Hur mycket växer en unghäst

Sv: Hur mycket växer en unghäst

Nja ni tänker fel för man måste veta vilket värde det är man ska räkna procenten.
Låt oss ta moms och momsuträkning som exempel.
Om en häst kostar 100000 utan moms, momsen är ju 25% så blir det ett pris på 125000 inkl moms. Men det är ju inte samma sak som att jag kan räkna ut hur mycket momsen är genom att ta 25% på 125000. För det blir ju inte 25000 utan istället 31250. Så när man räknar från slutsumman får man räkna med ett lägre värde i det här fallet då 20%. Som blir 25000.

Så ni får räkna 132 som 80 procent och lägga till då 20 procent av 132 inte av 165. Vilket blir 26,4 och som stämmer bra med en förväntad vuxen höjd. För 132 cm är väldigt liten ettåring, det är mer normal höjd på en några månader gammal fölunge.

Jag förstår precis hur Du menar...men det ÄR inte rätt sätt att räkna.

132 = X x 0,8....frigör X genom att dela 132 med 0,8

Innebärande att 132 cm är 80% av den höjd man sätter som X.

Masse har faktiskt rätt. Hästen ska växa 20% till av dagens höjd för att nå vuxen höjd, alltså får du räkna 132 + 20%. 20 % av 132 är 26,4. Sen plusar du ihop dessa = 158,4 cm. Eller lättast 132 * 1,2 = 158,4.

Ett försök till att förklara, om något flummigt :p

Ditt sätt att räkna kan du använda om du tex vill veta vad en vara kostade innan den såldes på rea. Reapriset 150 kr, rabatten 20% 150/20= 187,5 Varans ursprungspris = 187,50 kr. Ska du däremot lägga på 20 % på priset 150 kr måste du ta 150 * 1,2 = 180. För göra lätt huvudräkning. 10% flyttar du en decimal alltså 15 kr på 150 kr. Då blir 20% 15 + 15 = 30. 150 + 30 = 180

Jag trodde - och så har alla här också skrivit - att den skulle vara 80% av sin slutliga höjd vid ett års ålder???

Innebärande att 132 cm alltså är 80% av den slutliga höjden??

80% av 165 är just 132 eller enklare 132/0,8=165

Jag skall INTE lägga på 20% på den höjden som hästen mätts till som ettåring....den höjden utgör 80% av sluthöjden, vilket är en väldigt skillnad.

Jag inser när jag läser svaret igen att vi alls itne har samma utgångspunkt..
Att hästen nått 80 % av sin sluthöjd som ettåring är INTE samma sak som att den skall växa 20% till av den höjden...
Det återstår istället 20% av sluthöjden att växa....det är en väldigt stor skillnad mellan dessa begrepp..

Jag lägger ner diskussionen....och tvivlar inte en sekund på att fortsätta med mitt sätt att räkna

Senast ändrad:

Är det inte 90% av höjden som 1 åring och 80% av vuxen vikten ?

Miaa som har en tvååring som idag är 157 cm och som ettåring var ca 142 cm bland de minsta pållarna på Buke .... Undrar hur stora alla andra jättar ska bli om min nu ska bli 170.4 ....

Senast ändrad:

Jo absolut..jag har också hört 90% av höjden vid ett års ålder.

Men om Din var 142 som ettåring skulle det betyda ett slutmått på ca 158 cm om man räknar på 90%.

Vad mina 08:or skulle sluta på vill jag inte ens tänka på...:)) en bra bit över 180 cm i alla fall

Jag måste rätt mig själv :D Jag hade blandat ihop %, vid 1½ års ålder så har hästen uppnått 90% av sin längd och 80% av sin full vuxna vikt :D så ska det vara. blandande ihop vikten och mankhöjden :p eller så står det iaf i den ungahästen :)

Sen räknar jag på samma sätt som Pisan att jag räkna med att hästen ska bli 165 och då räknar jag ner för att veta på ett ungefär hur stor den blir vid ett års ålder men det här går säkert att göra på hundra olika sätt :)

Senast ändrad:

Men är det bara jag som upplever att unghästarna växer fortare och blir färdigare numer fortare än förr? Eller kanske ser färdigare ut än förr ....

Mia

se om jag oxå fattat det rätt. har en åring som e ca 125 då ska hon bli 150? 125+20%=150

eller e det 137,5? 125+10%=137,5

eller räknar jag fel?

ja du räknar fel. 10 % av den fullstora höjden. säg att hästen som full vuxen är 150cm, då "ska" den vara 90% av höjden som 1åring, alltså 135cm för att det ska stämma. Mne jag har även hört att det är 90% vid 1,5 års ålder. Sen tror jag inte man ska lägga ör mycket vikt vid att räkna på de här måtten.

då e det allså det andra som e rätt 125+10%=137,5. jag e mest nyfiken på den ungefärra höjden då hon e av okänd härkomst. det e ju rätt stor skillnad på en c-ponny och en (liten)stor häst.

Nu kan jag inte hålla mig längre. :o

Men alltså, hörrni, allmänt till flera. Hur står det till med matten egentligen? Det är ju basicmatte från vad, mellanstadiet? :)

Några har ju fått till det rätt som tex Pisan och Salasolen, men ni andra, gör om, tänk rätt.

Tar vi hästarna som ett ex. Säg nu att det är ungefär 90%=0,9 av sin sluthöjd vid ett års ålder då är alltså sluthöjden 100%=1 och den är ju x.

x * 0.9=höjden vid ett års ålder. Är den då som i Aliils fall, 125cm så får vi ekvationen x * 0.9=125. För att få ut x måste vi dividera 125 med 0.9 och då får vi siffran 138.9 vilket alltså är den teoretiska sluthöjden. Det går INTE att ta höjden vid ett års ålder och multiplicera med 1.1 då lägger vi till 10% av höjden vid ett års ålder, vilket INTE är samma som 90% av sluthöjden.

Tar vi rean som exempel så har vi ett plagg som är nedsatt med 20% och nu kostar 200kr så har vi ordinarie pris som x och det nedsatta priset, 200kr är alltså 80% av x vilket ger ekvationen x * 0.8=200 => 200/0.8=250kr = ordinarie pris

Så, frågor? ;)

Senast ändrad:

Då anser jag det är själva uttrycket som är fel för jag lägger till 10% på höjden som 1åring då jag anser jag får ett realistiskt svar, iaf om man har ett halvblod. Att dom växer 30-35 cm från 1 års ålder till vuxen är inte realistiskt i min värld utan 15-20 cm. Visst kan det hända att dom växer så mycket men väldigt ovanligt enligt mig.

Det var iofs inte vad jag tog upp utan hur man räknar procent.

Allmänt upplever många att hästen är ungefär 90% av sin sluthöjd vid ett års ålder då räknar man på ett sätt. Om du däremot tycker att hästen växer 10% till av sin höjd vid ett års ålder, ja då räknar man på ett annat sätt. Det är två helt skilda saker de där två.

15-20 cm eller 30-35 cm, ja det beror ju helt på vad sluthöjden blir och vad man tycker och tror och inte så mycket med procent av ngt hit eller dit. Men för att roa sig lite så om hästen skulle vara 90% av sin sluthöjd vid ett års ålder och därefter växer 30cm så skulle sluthöjden vara 3m. ;) Inte så vanligt alltså. Sen finns det säkerligen de fåtal individer som faktiskt växer såpass mycket efter ett års ålder men då är de inga 90% av sin sluthöjd heller. Däremot slutar många hästar på en höjd mellan 1.50 och 2 m, alltså växer de flesta mellan 15-20 cm efter ett års ålder.

Ni verkar kunna en del om hur höga hästarna kan tänkas bli..kan ni kanske hjälpa mig lite då.
Har ett sto född 25/5-08 hon mätte 141 i manke och 145 i kors i sommras har inte mätt sedan dess.
Vad tror ni hon kan landa på?Skulle bli så glad om hon inte blev häst utan höll ponnymåtten..

Har en unghäst (fredriksborgare)som var 1.50 cm vid knappt 1 års ålder
1.55 cm vid 1½ års ålder
1.70 cm vid knappt 2 års ålder, är idag 3 ½ års ålder, Dec 2009 1.72 cm i mankhöjd.

Enligt Masses beräkningar bör han bli 1.80 i mankhöjd, & enl. Kirres blir det 1.67 i mankhöjd. Rätt så stora skillnader. Även det 3:e alternativet med 90% är oxå långt ifrån.
Han äter för två, en riktig välutvecklad & matglad grabb. Ingen av hans föräldrar är över 1.67. Har inte kunnat spåra någora förfäder som är 170+ enl. uppfödarna. Så då borde det bero på den goda tillgången på go mat *ler*
Nej det är sannerligen inte lätt att sia om storleken. Så vitt jag vet så växer han fortfarande, då han är högre över korset fortfarande.Man måste som uppfödare känna sina linjer & kunna berätta det för tilltänka köpare.

Ewa & Cato

Ni verkar kunna en del om hur höga hästarna kan tänkas bli..kan ni kanske hjälpa mig lite då.
Har ett sto född 25/5-08 hon mätte 141 i manke och 145 i kors i sommras har inte mätt sedan dess.
Vad tror ni hon kan landa på?Skulle bli så glad om hon inte blev häst utan höll ponnymåtten..

Vet ju inte när på sommaren hästen mättes, vilket har viss betydelse. Men med tanke på höjden på korset tippar jag att den hamnar runt 150 -152 cm som vuxen.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 845
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 244
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
887
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 588
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24