Hur mycket växer en unghäst

Sv: Hur mycket växer en unghäst

Om vi går tillbaka till TS ursprungliga fråga ;) , så ska du nog inte ha _för_ stora förhoppningar om att hästen blir över 160. Min häst var vid 3 års ålder 153,5 idag är han 157-157,5 (nu är han 5,5 år).

Han har tre halvsyskon (samma mamma) som alla har varit större hela tiden och de är mellan 163-170 cm idag.
Min är efter Nactus (Nactus var 170 cm) - Irco Marco (162 cm), de andra är efter Lemon, Cardento och Uskudar de Malais (168 cm).
Mamman var 158 cm - däremot var min hästs mormor D-ponny (el hon gick som D-ponny, men kan ha varit runt 150-152, mätningarna var inte så noga förr...) och förmodligen finns det mer ponnyblod längre bak.

Mamman är som sagt var, samma till 4 avkommor och min är den enda som har blivit "liten". Det känns som ett lotteri det där... Jag är iofs inte alls missnöjd med min häst, tycker egentligen att storleken är ganska ok, men det är ju ändå så att varje cm räknas om man vill hoppa. Hindren blir ju relativt sett mindre på en större häst! + att de oftast får lättare att nå fram till nästa hinder utan att man behöver "flågaloppera".

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 845
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 244
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
887
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 588
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pivo