Hur mycket tid lägger ni på era hundar / dag

Mirre

Trådstartare
Tänker då på rastningar, motion, träning osv.
Hur många timmar om dagen ägnar ni åt era hundar?

Hur ser träning och motion ut?

Vad har ni för ras?

Ålder på hunden?

Sv: Hur mycket tid lägger ni på era hundar / dag

För oss är det lite olika beroende på om jag jobbar eller inte..

Jobbar jag så är de hos hundvakt och motioneras "normalt" - rastningar och en långpromenad, alt. i bilen på jobbet. Är de i bilen blir de två kortare rastningar på för- och eftermiddag, och en 45 mins promenad under lunchen.

Kvällarna ägnas allt som oftast åt träning. 1-2 timmar ute på klubben brukar det bli 4-5 dagar i veckan. Mest lydnad med min yngre hund, men jag slänger in lite agility med den äldre så att ynglet får vila lite under tiden. Är jag ledig passar jag på att lägga spår och träna lite lydnad under tiden spåren lägger till sig.

De dagar jag vet att det blir mycket träning så kortar jag ner promenadernas längd och de får några normala rastningsrundor, och de dagar vi inte tränar blir det längre promenader med bad/grillning/utevistelse i uppåt 4-5 timmar (om jag är ledig, annars ca 2 timmar).

Jag har två mittlar på 1,5 och dryga 2,5 år.

• Hur många timmar om dagen ägnar ni åt era hundar?
    På vardagar: 1½-2 timmar, promenad i skogen, lite träning m.m. Förutom det "aktiva" som jag skrev innan så är hon med oss uteslutande hela dagar, hämtar och lämnar dottern på förskolan, hänger ute i trädgården.
    Helgen: Skogen, spår, sök. Vi är oftast ute mestadels av dagen och då är Zaga med.
  • Hur ser träning och motion ut?
    Som jag skrev ovan. Just nu blir det lydnad och spår + långa promenader och familjehäng. Hon är fortfarande under bevakning pga av sin tå så jag undviker hård påfrestande motion. Annars brukar vi motionsträna med cykel några kvällar i veckan också.
  • Vad har ni för ras?
    Staffordshire Bullterrier
  • Ålder på hunden?
    snart 4 år :eek:

Senast ändrad:

Genomsnittsdagen är så svårt att ge exempel på tycker jag. Ser så olika ut beroende på säsong. Men uppskattningsvis:

Vinter
Rastningspromenader a´10-30 min x 4 (morgon + lunch + middag+ kväll)
Fysisk motion: Springer lös på promenader 1-2 timmar, plogade vägar alt. skoterspår eller djupsnö.
Mental träning: Sporadiskt

Vår
Rastningspromenader a´10-30 min x 4
Fysisk motion: Skogen 1-3 timmar, cykling 1 timme ett par ggr /vecka
Mental träning: Lydnad, apportering, viltspår 1-5 ggr per vecka (allt mellan 5 min till någon timme)

Sommar
Rastningspromenader a´10-30 min x 4
Fysisk motion: Skogen 1-3 timmar, cykling 1 timme ett par ggr /vecka. Samt simträning varannan dag ungefär.
Mental träning: Finslipar jaktdressyren med lydnadspass varannan dag på 20-60 min

Höst
Jaktsäsong
Här lägger vi allt krut på praktisk jakt. De dagar skogen får vila, vilar hunden från alla krav och måsten, och spenderar tiden med att sova i soffan och tugga ben. :)

Ras: Strävhårig vorsteh
Ålder: 4 år

Senast ändrad av en moderator:

Det blir väl 30 min rastningsrundor (3x10min) och sedan ca 2 timmar motion.

Oftast går vi bara en vanlig långpromenad i koppel, annars åker vi på släphareträning/kapplöpning/lure coursing, tar en cykeltur eller så får damerna springa och leka. Sedan tränar jag lite tricks och lydnad med dem några gånger i veckan. De dagarna blir det väl en halvtimme sådan träning.

Jag har två salukis, 3 och 10½ år gamla.

En vanlig jobbardag så är det cirka 1,5 timmes rastningsrundor (morgon, lunch, em och en lite längre kväll)

Förutom det är det dessutom träning några dagar i veckan, varierande mellan agility, lydnad, spår, lite sök osv. och givetvis långpromenader både själva och med hundvänner.

Är vi lediga, eller båda två är lediga på em så hittar vi alltid på någon aktivitet då, och de helger båda är lediga är det hundaktiviteter iprincip hela dagen med utevistelse.

Har två stycken pudlar, en mellan och en stor.

Det är väldigt olika. Just nu får jag köra mycket enskild motion/träning med just hundarna eftersom valpen inte får hänga med i det vanliga tempot. Så mycket vi promenerar nu har jag väl aldrig gjort:D

Men annars brukar jag cykla till stallet (5 km dit), kanske stannar till på vägen så att hundarna får simma lite. Sen hänger de med på ridturen och vi cyklar hem igen, så ganska mycket motion.

Tränar spår, apporteringsträning, uppletande osv efter behov. Just nu är det ganska mycket eftersom valpen tränas och ska vänjas vid allt, ännu mer blir det framöver.

Sen rastas de såklart några gånger per dag också.

Har 3 weimaraner, 5 månader, 7 år och 9 år.

Kl.

Typ 22 timmar per dygn :p

Njäe, men jag vet inte exakta timmar, det varierar en hel del. Hon är alltid med mig överallt, så vi umgås ju jämt.

Utöver umgänge så har vi ju motion, upp/nervärmning, vallning + övrigt med fåren, lydnadsträning, agilityträning, "bruksträning", övrig träning etc. Så det blir ju en del timmar om dagen så att säga.

Hunden är en border collie i fin kondition och med obegränsad arbetslust ;)

Jag har en ettårig mopshane. Motionsmängden varierar lite beroende på vädret eftersom han är känslig för värme. Under vinterhalvåret och sommardagar då det inte är varmt brukar vi gå två långpromenader per dag om ca 1 timme vardera. Han är då lös större delen av tiden och vi lägger in korta pass med lydnad, klättring, balansering och liknande. Därutöver 2 kortare turer kopplad. Han är med mig hela dagarna eftersom jag jobbar hemifrån. Jag tar små pauser under dagens lopp för att leka med honom eller göra små aktiveringsövningar (kan vara allt från att leta godis eller leka kurragömma med mig till att leka tafatt). Totalt sett skulle jag tro att jag ofta ägnar omkring 3 timmar åt honom dagligen. Då räknar jag inte inte gos, borstning och sådant.

Genomsnitt 3timmar per dag.

Hundpromenader (koppel och lösspring). Träning (lydnad, spår, agility, rally, tricks, cykel)

Har en 3årig borzoi.

Det är lite olika för för vår hund.

Han går lös ute på gården och är med i stallet och ute och grejjar då vi slutat jobba på eftermiddagen. Han får mycket motion av bara det.

Inte varje dag vi är ute på promenad pga av detta. Utan det blir promenad/springtur ibland och ibland är han med ute när jag rider eller så strosar han runt själv på gården.

På morgonen rastas han bara, är ute själv/lös medans vi gör oss klara för jobbet. Sen åker jag hem på lunchen eller om grannen tar ut honom. Då är han ute lös en stund och gör det han ska. Är grannen hemma på dagen är han ute typ hela tiden ihop med hennes hund.

På em/kväll är han som sagt med oss hela tiden ute eller o vi åker någonstans.

Han är en Vit herde (vit schäfer) på 4,5 år :)

Har en dvärgschnauzerhane på 2 år.

1½-2 timmar (minst) går till motion dagligen. 3-5 dagar/vecka åker vi till klubben eller annan plats för samträning eller kurs. Tränar lydnad, agility och freestyle. Då brukar det bli ca 2 timmars träning (med pauser givetvis). Övriga dagar kör vi antingen nån halvtimmes klickerträning hemma, eller inget mentalt alls (beroende på hur mycket "ordentliga" träningar det blivit, dvs hur mycket paus han behöver).
Utöver detta så rastningspromenader ca 10 min styck, och lite pälsvård etc.
Sen har han rätt sällan ensam så kel etc kommer ju automatiskt under dagen.

Så säg totalt 3-4 h/dag?

Kul.. Jag hade skrivit allt sen när jag skickar så förlorar jag internet *suck*
Så nu blir det lite kortare :p
Jag är helgmatte till en Whippet på 4 år.

Vi är ute på 4 promenader. Två korta på morgon och kväll sen 2 längre.
De längre kan vara mellan 50 minuter och 2.5 timmar. Då kan han få vara lös på en skolgård ( tror inte att man får det, men så länge ingen ser :angel: ) eller i en fårhage. Eller så åker vi inlines eller joggar.

Vi tränar inte mycket, lite basic lydnad ( sitt,ligg stanna och kom ) med klicker sen kör vi lite hemma-agility alltså med typ en bandyklubba på hinkar och andra hemmagjorda hinder. " natur hinder " är också bra :D
Vi tränar inte länge då han lätt tappar motivationen, så det kan typ bli 2 ligg och ett sitt sen är vi klara...

Så typ 3-5 timmar per dag typ. Sen är han med ute och då blir det ju typ lite bus och sånt :)

Min hund är en 2årig schapendoes.
Hon är med mej hela dagarna, vi börjar med 40 minuters promenad, där jAG motionerar, hon springer lös, Men jag kan aldrig gå i sån takt att hon blir regelrätt tränad.
Sedan är hon med i stallet, bygger hagar, träffat folk, åker bil osv. Alltså social träning.
Givetvis blir det en del vardagslydnad, men inget vi "tränar" på just nu.

Hon har hundkompisar som vi försöker träffa ett par gånger i veckan, för bus.
När vi är i skogen blir det en del "klättra kliva, över under" övningar.
Hon är lös på gården hela dagarna, och har hundlucka om hon vill gå ut/in.

Sedan blir det 2 promenader till under dagen.
Husse spårar med henne ibland, och Jag tränar lydnad när andan faller på.

* Jenny *

För vår del beror det lite på om han varit hos dagmatte och vad dom gjort under dagen. Min ena dagmatte har honom mest som sällskap och går kortare rastningsrundor och då brukar jag alltid ägna tid till att aktivera honom när jag hämtar honom på eftermiddagen.
Medan när han varit hos min andra dagmatte, som är mycket ute och tar med honom överallt så brukar han vara så trött så då gör jag faktiskt ingenting mer än kisserunda på kvällen sen :angel:

Lediga dagar blir det nog 2-3 timmar som jag spenderar på min hund. Det är lite varierade aktiviteter. Mycket miljöträning och i stimmiga miljöer, vi åker och kikar på tävlingar, människor på stan osv. Vi tränar också spår (både person och vilt), har börjat så smått med jaktapportering och tränar också en del lydnad. Allt är på en ganska grundläggande och busig nivå och effektiv träning blir inte så många minuter varje dag. Vi går ganska lite regelrätta promenader.
Han är en jaktgolden på 9 månader.

Jag lägger mellan två och tre-fyra timmar på mina hundar vardagar.
Minst en längre promenad för unghundarna (På ungefär en timme) varje dag när vi inte gör något annat, dom vuxna brukar vi cykla med istället, 5km - 1mil. Och spår/jaktträning ungefär varannan - var tredje dag. Två gånger i veckan åker vi till hundklubben och är där i tre-fyra timmar, varvar lydnadsträning med massa kaffe och tjöt.

Dom vuxna tränas och motioneras "hårdare" än unghundarna, men sammantaget blir det ungefär lika mycket tid för alla.

Resten av tiden är dom med mig hela dagarna, både inne och ute. Åker in till stan och tar en runda där, åker till kompisar, hänger ute på gården när jag grejar där och så vidare. Går alltid två morgonpromenader på 30 min vardera, först med min sambos och sedan med mina. Både för att ensamhetsträna unghundarna och för att dom ska få vara isär lite mer. I övrigt går vi inga rastrundor utan dom får rasta sig själva på gården.

Jag och min sambo har fyra hundar, en blandrashane på fem år, en flathane på fem år och två yngre flathanar på 9 månader.

Senast ändrad:

Hur många timmar om dagen ägnar ni åt era hundar?
Vardag: 2-4 timmar (träning, promenad, kel och gos mm)

Helg: 3-8 timmar (träning hela dagen är inte ovanligt)

Hur ser träning och motion ut?

Motion är allt från cykel, långpromenadi kuperad terräng och följa med på ridtur. Träning för schäfern är spår,lydnad och skydd och för terriern är det lydnad och viltspår. Då och då tricktränar vi för omväxlings skull.

Vad har ni för ras?West highland white terrier och schäfer.

Ålder på hunden?
2 och 6 år.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 714
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 536
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: Otherside
·
Hundträning Eftersom jag går med kryckor och helst inte ska belasta foten alls, har den fixerad i en ortos som jag ska bära dygnet runt och tyvärr...
2
Svar
22
· Visningar
1 947
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈