Hur mycket växer en unghäst

Rolex

Trådstartare
:pHar sett att det finns några trådar om unghästar men ingen som kan svara på mig fråga.
Jag ska troligen köpa en 3åring som är ca 152cm hög. Vilket inte är speciellt stort. Har tagit reda på att hans föräldrar är båda ca 165-168cm. Kommer han kunna bli så stor han med? Eller hur stor tror ni han kommer bli??? Hela han är relativ liten och har gått på lösdrift så det kan vara så att han inte fått den mat han behöver för att kunna växt mer. men vad tror nu?:p

Sv: Hur mycket växer en unghäst

Relativt liten, menar du underutvecklad? Får han en noga uträknad foderstat och lite hull på kroppen kan det mycket väl hända att han växer en bit till, men så stor som sina föräldrar blir han inte. Jag skulle tippa 157-158 kanske? Svårt när man inte sett hästen.

svårt att säga hur stor han kommer att bli men jag har för mig att de vuxit 90% av sin slutliga hjöd då de är 1år. någon som kan bekräfta eller deklamera???

När man inte vet mer om hur han haft det under uppväxten och storleken på föräldrarnas föräldrar så kan det bli allt från någon centimeter till strax under 160. Tror inte det finns möjlighet att den går över den höjden om den är född 2006.

Det jag menar är att han är väldigt tanig och är inte så utveklad som en treåring bör vara. Men min teori är att han eftersom att han är ragnlåg och gått på lösdrift inte fått så mycket mat som sina kompisar men jag vet inte säkert.

När man inte vet mer om hur han haft det under uppväxten och storleken på föräldrarnas föräldrar så kan det bli allt från någon centimeter till strax under 160. Tror inte det finns möjlighet att den går över den höjden om den är född 2006.

Jag tror inte heller att den blir större än max 160 cm i mankhöjd. Tyvärr men de där stora stuterierna du pratat med har nog fel. Det vore väldigt konstigt om han brakade iväg och växte hela 20 centimeter bara PANG BOM! :rofl:

Det jag menar är att han är väldigt tanig och är inte så utveklad som en treåring bör vara.

Varför köpa en sån häst? Vill du inte ha en häst som håller för ridning?
Tycker du att folk som föder upp hästar som är "väldigt taniga och inte så utvecklade" ska kunna sälja sina hästar, och därmed fortsätta ta nya föl?

Varför köpa en sån häst? Vill du inte ha en häst som håller för ridning?
Tycker du att folk som föder upp hästar som är "väldigt taniga och inte så utvecklade" ska kunna sälja sina hästar, och därmed fortsätta ta nya föl?

det är det att han har bra stam och tror att han med träning och mer mat ska kunna bli super fin. Det är ingen annan på stuteriet som är som han. Så det är inte det att dom föder upp taniga hästar.

Jag tror inte heller att den blir större än max 160 cm i mankhöjd. Tyvärr men de där stora stuterierna du pratat med har nog fel. Det vore väldigt konstigt om han brakade iväg och växte hela 20 centimeter bara PANG BOM! :rofl:

självklar skulle det vara konstigt men han är sen i växten överhuvudtaget. Han syskon va likadan. dock vet jag inte vart dom finns nu ska jag kan inte ta reda på hur stor dom blev. Jag har träffat båda hans föräldrar så jag vet hur stor dom är. tycker bara det skulle vara konstigt om han blev så liten:eek:

Jag tror jag skrivit det här hundra gånger, men jag köpte ett stoföl vars mor var 165 cm och fadern 170+. Hon var 156 cm som 3-åring och blev inte över 160 cm. Det visade sig att det fanns mycket smått bakåt på mödernet. Mormors mor var tex bara 155 cm och det slog igenom.

Köp den inte om du inte tycker det är ok med en häst på 155 cm. Visst kan den växa mer men likaväl kan den hålla sig som den är och bara lägga på sig på bredden när den växer till sig!

Som Cyllene skriver och jag skrev redan tidigare. Man kan inte utgå bara efter mamma och pappa när man ska avgöra hur stor den kan förväntas bli. Man måste gå flera generationer bakåt på bägge föräldrarna för att kunna utesluta att den faktiskt inte kommer att bli större än vad den är idag.
Jag har själv haft ett exempel på motsatsen. Mamma 151 pappa 167 syster 160 och min häst då 170+, fanns mycket stort bakom honom.

Jag tycker absolut inte att det är något negativt med att ha en liten häst. Men ville bara veta på ett ungefär hur hög han skulle bli.
Men ska höra mig för hur stor dom är längre bak.

Tack för alla svar::)

Uppväxttiden är extremt viktig. En häst som inte fått tillräckligt riskerar att inte ha växt rätt. Det påverkar hållbarheten.
Bara en tanke.....
// Linda

Jag har läst i unghäst böckerna att de har växt 80% vid ett års ålder :) så om en häst blir 165 så är den runt 132 vid ett års ålder sen är det bara futtiga 33 cm till den ska växa :)

Jag tror jag skrivit det här hundra gånger, men jag köpte ett stoföl vars mor var 165 cm och fadern 170+. Hon var 156 cm som 3-åring och blev inte över 160 cm. Det visade sig att det fanns mycket smått bakåt på mödernet. Mormors mor var tex bara 155 cm och det slog igenom.

Köp den inte om du inte tycker det är ok med en häst på 155 cm. Visst kan den växa mer men likaväl kan den hålla sig som den är och bara lägga på sig på bredden när den växer till sig!

Håller fullständigt med om detta.
Varför köpa på sig problem, när det idag är mer eller mindre köparens marknad.

Jag har läst i unghäst böckerna att de har växt 80% vid ett års ålder :) så om en häst blir 165 så är den runt 132 vid ett års ålder sen är det bara futtiga 33 cm till den ska växa :)
Tror att du har gjort ett räknefel där ;) inte så lätt med procent alltid.
Den blir enligt den regeln i så fall bara 158 - 159 cm hög och inte 165. (132 x 20% = 26,4 26,4 + 132 = 158,4)
Rent praktiskt från verkligheten, så hästar som hamnar mellan 160 - 170 som färdiga har hos mig legat mellan 145 - 155 som ettåringar.

delvis kl

Nu blev jag bara lite fundersam :) Borde inte 90% stämma bättre? Min var 150 vid 1 års ålder, är idag 166 cm som 4-åring (150*1,1=165) Min andra var oxå 150 som 1 åring och slutade på 163 cm :) Eller har mina växt väldigt dåligt? :p

Jag tror att det stämmer väldigt bra inom de flesta raser (90% vid ett års ålder) t ex grannens ponnier verkar det stämma mycket bra på. Men jag har en känsla av att så som utvecklingen gått på ridhäst sidan är det inte längre lika självklart. Verkar vara ganska individuellt Har själv haft de som som det stämt på och andra som det absolut inte gjort det med.

Nej det där med procent är inte lätt...:)

Men det sätt att räkna som Eme_liie har är faktiskt det rätta.
132/0.8=165

Men jag har också hört att man kan utgå från att hästen vid ett års ålder uppnått 90% av sin vuxna höjd och då skulle hästen som var 132 cm som ettåring bara sluta kring 147 cm.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 845
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 244
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
887
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 588
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka