrådarna till hästarnas hagar. Dessutom så är ström i skrittmaskiner förbjudna sedan mitten på 2003.

Varför är du så negativ till skrittmaskin? Den kompletterar ju hästens träning avsevärt och underlättar dessutom för den proffesionella ryttaren som har en stor verksamhet.

mvh Johanna

Oj, oj, du har då inte sett en skrittmaskin förut eller?
Fastbunden :crazy:...
En skrittmaskin är nog inte jordens roligaste grej för en häst, men endast EN av våra tycker att det är "Suck, pust neeej, inte skrittmaskinen... Snälla matte? Hallå? Matte? Lämna mig inte!!!"

Det finns inte en chans att vi kan hålla hästarna i tävlingskondition utan den, men du är välkommen att skritta alla en timme om dagen åt oss.

Det var så jag hade det i stallet jag jobbade. Plus att jag hade 2-3 hästar själv att rida. Jag gjorde inga hästar färdiga till ryttaren men allt annat.

Nästan så jag börjar tro att du jobbade hos mig då :)
Många stall fungerar nog mer eller mindre på det viset.

jag tror att hästen föredrar att komma ut i skogen och skrittas en timme i stället för en timme i en skritt maskin. :mad:

förresten ska man inte ha fler hästar än man kan ta hand om.
jag är inte för skrittmaskiner men inte helt emot.
jag är rädd för skrittmaskiner! :o

en fråga. sliter det inte mycket på hästen att bara gå runt runt runt i en cirkel? :confused:

men det finns ju inget som säger att mna inte kan göra båda delarna :)

Svarar på din fråga om det inte sliter på hästarna..

Nej, det tror jag inte att det gör!
Jag har i alla fall inte märkt eller hört något om det. Det är snarare så att det stärker hästarnas ligament o senor att promenera på hårt underlag. Varvbyte sker med jämna mellanrum efter önskad inställning, det går lugnt till(hemma hos oss i alla fall) Maskinen saktar först in en stund, redan då vet de flesta hästar att det är på gång med ett byte, sedan stannar den och står still så att hästarna har god tid på sig att vända. Dom lär sig rutinerna med maskinen och jag har faktiskt aldrig haft en häst som inte klarat det med bravur!

Det finns mycket värre saker som sliter på hästarna! (nu får jag väl skäll här) men tex att sitta veka ut vecka in/år ut och år in och träna på ett felaktigt sätt, som många okunniga gör. Dom som tror att dom kan allt men i själva verket inte fattar ett dugg vad dom sysslar med.

Nej minsann, det ska alltid kritiseras vad vi som rider på heltid gör och inte gör, det är alltid så synd om våra hästar! :confused:

Men jag kan säga att vi som gör det, vi gör vårt allra bästa för att hästarna ska må så bra som möjligt, mår dom inte bra så fungerar dom inte och det har vi inte råd med, så enkelt är det! Så jag tycker inte att man ska kritisera något man inte vet något om!(nu gäller det inte endast den som jag svarade till) Man ska ta reda på hur saker och ting ligger till innan man börjar att oja sig över saker!

jo det är ju klart att dom byter varv.
anledningen till att jag inte gillar skrittmaskiner är att jag hatar ALLA slags maskiner.
litar inte på dom tänk om en häst ramlar omkull och råkar fastna i gallerna och släppas med maskinen?? :(
rätt så omöjligt men sånt är jag skit rädd för :crazy:

Det finns mycket värre saker som sliter på hästarna! (nu får jag väl skäll här) men tex att sitta veka ut vecka in/år ut och år in och träna på ett felaktigt sätt, som många okunniga gör. Dom som tror att dom kan allt men i själva verket inte fattar ett dugg vad dom sysslar med.
håller med dig till 100 %

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama